Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Pozostałe systemy RPG > Cyberpunk 2020
Zarejestruj się Użytkownicy

Cyberpunk 2020 Cyberpunk 2020


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 23-05-2005, 14:46   #1
 
diabolique's Avatar
 
Reputacja: 111 diabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znany
Istota detalu

[center:d496f8f82b]Istota detalu[/center:d496f8f82b]



Wielokrotnie już na łamach prasy poświęconej grom fabularnym borykano się z pytaniem co czyni sesje udaną i satysfakcjonującą dla uczestników. Który z licznych elementów składowych przygody wywołuje w graczach największą fascynacje i sprawia, że przez długi jeszcze czas wspominają ją z sentymentem. Jaki sposób prowadzenia powinien obrać MG by wzbudzić niezapomniane emocje, na czym powinien się skoncentrować, na co szczególnie zwrócić uwagę. Odpowiedzi, które padły, choć niewątpliwie trafne, zdają się niestety koncentrować na ogólniejszych zagadnieniach nie dotykając sedna sprawy. Bohaterowie niezależni, klimat, realizm mechaniki, nieliniowość fabuły, spójność realiów świata przedstawionego - wszystkie te elementy są niewątpliwie ważne, ale przecież większość doświadczonych mistrzów gry wie o tym doskonale od dawna i ma wyrobioną opinię na temat tego, które z nich pełnić powinny największą rolę w ich kampaniach. Pozostaje jednak pytanie o wspólny mianownik, o czynnik, który pozwala powyższe składniki scenariusza uczynić maksymalnie ciekawymi. Dla mnie taką uniwersalną przyprawą są detale - szczegóły, drobne smaczki, nietypowe wykończenia, pomysłowe ostatnie szlify - to właśnie te rzeczy nadają grze pozory prawdziwego życia, tworzą klimat konkretnego uniwersum, obdarzają trzecim wymiarem występujących w przygodach bohaterów niezależnych a co za tym idzie pozwalają stworzyć barwną i oryginalną opowieść.
Cyberpunk 2020 nie jest grą, która stanowiłaby wyjątek od tej reguły. Mieszanka kulturowa, zaawansowana technologia, subkultura cyberpunkowa, degeneracja społeczeństwa, ścisk wielkiego miasta - świat lat dwutysięcznych został wręcz stworzony do takiego potraktowania. Daje on ogromne pole do popisu pomysłowym graczom i prowadzącym oferując tysiące możliwości pikantnego przyprawienia postaci, BN-ów, fabuły i tła przygody. Jest to niewątpliwie jedna z największych zalet CP2020 i to ona m.in. przyciąga doń tak wielu fanów gier fabularnych.




Postacie graczy
Zacznijmy od podstaw. Już na etapie tworzenia postaci, a może przede wszystkim w tym czasie, należy zwrócić uwagę na detale. Jest to bowiem moment, w którym kształtuje się alter-ego gracza, rodzi się ten ktoś, z którym będzie się on musiał się identyfikować, w którego rolę będzie musiał się wcielić. Dlatego niezwykle istotne jest aby powstały bohater wyróżniał się z tłumu wyglądem, charakterem i możliwościami. Powinien mieć w sobie coś co będzie fascynowało i łączyło z nim gracza. Powinien żyć w jego myślach jako indywidualność ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami. A tego nie da się osiągnąć przez wykupienie imponujących wartości cech i zaopatrzenie się w największą z dostępnych broni.


Wygląd
Cyberpunk kładzie wielki nacisk na image. To jak wyglądasz określa cię w oczach innych. "Styl jest ponad istotą" - pamiętacie? Nie ważne jest jak dobry jesteś, ważne, że sprawiasz wrażenie profesjonalisty. Jeśli wyglądasz jak szarak z przedmieścia to tak właśnie będziesz traktowany. Biorąc to pod uwagę, trochę zastanawiające jest umieszenie w podręczniku jedynie 3 skromnych tabelek, mających reprezentować różnorodność trendów mody w 2020 roku. Szaleństwo mrocznej przyszłości musiało przecież stworzyć tysiące różnych stylów z mieszanki skrajnie obcych kulturowo środowisk. Zapomnijcie więc o tabelach, ruszcie głowami i rozejrzyjcie się dookoła. Wzorów szukajcie w pokazach mody co poniektórych odważniejszych projektantów, filmach s-f i komiksach. Tam znajdziecie natchnienie. Zresztą nie tylko na ubranie. Każda scena, każdy obrazek, ilustracja do opowiadania kryć może, choćby gdzieś w tle, coś co zainspiruje Was do stworzenia unikalnego wizerunku bohatera. Charakterystyczny nawyk, sposób poruszania, wyraz twarzy, krój ubrania, nietypowe ozdoby. Bynajmniej nie namawiam do konwertowania postaci z filmów na użytek gry. Po prostu przyjrzyjcie się uważniej szczegółom, podczas oglądania zwróćcie uwagę nie na akcje, ale na detale a jestem pewien, że jedno popołudnie przed telewizorem dostarczy wam więcej pomysłów niż moglibyście sobie wyobrazić. A skoro już jesteśmy przy stylu, możecie nawet oprzeć całą koncepcje postaci na jej wyglądzie, na choćby jednym, jego elemencie. Zapewniam, że będzie to jak najbardziej w cyberpunkowym guście. Podobnie rzecz ma się z wyposażeniem i cybernetyką. O tym jednak nieco później.


Wady i zalety
Nikt nie jest doskonały, każdy ma swoje słabostki w zamian za które został przez los obdarzony silnymi stronami. Często są to cechy wykraczające poza sztywną mechanikę atrybutów i umiejętności. Są po prostu zbyt ulotne, nieprecyzyjne lub przeciwnie, odnoszą się do zbyt wąskich aspektów życia by przebudowywać cały system z ich powodu. W wielu grach zostały uwzględnione w procesie kreacji postaci na zasadzie opcji, na którą gracze i MG mogą, ale nie muszą się decydować. Chociaż często zasadom tym brakuje elastyczności to uważam je za świetny pomysł. Wprowadzają one jakby "z urzędu" wzbogacenie postaci o słabe i silne strony, nietypowe cechy, lęki i talenty. Czyni ją to bardziej ludzką, realną. Niestety w CP2020 takiej możliwości nie przewidziano. Nie zamierzam bynajmniej naprawiać teraz tego błędu prezentując tutaj długą listę takowych dodatnich i ujemnych cech wraz z ich wartościami w punktach postaci. Pozostawiam to jako sugestię, którą przy minimalnym nakładzie pracy i zdrowego rozsądku będziecie mogli zaadoptować do swojej gry. Oczywiście tylko jeśli zechcecie. Poniższe 3 przykłady mogą posłużyć wam jako wzór.
lęk wysokości: koszt PP +4, postać skonfrontowana ze swoim lekiem musi wykonać test opanowania na poziomie +15 lub nie będzie w stanie podjąć działań przez k10 tur. W przypadku krytycznej porażki MG może przejąć postać na ów czas, kierując jej zachowaniami zgodnie z własnym osądem.
talent manualny: koszt PP -3, postać posiada wyjątkowy zmysł dotyku i talent manipulowania drobnymi przedmiotami, +1 do wszystkich testów odpowiednich umiejętności.
Odwaga: -6 PP, postać heroicznie odważna, w odpowiednich sytuacjach może dodać +2 do wartości swojej cechy Opanowanie.


Charakter/motywacje/zwyczaje
Od razu radziłbym zapomnieć o losowaniu którejkolwiek z tych rzeczy. Jest to dobre pierwsze 3 razy, kiedy poznaje się system, potem wszystko wydaje się już tylko powtórzeniem poprzednich serii rzutów. W ten sposób nie da się stworzyć oryginalnej, posiadającej choćby pozory realności, postaci. Ogólny podział tej części charakterystyki jest mimo tego bardzo dobry i świetnie nadaje się do opisania psychiki bohatera. Motywacje: osobowość, ceniona osoba, co ceni, uczucia do ludzi, ulubiona rzecz - tak opisany, będzie niemalże kompletny pod wzgędem psyche. Styl: ubranie, uczesanie, symbole, rasa - kolejne detale, nadające postaci ostateczną formę. Jeśli chodzi o motywacje to naprawdę trudno tutaj wiele napisać, wszystko zależeć będzie od upodobań gracza i bogactwa jego wyobraźni. Styl - tym już się zajmowaliśmy, więc pozostaje jeszcze tylko jedno - ostatnie szlify. Oto najwyższy czas by gracz zadał sobie kilka pytań. Co lubi jeść postać, czy brzydzi się syntetycznym żwirem, czy wchłania pożywienie w biegu nie zwracając uwagi na jego jakość? Jak dostosowuje się do 22 godzinnego trybu życia - chipy? środki chemiczne? elektroniczne stymulatory snu? Jaki jest jej ulubiony program TV - zapasy cyborgów transmitowane z Bułgarii, czy wiadomości NN54? Rozrywka - braindance czy bilard? Jej ulubiony lokal? Firma której produkty najchętniej kupuje? Gdzie mieszka - na ulicy łapiąc sen w zależności od okazji czy w luksusowym apartamencie na 60 piętrze Hotelu Hamilton? To tylko kilka przykładów. W praktyce przed graczem stoją setki takich pytań. Przynajmniej część z nich powinna znaleźć odpowiedź nim bohater stanie się prawdziwą, czującą istotą, która będzie mogła wyjść na Ulicę by stawić czoła życiu. A im więcej pracy zostanie włożone w dopracowanie tych szczegółów tym łatwiej przyjdzie graczowi wcielić się w jej rolę i tym większą przyjemność będzie miał z jej odgrywania.




Tło
Cały świat jest tłem dla przeżyć postaci, których poczynaniami kierują gracze. Bez niego nie byłoby gry, bez niego nie byłoby klimatu, nie byłoby specyfiki cyberpunka. Każdego ranka budząc się w niewielkim zdewastowanym sześcianie noclegowni, krawędziarze gotują się na spotkanie z rzeczywistością roku 2020, rzeczywistością tak złożoną, że aby zgromadzić, skatalogować i opisać wszystkie jej aspekty brakłoby kart w niejednej książce. Świadom tego powinien być każdy mistrz gry, który podejmuje się poprowadzenia sesji CP2020. Musi zdawać sobie sprawę z tego, że na jego barkach ciąży obowiązek zaprezentowania owej rzeczywistości ze wszystkimi jej częściami składowymi, tak dokładnie i szczegółowo, jak tylko jest to możliwe.


Broń, cybernetyka, nowoczesne wyposażenie
Chociaż wątki te powinny były zostać omówione już przy okazji rozważań na temat image'u postaci, postanowiłem poświęcić im osobny akapit właśnie jako ważnym elementom tła. Tak się bowiem składa, że broń, cybernetyka i zaawansowany technicznie sprzęt bardzo często wchodzą w skład wyposażenia postaci i bohaterów niezależnych, ba, trudno wręcz wyobrazić sobie sytuację odwrotną. Broń i zabezpieczenia przeciw niej są codziennością w ponurych realiach 2020 roku. Strzelaniny w takim molochu jak Night City wybuchają co kilka minut. Nic więc dziwnego, że każdy rozsądny krawędziarz będzie chciał się zabezpieczyć. Trzeba jednak pamiętać o kilku sprawach. Po pierwsze: broń to nie zabawka, w chwili kiedy ktoś po nią sięga nie ma już odwrotu, śmierć wisi w powietrzu. Nawet w przyszłości pistolet budzi strach. Fakt, że ktoś ma na sobie kurtkę pancerną w żaden sposób nie powinien zmniejszać respektu jakim będzie on darzył wymierzoną w siebie lufę dowolnego kalibru. Po drugie: jeśli bohater nie jest solo na misji bojowej, to karabin szturmowy może mu przynieść tylko duże kłopoty. Nikt, podkreślam nikt, nie wychodzi na ulicę z czymś takim. Podobnie jest z opancerzeniem wojskowym [pomijając już wszelkie problemy związane z dostępnością]. To może i mroczna przyszłość, może i rok 2020 ale na takie "wyczyny" nie porywa się nikt przy zdrowych zmysłach. To już nawet nie brak profesjonalizmu, to zwykła głupota. Tacy ludzie nie goszczą na Ulicy zbyt długo a dba o to lokalna jednostka psychosquadu. Po trzecie: do każdej roboty jest odpowiednie narzędzie, czyli mówiąc krótko, jeśli zamiarem postaci nie jest wyłącznie zrobienie komuś krzywdy, rozsądnym posunięciem jest wystrzegać się noszenia czegokolwiek większego niż pistolet. No i po czwarte: żaden szanujący się cyberpunk nie kupi wielkiego, paskudnego gnaciora i obleśnej kamizelki kuloodpornej za łączną sumę 300e$ tylko dlatego, że są skuteczne. Jeśli chce aby go szanowano zainwestuje odpowiednio w modny, opancerzany strój z panelami świetlnymi i inteligentnego Glocka a jeśli będzie naprawdę bystry pójdzie jeszcze dalej i uczyni ze swojego sprzętu wizytówkę.
To z jakiej broni korzysta ktoś, mówi wiele o nim samym, wszak broń jest przedłużeniem ciała i ducha. Tu właśnie wchodzą w grę detale. Personalizowane pistolety, nietypowa broń biała, robione na zamówienie bronie cielesne. To wszystko musi przede wszystkim współgrać z istotą postaci. Prywatny detektyw będzie nosił stary wysłużony rewolwer, perkusiście z odjazdowej kapeli mogą wystarczyć pałeczki a uliczny technik wyciągnie pewnie zza pazuchy hybrydę pistoletu maszynowego i emitera mikrofal. Podobnie cybernetyka. O wiele lepiej sprawdzają się postacie z jednym, dwoma wszczepami, wszczepami, które czynią ją wyjątkową i niepowtarzalną niż metalowe monstra nie przypominające już nawet ludzi. Cybernetyka jest częścią stylu, to element mody, coś co pozwala krawędziarzowi wyrwać się ponad przeciętność i wykreować w świecie zaawansowanej technologii. Nijakość cyberpsychicznego potwora tego nie oferuje.


Rutyna codziennego życia
Ten element jest chyba najczęściej pomijany nie tylko w cyberpunku, ale we wszystkich gatunkach gier fabularnych. Oczywistym wydaje się fakt, iż monotonia czynności zupełnie prozaicznych, takich jak płacenie rachunków, użeranie się z biurokracją i spotkania ze starymi znajomymi, zwykle nie oferują graczom żadnego dreszczyku emocji. Zamiast pomóc im oderwać się od szarej rzeczywistości, przenieść się do tego innego, niekoniecznie lepszego ale na pewno ciekawszego świata, przypominają o przypadłościach dnia codziennego. Mimo wszystko proponowałbym nie skreślać ich z listy atrakcji najbliższej przygody CP, choćby dlatego, że realia roku 2020, realia życia w molochu Night City, często obfitują w takie zdarzenia. Przy zachowaniu umiaru, odpowiednim dawkowaniu pozwolą one każdemu MG podnieść realizm wizji, którą próbuje przedstawić graczom. To właśnie dzięki takim drobiazgom jak krótka rozmowa z przyjacielem, wizyta w banku, noc spędzona w ciasnym sześcianie mieszkalnym, otocznie wokół PG zaczyna żyć własnym życiem. Gracze mają wtedy punkt odniesienia, mogą znaleźć miejsce dla swojej postaci w skomplikowanym świecie cyberpunkowego miasta. Natomiast brak tych elementów często sprawia, że gracze nie czują swoich ról, ignorują charaktery postaci i zaczynają wyrywać się spod kontroli. Jeśli wszystko sprowadza się do kilku słów zapisanych na kartce papieru a znajomi pozostają jedynie wylosowanymi w życiorysie pomocami do osiągnięcia celu, nie jest dziwne, że graczy interesuje tylko kolejne 5000e$, większa spluwa i garść nowej cybernetyki. Scenariusze w takich wypadkach można zazwyczaj scharakteryzować trzema pytaniami: kto, gdzie i za ile. Nie wydaje mi się żeby Cyberpunk 2020 zasługiwał na takie uproszczenie.


AD 2020
Dla wielu osób cyberpunk zdaje zaczynać się i kończyć na cybernetyce oraz amunicji bezłuskowej. Specyfika rzeczywistości zostaje często zawężona do elementów związanych bezpośrednio z konfliktem zbrojnym. Trudno o gorsza pomyłkę i trudno o większe zaniedbanie. Nic bowiem nie tworzy tak klimatu jak drobiazgi, na które można natknąć się na ulicach futurystycznego miasta. Techniczne cudeńka, mechaniczne majstersztyki przeniknęły do codziennego życia i tylko czekają by wzbudzić w graczach fascynacje. Jeśli jednak nie zostaną wspomniane... Cóż Cyberpunk będzie naprawdę biedny bez skanerów siatkówki oka, butów samodzielnie opinających stopy noszących, papierosów smakowych zapalanych przez mocne zaciągnięcie się, żwiru samodzielnie odgrzewającego się po otwarciu paczki, chemicznych kul oświetleniowych czy wreszcie garniturów za 30 e$ wciśniętych w tubki 20x10. A co z kultura masowego przekazu? Jej wszechobecnością i wszechmocą? Telewizja hurtowo kształtuje miliony równie nijakich światopoglądów. Wraz ze swoją nieodłączną towarzyszką reklamą, ryczą na widzów tandetnym miszmaszem barw, atakują z tablic ogłoszeniowych na cygarach zeppelinów, ze stojących na rogu każdej niemal ulicy videoboardow, nawet z ubrań nastolatków... Tani braindance i wirtuale - dalsze rozwinięcie metod zaspokajania najniższych potrzeb tłumu. Podobnie narkotyki. A samo miasto? Środki transportu, służby bezpieczeństwa, wijące się w powietrzu miedzy żelbetowymi wieżami napowietrzne autostrady... Poobdzierane z farby stare hałaśliwe wagony MagLev-u, poobklejane reklamami pudła DataTermów, zniszczone noclegownie z setkami jednakowo brudnych sześcianów. Co ze śmieciami przerzucanymi przez wiatr z ulicy na ulice, gdzie są automaty sanitarne? Gdzie bezdomni i ich płonące kosze przy których próbują się ogrzać? Nie zapominajmy też o pojazdach AV, śmigających z ryczącymi silnikami nad morzem neonów. Jeśli w opisach MG brak tych elementów, jeśli przedstawiając wizje miasta zapomina o ich ważności koncentrując się na akcji, to nie jest to już Cyberpunk...




Na zakończenie
Artykułu tego nie pisałem z myślą o przedstawieniu nowych, rewelacyjnych teorii na temat CP 2020 czy gier fabularnych jako takich. Być może powtórzyłem w nim wiele z rzeczy, które już dawno słyszeliście. Taki był też częściowo mój zamiar, czasem warto je przypomnieć. Mam jednak nadzieję, że oprócz tego, pokazałem problem z nieco innej perspektywy. Chciałem przede wszystkim udowodnić, że wystarczy trochę wysiłku, trochę dobrej woli i pamięci o drobiazgach, które czynią Cyberpunka2020 tym czym jest, by tworzyć wyjątkowo fascynujące opowieści w realiach lat dwutysięcznych. Pamiętajcie o szczegółach, naprawdę warto.
 
__________________
eMIEJoteSCe eNA PeODePyIeS
old desingn(tm)'s man
diabolique jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-02-2009, 15:19   #2
 
jacekjacek's Avatar
 
Reputacja: 170 jacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie cośjacekjacek ma w sobie coś
Jeśli postaci to ja mam taką wizję:
Charakter i płynące z tego wady i zalety
BG powinien mieć nieprzeciętny charakter i motywacje swoich działań i z tego powinny wypływać określone wady i zalety (oczywiście tak aby wzmocnić BG na wybranych polach działania i osłabić ją na polach przeciwstawnych).

A co do wyglądu... To można wykorzystać BG o szarym wyglądzie. Są na to dwie metody:
- BG jest kompletnym pragmatykiem, a wszystkie niefunkcjonalne bajery go brzydzą.
- BG jest świadom swojej wybitności i ukrywa ją na wszelkie sposoby. Ukrywanie swojego prawdziwego oblicza to tylko podstęp, który się kończy kiedy BG widzi w nim sporą korzyść.
 
jacekjacek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 14:34.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166