Jestem w podróży, nudzę się i pomyślałem, że chociaż spróbuję trochę rozruszać ten dział pytaniem do fanów D&D:
Jaki jest wasz ulubiony podręcznik? Mam na myśli wszystkie edycje, w tym Pathfindera, OSR oraz wszystkie inne klony D&D (Torchbearer, Dungeon World i podobne się nie wliczają, bo choć duchem zbliżone, to jednak mechaniką różnią się za bardzo, aby uznać je za klony). Można podać więcej niż jeden podręcznik i fajnie by było jakbyście napisali w paru słowach dlaczego taki wybór (może komuś ta informacja się przyda).
Temat ma służyć wyłącznie zaspokojeniu ciekawości i rozrywce, więc proszę nie wyśmiewać innych, nie wymądrzać się, nie prowokować i nie porównywać siusiaków.
Zacznę ja:
1.
Dungeon Master's Guide II (D&D 3.5)
Świetne porady, miasto Saltmarshes (te samo co w starym module do AD&D, ale bardzo szczegółowo opisane) i sporo opcji dla MG chcącego urozmaicić swoją kampanię. Do dziś mi się ten podręcznik przydaje i często tam zaglądam.
2.
Dungeon Master's Guide (AD&D)
Gygax i to powinno w sumie wystarczyć za odpowiedź. Dodam jeszcze, że moim zdaniem jest to podręcznik, który najlepiej się czyta ze wszystkich edycji D&D. Powinien być biblią każdego DMa.
3.
Expanded Psionic Handbook (D&D 3.5)
Czyli jedyna znana mi dobrze funkcjonująca psionika i coś dla osób znudzonych tzw. "Vancian Casting System". Power Pointy działają jak mana w grach cRPG, tylko nie regeneruje się równie łatwo, a zaklęcia można dowolnie wzmacniać i osłabiać (koszt jego rzucenia też ulega zmianie). XPH ubogacił też system akcji w D&D 3.5, wprowadzając m.in. Swift Action.
4.
Unearthed Arcana (D&D 3.5)
Ogrom wariantów reguł i opcjonalnych zasad, za pomocą których można lepiej dopasować grę do własnej wizji.
5.
Ultimate Campaign (Pathfinder)
Pisany z rozmachem podręcznik o budowania królestw, miast, twierdz, zarządzaniu swoimi włościami, a nawet sterowaniu armiami. Niestety jest to system sam w sobie i nie każdemu będzie się chciało go uczyć. Mimo to zasługuje na uwagę, ponieważ doskonale spełnia swoje zadanie.
6.
Player's Handbook II (D&D 3.5)
Gdybym miał grać (w roli gracza) i mógłbym skorzystać z tylko jednego dodatku poza Core, to mój wybór padłby na PHBII. Mamy tam świetne klasy, rozbudowane klasy podstawowe, kilka nowych zasad i backgroundy. To 220 stron użytecznego materiału.