Wątek: Npc
Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 09-10-2007, 14:09   #3
Junior
 
Reputacja: 159 Junior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znanyJunior wkrótce będzie znany
Nie ukrywam że podział NPC 1-4 uważam za odrobinę sztuczny. Choć na potrzeby prezentacji wcale udany.

Osobiście uważam że NPC jest li tylko po to aby lepiej opisywać środowisko gracza. Czyli jego otoczenie. Tak aby świat przedstawiony był jak najbardziej „tłusty”, „pełny”, „gęsty” i „żywy”. Ten swoisty dobrobyt opisu świata w kolo postaci gracza osobiście utożsamiam z dobrą grą. Dlatego opis NPC jest jak najbardziej konieczny.

Jak wiadomo opis to jedyna droga którą gracze mogą poznać NPC. I czy to będzie opis jedno zdaniowy (NPC 4?), czy przeciwnie – przedstawienie danego NPC zajmie znaczącą część sesji (NPC 1-2?) zależy od tego jaka jest potrzeba. Wymuszona przez wydarzenia na sesji lub zachowania graczy.

I tu właśnie zadanie dobrego MG. Powinien on zawsze być gotów opisać danego NPC jednym zdaniem lub rozbudować go do pełnokrwistej formy. Barman może stać się wielkim przyjacielem postaci gracza. Barmanka może stać się jego żoną. Tak jak w życiu. Dziewczyna którą widzę w tramwaju wygląda i pachnie. Kiedy z Nią porozmawiam ma również glos. Jak ją poznam ma rozum, myśli, czuje. Staje się NPC nr 1-2 w moim życiu. Analogicznie mogę spotkać bardzo istotną postać (NPC 1) ale całkowicie go zignorować. Wówczas najpewniej MG zdegraduje go do niższej roli.

W grze zadaniem MG jest opisywanie świata interaktywnie wobec woli Graczy. Jeśli oni zechcą poznać bliżej chłopa robiącego w polu, to owy chłop stanie się szczególnym NPC.

Oczywiście nie zawsze jest tak że to gracz musi określić iż jego ostać podchodzi do NPC i go „poznaje”. Bowiem MG opisuje nie tylko postaci ale i świat. I elementem tego świata są również NPC (kolo się zamyka) którzy są znaczący, ale gracze nie mają z tymi postaciami (jeszcze) styczności. I tu pojawia się potrzeba „hodowania” NPC nr 1-2.

Podsumowując uważam że dobre RPg opiera się na dobrym opisie świata przedstawionego. Więc również i NPC. I powinni być oni opisywani dokładniej lub nie. Wszystko w takim stopniu aby gracz miał wrażenie że zmysły jego postaci działają należycie i czuje on to co widzi.

Całkiem inną kwestą jest to czy NPC ewoluują. Jak dla mnie nie tylko ewoluują ale i ewaluują. Bo zmieniają się (i tu: tak pod wpływem graczy jak i innych elementów. Czemu? Bo tak jest ciekawiej!) ale i MG ich „doskonali”. Bo wciąż mają pewien plan i wizję przygody, zmienia swoich NPC tak by pasowali mu do tej wielkiej wizji zwanej „grą w RPG”.

Takie jest moje zdanie i doświadczenie z gry.

Pozdrawiam
Mariusz
 
Junior jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem