Wątek: Shadowrun
Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 11-08-2005, 23:51   #1
Yarot
 
Yarot's Avatar
 
Reputacja: 1 Yarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnieYarot jest jak niezastąpione światło przewodnie
Shadowrun

Dziś o Shadowrunie. Pewnie wiele osób o nim słyszało. Pewnie trochę w niego grało. Ale nikt jakoś go nie wspomina. Dlaczego? System jest warty chwili zastanowienia. Łączy on w sobie wszystko to, co jest dobrego w systemach fantasy oraz future. Co jest z cyberpunka? Ano: sieci, decki, guny, av-ki, forsa, bankomaty, sporo amunicji, wojna, wszczepy, mechy i mięso, zamachy bombowe oraz porachunki gangów a także gazety, reklamy holo i McDonald. A co jest z fantasy? To miecze, elfy i orki, magia, siła umysłu, mutanci i sekty oraz czary, magiczne przedmioty oraz Smoki, pegazy i mantikory. Co wychodzi z takiego kotajlu? Ot, chociażby elf decker, który śmiga w Matrycy pod ikoną SIlver Surfera i wymiata próbując przebić się przez Czarny LOD do serwerów Renraku. Może być to troll - ochroniarz, z endoszkieletem tytanowym, podwyższającym jego wagę do 450 kg, posiadającym wszczepy w łapach oraz smartowaną broń do obrony swojego pracodawcy. Może to być wreszcie człowiek, detektyw, który niczym Deckert z Blade Runnera tropi mutantów/androidów/magów i stara się znaleźć sens życia. Ostatecznie może być to krasnolud, który mści się za spieprzone życie i wysadza pomniejsze sklepy, by ostatecznie wpaść w łąpy Lone Starr-ów i zostać rozwalonym przez psycho-squad.
Oto świat Shadowruna. Jest rok 2050 i później. Ziemia nie jest już tym, co my widzimy a co niektórzy pamiętają. Ludzka populacja przetrzebiona chorobą zwaną VITAS a potem mutagenami stopniała i przekształciła się tworząc mutanty - orki, trolle, elfy i krasnoludy. Nazwano ich tak, bowiem przpominały te stwory z bajek. Mutagen działa kiedy chce i to że urodziłeś się jako człowiek, nie oznacza, że nie skończysz jako ork. Niektórzy tacy się rodzą i nie ma już powrotu do postaci ludzkiej. Dzięki tłumionym mocom przebudziła się prawdziwa MOC ziemi i pojawiły się Smoki oraz magia. Szamani oraz magowie mogli działać i mieli się świetnie. Ścieżka Ducha znów objawiła się ludziom, dzięki której znów mogli poczuć zew natury.
Miastem przeznaczenia dla Shadowruna jest Seattle - miasto cudów i jedyne wolne miasto na terenie UCAS - dawnych Stanów Zjednoczonych. Teraz to ziemie plemion oraz elfów, a cywilizacja została zepchnięta do wydzielonych enklaw. A prezydentem jest Smok. Smoki to najbardziej łebskie stworzenia w SR i trzeba na nie uważać.
Shadowrun ma również ciekawą mechanikę dostosowaną do świata. Trochę przypomina tą ze Star Warsów przed konwersją. Otóż wszelkie testy polegają na pokonaniu testu trudności. Trudność taka to chociażby liczba 5 (średnio wysoka jak na realia SR). Teraz bohater rzuca tyloma K6 ile wynosi jego cecha odpowiedzialna za test. Oczywiście celem jest uzyskanie wyniku równego lub lepszego na jakiejkolwiek kości (choć są testy wymagające 2 lub więcej sukcesów). Przy walce dodatkowo jest jeszcze pula walki (oraz magii przy magii), która wspomaga testy dodatkowymi kośćmi. Jeśli umiejętność pistolet wynosi 5, to postać może rzucać 5K6. Ale mając pule walki może z niej wydać dodatkowe kości, jeśli uważa za stosowne. Proste i skuteczne. Kto jest leszy? Kto ma więcej sukcesów a nie kto ma większy współczynnik.

Jak najlepiej wyobrazić sobie akcję w SR? Jest mafiozo. Ma dwóch trollowych ochroniarzy - to są żywe czołgi. Dodatkowo obok niego stoi mag, dla ochrony przed magią. bowiem wtedy mięśniaki nie pomogą. Grupa, akurat wypełniająca zlecenie (czyli będąca na Shadowrunie) postanawia sprzątnąć mafioso. Co robi? Inwestują w sprzęt, kupują snaperkę i strzelają do gościa z pół kilometra. Zero ryzyka a zlecenie wypełnione. Tylko... zawsze jest jakieś tylko i MG już się postara by miało wystarczającą ilość amunicji oraz krwi.

Czym jest zatem tytułowy Shadowrun? To akcja, często na granicy prawa lub wręcz już po drugiej stronie, którą trzeba podjąć, gdy wszelkie inne środki zawiodą. Może być to cokolwiek, byleby było skuteczne. Wynajmowani są w tym celu shadowrunerzy, którzy przemykając pomiędzy cieniami wykonają zadanie i dostaną kupę kasy za swą niebezpieczną robotę. To jest Shadowrun.

Jeszcze o wydaniach. W Polsce wydano SR 2 edycję w skandalicznym tłumaczeniu i jakości. Obecnie na świecie króluje 3 edycja a już są gotowe podręczniki do 4 edycji. Grafiki do SR są charakterystyczne i nie sposób je pomylić z czymkolwiek. Jeśli pamiętacie okładki do MiM-ów, to gro z nich miało właśnie grafikę z SR. Wyszła również dobra karcianka do SR, także po polsku. Jednym słowem, grać, grać, grać.
 
__________________
...and the Dead shall walk the Earth once more
_. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : ._
Yarot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem