Cytat:
Napisał dzemeuksis Lubię Oko, ale to nie jest dobra porada, moim zdaniem. Gdyby to chodziło tylko o prostą mechanikę, to wystarczyłby rzut monetą. Problemem niewypowiedzianym i niedorozumianym jest najczęściej struktura rozgrywki.
Ileż ja lat erpegowania straciłem na głupim wzorcu grania lansowanym przez ówczesne erpegowe czasopisma. Nie miałem wtedy pojęcia, że istnieją gry, które krok po kroku mówią, jak trzeba grać, tłumaczą strukturę rozgrywki, jak wspólnie budować opowieść, bez narzuconego z góry scenariusza i męczyłem się ze sposobem grania, który jest tylko jednym z wielu a do tego wybitnie mi nie pasującym.
Detero, po pierwsze to nie chodzi o system walk, tylko o sposób rozwiązywania konfliktów. Jak się zafiksujesz na walki, to będziesz każdą grę prędzej czy później do tego sprowadzał i ominiesz potencjał na piękne historie doskonale się bez walki fizycznej obywające.
Nie chcę wrzucać odnośników na potęgę do rzeczy, które mogą realnie pomóc w stawianiu pierwszych kroków, więc napisz, czy może być w języku Szekspira, czy tylko polskojęzyczne Cię interesują - to pozwoli zawęzić nieco listę. |
Ja tam i tak chwyciłbym na miejscu OPa za jakieś polskie czy angielskie D&D (bo chyba o to mu chodzi sądząc po level upach, siłach i charyzmach), a braki w "strukturze rozgrywki" (jeśli się pojawią / będą odczuwalne) nadrobił tekstami
The Angry GM z cyklu o prowadzeniu - do prowadzenia fantasy RPG gier głównego nurtu są moim zdaniem najlepsze, w podręcznikach takich rozkmin niestety się nie uświadczy.
Ten polecałbym jako pierwszy.
A takie D&D 3 mimo skomplikowania ma bardzo klarowną strukturę rozgrywki i kampanii, tyle że, patrząc na sesje pojawiające się nawet na LI, prawie nikt się jej nie trzyma.
Moje propozycje:
D&D Starter Set (darmowe zasady
tutaj, w kupionym zestawie masz jeszcze przygódkę, itd.)
Pathfinder Beginner Box (darmowe zasady
tutaj, w kupionym zestawie masz jeszcze przygódkę, itd.)