Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 07-04-2016, 11:21   #2
Pipboy79
Majster Cziter
 
Pipboy79's Avatar
 
Pipboyshima - Tworzenie postaci (2/2)

10 - Sprzęt


- Każdy BG posiada takie ustrojstwo jak “zestaw startowy”. Jest opisany i w podstawce i w “Ołowiu”. Ogólnie jest to zestaw dość uniwersalnych przedmiotów jakie można oczekiwać od podrużnych zwłaszcza na Pustkowiach. Sprzęt ten jest darmowy i ma go każdy BG chyba, że sesja indywidualnie zakłada inaczej. Jest to ekwipunek w psoaci zapasowych ubrań, spiworów, plecaków, noża i zapasów lekarstw czy żywności. Sprzęt ten nie podlega wycenie czy wymianie by np. dopakować sobie pulę punktów na broń czy ammo. Jest też to zwyczajny, zuzyty ekwpiunek nie robiący na nikim wrażenie bo kazdy ma coś takiego jak nie w domu to przy sobie albo w samochodzie. Rzeczy z tego zestawu nie dają Reputy chyba, że ktoś wpakuje sobie startowe gamble w coś z tej listy. Są też do wymiany po prawie darmowym kursie bo w grze więc nie przedją przekręty pakowania tam gadżetów za setkę gambli by je potem wymienić w grze.

- Co do mojego zestawu startowego jest tam zawsze trochę ubrań na zmianę żeby jak BG odda łachy do prania nie latał z gołym tyłkiem. Jest trochę garów czy menażek do kucharzenia, nóż, przybornik itd. Zawsze całość jest zapakowana w jakąś torbę czy plecak i całościowo waży tylko za to 15 kg. Ma to znaczenie przy sprawdzaniu obciążenia postaci bo z tych gamblowych rzeczy najczęsciej idzie uzbierać wagowo następnie 10 - 15 kg. Więc jak ktoś upiera się czy po prostu jest zmuszony ganiać z plecakiem ma już zauważalne mod za obciążenie.

- Do zestawu startowego nie wliczam kamizelek taktycznych mimo, że w nazwie mają kamizelki i w Ołowiu są w zestawie startowym. Nie doliczam też ogólnie całego oprzyrządowania taktycznego w postaci jakichś ładownic czy bandoletów no i oczywiście pancerza też nie.

- Zaś fabularnie zostawiam sporą swobodę w “ubraniu” swojego BG czyli dla mnie liczy się jak grube ubranie przeciw słocie i kurtka skórzana czy nie, czy płasz czy inna kapotę to nie wnikam. Trzeba pamiętać jednak, że jest to wszystko w tym powszechnym, codziennym wydaniu ZSA.

- Zaś co bardziej indywidualne rzeczy kupuje się samemu za pulę punktów. Bazowo jest ona za 100 g. Ale jak klamka kosztuje po 30 - 50 g broń długa po 70 - 90 g a 1 szt. Ammo po 2 - 4 g to zbytnio poszaleć się nie da. Więc oczywiście zmodyfikowałem to u siebie. Liczę pulę punktów na ok 200 - 400 g najczęsciej jak na razie ok 300 g. Po prostu uważam, że BG raczej mieli się choć cześćiowo przygotować do wyprawy. Chyba, że byłaby sesja jakaś specyficzna w stylu ucieczki z więzienia czy jako rozbitkowie na morzu no to wówczas pula może ulec modyfikacji.

- Kolejnym zaś zmienionym elemetem jest cena ammo która najczęsciej kosztuje na etapie tworzenia postaci ułamek swojej ceny. Może być 10 czy 20% ceny z podręczników. Najłatwiej mi sie to liczy jakaś ilość ammo z podręcznika za policzalne gamble a potem odpowiedni mnożnik ilościowy x5 czy x10. Czyli np. z 10 szt. Ammo za 40 g robi się wóczas 50 albo 100 szt ammo nadal za 40 g. Ile wynosi mnożnik i ta promocja zawsze podaję w rekrucie na początku sesji. Zaś potem już w sesji ceny ammo raczej wracają do normy. Ta promocja obejmuje również ammo do granatników czy granaty ręczne oraz wszelkie inne miotane strzały czy pociski.

- Co do reputkowego sprzętu działa dość zwyczajnie jak i w podstawce. Czyli jeśli nie ma w opisie danej zabawki, że nie podnosi Reputacji no to jak kozacki by się nie zdawał nie podnosi Reputacji. Ale może podnieść jeśli gracz właduje w niego 50 g. Fabularnie jest to jakiś dopakowany model w wersji de luxe i mimo, że innych stat czy właściwości już mu to nie zmienia to jednak ten 1 pkt. Reputy już daje o ile jest widoczny.

- Każda zabawka, głównie broń, jest sprawna i załadowana. Posiada też to co jest w niej w opisie czyli np. pas nośny, kaburę czy magazynek. Jeśli jest w opisie, że posiada np. tłumik czy optykę no to też ma. Ale jeśli nie ma a mimo to jest np. Na obrazku czy foci no to niestety nie ma i jak ma mieć trzeba dokupić osobno np. lunetkę do snajperki. Broń jest też “goła” czyli jeśli nie ma w opisie nie posiada żadnych laserowych celowników, szyn montazowych czy dodatkowych uchwytów. Tego typu abgrejdy trzeba sobie dokupić samemu na etapie tworzenia postaci albo kombinować już w sesji.

- Co do bryk w oryginale każda ma Sprawność na 4 - 6 a potem każdy punkt więcej trzeba wykupić za ciężkie gamble któych zwłaszcza przy standardowych 100 g na start jest za mało by zaczynać grę z czymś więcej niż prawie wrakiem. Sprawność to odpowiednik niezawodności w broni palnej. Czyl jak wypadnie na k20 powyżej Sprawności to bryka nie odpala albo jak odpaliła to gaśnie czy robi inne problemy. No jak się ma gwarantowaną bezporblemowość na max 6 na k20… Nowłaśnie. I dlatego jeśli nie powiem inaczej to bryki kupne mają Sprawność = 10 i jak ma się gamble można ją jeszcze dopakować.


Krok 11 - Kontakty


- Dość marginalizowany Krok przez wielu i Graczy i nawet MG. Za specjalnie nie ma co się dziwić bo startowo gambli jest tylko 50 i da się wykupić 1 czy 2 znajomych, pomocników, pracowników by to miało sens. Do tego często BG ma na nich symboliczny wpływ a jak się zgarnie w Drużynie kilku BG którzy mają różne Pochodzenia i znajomych najczęsciej w swoich miejscach Pochodzenia a sesja toczy się jeszcze gdzieśtam no to nie ma co się dziwić, że ciężko w ogóle spotkać w grze jakiegoś znajomka BG. Jest za to dużo łatwiej jeśli sesja toczy się stabilnie i dłuższy czas w tej samej lokacji wówczas szanse na wyrobienie sobie paru znajomych wzrastają.

- Ja preferuje na swoich sesjach rozpiskę z “Bohatera 2”. Jest dużo dokładniejsza i pozwala na konkretniejsze opisanie znajomych BG. Ogólnie pula punktów jest większa bo 100 g + coś jesli jakoś BG uzbierał wcześniej ale i poziom bazowy znajomości jest wyskalowany od 1 do 8. Do tego można niejako usprawnić tych znajomych umsami albo posiadaną siedzibą , info itd. Jak zwykle jest wybór ilość czy jakoś. Pula starcza bowiem na zrobienie całego stadka znajomych “po łebkach” albo na zrobienie prawdziwego kumpla (ale nie bezwolnego golema).

- Zgodnie z zasadą, że gamble przy tworzeniu postaci można posłać “do przodu” ale nie do tyłu więc nie można wydać gambli z Kontaktów na sprzęt czy umsy bo te Kroki już były.

- Znajomi z Kontaktów potrafią być bardzo fajnym dodatkiem do postaci, potrafią dodać jej wyjątkowe tło i niepowtarzalność swoimi dialogami, scenkami czy klimaciarskimi miejscówami. Zdarzało mi sie już używać w całości świetnie zaprojektowanych pomocników BG czy ich lokacji bo czasem to wręcz gotowy samograj więc szkoda by się zmarnowało. Więc polecam ten punkt do rozpatrzenia zwłaszcza jeśli sesja miałaby być “stacjonarna” czy bazować na dłuższym przebywaniu z tą samą grupą lub miejscu.


Bio


- Czyli biografia. Skrócona historia dotychczasowego życia i poczynań danej postaci. Spora doza swobodności dla kazdego Gracza. Ja cenię sobie realizm i prostotę. W bio można zawrzeć na tyle dużo cech osobowości, historii, śmiesznostek i w ogóle pobajerzyć ciekawie o swojej postaci, i jest tym co zdecydowanie ją wyróżnia na tle innych BG. Sprawia, ze postać robi się żywa i niepowtarzalna na tle tych innych superlasek i supermaczomenów złożonymi z tej samej w końcu puli punktów. Dla mnie fabuła i bio ma kluczowe znaczenie. Znajomość mechy nie robi na mnie wrażenia. Też ją myślę, że ogarniam chociaż w ogołnych zarysach

- Lubię jak bio pokrywa się z mechą KP. Czyli jak ktoś ma jakieś wysokie staty w czymśtam fajno by wiedzieć gdzie i u kogo sie wyumiał tego umsa czy Sztuczki. Dobrze też jak na samym skończeniu KP i bio pokrywa się z tym pierwotnym zapisem w Koncepcie postaci.

- Do zrobienia ciekawego bio nie jest potrzebne morze liter czy znajomość podręcznika. To może być oczywiście bonus jeśli ktoś zna i umie ładnie wpleść a jeszcze klawiatura mu nie ciężka to i aż przyjemnie się czasami czyta. Ale to bonus a nie wymóg. Jak postać ma dryg, jest zrobiona z sensem, ma ręce i nogi ta KP z bio no to zdarza mi się przyjmować całkiem krótkie formy. Postapo i neuro też nie różni się aż tak od naszego reala czy choćby Fallout'a by zasada zachowania związku przyczynowo - skutkowego nie działała. To plus zdrowy rozsądek i umiar myślę powinny starczyć do zaprojektowania żywej i ciekawej postaci. Starcza bo już widziałem ciekawe postacie zaprojektowane przez osoby kompletnie nie specujacych się w neuro czy nawet siadające do niej pierwszy raz. Da się A jakby ktoś miał z czymś problem a da znać nawet podczas tworzenia postaci i rekruty ja najczęściej staram się jakoś nakreślić jak widziałbym dany detal u siebie na sesji.

- Nie trawię natomiast skrajnych przeinaczeń systemu w stylu broni laserowej, dywizji pancermych, wakacji co rok w Europie czy rzeczy które nijak się nie pasują do mojej wizji neuro. Takie ekstrawagancje są bardzo ryzykowne i dobrze się podpytać gdzieś na samym początku prac nad postacią a nie czekać na ostatnią chwilę przy zamknięciu rekruty. A jakby co tu pytać



---


- No i chyba tyle. Pewnie zapomniałem i zgapiłem masę rzeczy ale kościec tego robienia postaci pod moje sesje chyba byłby właśnie taki. Najważniejsze to i tak by pamiętać, że czy mecha czy bio każdego BG nie czyni z niego bohatera. Bohaterem się zostaje tylko i wyłącznie w ogniu sesji A KP i bio to taka wspólna płaszczyzna dla Gracza i MG by wiedzieli z kim mają doczynienia w przypadku danego BG. Ale ja uważam, ze bohaterowie wykuwają się właśnie tylko na sesji i ona oddziela prawdziwych erpegowców od osób grajacych w RPG czy powergamerów Dlatego te moje sesję są takie cziterskie, trudne i jeszcze raz cziterskie jak każda selekcja
 
__________________
MG pomaga chętniej tym Graczom którzy radzą sobie sami
Pipboy79 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem