Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 13-06-2020, 02:14   #7
Rodryg
 
Reputacja: 1 Rodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputacjęRodryg ma wspaniałą reputację
Tak jak już parę osób wspomniało ma to sens w kilku przypadkach, zważając że przynajmniej kilka z wymienionych atutów to dosłownie "Must have" postać walcząca wręcz w 99% przypadków będzie mieć Power Attack lub Piranha Strike, pozostały 1% to buildy z kosmosu wykorzystując dziwaczne kombinacje różnych mechanik by jako tako działać.

Co do rozdawania atutów za darmo lepiej uważać, pomysł Psionika z "darmową słabszą opcją" wydaje się sensowniejszy.
Ogólnie mechanika Pathfindera wynagradza specjalizację ale niestety widać że kilka autów to właśnie wspomniany podatek zanim wskoczy się na wyższy szczebel i weźmie fajniejsze atuty.

Takie Weapon Finesse zostało na przykład zintegrowane z klasą Łotrzyka w wersji Unchained bo zazwyczaj zręczność to główny atrybut tej klasy, choć jest też parę efektywnych buildów siłowych dla stereotypowego "napakowanego draba o kaprawej gębie".

Manewry - Pamiętam że ktoś na oficjalnych forach wytknął właśnie fakt że celem zmian względem 3.5 było zlikwidowanie martwych poziomów np. u wojownika. Jednak równocześnie kilka atutów manewrowych zostało bezsensownie porozbijane na "połówki". Więc ponowne skompilowanie ich w jedną całość wydaje się sensowne. Zwłaszcza że z manewrami jest ta że albo ujrzysz je w akcji raz na ruski rok, gdy gracz chce spróbować czegoś innego w walce. Bądź właśnie na postaci dedykowanej pod ten czy inny zestaw manewrów.

Point Blank Shot i Precise Shot - Obydwa atuty bardzo użyteczne dla wszelkich postaci strzelających i właśnie w tym problem. Bez nich ani rusz no chyba że gracz jest masochistą i chce grać strzelcem który ciągle ma kary za strzelanie w zwarcie lub nie ma korzyści za strzelanie do bliskich celów. Tym sposobem by być efektywnym strzelcem a przy okazji otworzyć sobie drogę do innych fajniejszych atutów trzeba na dzień dobry zainwestować w te dwa atuty.

Zresztą z tego co wiem ogólna opinia wśród graczy jest taka że zarówno Two Weapon Fighting jak i atuty strzeleckie są kosztowne. Albo inwestujesz wszystkie atuty jakie masz nie zostawiając sobie miejsca na złapanie czegoś innego np. atutów fabularnych, albo sobie darujesz bo bez inwestowania w kolejne atuty w łańcuszku postać w pewnym momencie zaczyna tracić na efektywności. Nie bez powodu doradza się tutaj klasy które dostają dużo darmowych atutów lub dostają częśc z nich w ramach klasowej specjalizacji.

Psionik też słusznie zauważa że czaromioty też mają problem z atutami, zwłaszcza że nie wszyscy mają bonusowe atuty w klasie. Na przykład takie Silent i Still Spell równie dobrze mogło by być scalone w jeden atut bo zazwyczaj wykorzystuje się je razem jeśli ktoś chce grać "dyskretnym" czaromiotem, zresztą jest chyba parę atutów z późniejszych podręczników działających na podobnej zasadzie co te atuty po połączeniu. Niektóre atuty metamagiczne to też podatek dla postaci która chce złapać np. Spell Perfection.

Ogólnie problem z "podatkiem" jest taki ze zmusza do wyboru między inwestowaniem w atuty które poprawią efektywność postaci i rozwiną jej build a atutami które może nie poprawiają efektywności postaci bezpośrednio ale pozwalają jej na robienie nowych rzeczy lub pasują fabularnie do konceptu.
Sam na obecnej postaci zainwestowałem w dwa atuty: jeden do tworzenia przedmiotów, drugi fabularny dla rasy postaci. Tworzenie przedmiotów jest ogólnie przydatne a drugi pasował do całokształtu postaci ale nie zmienia faktu że opóźnia to złożenie efektywnej kombinacji atutów o X poziomów.

Problem jest też taki że atuty są sobie nierówne:
Niektóre są "nudne lecz praktyczne" np. Spell Focus dodający +1 do ST z danej szkoły magii czy Improved Inititative, można tu też klasyfikować atuty które wnoszą sporo do postaci a nie wymagają kilkunastu innych atutów.
Inne otwierają przed postacią szereg nowych możliwości, zazwyczaj po opłaceniu "podatku", jasne twoja postać może teraz robić to co sobie wyobraziłeś przy jej koncepcie ale lepiej nie myśl ile to cię kosztowało.
No i ostatnia grupa w której są atuty które można albo podsumować "zaciśnij zęby i myśl o kolejnych atutach które są zaraz po tym" lub są obojętne. Znaczy są fajne jako dodatek do postaci ale zazwyczaj ustępują miejsca innym bardziej użytecznym atutom lub właśnie tym które niewiele wnoszą ale są wymagane by uzyskać dostęp do tych naprawdę dobrych.
 
Rodryg jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem