Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 23-03-2009, 03:18   #1
 
Solfelin's Avatar
 
Reputacja: 1 Solfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumny
Onejronauci

Uciekasz. Ono cię goni. Biegniesz przez miasto, ulice ci nieznane. Masz przeczucie, że coś jest nie tak ze wszystkim, nie tak, jak powinno.
Noc, jednak latarnie nie święca tu światłem. Strach jak nie strach, nie paralizator, nie paraliż, nie czai się. Jest ciągle w ruchu. Czujesz się, jakby twój bieg był lotem, twoja ucieczka zwykłym spacerem.
Mgła. Coś, co istniejąc za krótko, nie istnieje wcale. Jest wszędzie naokoło. Nie zbliża się, nie oddala, jednak cały czas znika... wszystko jest we mgle... jednak ta mgła jest nieruchoma, jakby zawisła w powietrzu.
Nie myślisz.
To błąd. Coś łapie cię z tyłu i powala na ziemię.



Budzisz się, równocześnie z upadkiem zrywając z łóżka do pozycji siedzącej. Wyglądasz przez okno przepuszczające jeden stały obraz, niemalże nieanimowany. Przez okno...


Przebudzenie
| Przebudzenie postaci, wprowadzenie w opowieść |

Czym jest przebudzenie? Jest to łatwiejsze pytanie, niż pytanie, czym ono nie jest. Przebudzenie jest jak wzrost: jest jak dotarcie informacji do mózgu o przyjęciu obrazu do oka. Jest jak skojarzenie sobie jednej rzeczy z drugą. Jak światło zalewające twój pokój, wytworzone przez wyglądające słońce.

Połowicznie jest jak przejście z jednej strony ulicy na drugą.

Przebudzenia nie ma. Zapomnij o budzeniu. To jest świat prawdziwy, realny. Iluzja jest prawdą. Prawdy nie ma. Świat, który widzisz, jest światem realnym, tym, czym naprawdę jest. Widzisz te światła? Te ulice? Nie ma wnich krzty magii czy fałszu. Naprawdę bolą, gdy się uderzy w beton, tylko wiesz, nie sprawdzaj.

Zobacz, jaki świat jest piękny. Nie ma niczego "nad" nim, a tym bardziej "pod". Jak kwiat wydziela zapachy dla rozkoszy innych. Nie musisz ani trochę myśleć nad tym, dlaczego, albo przez co. Po prostu wczuwasz się...


Nie ma różnicy, czy przejdziesz z jednej strony na drugą, z jednego pokoju do drugiego - bez świadomości tego, że jesteś w jednym z nich, twoje przejście nie ma znaczenia. Mimo to, samo przejście może być przebudzeniem - gdyż przy przechodzeniu z jednego pomieszczenia do drugiego, zmieniając jedną rzecz w drugą, uświadamiamy sobie istnienie obojga.

Magia różnicy? Nie, raczej cud rozróżniania, umożliwiający poznanie, a poprzez poznanie - przebudzenie własnej niewiedzy w stan wiedzy.

W stan zakrzepłego myślenia.

Świat jest prosty, a otoczenie tobie przyjazne. Po co ci coś wiedzieć? Coś, co i tak nie jest prawdą... po co obarczać się taką ilością informacji, wystarczy kilka bardziej znaczących dla ciebie. Bardziej korzystnych, sprawiających wygodę.

Nie ma nic cenniejszego, niż to, co znasz. Co wiesz, że jest prawdziwe, bo w końcu - co jest prawdziwe, jest łatwe do wyjaśnienia! Wszystko inne jest tylko przewidzeniem.



| Mechanika: każde przebudzenie się wymaga zdefiniowania sposobu na obudzenie się we śnie, dokładnego opisania go, albo użycia gotowego wzorca przygotowanego przez graczy lub mistrza gry.
Jeśli sposób zawiera specjalne, niezwyczajne lub nierutynowe akcje, gracz musi/powinien opisać je przed przystąpieniem do śnienia. |


Złapać oddech
| Kreacja postaci |

Oddech to esencja życia. Albo raczej, życie zawiera się w oddechu. Oddech to pożywienie, dla twoich płuc, a przez to dla ciebie samego i jeden z koniecznych elementów potrzebnych ci do życia.

Rozwijanie siebie jest jak branie oddechu - branie wiatru w skrzydła, wprowadzanie siebie w ciągły ruch i działanie.

Działanie. To, co przyciąga uwagę innych do ciebie. To, co różni cię, jednego z żywych, od martwych.

Po co gonisz za sobą... tu jesteś! Tu... ja jestem tobą. Tutaj, w drzewach, liściach, ulicach, oknach, powietrzu i wodzie. Nie musisz nigdzie iść. Już znasz całą prawdę, o sobie, innych i o tym, że nie ma nic innego, niż to, co widzisz, słyszysz, czujesz i czym jesteś.

To, co umiesz, jest wszystkim, czego udało ci się nauczyć. I nie, nie obwiniaj się za brak innych umiejętności, albo brak wielu umiejętności - w końcu jesteś tylko człowiekiem i nic, co błędne i niemożliwe, nie jest ci obce.

Po co być zbyt aktywnym. Lenistwo wzbogaca. Wypoczynek jest nadrzędny do pracy: bez wypoczynku nie można pracować! By pracować, trzeba być wypoczętym!



| System tworzenia postaci:
Nazwisko, imię, przezwiska/przydomki
Otoczenie, środowisko i rejon, w którym się urodziła postać
Miejsce zamieszkania i przebywania (mieszkania, pracowania) w teraźniejszości
Wykształcenie, hobby i zdolności, które one nabyła
Główne fobie i motywy
Nietypowe zainteresowania (odróżniające od reszty społeczeństwa/rówieśników)

Tworząc sny mistrz gry, zwany morfeuszem, powinien wziąć pod uwagę każdy powyższy element: nazwisko i skojarzenie go, albo tez przezwiska i ich wpływ negatywny na sny, byłe otoczenie (powrót w snach do znanych miejsc z przeszłości), itp.

Przede wszystkim śniący oraz morfeusz powinni pamiętać o ludzkich ograniczeniach postaci. Każda postać może zrobić to, do czego jest zdolna jakby by była zdolna tu, w rzeczywistości.

Aha i powiedzmy, że IQ postaci waha się od 100 do 120 i raczej nie wychodzi poza ten zakres. Żadnych geniuszy na początek, chociaż jeden taki jako BN mógłby się okazać całkiem przydatny. |


Odbicia
| Przeciwnicy |

Gdzieś tam czai się prawdziwie niewyjaśnione. Coś, co można nazwać "iluzją przykrytą pozorną prawdą", fałszem jawiącym się jako prawda. Ciemnością głęboką, skrytą przez światło. Pustkę skrytą przez blask. Przez fałszywy blask: jednak można zauważyć, że właśnie "fałszywość" definiuje się jako dwie rzeczy nie pokrywające się ze sobą. Światło w świetle. Ciemność w ciemności. To są rzeczy prawdziwie się objawiające. A ciemność w świetle czym jest? Fałszywym światłem.

One i oni tu są. Niewyjaśnione. Jawiący się jako przyjaźni, a okazujący się fałszywymi. I tam są także. Po drugiej stronie lustra. Tam są tym, czym naprawdę są. Tam fałszem przykrywają kolejny niefałsz, stek bzdur przykrywa stos kłamstw.

Prawdziwi przyjaciele są tobą pod przykryciem różnic i innych. Zaś fałszywi są kimś innym pod przykryciem ciebie: jawią się ci przyjaznymi, podobnymi lub adorującymi cię, jednak żadną z tych rzeczy nie są. Inny typem odbić są odbicia w lustrze: każde odbicie mówi coś o sobie, a przez to mówi coś o tobie. Zależnie od powierzchni, gdzie jest coś odbite, samo odbicie i jego charakter są różne: jedne odbicia są inne od drugich. Każde "ty" jest odbiciem: ich charakter zależy od powierzchnii widzenia, przez które istnieją.

Nie bój się niczego, bo nie ma niczego do bania się. Kłamstwami został obrzucony cały świat - nie ma nigdzie piekła, nigdzie jakiejkolwiek korupcji, albo działania poza zasadami ze szkodą dla innych! Przecież wszyscy są już we własnych niebach. Daje im się to, czego chcą.

Co z tego, że potrzebna jest nierównowaga, biedni i bogaci, by była równowaga. To nic nie zaczy. To normalny porządek rzeczy. Twoi przyjaciele są prawdziwi, jak działają ci na szkodę, to być może dlatego, że tym im została im wyrządzona krzywda z twojego powodu. To sprawiedliwe i całkiem uczciwe.

Krzywda za krzywdę. Zasługa za zasługę. Nic się nie bój, nie ma większej od tego złotej myśli. Przyjaźń też kosztuje, prawda?



| W praktyce: przeciwnicy graczy to tzw. onejroci: są to dwie potężne istoty czy też siły, które potrafią zmienić sen w koszmar.
Ze względu na to, że także potrafią skorumpować umysły normalnych ludzi, gdy te znajdują się w świecie snu, potrafią także działać na "rzeczywisty" świat, poprzez swoich popleczników lub zarażonych ich poglądami.
W grze każdy onejrota jest kojarzony z jedną ze stron koszmarów, poniżej są ich nazwy i to, za co odpowiadają:
Ikelos (albo Fobotor): odpowiada za personifikowane koszmary, głównie za istoty, zdeformowani ludzie i zwierzęta, a także różnorakie potwory.
Fantazos: jego koszmarnym dziełem są ożywione przedmioty, części krajobrazu oraz materii "nieożywionej". Może być wszystkim od piekielnych świateł do topniejących ścian.

Technicznie, onejrotą jest także mistrz gry, czyli morfeusz (zatem i Morfeusz z greckiej mitologii), jednak w przeciwieństwie do Ikelosa i Fantazosa równoważy jego dzieła poprzez nadanie im równie negatywnych, jak i pozytywnych cech - mistrz gry jest negatywnymi i pozytywnymi postaciami w grze i odzwierciedla sen dla graczy jako całość, a więc sumę negatywów i pozytywów.
Istoty przyjazne graczom zazwyczaj jawią się im jako takie i trudno je przegapić - jednak uwaga: są typy istot, które są równie trwałe, jak ich zmienność co do nastrojów czy woli pomocy, czyli są płynne jak woda i niewarte zaufania. Mogą się jawić jako przyjazne, a potem zmienić nastawienie. Na nich może bazować wątek sesji. |


Mowa lustra
| Słowniczek

Morfeusz: mistrz gry
Śniący: gracz lub postać mająca właśnie sen
Śniony: to "drugie ciało" postaci, postać/jej obraz w jej własnym/kogoś śnie
Śnienie: opowieść; to wszystko, co tworzą razem gracze i mistrz gry
Przebudzenie: obudzenie się w losowo stworzonym śnie
Projekcja: obudzenie się we wcześniej przygotowanym przez siebie śnie
Odbicie: bliźniacze "ciało" każdej osoby, składające się z emocji lub myśli, rozumiane razem/w sumie: śniony oraz inne typy odbić
Onejroci: głównie wszyscy przeciwnicy graczy
Onejronauta: to śniący z dużą dawką przebudzenia i doświadczenia, który odwiedza świat snu i zdobywa/szuka informacji, w świecie snu są postaciami najbardziej pomocnymi i przyjaznymi graczom
Onejronautyka: sztuka podróżowania po snach
Onejrologia: wiedza/nauka o snach. |


///

Mała próbka podręcznika do świata/systemu. Cała gra osadzona jest w najzwyczajniejszym świecie, z tą różnicą, że jego bohaterzy/postacie są zadziwione/zainteresowane snami i światem snów tak bardzo, że zaczynają w nich bardziej śnić, niż w rzeczywistości.
Zatem cała akcja i całe sedno gry, jest osadzone we świecie snu. Jest tu też pominięta fabuła/kalka z Matrixa, jaka była w innym systemie autorskim, pt. Comatorix.
Sam system/gra bazuje całkowicie na opowiadaniu, narracji i im więcej gracz opowie, jaśniej i szybciej, tym większe powodzenie mają jego akcje.

Postacie stworzone przez graczy dokonują czynów nie tylko w snach, jednak też w rzeczywistości. Cała opowieść i zabawa polega na "przełączaniu się" pomiędzy jednym światem, a drugim. Jak z ciastem lub tortem, smakuje bardziej jak się doda pysznej polewy - a tu polewą mogą być przykładowo sny prorocze, dzięki którym akcja może być bardziej skierowana na tor rzeczywistości, niż świata snu.

Cóż, każdy może mieć o tym pomyśle/koncepcie własne zdanie.

Co o tym sądzą czytelnicy? Czekam na Wasze opinie, które być może mogą mnie zachęcić, albo zniechęcić do dalszej pracy/pisania.


PS Ach, ten przedrostek "onejro" specjalnie jest w tej formie, w odróżnieniu od "oneiro" (chociaż oba znaczą to samo). Po prostu takie małe spolszczenie spolszczenia, czyli szczypta pieprznej krytyki nibylandzkiej polonizacji słowa "oneironautyka".
 
__________________
Soulmates never die...
Solfelin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 28-03-2009, 20:45   #2
 
Hirin's Avatar
 
Reputacja: 1 Hirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłość
No, całkiem orginalne, RPG w snach. Oderwałeś się od standardów, jednakczuć w tym nutkę codzienności. Ale takie już czasy, że niemal wszystko już wykorzystane. Żeby stworzyć coś nowego trzeba puścić ograniczenia. A ludzie przeważnie się tego boją. A tobie przyszedł ciekawy pomysł, wplotłeś w to garść swojej fantazji i ciekawa prawie autorka gotowa. Zachęcam do dalszej pracy, może z tego wyjść coś naprawdę ciekawego :
Za kreatywność : 5/6
Za pomysł : 6/6
Za spójność : 5/6
 
__________________
Wenn ich
Träne dein Herz
und wenn es raubt dir den Kopf
Ich sehe dich deine Seele fliegen?
Hirin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29-03-2009, 05:21   #3
 
Solfelin's Avatar
 
Reputacja: 1 Solfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumny
Hehe, dzięki. A jaka byłaby punktacja na skalę od 0 do 10? Bardziej mi by zilustrowało, co mam poprawić (bo jak na razie widzę tylko spójność i "kreatywność").

Dwa nowe pojęcia wprowadzone:
Stan umysłu: stan, w którym bardziej przebywa umysł postaci. Pole na karcie wypełnia MG zaczynając od środka (który powinien być na samym początku zamalowany).
Epos: saga gry, inaczej seria sesji/temat sesji, itp.

Niżej ekonomiczna karta czterech postaci dla MG, kilka godzin pracy w paincie. Wiem, prawdopodobnie będę potrzebne poprawki co do wyrazistości tej karty...

 
__________________
Soulmates never die...
Solfelin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29-03-2009, 16:46   #4
 
Hirin's Avatar
 
Reputacja: 1 Hirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłośćHirin ma wspaniałą przyszłość
Proszę cię Solfelin, nie pisz w symbolu, bo nic nie mogę się doczytać (oprócz tego, że to jest karta postaci). A co do w skali 1/10 to idzie jakoś tak :
Za kreatywność : 9,5/10
Za pomysł : 9,7/10
Za spójność : 8,5/10
Za całokształt 9,2/10

Mam nadzieję że to zaspokoi twoje oczekiwania recenzenta. A tak, sama recenzja : Pomysł jest bardzo ciekawy i orginalny. Samo przedstawienie koncepcji jest bardzo ciekawe i zachęcające. Część pierwsza, Przebudzenie, jest krótka, ale i tak wprowadza w klimat gry. Część druga, Złapać Oddech, to bardzo klimatyczne wprowadzenie do tworzenia postaci. Część trzecia, Odbicia, w ciekawy sposób opowiada o i tak już ciekawych przeciwnikach, rodem z koszmarów, którzy, moim skromnym zdaniem, świetnie pasują do klimatu świata. Część czwarta, Mowa Lustra, to krótki, alee wyczerpujcy słownik wyrazów występujących w grze. Za kreatywność i sam pomysł gratuluję ci, naprawde stworzyłeś ciekawy świat. Stwórz lub wybierz jeszcze mechanikę, a świat będzie niemal gotowy. Jednak jest jedno potknięcie, małe, ale potknięcie. Dopracuj całokształt, stwórz opisy, fabułę... Wtedy na pewno będe chciał wziąć udiał w sesji.
 
__________________
Wenn ich
Träne dein Herz
und wenn es raubt dir den Kopf
Ich sehe dich deine Seele fliegen?
Hirin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:53.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172