Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 24-07-2008, 14:33   #1
 
dreamwalker's Avatar
 
Reputacja: 1 dreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetny
Erpegowe pomysły I

Postanowiłem zacząć rozmyślać nad stworzeniem własnego systemu RPG. Jako bazę potraktowałem system d20. Nie znaczy to jednak, że system będzie kalka d20 ze zmienionymi umiejętnościami i paroma nowymi klasami - nie. Może sie okazać, że zmiany będą tak wielkie, że z bazowego systemu zostaną tylko artybuty i k20.

Na razie wstrzymuję się od szerzej zakrojonych prac koncepcyjnych. Staram się poznawać inne systemy i inspirując się ich mechaniką tworzyć coś, co będzie efektywne i wygodne w użyciu.

Tak więc przychodzą mi do głowy różne dziwne pomysły na mechaniczne rozwiązania do mojego nowego systemu. Prawdopodobnie nie są oryginalne albo o nieorginalność mocno się ocierają, ale na pewno nie są to rzeczy żywcem ściągnięte z innych systemów.

Gdy wpadnie mi taki pomysł do głowy chciałbym przedstawić go szerokiemu gronu erpegowców tutaj i na paru innych forach aby ocenili na ile takie mechaniczne rozwiązania do nich przemawiają. Możecie oceniać, dawać rady, kłócić się. Co dusza zapragnie - wszystko to aby dojść do tego jaki system byłby najlepszy dla graczy i MG.

Co do nagrody - oczywiście jeśli kiedyś system ten ujży światło dzienne w postaci pdfa - w podziękowaniach znajdzie się forum LastInn i nicki (lub nazwiska) najbardziej pomocnych użytkowników. Jeśli nie - cóż - na pewno będzie to pouczające doświadczenie, które być może pomoże innym w tworzeniu ich systemów.

No to zaczynamy

Pomysł I - klasy inaczej

Pomysł ten jest po części inspirowany systemem Warhammer Fantasy Roleplaing, no ale nie do końca.
Zastanawiając się nad tym jak rozegrać kwestię klas i doświadczenia postanowiłem zrezygnować z czegoś takiego jak poziomy. Mamy umiejętności, bazową peremię do ataku, rzuty obronne i zwiększamy je sobie za punkty doświadczenia (czy też za określoną ilość sensownych użyć umiejętność wzrasta sama). Do tego dochodzą klasy. Klasy, które są nagrodą za poniesiony trud a nie profesją postaci. To raczej tytułły niż profesje.

No, ale zacznijmy od początku.
Na samym początku gracz wybiera profesję startową - to profesje zdefiniowane bardzo ogólnie - np poborowy (wyjsciowa do wojowników i paladynów), nowicjusz (mnisi, kapłani), łotrzyk (złodzieje, fałszerze, bardowie itp), akolita (magowie, zaklinacze). Klasy w nawiasach pisałem w liczbie mnogiej, bo nie wiem jeszcze jak będą dokładnie wyglądać te nazwy i czy nie będzie kilka klas odpowiadających w D&D jednej.
Potem, wraz z rosnącą ilościa punktów doświadczenia, czy też rosnącymi statystykami, gracz może wybrać klasę o ile spełnia pewne wymagania. Taka klasa ma kilka podstawowych cech:
  • wymagania określone w mechanice
  • Rytuał przejścia (odbycie szkolenia u mistrza, wstąpienie do zakonu/gildii itdp)
  • Zdolności specjalne
Zdolności specjalne dostaje się raz i nie wzrastają one wraz z przybywającymi punktami doświadczenia. To jednorazowy podarunek za osiągnięcie takiego poziomu biegłości w umiejętnościach.

Przykład (proszę się nie czepiać treści, to ma służyć tylko pokazaniu formy):
Zbir
Wymagania: łotrzyk, zastraszanie +6, atak +3, siła 12
Rytuał przejścia: Postać napadła i obrabowała kilka osób i była z tego powodu ścigana przez prawo (obojętnie jak to ściganie się skończyło)
Zdolności specjalne: +3 do inicjatywy, premia ze szczęścia +2 do ataku przy napadach rabunkowych, +3m szybkości.

Jak widzimy, w wymaganiach może pojawić się klasa, którą trzeba mieć przed wejściem na określoną profesję. Nie musi być to wyłącznie klasa początkowa. Może to równie dobrze być inna klasa, a więc stworzymy całe drzewko rozwoju postaci dodając nowe profesje bardzo łatwo. Po części może to też zastąpić klasy prestiżowe. Co do czarów - na razie proszę założyć, że ich nie ma. Atutów też. O umiejętnościach powiem w następnym pomyśle

Co o tym sądzicie? A może nie doprecyzowałem jakiejś istotnej kwestii?
Czekam (jak zwykle) na kk (konstruktywną krytykę) i pomysły.
 
__________________
Światło dzieli od ciemności
Czasem tylko mały krok -
Wskazać można tych z jasności,
Innych nadal skrywa mrok.
dreamwalker jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-07-2008, 16:43   #2
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 1 Darken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumnyDarken ma z czego być dumny
Heh, widzę że jesteś też na lastinn
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-07-2008, 17:31   #3
 
dreamwalker's Avatar
 
Reputacja: 1 dreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetny
Jestem, jestem
Mam tu nawet sesję w dedeki ("Kula Sfer"). Zapraszam
 
__________________
Światło dzieli od ciemności
Czasem tylko mały krok -
Wskazać można tych z jasności,
Innych nadal skrywa mrok.
dreamwalker jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29-07-2008, 08:45   #4
 
Bilbin's Avatar
 
Reputacja: 1 Bilbin nie jest za bardzo znany
O ile wiem, wiele osób stosuje już ten system, pomysł nie jest nowy, ale o ile dobrze się orientuje bardzo dobrze się sprawdza, a gra jest bardziej realistyczna.
 
Bilbin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29-07-2008, 08:55   #5
 
dreamwalker's Avatar
 
Reputacja: 1 dreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetny
A mógłbyś napisać kto? Chętnie zapoznałbym się z tymi systemami
 
__________________
Światło dzieli od ciemności
Czasem tylko mały krok -
Wskazać można tych z jasności,
Innych nadal skrywa mrok.
dreamwalker jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 07-08-2008, 11:02   #6
 
dreamwalker's Avatar
 
Reputacja: 1 dreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetnydreamwalker jest po prostu świetny
Podsumowanie
Dyskusje na forach umarły, myślę więc, że temat jest wyczerpany i zasługuje na pewne podsumowanie przed przedstawieniem nastepnej koncepcji.
  1. Aby zachować najlepsza elastyczność, profesje startowe należałoby wyrzucić. Gracz zaczynałby dosłownie od nikogo.
  2. Wymagania w mechanice i fabule są fajne, ale nie pozwalają na udawanie. Np przeniknięcie do gildii złodziei, czy też wejście na profesję Złodzieja kogoś, kto nie spełnia bazowych wymagań, ale nadaje sie z innych powodów. Co sądzicie o tym, żeby dla każdej klasy oprócz zwykłych wymagań były wymagania dla oszustów. Np chcąc wstąpić do Zakonu, zamiast wypełniać ważnej misji należy skontaktować się z jakąś szychą, zagrozić czymś i w ten sposób dostać się do organizacji.
  3. Wygląda na to, że źle przedstawiłem całą ideę, albo była ona przez niektórych źle zrozumiana. Wejście na jakąś klasę nie jest koniecznością. Można mieć postać bez żadnej klasy, która będzie bardzo wszechstronna, ale za słaba w każdej z dziedzin. Mimo to - system klas posiada pewna hierarchię. Tak jak w naszym świecie - najczęściej nie zostaje się od razu dyrektorem firmy, w wojsku zaczyna się od szeregowego albo podporucznika - w zależności od skończonej szkoły. Nie ma problemów żeby zrobić tak i w moim systemie rpg. Np na klasę kapitan statku dać w wymaganiach "obecna klasa I oficer, przejęcie kontroli nad statkie albo awans" lub "Ukończenie z wyróżnieniem Akademii Morskiej".
  4. Pomysł awansu za sensowne uzycia umiejętności zebrał baty. Być może rozważę stworzenie systemu hybrydowego - są punkty doświadczenia, a jeśli w kryzysowej sytuacji bohater się wykazał, to dostaje premię do odpowiedniego skillu.

Zapraszam do dalszego komentowania tego pomysłu, dzisiaj pojawi się natomiast następny.
 
__________________
Światło dzieli od ciemności
Czasem tylko mały krok -
Wskazać można tych z jasności,
Innych nadal skrywa mrok.
dreamwalker jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 07-08-2008, 19:06   #7
 
Ragus's Avatar
 
Reputacja: 1 Ragus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodzeRagus jest na bardzo dobrej drodze
Thumbs up

Powiem, że sam stosuje podobnego do przedstawionego przez Ciebie systemu. Tu jednak napomknę, że my przywiązujemy mniejsze znaczenie do całej mechaniki - może jest to spowodowane lenistwem, ale przyznam że póki co zrezygnowaliśmy z studiowania podręczników do D&D - po prostu ograniczamy się do podstawowych atrybutów i umiejętności. Mniejsza z tym, możliwe, że później postaram się zapoznać forumowiczów z naszym autorskim systemem.
Wróćmy jednak do tego co przedstawiłeś.
Jeśli chodzi o te podstawowe cechy danych klas to:
* wymagania określone w mechanice - tutaj odpadają. To zbytnio podchodzi mi pod crpgi. Chodzi raczej o to by myśleć i kombinować. Wtedy frajda ze zdobycia danego stanowiska jest znacznie większa niż jeśli zrobimy to dzięki podrasowaniu danych atrybutów.
* Rytuał przejścia - To właśnie on moim zdaniem winien mieć podstawowy wpływ na to co się stanie. Czasem sami męczymy się by dostać się do jakiejś kasty, zdobyć wymarzoną rangę. Innym zaś razem udaje się nam to tu dosłownie przy okazji.
* Zdolności specjalne - Jak już wyżej napisałem, osobiście nie skupiam się we własnych sesjach na mechanice. Oczywiście mamy umiejętności i poprzez przejście poszczególnych szkoleń jak i przyłączenie się do danych grup są one konsekwentnie podnoszone.

Cóż więcej. Moim zdaniem system ten sprawdza się, daje dość dużą dowolność graczom oraz od początku pozwala mistrzowi gry kreować ogromną ilość zadań i zależności między poszczególnymi npc'ami jak i graczami.
 
__________________
Kto od miecza ginie, ten mieczem pomszczony zostanie...
Ragus jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-08-2008, 07:54   #8
 
Arcagnon's Avatar
 
Reputacja: 1 Arcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumnyArcagnon ma z czego być dumny
Ja myślę, że można by było wyrzucić atrybuty i kostkę chyba też. Zostałyby same featy. Trochę zmienione. Taka hybryda atutów i umiejętności. Każdy by miał koszt i wymagania, a co poziom otrzymywałoby się jakieś tam punkciki na ich zakup. W czymś takim z d20 zostałyby tylko featy... Ale z drugiej strony to jest lepsze niż ciułanie tych PD-ków żeby co 4 poziom dodać sobie +1 do Zręczności co przwie niezauważalnie zmienia naszą szansę ataku. To jest moje zdanie...
 
Arcagnon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25-08-2008, 21:58   #9
 
Komtur's Avatar
 
Reputacja: 1 Komtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputację
Dreamwalker nie bardzo rozumiem czy chcesz stworzyć nową grę, czy tylko uniwersalną mechanikę. Jeżeli chcesz stworzyć nowy system to za bardzo koncentrujesz się na mechanice. Skup się na opracowaniu do niego świata. Od razu odradzam robienie klasycznego fantasy, D&D i Warhammera nie przebijesz.
 
Komtur jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 05:05.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172