Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20
Zarejestruj się Użytkownicy

DnD i systemy d20 20 broni wykuli krasnoludzcy kowale, 20 pieśni wyśpiewali elficcy bardowie, 20 twierdz zbudowali ludzcy budowniczowie. 20 bohaterów z różnych planów spotkało się w imię Jedności Multiuniversum i 20 rozeszło we wszystkie światy.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 20-04-2016, 13:28   #1
 
Komtur's Avatar
 
D&D 5 ed. Wolne rozważania.

Dzięki sesji "Strażnica na Pograniczu" prowadzonej przez Clutterbane'a zetknąłem się po raz pierwszy z nową edycją D&D. Sięgam co jakiś czas do materiałów dostępnych w internecie i właściwie już mogę stwierdzić że jest to najlepsza edycja. Zasady są proste jasne i klarowne, rozgrywka jest bardziej dynamiczna, a rozwój postaci nigdy nie był tak czytelny. Szczególnie urzekły mnie zasady Backgrounds dzięki którym można stworzyć postać o szczególnej historii nie wysilając się zbytnio. Podoba mi się też urealnienie paladyna, przez zniesienie pewnych ograniczeń charakteru, dzięki czemu można stworzyć krzyżowca z krwi i kości, a nie jakiś odrealniony ideał.

Nie będę pisał o zmianach w świeci, czy raczej światach, bo nigdy nie zagłębiałem się w to bardzo w żadnej z edycji, ale pod względem mechanicznym jest to bardzo dobra gra.

Zapraszam do dyskusji, flejmu, hejtu itp. itd.
 
__________________
"Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind
W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead."

Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017.
Komtur jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 13:41   #2
 
psionik's Avatar
 
Flejmu robić nie zamierzam, ale dobrym pomysłem były skill challange z 4e, których póki co nie widziałem w 5e.
No i jednak brak atutów od pierwszego poziomu trochę boli.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 13:52   #3
 
Amon's Avatar
 
Cytat:
najlepsza edycja
All hail Komtur, Lord of the obvious :P

w temacie od czasów public play testu.

mój osobisty favorite to advantage/disadvantage

 
__________________
Our obstacles are severe, but they are known to us.
Amon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 14:16   #4
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Akurat sposób funkcjonowania atutów w piątce jest świetny. Jest ich mało, zdobywane są kosztem rozwinięć w atrybutach, ale są konkretne.

D&D 3.5 miało ten problem, że większość walk rozpoczynała się przed właściwą walką (szczególnie na późniejszych poziomach). Najpierw układało się strategię z innymi graczami, łączyło się moce wszystkich bohaterów i dopiero wtedy czyniło się cuda. Ta właściwa walka była tylko testem wcześniej ułożonej strategii, przez co zawsze miałem wrażenie, że jest mniejsza interakcja w trakcie faktycznej walki.

Na forum to oczywiście jest mniej widoczne, bo większość osób podchodzi do gry w stylu "ja (moja postać) vs inni", ale przy stole, gdy ludzie znają się od lat i nie ma tego dystansu między osobami to wygląda to nieco inaczej. Sam miałem grupę graczy, którzy na wyższych poziomach układali sobie sekwencje zaklęć/zdolności, manipulowali bonusami i buffami w taki sposób, że mogli mieć 80-90% szans na osiągnięcie swojego celu. A podczas faktycznej walki nie było już tej kontroli nad postacią, co w moim odczuciu poprzednie edycje, a także czwórka i piątka, zrobiły zdecydowanie lepiej, bo gra nie kończyła się na stworzeniu karty postaci.

Cytat:
mój osobisty favorite to advantage/disadvantage
Ano, to również mój faworyt i chyba najlepsza rzecz, która spotkała D&D po tylu latach rozwijania i zmieniania starusieńkiego systemu.

W piątkę nie grałem zbyt wiele (raptem dwie sesje mam za sobą), dlatego ciężko będzie mi się bardziej wypowiedzieć, ale słyszałem dwie sprzeczne ze sobą opinie. Jedni mówią, że jest ciężko, że łatwo zginąć, a inni coś zupełnie innego. Taki warlock (nie mylić ze mną ), który na 8 poziomie po trafieniu może zadać 6k10 obrażeń, ponieważ jego moce skalują się wraz poziomem, wydaje się być niezwykle potężny. Znajomy, który gra dużo w Pathfindera i D&D 5 edycję, w trakcie jednej kampanii do PFa zginął 9 razy, a w piątej edycji tylko raz i to pomimo faktu, że w tym drugim przypadku gra wspomnianym czarnoksiężnikiem, który jest trochę takim glass cannonem, choć może być to bardziej zależne od MG.
 
__________________
[URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 14:42   #5
 
Komtur's Avatar
 
Poziom śmiertelności nie jest żadnym wyznacznikiem dobrego systemu (zresztą spytajcie Psionika, który już będzie tworzył trzecią postać) w końcu to Heroic Fantasy, ważny jest balans. Co prawda trudno mi ten balans między klasami teraz oceniać, ale chyba jest lepszy niż w poprzednich edycjach.

Cytat:
mój osobisty favorite to advantage/disadvantage
Taka prosta zasada, a ile ton sekretnych modyfikatorów odpadło.
 
__________________
"Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind
W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead."

Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017.
Komtur jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 14:54   #6
Konto usunięte
 
Clutterbane's Avatar
 
PREACH IT BROTHERS!

Mi najbardziej jako mistrzowi gry pasuje otwartość gry na modyfikacje zasad i silna rola mistrza gry zamiast natłoku badziewnych zasad - zupełnie jak za starych dobrych czasów AD&D 2.

Atuty od pierwszego poziomu są na wyciągnięcie ręki, jak ktoś nie gra dziwolągiem...

Skill challenges to rozwiązanie nie mające nic wspólnego z kilkudziesięcioletnią tradycją D&D, więc dobrze, że go nie ma, tym bardziej w grze wzorowanej na AD&D 2. Przesadnie planszówkowate. Choć jak ktoś tak lubi grać, to przecież może sobie układać i wyceniać takie wyzwanie (a raczej związane z nim ryzyko) jako non-combat encounter.

Cytat:
Podoba mi się też urealnienie paladyna, przez zniesienie pewnych ograniczeń charakteru, dzięki czemu można stworzyć krzyżowca z krwi i kości, a nie jakiś odrealniony ideał.
Paladyn zawsze był krzyżowcem z krwi i kości - zobacz proszę zamieszczone przeze mnie "Gary's Clarifications". Można grać według tej "wyidealizowanej" interpretacji, ale to popłuczyny po oryginalnych twórcach D&D.

Cytat:
Heroic Fantasy, ważny jest balans
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - fanboje trójki i czwórki będą układać sobie dostosowane wyzwania i żyć "iluzją XP", a osoby preferujące awanturnicze fantasy w duchu TSR nie - co kto lubi (w tym tkwi urok D&D 5). Od strony klas łotrzyk i tropiciel są poszkodowani big time.

Póki co śmierci w mojej sesji wynikały raczej z wyjątkowo nieprzemyślanych posunięć PCs (sorry guys ), więc ciężko mi powiedzieć cokolwiek o killfactor. Z drugiej strony dwóch początkujących PCs przeżyło krótką wymianę ciosów z potworem CR 5 (drow elite warrior), choć zwrot "wymiana ciosów" to nadużycie.

Na pewno zarówno PCs jak i NPCs mają 1) dużo HP, które szybko schodzi, 2) bo PCS jak i NPCs zadają dużo dmg. To 6k10 warlocka nie musi być wcale takie potężne (patrz HP potworów). Jedne z najdynamiczniejszych walk, jakie prowadziłem, to walki w D&D 5.

Backgrounds świetna rzecz, choć szkoda, że póki co 99% graczy, z którymi grałem, traktuje to jak taką drugą klasę, a nie zaproszenie do zindywidualizowania postaci. Całkowitym wypaczeniem są poradniki optymalizacyjne, które biorą konkretne backgrounds pod uwagę przy tworzeniu "idealnej" postaci.

PS. Najlepsze jest to, że zasady piątej edycji wzięły się z zasad domowych Mearlsa z 1981 r.
 
__________________
[B]Prowadzę:[/B]
- [D&D 5E] Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage (kampania przez Roll20)
[B]Gram:[/B]
- [Stars Without Number] WARHAMMER 29K (kampania przez Roll20)

Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 20-04-2016 o 15:34.
Clutterbane jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 16:14   #7
 
psionik's Avatar
 
Cytat:
Napisał Warlock Zobacz post
Akurat sposób funkcjonowania atutów w piątce jest świetny. Jest ich mało, zdobywane są kosztem rozwinięć w atrybutach, ale są konkretne.
Z jednej strony tak, ale z drugiej widzę minimalną różnicę pomiędzy postaciami tworzonymi na pierwszych poziomach w ramach tej samej klasy.

Cytat:
Napisał Warlock Zobacz post
D&D 3.5 miało ten problem, że większość walk rozpoczynała się przed właściwą walką (szczególnie na późniejszych poziomach). Najpierw układało się strategię z innymi graczami, łączyło się moce wszystkich bohaterów i dopiero wtedy czyniło się cuda. Ta właściwa walka była tylko testem wcześniej ułożonej strategii, przez co zawsze miałem wrażenie, że jest mniejsza interakcja w trakcie faktycznej walki.
W 3.5 grałem wiele lat i nigdy, nawet na epickich poziomach nie spotkałem się z taką sytuacją.
Owszem, są próby "stackowania" zdolności/czarów pod kątem efektywności, ale zwykle rzuty i inicjatywa sporo mieszały w planach.
Natomiast w 4e takie sytuacje były codziennością: "Poczekaj z atakiem, ja go przesunę dwa pola do Ciebie, to uderzysz X w więcej przeciwników i nałożysz A condition, a potem Z poprawi bo ma premię przeciw A...."

Cytat:
Napisał Clutterbane Zobacz post
Mi najbardziej jako mistrzowi gry pasuje otwartość gry na modyfikacje zasad i silna rola mistrza gry zamiast natłoku badziewnych zasad - zupełnie jak za starych dobrych czasów AD&D 2.
To jest największy plus nowej edycji. Wkurzało mnie zawsze podejście, że wszystko musi być opisane w zasadach i w konsekwencji powstanie ludzi nazywanych "rule lawyers". To mi się podoba w Mutants&Masterminds, że można stworzyć wszystko, ale MG ma ostateczną decyzję i sporo uznaniowości.
Cytat:
Napisał Clutterbane Zobacz post
Skill challenges to rozwiązanie nie mające nic wspólnego z kilkudziesięcioletnią tradycją D&D, więc dobrze, że go nie ma, tym bardziej w grze wzorowanej na AD&D 2. Przesadnie planszówkowate. Choć jak ktoś tak lubi grać, to przecież może sobie układać i wyceniać takie wyzwanie (a raczej związane z nim ryzyko) jako non-combat encounter.
Bardziej chodzi mi o podejście. To jest jak najbardziej do zastosowania w każdej edycji. Np. Żeby przeprawić wóz przez rwący potok i zerwany most potrzebujecie w sumie 8 sukcesów w athletics, lub po 3 sukcesy w: atheltics, use rope, knowledge (architecture). Pierwsze reprezentuje przeprachnie wozu po wodzie, drugie prowizoryczną naprawę mostu, lub coś w ten deseń. I gracz opisuje fabularnie co oznacza jego rzut na athletics, lub use rope.
To były fajne zasady.

Cytat:
Napisał Clutterbane Zobacz post
Backgrounds świetna rzecz, choć szkoda, że póki co 99% graczy, z którymi grałem, traktuje to jak taką drugą klasę, a nie zaproszenie do zindywidualizowania postaci. Całkowitym wypaczeniem są poradniki optymalizacyjne, które biorą konkretne backgrounds pod uwagę przy tworzeniu "idealnej" postaci.
Tak, backgrounds są super, ale często w trakcie gry, jak nie ma się karty przed sobą, część z tego umyka. To zdecydowanie najlepsza część nowej mechaniki.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 16:31   #8
Konto usunięte
 
Clutterbane's Avatar
 
Cytat:
Bardziej chodzi mi o podejście. To jest jak najbardziej do zastosowania w każdej edycji. Np. Żeby przeprawić wóz przez rwący potok i zerwany most potrzebujecie w sumie 8 sukcesów w athletics, lub po 3 sukcesy w: atheltics, use rope, knowledge (architecture). Pierwsze reprezentuje przeprachnie wozu po wodzie, drugie prowizoryczną naprawę mostu, lub coś w ten deseń. I gracz opisuje fabularnie co oznacza jego rzut na athletics, lub use rope.
To były fajne zasady.
Mi się za to wydawało, że WotC nawet w oficjalnych scenariuszach miało problemy z wyważeniem skill challenges tak, żeby te poszczególne porażki i sukcesy znaczyły coś więcej niż turlanie kością dla zabawy, nie wspominając o tym, że często porażka w całym skill challenge niewiele znaczyła. Na przykład dziesięć rzutów, czy przekroczysz pustynię - przy sukcesie się udało, przy porażce... Podróż po prostu potrwa o dzień dłużej.

Filozofia D&D 5 po prostu jest inna - w takich sytuacjach wystarczy uznaniowość ze strony mistrza gry i pomysłowość graczy albo zasady inne niż turlanie przeciw DC (zmniejszenie tempa ruchu, rzut obronny, poziom zmęczenia, itd.). Skill challenges nie są pod tym względem efektywne czasowo - 80% wysiłku na 20% efektów, zamiast 20% wysiłku na 80% efektów.
 
__________________
[B]Prowadzę:[/B]
- [D&D 5E] Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage (kampania przez Roll20)
[B]Gram:[/B]
- [Stars Without Number] WARHAMMER 29K (kampania przez Roll20)
Clutterbane jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 16:31   #9
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Cytat:
Natomiast w 4e takie sytuacje były codziennością: "Poczekaj z atakiem, ja go przesunę dwa pola do Ciebie, to uderzysz X w więcej przeciwników i nałożysz A condition, a potem Z poprawi bo ma premię przeciw A...."
Ale to wciąż interakcja na polu bitwy, a nie budowanie taktyki w oparciu o kartę postaci. Najprostszym przykładem jest tu czarodziej, który rzuca na siebie kilka tych samych zaklęć przed czy nawet w trakcie bitwy niezależnie od warunków spotkania. W temacie obok Jaśmin tworzy postać o jasno ukierunkowanej strategii, która nie będzie się zmieniać ani rozwijać w trakcie zabawy, bo zwyczajnie nie ma lepszej alternatywy. Nie wspominając już o legendarnym Punpunie i Hulking Hurlerze, którzy są czystym przykładem wykorzystywania zasad do granic możliwości. To są postacie, które generalnie opierają się na stackowaniu pewnych atutów, zdolności czy też zaklęć, a w trakcie samej walki nie reprezentują nic więcej.

Opisana przez Ciebie sytuacja jest dobrym sytuacyjnym rozwiązaniem, ale nie zdarzyło mi się, żeby każde spotkanie wyglądało tak samo, tym bardziej, że moce posiadają też potwory i znacząco urozmaica to spotkania, bo zwyczajnie nie pozwala na autopilota. Walki wymagają więcej aktywności, ale to nie temat o 4 edycji.

Cytat:
Z jednej strony tak, ale z drugiej widzę minimalną różnicę pomiędzy postaciami tworzonymi na pierwszych poziomach w ramach tej samej klasy.
Coś kosztem czegoś. Z drugiej strony masz Backgrounds, które rekompensują braki w atutach, ale nie są takim narzędziem w rękach Power Gamerów.
 
__________________
[URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 20-04-2016, 16:33   #10
Konto usunięte
 
Clutterbane's Avatar
 
Cytat:
Coś kosztem czegoś. Z drugiej strony masz Backgrounds, które rekompensują braki w atutach, ale nie są takim narzędziem w rękach Power Gamerów.
No właśnie w trzeciej i czwartej edycji atuty miały tak szczegółowe zastosowanie, że postacie z różnymi kombinacjami atutów niewiele się różniły, a raczej różniły się tylko w szczegółowych sytuacjach. Barok zasad.

W piątej edycji mogę Ci od ręki zrobić siedmiu bardzo różniących się od siebie wojowników ludzi przy użyciu atutów i backgroundów. Inne rasy traktowałbym jako kolejne wariacje wojownika zamiast szukać różnorodnych wariacji elfa wojownika - nie wiem, czy jest to do końca zrozumiałe. Po prostu trzeba patrzyć na postać przez pryzmat klasy, a rasę traktować jako pierwszopoziomowy "atut" od strony zasad.
 
__________________
[B]Prowadzę:[/B]
- [D&D 5E] Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage (kampania przez Roll20)
[B]Gram:[/B]
- [Stars Without Number] WARHAMMER 29K (kampania przez Roll20)

Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 20-04-2016 o 16:43.
Clutterbane jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 01:46.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168