Nie róbmy z tego dyskusji o wyższości jednej nad drugą... stwory które pokazałeś występowały w poprzednich edycjach, przeszukaj dział dnd a znajdziesz ich całkiem sporo
Mechanika jest inna, bardziej podobna do MMO. Każda klasa ma specjalne moce, których może używać, choć ich specyfika zależy od klasy. Więc wojownik też używa takich mocy, co już istniały w 3,5 ed w postacie Tome of Battle, bardzo lubianego podręcznika. Choć podobieństwa z czarodziejem wydają się być duże to tak nie jest. Te "moce" to np.
Pewne uderzenie
W skrócie zadajesz obrażenia od broni, ale masz premię do testu ataku +2.
Uderzenie zwrotne:
Zadajesz obrażenia bronią i możesz się nieco uleczyć.
Brak luk
Przeciwnik nie ma przewagi bojowej wobec ciebie (w zasadach 3,5 to flankowanie)
No i coś z wyższych poziomów:
Klatka łańcuchów
Atakujesz refleks przeciwnika (rzut ataku przeciwko wartości refleksu). Zadajesz 4 x obrażenia twojej broni obrażeń. Jeśli korzystasz z cepu (maczuga z kulami na łańcuchu) cel zostanie unieruchomiony.
Łamacz czaszek
Zadajesz obrażenia 4 x obrażenia broni oraz cel jest oszołomiony.
Więc jak widać nie jest wcale wojownik tak podobny do czarodzieja, tylko dlatego że ma możliwość wyboru różnych rodzajów uderzeń.