Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 24-08-2021, 21:59   #13
psionik
 
psionik's Avatar
 
Reputacja: 1 psionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputacjępsionik ma wspaniałą reputację
Hej, nieco wskrzeszam temat, ale trochę się nad tym zastanawiałem i te zasady ciągną za sobą jeszcze kilka konsekwencji, których nie wiem czy przewidziałeś.

W dedekach istnieje kilka zasobów z których korzystają zarówno herosi, jak i ich przeciwnicy. Jednym z nich są pieniądze i magiczne przedmioty. Poziom postaci odzwierciedlony jest w ilości złota a ten przekłada się na magiczne przedmioty. System jest wyważony w taki sposób, że oczekuje postaci na konkretnych poziomach z konkretnym poziomem ekwipunku. Tu wprowadzasz potencjalnie mało zmian, ale jednak 1gp/dzień na osobę na każdy downtime wpłynie również na ekonomię postaci (szczególnie jak nie będzie za co przetrwać po pierwszym większym guzie, czy złamaniu ręki).

Drugim ważnym zasobem są zdolności używane at will, per short rest, i per long rest. W przypadku przeciwników system nie zakłada tu dużego rozróżnienia. Zwykle przeciwnicy pojawiają się i giną w jednej walce, więc nie ma większego znaczenia, do której grupy należą zdolności. Dla herosów ma to kolosalne znaczenie. Przy proponowanych zmianach trzeba dobrze zastanowić się, czy postacie regenerują się w miarę sprawiedliwe.

Trzecim zasobem, tym najbardziej powszednim są hp. Mechanika zakłada raptowne tracenie i odzyskiwanie hp. Ograniczenie możliwości odzyskiwania tego zasobu sprawia, że szala się przechyla i zasób staje się cenniejszy. To z kolei ma wpływ na inne aspekty gry, takie jak liczba spotkań (planowany i losowych), a także, a może przede wszystkim ich poziom. Gra zakłada, że CR 1 powinien zużyć około 20-25% zasobów czarów/zdolności i hp'ków 1 poziomowej drużyny składającej się z 4-5 herosów. W momencie, w którym hpki odzyskiwane są szybko, nie jest to problemem, można zgodnie z przyjętym schematem stoczyć 3, czy 4 takie spotkania i z końcem dnia udać się na zasłużony odpoczynek.
Jednak w sytuacji, w której odzyskiwanie zdolności i hp trwa 3-7 dni CR1 jest już dużym wyzwaniem dla graczy. Innymi słowy, zmieniając mechanikę odzyskiwania hapeków, powinieneś obniżyć CR spotkań i przede wszystkim zrealizować ich mniej "dziennie", lub mniej "per long rest".
Jeśli teraz zsumujemy to, to na wyższych poziomach otrzymamy spotkania, które są coraz trudniejsze ponieważ:
a) nie mamy odpowiedniego poziomu ekwipunku dającego odpowiednie plusy tam gdzie trzeba żeby zbilansować spotkanie
b) nie mamy odpowiednich zdolności/zaklęć, ponieważ się nie odnowiły*
c) nie mamy pełnych hapeków i bardzo obawiamy się ich stracić.
To wszystko sprawia, że ogólny CR z jakim drużyna będzie chciała się zmierzyć będzie niższy niż wskazuje DMG.

* Czy przeciwnicy również będą przystępować do walki z niepełnymi statystykami?

Wydaje mi się, że taki system sprawdzi się w sytuacjach w których walka czy tracenie hapeków nie jest osią przygody, gdy sytuacja nie wymaga tracenia ich na każdym rogu. Pewnie bardziej sprawdzi się w intrygach niż w survivalu.

Na koniec wzmianka o magii - słusznie zauważasz, że magia jest powszechna w dedekach, może nieco zbyt, szczególnie w Zapomnianych Krainach, ale takie są założenia settingu. Tu na odpowiednim poziomie dosłownie potykasz się o magiczne przedmioty. 5 edycja nieco to zmienia ale nadal jest to kraj dla magicznych ludzi (i innych ras). Wprowadzenie takiego ograniczenia w istocie spowoduje zmniejszenie liczby graczy chcących grać czaromiotami, ale nie spowoduje tego, że magia będzie uznana za bardziej elitarną, niebezpieczną. Nadal będzie zadawała takie-sobie obrażenia jak na swój koszt (np. 3k4+3 za jedną komórkę raz na 3-7 dni). Faktycznie może to spowodować kompletnie inny dobór zaklęć (nie ma sensu iść w standardowe zaklęcia, skoro są nieskuteczne). I to może być ciekawe. Nie wiem czy to dobra zmiana, ale na pewno czaromioty jakie się pojawią (jeśli się pojawią) będą miały niestandardowy repertuar zaklęć.
 

Ostatnio edytowane przez psionik : 24-08-2021 o 22:03.
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem