Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 13-12-2010, 22:09   #1
 
Kaldrin's Avatar
 
Reputacja: 1 Kaldrin nie jest za bardzo znany
SBS (system bez nazwy)

Na wstępie witam, wszystkich.
Jak to się zaczęło:
W szkole się nudzę
Nuuuuudzę
Nuuuuuuuuuuuuuuudzę
(łapiecie chyba o co mi chodzi)

Na szczęście mam rozrywkę:
Tworzenie własnych rpg. (Tadadadadam!, Nie spodziewaliście się tego, prawda? To jak hiszpańska inkwizycja, tyle ż ebez czerwonych mundurków.)

OK, dosyć gadania od rzeczy.
Potrzebowałem systemu prostego, niekoniecznie orginalnego, ale o jak najmniejszych "wymaganiach sprzętowych". W rezultacie powstało takie coś:
(Przyznaję się bez bicia, można tu znaleźć trochę elementów z innych książek itp. To co pamiętam:
MTG (idea podróży między światami)
Ars Magica 5ed.
"Graj z Głową" Ignacego Trzewiczka
"Irrehaare" Jacka Dukaja.

Skoro już z tym skończyłem, przejdźmy do sedna.

Postać ma 4 statystyki:
Budowa (Bd)
Zręczność (Zr)
Inteligencja (Int)
Siła woli (Sw)

(tak, wiem, że są sztampowe. Efekt zamierzony (HAhahaha, ale icha nabrałem))
Każda z cech ma określenie: Wybitna (oznaczana dużym plusem), dobra (mały plus), słaba (mały minus), Tragiczna (duży minus)

Każda z cech powinna mieć inne określenie - przy tworzeniu postaci gracz przyporządkowuje określenia do cech.

Poza tym, BG posiada cechy. Są to nabyte lub wrodzone umiejętności. Na początku gracz ma prawo wybrać sobie jedną (po konsultacji z MG).
Może to być np.:
Umiejętność rzucania czarów
Wyszkolenie w walce daną bronią
Odporność na ból
Rozjemca ("You can't fight here gentleman, this is the War Room")
itd.

Możliwości są więc teoretycznie nieograniczone.
Gracze uzyskują też cechy jako swego rodzaju "nagrody", np.: gracz będący pierwszy do walki (zawsze jest taki) uzyska cechę "odważny"
Ale niewykluczone jest też otrzyamnie cechy po porażce (nauka na błędach), lecz nie powinny byćspecjalnie mocne i nie powinno się ich przyznawać zbyt często.

Mechanika:
SBS wykorzystuje jedną kość: k30 (dlaczego? zapytacie - no coż, była pod ręką)
Test to po prostu rzut i porównanie z stopniem trudności ustalanym przez MG.
Wybitna cecha daje +9 do rzutów z nią powiązanych, dobra daje +3, słaba -3, a tragiczna -9.
Jeżeli wynik jest wyższy - test zdany.
I tyle. Założenie systemu to właśnie prostota.
Walka przebiega następująco:
Postacie mają inicjatywę w zgodzie z ich siłą woli i wrogowie mają pierwszeństwo nad graczami.
Atak polega na zadeklarowaniu ciosu - jak uderzamy, czy celujemy w jakieś miejsce itd., potem ustalany jest stopień trudności - na podstawie Bd/Zr gracza, Zr przeciwnika i modyfikatorów z trudności ciosu.
Udany test oznacza ranę. Bd określa ile ran może przyjąć postać przed śmiercią.
Tragiczna - 1
Słaba - 2
Dobra - 3
Wybitna - 4
Dodatkowo, każda rana to -1 do wszystkich testów.

Światy:
SBS zakłada, że BG potrafią podróżować między światami. Każdy świat określają dwa współczynniki: Magia i Technologia. Każdy z nich może być niski, średni lub wysoki.
Np. świat o niskiej magii i średniej technologii to coś na kształt naszego, taki o wysokiej magii i niskiej technologii to [Tu wstaw dowolne high fantasy, może poza "Kronikami Amberu"].
Magia określa jak trudno jest rzucać czary - w świecie o niskiej magii jest to niemożliwe, w takim o średniej jest to w miarę normalne, a w takim o wysokiej - bardzo łatwe i powszechne.
Technologia określa zaawansowanie postępu technicznego. Niska - to realia okołośredniowieczne, średnia - nasz świat, a wysoka - typowe SF (np. Diuna).

Magia:
W SBS występują dwa rodzaje czarów: Spontaniczne, tworzone na poczekaniu, i zpisane - łatwiejsze, ale brakuje im elastyczności. Gdy gracz chce rzucić czar, określa jego oczekiwany skutek, a MG określa ST. Gracz wykonuje rzut (używa się jego Sw + ew. cech). Jeżeli wyrzucoo za mało - efekt zachodzi, ale jest słaby, a gdy wyrzuci więcej - są dodatkowe efekty.

Dla przykładu: Gracz chce rzucić tradycyjną kulę ognie (zazwyczaj mag miałby ten czr zapisany, ale mniejsza z tym).
Jeżeli - wyrzucił za mało, powstanie mały płomyk zdolny najwyżej zapalić coś łatwopalnego.
Jeżeli wyrzuci więcej otrzymamy Merlinowską "Fantazję na sześć palników acetylenowych"

Czary zapisane z kolei gracz musi opisać, po czym potrzeba testów. W ytm okresie czar można rzucać, ale może mieć skutki uboczne (dla sadystycznych MG), lecz po mniej więcej 5-10 testach czar jest gotowy do używania.
Taki czar ma stały ST równy 15.

W światach o magii wysokiej, magowie otrzymują stałe +6 do rzutów.

I to chyba tyle. Generalnie, potrzebuję opinii, czy system może działać, jakie są wasze ogólne odczucia no i proszę o wytknięcie błędów/niedociągnięć

Dziękuję za uwagę.
 
Kaldrin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 13-12-2010, 22:30   #2
 
Kachimi's Avatar
 
Reputacja: 1 Kachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znanyKachimi nie jest za bardzo znany
Thumbs up

Moim zdaniem.

Współczynniki takie dosyć... normalne, gdyby nie budowa. W każdej grze gdzie ona była, to okazywała się niemalże zbędna. U ciebie ma to jakieś zastosowanie. Widzę, że to jak narazie szczątki całości. Pomysł ciekawy. Nie trzeba opisywać świata aby grać. Kości wg mnie lepiej zmienić na bardziej popularne. k30 to kość rzadka w kolekcji. Częściej spotkasz k%, k100, k10, k20 i k12 razem niż k30. Wszystko wydaje się proste. Jak rozwiniesz całość szczegółami dotyczącymi tworzenia postaci krok po kroku - tak dla idiotów, uważam, że każde tworzenie postaci powinno być proste jak zwisający badyl - i całość (mechanika, magia, walka, podst. testy) okrasisz przykładami to będzie naprawdę dużo lepiej. Czekam na więcej.

PS: Nazwa daje smaczku Jak powiem, że grałem w autorski system i było super to fajnie by było, żeby miał nazwę. Bo: "Grałem w fajny systemik autorski, naprawdę rewelacja. Szkoda tylko, że autor nie wymyślił nazwy bo by się łatwiej w googlach szukało" chyba nie ciekawie brzmi. Do tego nazwa wieńczy produkt/projekt. Jak zapytam: "Znasz ZXC? Taka autorka..." I dostanę odpowiedź: "Jasna sprawa! Ciekawa gra." to chyba bedzie lepiej niż... sam wiesz co...
 
Kachimi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-12-2010, 19:51   #3
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Myślę, że czytałoby sie to dużo lepiej jakbyś nie usiłował być zabawny na siłę z niepotrzebnymi wtrąceniami.

Zaczynając od samego początku:

Cytat:
Postać ma 4 statystyki
Oki, może być. A ile jest punktów na te cechy, ile jest poziomów? Bo następne dwa zdania wzajemnie się wykluczają:
Cytat:
Każda z cech ma określenie: Wybitna (...), dobra (...), słaba (...), Tragiczna (...).
Każda z cech powinna mieć inne określenie - przy tworzeniu postaci gracz przyporządkowuje określenia do cech.
To znaczy, że mogę przyporządkować "ultra super wybitna (+++)"?


Cytat:
Poza tym, BG posiada cechy. Są to nabyte lub wrodzone umiejętności. Na początku gracz ma prawo wybrać sobie jedną (po konsultacji z MG).
Znaczy są to cechy czy umiejętności? Bo to nie to samo. Jak rozumiem jest jakaś lista? Czy mogę sobie wybrać "nieśmiertelny"? Albo: "urodzony niszczyciel światów"? W zasadzie to nie - ponieważ postać ma jedną cechę na starcie (czyli jak mniemam nie potrafi nic więcej niż to co definiuje ta cecha) trzeba by wybrać "umiejętność zdobywania pożywienia"...


Cytat:
Gracze uzyskują też cechy jako swego rodzaju "nagrody", np.: gracz będący pierwszy do walki (zawsze jest taki) uzyska cechę "odważny"
Te nagrody to gracze uzyskują za co? I jak często? Jest jakiś schemat rozwoju postaci, czy jak się GMowi kupi colę to się coś wyżebrze? Z drugiej strony - "system" preferuje postacie proste, jednowymiarowe - "zawsze jest taki".


Cytat:
SBS wykorzystuje jedną kość: k30
Może i była pod ręką, ale - chyba co do tego jesteśmy zgodni - nie jest to kość standardowa i posiadanie (czy nawet kupienie) jej jest "fanaberią". Jeżeli założeniem systemu ma być prostota - to mechanika powinna być oparta o ogólnie dostępne kości - najlepiej d6, bo je można wyciągnąć z dowolnej gry towarzyskiej; a nie o udziwnione d30.


Cytat:
Postacie mają inicjatywę w zgodzie z ich siłą woli i wrogowie mają pierwszeństwo nad graczami.
Dlaczego? A właściwie dwa razy dlaczego? Dlaczego inicjatywa ma zależeć od siły woli (która ewidentnie jest umysłową, obronną cechą), a nie od zręczności - ofensywnej fizycznej cechy? Ważniejsze - dlaczego przeciwnicy zawsze zaczynają? Co daje im oczywistą przewagę, zwłaszcza w kontekście:
Cytat:
Udany test oznacza ranę. Bd określa ile ran może przyjąć postać przed śmiercią. Tragiczna - 1
bo to oznacza, że zadeklarowanie banalnie prostego ciosu, w całkowicie niekrytyczne miejsce (zranienie nożem w rękę) powoduje śmierć postaci. Bo test został zaliczony, postać dostała ranę i mając budowę 1 poszła do piachu.


Cytat:
Dodatkowo, każda rana to -1 do wszystkich testów.
A jak rozgrywany jest modyfikator ujemny??? Gdy postać ma budowy 4, a zręczności 2 to po otrzymaniu 3 ran ma budowy 1 (jeszcze stoi) i zręczności... -1?!? Minus 27 do rzutu? jakby wynikało z matematyki, czy jak?


Cytat:
SBS zakłada, że BG potrafią podróżować między światami.
Przy pomocy czego? I co mogą zabrać ze sobą? Jeżeli z jednej strony mamy świat okołośredniowieczny, a z drugiej futurystyczny to kto jeszcze się przemieszcza? Czy te rozwinięte cywilizacje nie wpadły na to, że da się przemieszczać pomiędzy światami? Co można przenieść? Taki pistolet plazmowy w średniowieczu to mogły zamieszać...


Cytat:
W SBS występują dwa rodzaje czarów: Spontaniczne, tworzone na poczekaniu, i zapisane
Dlaczego czary zapisane są mniej elastyczne? W ogóle nie wyłapuję czym się różni spontaniczna kula ognia od zapisanej kuli ognia? Rzucając kulę ognia - rzucam kulę ognia, a nie ognistą sferę o średnicy 1,5 metra, z koroną płomieni 10 cm i temperaturze 328,7 stopnia Celsiusza, zawierającą 1456 dżuli energii...


Cytat:
W światach o magii wysokiej, magowie otrzymują stałe +6 do rzutów.
Czyli mamy jedną klasę postaci: magów. A reszta to typowe szaraczki niczym się nie wyróżniające? To zakładam, że wszyscy będą grali magami - bo to jedyne postacie, które mają jakiś bonus (przynajmniej w niektórych światach) i jednocześnie nie mają żadnych wad, które ten bonus by równoważyły.




Chyba tyle, a w ogóle to ja już to gdzieś widziałem... Więc dla mnie mało autorskie...
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-12-2010, 16:00   #4
 
Kaldrin's Avatar
 
Reputacja: 1 Kaldrin nie jest za bardzo znany
Przyjąłem wady do wiadomości i dziękuję za ich wskazanie. Ale miejscami mam wrażenie, że trochę za bardzo się czepiasz.
Ale generalnie co do ran - zapomniałem dopisać, że rany powinny być przydzielane przy trafieniu w jakieś wrażliwe miejsce, a nie gdzieś, gdzie nie mogą zaszkodzić. Było to w zasadzie od początku systemu, przeoczyłem przy pisaniu. Mea culpa.
Ale czasami mam wrażenie, że trochę źle zrozumiałeś o co mi chodzi:
Przydzielanie statów: Chyba nietrudno się domyśleć, że wybieramy z podanych?
Poza tym, nie ma wartości statów - nie ma jak podnieść, można wzmacniaćich testy cechami.
Nazwane są tak, a nie umiejętności, bo nie chchiałem wprowadzać rozgraniczenia w systemie, w którym stawiam przede wszystkim na prostotę.
Rany dają kary do testów, a nie do statów - wobec tego nie może być takiej sytuacji jak ukazałeś.
Kolejna rzecz, ale to raczej ja źle zapisałem - to, że postać możę otrzymać1 ranę znaczy że po jej otrzymaniu jeszcze żyje, ginie dopiero po następnym ciosie.

I co do k30 - liczby sądobrane tak by dało się używać k20 - +9 zmieniamy na +6, +6 na +4 itd., tylko rany mają większy wpływ.

W każdym razie, dziękuję za konstruktywną krytykę
 
Kaldrin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-12-2010, 18:09   #5
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Cytat:
rany powinny być przydzielane przy trafieniu w jakieś wrażliwe miejsce, a nie gdzieś, gdzie nie mogą zaszkodzić.
Znaczy gdzie? i kto to ocenia?

Cytat:
Przydzielanie statów: Chyba nietrudno się domyśleć, że wybieramy z podanych?
Ile wybieramy? Mogę wybrać cztery razy "wybitna"?

Cytat:
Poza tym, nie ma wartości statów
Naprawdę? To że wartość nie jest podana cyfrowo nie znaczy, że nie istnieje - tak na marginesie.

Cytat:
stawiam przede wszystkim na prostotę
Tego niestety bym nie powiedział. Kość - raz, dwa: liczenie modyfikatorów od ran, trzy - zerowa dookreśloność systemu. Z tego co napisałeś nie jestem w stanie napisać KP bez zadania sterty pytań.


Cytat:
I co do k30 - liczby sądobrane tak by dało się używać k20
To nie można od razu stosować tej kości?


W zasadzie nad wszystkimi moimi pytaniami po prostu się prześlizgnąłeś.

Z mojego punktu widzenia - temu "systemowi" bardzo wiele brakuje do systemu. Nie są określone moce i klasy graczy; nie jest określony świat; ledwie muśnięta jest mechanika... Bo jak już wiemy coś o ranach, to teraz skomplikujmy sprawę bronią - czy strzał z pistoletu w głowę daje tylko jedną ranę czy raczej eliminuje postać niezależnie jaką ma budowę?
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:35.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172