A, już rozumiem gdzie cię boli. Nieporozumienie wynika z faktu, że trzymasz się szablonów podanych na końcu opisu klasy, a tam właśnie jest podana krótka lista umiejętności, z których każą ci wybrać tyle, ile dostajesz pkt. umiejętności na poziom (czyli wspomniane x + mod. z Int), żeby ułatwić ci szybkie stworzenie postaci i uwolnić od babrania w szczegółach.
"No dobra, ale jak to naprawdę działa?" - zapytasz. Otóż wydając punkty umiejętności możesz się nauczyć dowolnej wybranej umiejętności Tak jest. Różnica tkwi w kosztach wykupywania kolejnych rang - umiejętności z listy klasowych kosztują 1pkt. za rangę, zaś umiejetności międzyklasowe 2pkt za rangę (możliwe jest wykupienie 0,5 rangi w umiejętności międzyklasowej za 1pkt, ale tylko na potrzeby dystrybucji punktów, takie połówki nie liczą się do testów) Właściwa lista umiejętności klasowych to ta podana tuż po opisie fabularnym, a jeszcze przed właściwościami klasowymi - to są umiejętności które wykupujesz taniej. Ale uczyć się możesz których tylko zechcesz, jak tylko starczy ci punktów. Dodatkowe obostrzenia:
*Maksymalna ranga w umiejętności klasowej, jaką możesz wykupić, wynosi [poziom postaci]+3 (zauważ - postaci, nie klasowy)
*Dla umiejętności międzyklasowej, limit ten wynosi połowę limitu dla umiejętności klasowych (bez zaokrągleń).
Na str.63 Podręcznika Gracza 3.5 jest całkiem sensowna tabela podająca wszystkie umiejętności i czy są klasowe (K) czy międzyklasowe (mk) dla danej klasy postaci.
Pomogłem, czy rozpisać jakiś przykład?
Edit:
warto dodać sposoby rozszerzenia umiejętności klasowych umiejętności postaci. Dwa podstawowe to:
1. Wieloklasowość - wystarczy awansować choć na 1. poziom w odpowiedniej klasie. Na potrzeby wykupywania rang listy umiejętności klasowych każdej klasy, w jakiej masz poziomy, dodają się do siebie.
2. Istnieje trochę atutów, które dodają pewne umiejętności do listy klasowych.
__________________ Cogito ergo argh...!
Ostatnio edytowane przez Someirhle : 17-10-2014 o 15:59.
|