Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 25-02-2010, 12:32   #1
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 1 behemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwu
[moduł] Aspekty dla każdego

To nie jest cały system/mechanika, raczej pojedynczy pomysł, który mi się spodobał i który być może kiedyś wykorzystam, tymczasem publikuję bo a nuż ktoś dorzuci coś lepszego.

Swobodny pomysł, który pojawił się w czasie rozmyślań nad FATEm i powiązaniach między systemem i mechaniką, a promowanym przez system sposobem gry.

'Problemem' jest to, że większość popularnych systemów (przynajmniej tych które znam) rozdziela mechanikę i charakter postaci. Dany zestaw statystyk można dać różnym graczom z misją stworzenia postaci i zapewne będą to bardzo odmienne kreacje. W czasie sesji mechanika raczej nie nagradza gracza, który rzeczywiście odgrywa swoją postać i zachowuje się tak jak wcześniej zapisał w karcie. Może czasem ma to znaczenie przy rozdzielaniu pdków.

Oczywiście można wzruszyć ramionami i powiedzieć 'i co z tego?' Co jest nawet słuszne, bo sam nigdy nie odczuwałem tego jako poważną wadę. Z drugiej strony pomysł powiązania wydaje mi się ciekawy i kusi. Dlatego rozpisałem małą nakładkę, którą można dodać do większości popularnych systemów. Nakładkę, która w założeniu nagradza odgrywanie postaci w czasie sesji.

Być może kogoś to rozwiązanie zainspiruje i zainteresuje.

***

Aspekty: Rola, Postawa, Natura.
(Tak, inspiracje WoDem są silne.)

W czasie tworzenia postaci dopisujemy te trzy pola do karty. Wszystkie aspekty powinny być zwięzłe i jednoznaczne, jedno słowo, jedno zdanie, powiedzonko, cytat...

Rola określa to co postać robi, co potrafi, jaką funkcję pełni w 'grupie'. Bierzemy rolę, która jest najbardziej istotna z punktu widzenia sesji. np.: Przywódca, Uczony, Gliniarz, Archiwista, Banita...
Odpowiada na pytanie 'co?'

Postawa określa styl postaci, jak się zachowuję, pośrednio jak jest postrzegana. np.: buntownik, brutal, podrywacz, koneser, samotnik, dusza towarzystwa. Odpowiada na pytanie 'jak?'

Natura określa prawdziwy charakter, niekoniecznie jawny dla innych (i dla samej postaci), czasem natura odpowiada na pytanie 'dlaczego' albo 'po co to robię'.

Czasem jedna fraza pasuję do różnych pól, ale różni się interpretacją. Artysta w roli oznacza co innego niż w postawie czy naturze.

Zastosowanie: Ilekroć w czasie gry postać rzuca kością i gracz nie jest zadowolony z wyniku, ale czyn postaci spełnia jeden z aspektów to gracz ma prawo do ponownego rzutu (i może wybrać lepszy wynik). Jeśli spełnia kilka aspektów może rzucać kilka razy (tyle ile pasujących aspektów).

Niestety po użyciu aspekty są odznaczone minusami (zużyte).

Odnawianie aspektów następuje na wniosek MG/współgraczy w momencie gdy gracz w sposób szczególnie klimatyczny odegrał dany aspekt.

Modyfikacje: Jak ktoś chce może zezwolić na więcej niż jeden aspekt w danym polu, albo dopuścic kilka użyć jednego aspektu.

W przypadku rzutu pulą kości, można sobie zachować fajne rzuty, a dorzucić te mniej fajne.

Przykład: Batman ma rolę 'poogromca złoczyńców', postawę 'mhrocznego rycerza' zaś naturę 'obrońcy'. W czasie nocy w Gotham widzi jak bandyci chcą zrobić komuś krzywdę. Batman postanawia ich sklepać i w przypadku pecha ma prawo do trzech przerzutów. Bo gromi złoczyńców, bolesne obicie pasuję do postawy mrocznego rycerza, a i jego intencją jest obrona.

Co o tym myślicie?
A może ktoś zna inne sposoby na powiązanie mechaniki i odgrywania?
 
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 26-02-2010, 00:27   #2
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Proponuję zapoznanie z - chociażby - mechaniką zawartą w "7th Sea"...

Bo system po polsku a powiązanie prawie takie jak proponujesz... Prawie: bo nie ma przerzutów, a są dodatkowe kości... A mechanika stawia na wybór najwyższych wyników i sumę...


A, myślę... że po czterdziestu kilku latach RPG na świecie... wszystko sensowne co można było zrobić z mechaniką zostało zrobione...
Choć nikt chyba nie podważa faktu, że najlepszym sposobem powiązania mechaniki i odgrywania jest dobry GM.
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:41.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172