Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Systemy RPG > Artykuły DnD i d20
Zarejestruj się Użytkownicy


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Sprawiedliwość z różnych punktów widzenia.<!-- google_ad_section_end -->
Sprawiedliwość z różnych punktów widzenia.
Autor artykułu: homeosapiens
05-10-2007
Sprawiedliwość z różnych punktów widzenia.

Czy jest sprawiedliwe, że jedna osoba ma postać mechanicznie lepszą od drugiej od samego początku, jeszcze przed zaczęciem gry? Samo pytanie z góry narzuca odpowiedź "nie". Jednak patrząc z innej strony, czy sprawiedliwe jest, że skoro zapłaciłem za dodatkowe podręczniki znam więcej klas, prestiżówek, atutów, czarów i ich kombinacji? Czy jeżeli wyłożyłem na nie tyle pieniędzy ktoś może mi zabronić korzystać z tych dodatków? To w najlepszym razie jest niemiłe dla takiej osoby.


W tej sytuacji nie ma takiego rozwiązania, które byłoby z każdego punktu widzenia sprawiedliwe(pomijając oczywiście sytuacje, w której gra się w realu i można pomóc stworzyć kartę koledze). Kiedy MG zabroni na wniosek gracza, który tych podręczników nieposiada dostęp do nich drugiemu przy tworzeniu postaci, ten drugi może poczuć jakby zmarnował pieniądze, czas na czytanie ich - przecież w gruncie rzeczy oczywiste jest, że był zainteresowany zarówno fabularną jak i mechaniczną stroną tych dodatków i chciał je wypróbować na sesji.


Na początek najważniejsze jest by uspokoić graczy. Zapewnić ich, że rozwiązanie się znajdzie - nie dać im okazji do kłótni. Nie narzucać im od razu arbitralnych decyzji bez ich w nich udziału - nie chcemy przecież, żeby naszą grupę i MG(ciebie, który to czytasz - artykuł jest dla Mistrzów Podziemi) zostawił jeden z graczy.

Teraz najważniejsze - trzeba znaleźć kompromis, który wszystkich zadowoli.

Możemy skłonić gracza, który zna więcej dodatków do zrobienia karty temu, który nie miał okazji ich poznać/ pieniędzy by je kupić etc. W tym wypadku obie strony powinny być zadowolone. Oczywiście możemy coś obiecać graczowi, który wyświadczy nam takową przysługę. Możemy przy robieniu karty również pomóc własnoręcznie.


W wypadku, gdy nie ma takiej możliwości należy załagodzić tę sytuację w grze - dać graczowi ze słabszą postacią lepsze możliwości rozwoju uzasadniając to fabularnie w jakiś nie budzący podejrzeń sposób.


Problem ten jest wg mnie ważny, ponieważ sytuacje w trakcie walki, gdy jeden bohater wykańcza wszystkich przeciwników budzą wiele kontrowersji. Np. Gracz może pomyśleć sobie: "Po co ja ich w ogóle ze sobą biorę - zabierają mi tylko tak przydatne punkty doświadczenia". Nawet jeżeli gracz jest bardziej zgrany z drużyną i tak nie pomyśli, to reszta może z tego powodu czuć się nie komfortowo. Dla wprowadzenia "sprawiedliwości DDkowej" przy tworzeniu postaci polecam oczywiście system Point Buy - nie będzie różnic w sile postaci trwających przez roczną kampanię przez kilka pechowych rzutów kością.
Autor artykułu
Posty: n/a

Oceny użytkowników
Język
73.4%73.4%73.4%
3.67
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
40%40%40%
2
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Głosów: 3, średnia: 51%

Narzędzia artykułu

  #1  
Szarik on 05-10-2007, 14:37
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
40%40%40%
2
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:53%
Nie bardzo wiem jaki jest cel tego artykułu...

Na to o czym piszesz, każdy średnio inteligentny i logicznie myślący MG, wpadnie sam.

Przed rozpoczęciem gry ustala się z jakich podręczników korzystamy i już. Jeżeli ktoś ma z tym problem to trudno, albo się przystosuje albo odejdzie. Przynajmniej ja nigdy się nie spotkałem z opisywanym przez Ciebie problemem.

Nie potrafię sobie po prostu wyobrazić sytuacji, że ktoś się denerwuje (krzyczy, tupie, czy co tam), że nie może wykorzystać np. "władców dziczy", na który to podręcznik wydał 50 zł (strzelam, nie wiem ile kosztują poszczególne dodatki do DD).

Ja stosuję zasadę, że kanonem są podręczniki posiadane przez MG i kropka (mam ten plus, ze nie muszę się szczypać z kasą). Innym rozwiązaniem są podręczniki "zrzutkowe" stanowiące kanon. Jeżeli ktoś sobie dokupuje dodatek to super. Będzie mógł bardziej się wczuć w postać, a czy wykorzysta opcje mechaniczne to decyzja MG. Jak nie pasuje to krzyżyk na drogę
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
homeosapiens on 05-10-2007, 14:56
Właściwie bardziej chodziło mi o grę na forum niż w realu - tam ten problem w większym stopniu występuje. I jeszcze jedno - nie grasz w RPG od wczoraj - dlatego ten artykół ci raczej nie pomoże. Z drugiej strony jednak:
Cytat:
Jak nie pasuje to krzyżyk na drogę
Takiego podejścia nie lubię. Być może dlatego, że chciałbym by RPGowców było więcej? Ktokolwiek kto w RPG nie gra(mam tu na myśli moich znajomych) uważa to za moją dewiację...
Ostatnio edytowane przez homeosapiens : 05-10-2007 o 15:00.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Szarik on 05-10-2007, 15:11
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
40%40%40%
2
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:53%
Z tego co widzę, to akurat na forum problem mechaniki praktycznie nie istnieje. 99% sesji to niemal czysty story telling. Sam chciałem zrobić bardziej mechaniczną sesję to ludzie stwierdzili, że to nie przejdzie, więc odstapiłem od tego pomysłu i też będzie snucie opowieści.

Dlaczego nie lubisz podejścia z krzyżykiem? Czy zarówno gracz niedoceniony za posiadanie dodatków jak i pozostali mają się ze sobą męczyć? RPG to ma być rozrywka, wszyscy mają się dobrze bawić. Jak będzie jedna maruda to pozamiatane. Dlatego lepiej poszukać sobie drużyny, dla której to nie jest problem.
U mnie RPG za dewiację uważa tylko moja mamusia, która twierdzi, że w moim wieku (28 lat) "nie wypada zabawiać się jak dziecko"
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
homeosapiens on 05-10-2007, 15:29
Cytat:
99% sesji to niemal czysty story telling.
Moje sesje np były z mechaniką. Jak się uśmiałem, kiedy w warchu podczas bitwy nikt nie zginął - nie masz pojęcia.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Cedryk on 05-10-2007, 18:08
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
60%60%60%
3
Kreatywność
60%60%60%
3
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:67%
Sprawiedliwość jak wspomniał homeosapiens zapenia system Point Buy. Wtedy to wszystcy mają taki sam potencjał w harakterystykach. Ocziwiscie rónież tzreba ustalić EPP Efektywny Poziom Postaci na jakim mogą tworzyć swoich bohaterówto również rozwiazuje kwestię równości. Co do zastosowania prestizówek z dodatków jest to temat otwarty jednak powonno się je dopuszczać skoro są oficjalkami. Ale to już jest bardziej temat zaufania MG do graczy, a nie sprawiedliwosci.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:00.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172