Witam wszystkich.
Choć jestem na forum od niedawna, to w WH gram już kilka lat jako MG. Korzystając z możliwości chciałbym podzielić się swoimi pomysłami na udoskonalenie zasad oraz wysłuchać Waszych:
#1 Punkty szczęścia! (u mnie nazywane punktami Losu)
To moja ulubiona część mechaniki od kiedy wprowadziłem kilka zmian:
- każdy zaczyna z 3 punktami
- punkty są dużo bardziej przydatne i oprócz efektów z podręcznika powodują, że:
* nieudany test siÄ™ udaje
* udany test staje siÄ™ udanym krytycznie
Ktoś powie, że to przegięcie, ale zależało mi, aby graczom zależało na punktach losu.
- Gracze nie otrzymują punktów codziennie, ale za każdym razem, kiedy zrobią sobie dobrze
- i to jest clue do zabawy
Zachęca to do wydawania pieniędzy i nakręca fabularną rozgrywkę - warto wydać więcej na dobre mięsiwo, zamiast żreć kaszę na sucho, albo na łóżko we własnym pokoju, zamiast pryczy we wspólnej izbie. Wcześniej nie miało to znaczenia dla rozgrywki.
- Gracz może stracić posiadane punkty nie wydając ich
Tak. W sposób analogiczny do ich pozyskiwania, czyli jeśli są zmuszeni do niewygody, czy czynności, których nie lubią.
Przykłady? jedzenie czegoś, czego normalnie by nie zjedli, całodniowa podróż w niedopasowanej zbroi płytowej (to też lubię
nie odzyska losu dopóki nie zajmie obtarciami powstałymi w miejscach... no wiecie.. intymnych
- naprawdÄ™ ubaw po pachy.
ostatnia reguła łączy się z kolejną wprowadzoną przeze mnie zasady:
#2 Przywady - czyli nikt nie jest doskonały!
U mnie każdy przy tworzeniu postaci musiał wybrać dwie lub poświęcić 5 dowolnie ujętych punktów ze swoich cech by wybrać jedną lub 10 by nie wybierać żadnej (nikt się nie zdecydował ;p)
Tutaj pole do popisu jest nieograniczone, ale ja obmyśliłem oto takie:
* samotnik - nie korzysta z Losu jeśli znajduje się zatłoczonych miejscach, lub musi podróżować w licznej grupie
* klaustrofobia - utrata Losu jeśli zostanie zamknięty w ciasnym pomieszczeniu
* arachnofobia - utrata Losu jeśli zmuszony będzie do przebywania w miejscach gdzie żyją pająki np. piwnice itp.
* mieszczuch - nie korzysta z Losu, jeśli zbyt długo przebywa poza cywilizacją (z myślą raczej o dzikiej dziczy niż o np. traktach handlowych)
*dzikus - nie korzysta z Losu, jeśli zbyt długo przebywa w dużych miastach
* choroba morska - traci Los, jeśli zmuszony będzie do podróży łodzią
* wrażliwy żołądek - traci los, jeśli zje coś ostrego
* wrażliwe podniebienie - traci los, jeśli musi jeść dania niskiej jakości
* wrażliwa skóra - Traci los, jeśli spiecze się na słońcu, pogryzą go komary, lub nosi szorstkie tanie szaty.
* wrażliwy nos - Traci Punkty Losu jeśli musi przebywać w śmierdzących miejscach oraz nie może korzystać z losu jeśli nie mył się od 2 dni
* niechęć do ryb (także zapachu) - utrata Losu, jeśli musi zjeść rybę, nie może korzystać z losu w portach
* lęk przed ciemnością - utrata Losu, jeśli znajdzie się w całkowitej ciemności zbyt długo, lub nie korzysta z losu w ciemności
* niechęć/strach przed zwierzętami - utrata Losu, jeśli zbyt długo przebywa wśród zwierząt, lub zmuszony jest do interakcji z nimi
* lenistwo - utrata Losu, jeśli zmuszony zostanie do pracy fizycznej bądź umysłowej
* pedantyzm - utrata Losu, jeśli zmuszony będzie do przebywania w brudnych, zaniedbanych miejscach
Te zmiany, które przedstawiłem są wg mnie najciekawsze i najprostsze do wprowadzenia, gdyż nie wpływają znacząco na samą mechanikę gry.
Wpłyną za to na aktywność graczy, zmuszą do dodatkowych przemyśleń i decyzji. Napędzą fabułę i ekonomię - gracze będą chętniej wydawać pieniądze i chętniej je zarabiać, ale przede wszystkim wprowadzą mnóstwo pobocznych wątków i zabawnych sytuacji.
Generalnie spędziłem mnóstwo czasu dopasowując mechanikę i zasady WH do własnych preferencji i chciałbym się podzielić, efektami swojej pracy, ale to już innym razem.
Tyle na teraz. Liczę na komentarze i radość zagości w moim sercu, jeśli ktoś zechce skorzystać z tych rozwiązań prowadząc własną rozgrywkę.