Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20
Zarejestruj się Użytkownicy

DnD i systemy d20 20 broni wykuli krasnoludzcy kowale, 20 pieśni wyśpiewali elficcy bardowie, 20 twierdz zbudowali ludzcy budowniczowie. 20 bohaterów z różnych planów spotkało się w imię Jedności Multiuniversum i 20 rozeszło we wszystkie światy.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 09-06-2020, 23:34   #1
 
Ryder's Avatar
 
[D&D][Pathfinder] Drawbacks

Chciałbym poddać pod dyskuję wady postaci.

Osobiście uważam wady za świetne źródło roleplay'u i nigdy nie tworzę postaci bez wad (heck, teraz gram ślepcem, ale to trochę hardkor).

Może udałoby się wypracować nam jakąś metodę zachęcania graczy (i MG) do dawania wad postaciom?

I od razu mówię: Drawback jako przeciwieństwo Trait jest słabe. Praktycznie wszystkie wady z tej listy https://www.d20pfsrd.com/traits/drawbacks/ są wybitnie słabe (nie wpływają na rozgrywkę w wystarczającym stopniu). Lepiej jest z tymi: https://www.d20pfsrd.com/traits/3rd-...jor-drawbacks/. Ale nadal, można lepiej. Taki Magically Inept jest żadnym drawbackiem dla wojownika. Ja zawsze zachęcam swoich graczy do wymyślania sobie wady i ja to potem ubieram w mechanikę.

Marchewką jest u mnie dodatkowy feat na start, ale to trochę zbyt toporne na mój gust. Inne propozycje?
 
__________________
Słudzy nieużyteczni jesteśmy

Ostatnio edytowane przez Ryder : 10-06-2020 o 13:27.
Ryder jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2020, 16:03   #2
 
Koime's Avatar
 
Hmmm, może w związku z tym, że muszą ciągle liczyć się z tyloma przeciwnościami losu, dać im dodatkową moc conviction (siłę by nigdy się nie poddawać), co pozwalałoby postaci raz dziennie uzyskać automatyczny sukces przy jednym rzucie d20, albo (dodać do trzech razy dziennie +4 do swojego rzutu)
 
Koime jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-06-2020, 12:36   #3
 
Asderuki's Avatar
 
Z jednej strony na pewno będą gracze, którzy dla buildu będą brać drawbacki, ale będą też tacy, którzy zrobią to dla urozmaicenia postaci.

Mnie jednak skręciło jak zobaczyłam, że można poświęcić czas na wyprowadzenie postaci z tegoż drawbacka, ale mechanicznie ma za to zapłacić mniejszą ilością skarbu. Brrr. Jak już poświęca się czas aby ładnie odegrać wyjście z takiej wady to absolutnie nie karałabym za to jeszcze odejmowaniem od łupu :/
Od strony gracza mnie to tylko zniechęca aby nawet brać taki drawback a co dopiero odgrywać jego pozbywanie się.
 
Asderuki jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-06-2020, 17:50   #4
 
psionik's Avatar
 
Proponuję skorzystać z pomysłu z D&D 5e - tam opis postaci, jej ideałów, wad, zalet jest bardzo dobry. Trzymaj to przed sobą grając/pisząc notkę na forum, a wtedy gra będzie lepsza. Za dobre odgrywanie wad nagradzaj Hero Pointami. Z tego co widzę, to mechaniczne ubieranie wad i pozwalanie na wybór drawbacks zwykle nie sprzyja dobremu odgrywaniu postaci.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17-06-2020, 21:24   #5
 
Ryder's Avatar
 
Cytat:
Napisał psionik Zobacz post
Z tego co widzę, to mechaniczne ubieranie wad i pozwalanie na wybór drawbacks zwykle nie sprzyja dobremu odgrywaniu postaci.
A to akurat ciekawe. W sumie osobny temat, ale jak podchodzicie do odgrywania statystyk niefizycznych?

Ja zdecydowanie odgrywam / nakazuję odgrywanie.
Żadnych geniuszy taktycznych z INT 8.
Umiarkowany dostęp do wiedzy gracza przy wysokim WIS.
CHA pozostawia sporo pola do manewru, bo tu więcej roboty po stronie wszystkich POZA graczem
 
__________________
Słudzy nieużyteczni jesteśmy
Ryder jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-06-2020, 10:41   #6
 
psionik's Avatar
 
Wracając do drawbacks, Ryder, czy będziesz za każdym razem odgrywał karę -1 do AC jeśli stoisz koło towarzyszy, bo jesteś samotnikiem?
Dla mnie to głupota.

Odnośnie cech, to podręcznik gracza do D&D 3.5 zawiera instrukcje jak odgrywać postacie z niską cechą (np. wysoki int i cha, ale niski wis, albo odwrotnie), ale mało graczy odgrywa cechy. Ja jak gram postacią z niskim int, wszelkie plany i strategię wrzucam w komentarze (na forum), lub metagrowo podpowiedzieć co bardziej ogarniętym postaciom. Ale to też na oddzielną dyskusję, że rzadko widuję graczy, którzy odgrywają rasy. Dla większości jest to worek statystyk z mentalnością człowieka. Niektórzy dodają kilka stereotypowych zachowań, ale jakoś brakuje mi np. krasnoludzkiej, czy elfiej perspektywy na świat.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19-06-2020, 07:56   #7
 
Ryder's Avatar
 
Cytat:
Napisał psionik Zobacz post
Wracając do drawbacks, Ryder, czy będziesz za każdym razem odgrywał karę -1 do AC jeśli stoisz koło towarzyszy, bo jesteś samotnikiem?
Dla mnie to głupota.
W tym przypadku się zgodzę. Są drawbacki warte odgrywania i te bezsensowne (patrz wyżej). Dlatego właśnie najczęściej sam ubieram w mechanikę wady postaci, a gracze tylko fabularnie wymyślają

A że ludzie nie potrafią odgrywać tak w ogóle, to inny worek (chyba nadrzędny)... Temat rzeka.
 
__________________
Słudzy nieużyteczni jesteśmy
Ryder jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19-06-2020, 08:43   #8
 
psionik's Avatar
 
Dlatego wolę dawać hero pointy za odgrywanie wad, szczególnie w sytuacjach gdzie mechanicznie/metagrowo są lepsze rozwiązania niż stałą premię/karę.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19-06-2020, 11:39   #9
 
Zormar's Avatar
 
Przyglądam się temu wątkowi od jakiegoś czasu i postanowiłem wreszcie dorzucić swoje trzy grosze. Jakby co piszę z perspektywy osoby, która przeszła z grania na forum do regularnego grania przez komunikatory głosowe/wideo.

Grałem sporo w D&D 3.5e, a od dwóch lat siedzę bardzo głęboko w 5e i z perspektywy czasu muszę powiedzieć, że jednym z najgorszych rozwiązań projektowych jest karanie gracza za ciekawe pomysły lub odgrywanie postaci z wadami. Wcielanie się w takiego bohatera jest zawsze w jakimś stopniu wyzwaniem, dlatego dodatkowe karanie go za starania jest w moich oczach absolutnie złą praktyką. Tym co się powinno robić to nie przeszkadzanie mu w tym, ale wręcz nagradzanie czy to jakimiś chwilowymi premiami, punktami inspiracji czy jeszcze czymś podobnym.

Bodajże w FATE jest taka mechanika, że dostajesz punkty do wydawania na rzeczy, kiedy twoje wady się ujawniają i ci przeszkadzają? To powinno iść w tym kierunku.

Cytat:
Proponuję skorzystać z pomysłu z D&D 5e - tam opis postaci, jej ideałów, wad, zalet jest bardzo dobry. Trzymaj to przed sobą grając/pisząc notkę na forum, a wtedy gra będzie lepsza. Za dobre odgrywanie wad nagradzaj Hero Pointami. Z tego co widzę, to mechaniczne ubieranie wad i pozwalanie na wybór drawbacks zwykle nie sprzyja dobremu odgrywaniu postaci.
Czy bardzo dobry? Po prostu jest jakikolwiek, ponieważ w porównaniu z poprzednimi edycjami takich rzeczy nie było w ogóle. Szkoda, że bazowe D&D 5e nic z tym dalej nie robi. Może szóstka przyniesie w tym względzie jakieś dobre rozwinięcie.

Cytat:
Mnie jednak skręciło jak zobaczyłam, że można poświęcić czas na wyprowadzenie postaci z tegoż drawbacka, ale mechanicznie ma za to zapłacić mniejszą ilością skarbu. Brrr. Jak już poświęca się czas aby ładnie odegrać wyjście z takiej wady to absolutnie nie karałabym za to jeszcze odejmowaniem od łupu :/
Od strony gracza mnie to tylko zniechęca aby nawet brać taki drawback a co dopiero odgrywać jego pozbywanie się.
Ten przykład dobrze pokazuje dlaczego negatywne motywowanie gracza się nie sprawdza. Ludzie chcą zdobywać, osiągać, pokonywać, a nie coś tracić czy ignorować.

Przykład: „Fajnie męczyłeś się z tą wadą przez 15 sesji, teraz już nie musisz.”
Jaka w tym nagroda? Gracz się męczy i nic z tego nie ma, co nie jest inspirujące. W takim przypadku samo pozbycie się wady nie powinno być nagrodą, a prędzej dałbym takiej postaci jakąś nową zdolność lub bonus, który wykształciła podczas radzenia sobie ze swoim problemem.

W moich oczach „karanie” graczy nie ma sensu, nie jest motywujące, rozwijające ani inspirujące. Powoduje zniechęcenie, frustrację i inne negatywne emocje, które nie sprzyjają grze, nawet jeżeli ta koncentruje się na przeżywaniu złych rzeczy, martwieniu się nimi itp. (Z tego powodu nigdy nie zamierzam wracać do Warhammera 2ed)

Trzeba jednak zaznaczyć, że konsekwencje =/= kara. Konsekwencje z definicji powinny być odpowiedzą zwrotną świata na poczynania postaci, jej decyzje i postanowienia.

Zdecydowaliście się zaryzykować ze świadomością, że w starciu z tym konkretnym potworem może dojść do utraty kończyny? Jej ewentualna utrata będzie czymś na co się zgodziliście stając do tej walki. Jej odzyskanie lub zastąpienie będzie natomiast nowym wątkiem takiej postaci, który według mnie nie powinien się zakończyć po prostu na odzyskaniu sprawności. Nie. Postać się przez ten czas czegoś nauczyła, może musiała wyrobić sobie dodatkową sprawność w drugiej ręce, a może proteza, którą teraz ma pozwala jej na coś ekstra?
 

Ostatnio edytowane przez Zormar : 19-06-2020 o 11:41.
Zormar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:19.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168