Komentarze, uwagi, opinie. Co chcecie.
Odpowiem tutaj na część pytań zadanych w innym temacie przez Darkena:
Cytat:
Napisał Darken 1. O czym jest twoja gra?
2. Co robia postacie?
3. Co robia gracze(wliczajac w to mg, jeśli jest taki)?
4. W jaki sposób opisany świat(lub jego brak) wzmacnia to, o czym jest gra?
5. W jaki sposób tworzenie postaci wzmacnia to, o czym jest gra?
6. Jakie zachowania/style gry nagradza twoja gra(lub kaze, jesli to konieczne)?
7. W jaki sposób style gry/zachowania sa w twojej grze nagradzane lub karane?
8. Jak w twojej grze rozdzielone sa mozliwosci narracji i odpowiedzialnosc?
9. Co twoja gra robi, zeby przyciagnac uwage graczy, ich udzial i zaangazowanie(np. Co twoja gra robi, zeby sie przejmowali)?
10. Jaki jest sposob rozstrzygania/mechanika w twojej grze?
11. W jaki sposob rozstrzyganie wspomaga, to o czym jest gra?
12. Czy w twojej grze postacie sie rozwijaja? Jesli tak, to w jaki sposob?
13. W jaki sposob rozwoj postaci(lub jego brak) wspomaga to, o czym jest gra?
14. Jaki efekt chcesz swoja gra wywolac u graczy?
15. Jakie elementy towje gry zostaly dokladniej opisane. Dlaczego?
16. Jakie elementy twojej gry najbardziej cie ekscytuja/interesuja? Dlaczego?
17. Co twoja gra daje graczom, czego inne gry na daja, nie moga dac lub nie chca?
18. Czy chcesz swoja gre opublikowac i w jaki sposob?
19. Jaki jest twoj docelowy czytelnik? |
Ad. 1 Jest o Odwiecznej Walce prowadzonej przez wielkie istoty zwane Czystymi i o magicznej przemianie wszechświatów.
Ad. 2 Stają po jednej ze stron Odwiecznej Walki i walczą o czystość lub o splugawienie istot i świadomości.
Ad. 3 Prowadzą poczynaniami swoich postaci. Są oni najwyżej spośród istot, co daje niesamowity efekt: mogą prowadzić wielkie wojny i Odwieczną Walkę jako gracze w rzeczywistości gry. To oni pociągają sznurkami za wszystko.
Przy czym, dobrze się bawią.
Narrator jak to narrator, robi to, co powinien.
Ad. 4 Jest to ścisły zarys z punktu widzenia samych Czystych - świat ich oczyma, tak jakby ktoś zupełnie bezstronny, baardzo długi obserwator (może Źródło?) napisał historię o ich samych.
Ad. 5 Pozwala zarysować to, czym dysponują postacie - co mogą, a czego nie. Wbrew pozorom Czyści nie są wszechwiedzący, ale do wszechwiedzy, wszechmocy i wszechobecności niewiele im brakuje.
Ad. 6 Karze zbyt przyziemne, lakoniczne, mało odczuwalne.
Odgrywanie nawet w przypadku istot wyższych powinno mieć swój oddźwięk. Gracze tutaj są prawie, że bogami - czemu by nie mogliby być w grze junior-narratorami?
Pociąganie za sznurki, uniżenie, pomoc - czy kuszenie, długie poszukiwania dobrej na ofiarę osoby - to wszystko zostaje nagrodzone.
Ad. 7 Jak to ŚM - doświadczenie.
Rozrywka z gry - a także możliwość odegrania wymyślonej wg zasad przez siebie postaci - to jest nagroda.
Ad. 8 Rozrysuje im świat, a oni dopisują resztę - narracja, jako zarys należy do narratora, zaś szczegóły i rozwój kierunków należy do graczy. Trochę więcej swobody, tak jak jest to u Maga - większe możliwości.
Ad. 9 Współzawodnictwo i przeciwnicy to czynnik, który może ich przyciągnać do realności i do gry, nie pozwalając na zbytnie rozleniwienie.