Ogólnie nie chce mi się ustosunkowywać do zarzutów Googleplexa, bo po przeczytaniu połowy długaśnej listy stwierdzam, że większość to głupoty - w skrócie powiem, że na większość z tych stwierdzeń, znacząco większość zarówno wszelkiej maści krytyków jak i zwykłych graczy ( w tym ja) twierdzi rzeczy o 180 stopni odwrotne, albo są to kompletnie pierdoły (vide czepianie się czytania dusz, tak jakby ktoś kazał to robić graczowi, albo <sic> narzekanie na orlanów, bo tak xd) więc się tym nie sugerujcie specjalnie, ale mogę się za to ustosunkować do tego co napisał Warlock:
ad.1
A w czym to niby wada? Przy całej miłości do starych drużynowych rpg, d&d zwyczajnie miejscami niedomagało w grach. Zaimplementowany w PoE system jest znacznie bardziej dopasowany do gry komputerowej, zarówno łatwiejszy do ogarnięcia, jak i dający większe możliwości. Sama walka jest dzięki temu znaczenie ciekawsza, każda postać ma szereg opcji i można długo i ciekawie to rozkminiać.
Jeśli chodziło o setting, nie mechanikę, to mi osobiście bardziej utrafił w gust setting PoE, niż Zapomniane Krainy.
ad.2
Jeśli ktoś jest nauczony ślepo trzepać Odpoczynek po każdej walce, to owszem, może to być irytujące. Ale nic to wnosi ani w sferze taktyki, ani realizmu, po prostu gra jest przez to uboższa. Mi się ten pomysł bardzo podobał, dzięki temu nie można na ślepo i bez zastanowienia przebijać się przez lokację, tylko rozważnie planować następne kroki.
ad. 3
W sumie to nie mam nic tu do powiedzenia, kwestia gustu, nawet nie zwróciłem uwagi.
Od siebie już powiem, że ukończyłem grę jakiś tydzień temu, 70h świetnej rozrywki. Setting, klimat, fabuła, dialogi - wszystkie rewelacyjnie napisane i wykonane, gra śliczna, co zaskakujące jeśli chodzi o Obsidian - całkiem nieźle przetestowana pod kątem bugów, walka i rozwój postaci to masa frajdy i kombinowania, questy są świetnie pomyślane, wybory trudne.
Jasne, jest masa rzeczy które proszą się o rozbudowanie - Twierdza, interakcja z niektórymi towarzyszami, kilka bajerów, które nie mają wielkiego znaczenia typu reputacja, ale w gruncie rzeczy to są szczegóły.
Wszystko co najważniejsze dla RPGa jest i spokojnie mogę powiedzieć, że lepszego klasycznego cRPG nie było od wielu, wielu lat. |