Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 23-04-2014, 16:01   #6
Tiras Marekul
 
Tiras Marekul's Avatar
 
Reputacja: 1 Tiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnieTiras Marekul jest jak niezastąpione światło przewodnie
Generalnie rzecz biorąc na początku musisz określić jaki klimat Ci bardziej odpowiada. Na twoim miejscu zastanowiłbym się, jakie książki lepiej Ci się czyta oraz jakie filmy przykuwają Twoją uwagę najbardziej. To dobry sposób na określenie w czym będziesz się czuł najlepiej.

D&D jest najbardziej popularnym fantasy jakie możesz zakupić. System jest stary i sprawdzony. Wybredni gracze i mistrzowie dali jasno do zrozumienia czego oczekują przez co edycja 3.5 cieszy się tak dużą popularnością do teraz mimo nowości ze strony WoTC. Sytem jest banalny, wyraźnie skierowany dla osób które dopiero dowiadują się czym tak naprawdę jest RPG. Gdyby zliczyć wszystkie podręczniki, mechanika oferuje nam setki ras i profesji dostępnych dla graczy. Istnieje też kilka podręczników z dokładnym opisem świata, jego historią, magią oraz innymi aspektami życia.

Neuroshima nie oferuje takich wygód. W moim przekonaniu jest systemem trudniejszym z prostej przyczyny – obszerność. Ilość informacji zawartych w podręczniku jest duża, wręcz bardzo duża. Mechanika momentami jest toporna i nielogiczna, a większe potyczki potrafią zaciąć sesję na dłużej. Walka wręcz to po prostu koszmar, starcia ciągną się wypełnione setkami rzutów kościami. Nie chodzi mi tu o opisy świata, tylko ilość różnych informacji do uwzględniania przed jakimkolwiek rzutem. Osobiście olewałem to totalnie na oko oceniając wartość procentową utrudnień lub uproszczeń. Tworzenie postaci zajmuje sporo czasu. Sposób przyznawania umiejętności, sztuczki które trzeba przejrzeć by wydłubać jakąś ciekawą na start. To wszystko spowalnia i zniechęca. Z drugiej strony Neurosima to rozbudowany świat który ma logiczne uzasadnienie fabularne. Każdy podręcznik coś wnosi do rozgrywki, wypuszczono nawet kilka materiałów dodatkowych w postaci biuletynów czy pamiętników z frontu które można poczytać dla pozyskania realiów świata.

Reasumując, oba systemy są dobre jednakże gra się w nie znacznie inaczej. D&D pozwala na epickie przygody z wielkimi bohaterami w centrum, którzy szlachtują chordy wrogów i rozwiązują problemy wsiowych głupków. Zabijają smoki i plądrują podziemia. W Neuroshimę proponuję grać spokojniej, bez zbędnego wdawania się w bitki i chryje. Walka o przetrwanie i organizowanie sobie życia lub odkrywanie zniszczonego świata to ciekawe motywy na przygody.
 
__________________
Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn.
Tiras Marekul jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem