lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   DnD i systemy d20 (http://lastinn.info/dnd-i-systemy-d20/)
-   -   One D&D (http://lastinn.info/dnd-i-systemy-d20/20292-one-d-and-d.html)

Sindarin 26-08-2022 13:34

One D&D
 
Ostatnio w sieci pojawił się trailer kolejnej iteracji dedeczków: One D&D. Nie jest to zupełnie nowa edycja, a raczej rozwinięcie 5E, bez wielkich zmian i z pełną wsteczną kompatybilnością, co brzmi jak nieco mniejszy upgrade niż z 3.0 do 3.5. Pozytywnym zaskoczeniem było to, że twórcy na ten moment nie myślą nawet o jakiejś wielkiej rewolucji w systemie pod kątem mechaniki - piątka przyjęła się na tyle dobrze, że chcą kontynuować jej rozwijanie zamiast wymyślać koło na nowo. Dodatkowo pracują nad wprowadzeniem nowej platformy wspierającej granie online, która w zwiastunie wygląda świetnie, ale wszyscy wiemy jak to jest ze zwiastunami ;) Dla zainteresowanych tutaj jest FAQ.

Pojawiły się też pierwsze materiały playtestowe, które można pobrać za darmo stąd. Wczytałem się w nie i muszę przyznać, że podobają mi się te zmiany. Zwiększenie znaczenia backgroundów wydaje się być dobrym pomysłem - nie tylko daje nieco większą swobodę przy wyborze zestawu rasa-klasa (pod kątem mechaniki), ale też pozwala bardziej zróżnicować postacie w ramach tego samego zestawu. Zgrzytem wydaje się za to brak rozpiski półelfów i półorków, którzy mają tu takie same staty jak jeden z rodziców, moim zdaniem to potraktowanie ich nieco po macoszemu.

W tym temacie będę dorzucał ewentualne update’y, jeśli będą się jakieś pojawiać. Sam jestem optymistycznie nastawiony, ale chętnie usłyszałbym, co o tym wszystkim myślicie?

Alex Tyler 26-08-2022 15:05

Dobrze, że Wizardzi czerpią wzorce od najlepszych :-P



Byle zrobili to dobrze. A jakoś im nie ufam. O ile byłam na maxa nahajpowana na 5e za czasów PHB to z każdym dodatkiem coraz bardziej to zanikało, ponieważ sukcesywnie wychodziło na jaw, że gra jest słabiutko playtestowana (o ile w ogóle) i trawi ją koszmarny power creep.

Sam zamysł One D&D jest jakby skrojony pode mnie, czyli coś na granicy pf2e a 5e. Problem w tym, że jak już pisałam, nie ufam designerom Wizardów i spodziewam się kolejnej mocno średniawej edycji.

Aro 26-08-2022 15:12

Heh, Alex mnie ubiegła, to samo cisnęło mi się na język. :p One D&D wygląda ciekawie, ale nie wyglądam tego z jakąś znaczną ekscytacją. Powrotu do Planescape'a już tak, ale i tu ze zdrową dozą ostrożności.

A żeby nie zaśmiecać wątku offtopem: zmiany w pigułce dla leniwych.

Mi Raaz 09-05-2023 22:44

No jest kilka fajnych rzeczy. Bardzo podoba mi się to, że bronie dostają specjalne cechy (dodatkowe funkcje w zależności od rodzaju) i że wojownik (oraz barbarzyńca w mniejszym stopniu) mogą z nich korzystać, a inni machają nimi jak cepem :) Wojownikowi czegoś takiego brakowało i widzę to na sesjach w których gram. Spellcasterzy mają multum możliwości, a nasz wojak uderza lub łapie przeciwnika.

Baardzo podoba mi się to, co zrobili z Warlockiem. Może poza zrobieniem z niego połcastera (jak paladyn, ranger, artificer). Jednak fakt, że Pact of Blade teraz zawsze daje atak bronią po cesze odpowiedzialnej za rzucanie czarów jest naprawdę fajnym usprawnieniem fabularnym. Prywatnie uwielbiam wizję walki w zwarciu + czarów. I przy Warlocku, żeby to miało sens to zawsze trzeba było brać tego hexblade. Teraz wreszcie ktoś pomyślał i będzie można pograć warlockiem fiendem w zwarciu, bez jakiejś karkołomnej żonglerki featami. A rezygnacja z Pact Magic na rzecz Spellcasting spowoduje, że czar Shield nie przeterminuje się na 3 poziomie, ale ma sens też później :)

No i Eldritch Blast skalujący się tylko z poziomem warlocka wreszcie skończy przesadzone sorlockie multiklasy.

Naprawdę Warlocka i Fightera odbieram bardzo pozytywnie.

Alex Tyler 11-05-2023 19:03

Cytat:

Napisał Mi Raaz (Post 976376)
Jednak fakt, że Pact of Blade teraz zawsze daje atak bronią po cesze odpowiedzialnej za rzucanie czarów jest naprawdę fajnym usprawnieniem fabularnym.

Rzecz w tym, że w przeciwieństwie do siły wszystkie cechy spellcasterskie mają przypisane do siebie liczne użyteczne umiejętności i odpowiadają za przydatne rzuty obronne. Kolejna rzecz, czyni to postać jeszcze bardziej SAD. I ostatnia: postać oprócz walki może też czarować. A czarowanie naprawdę dodaje postaci nie tylko wszechstronności, ale też mocy. Dlatego wojownik bazujący na sile będzie potrzebował zdecydowanie więcej, niż możliwość wykorzystania specjalnej cechy z broni, by coś takiego przebić.

Między innymi dlatego wolę w 5e bladesingera niż hexblade. Jest bardziej fair. Nie dość, że ma mniejszą kość życia, to jeszcze za możliwość walki wręcz płaci podatek w postaci konieczności rozwijania zręczności wyżej niż standardowo. Obrażenia od INTa dostaje dopiero podczas pieśni i na odpowiednio wysokim poziomie. Nie ma też szansy na kryta jak champion i 2 ataków już na 5 poziomie. Jest w miarę zbalansowany.

Za każde ułatwienie dla gishy takie postacie jak barb i woj powinny dostawać jeszcze więcej atrakcyjnych opcji.

Cytat:

Napisał Mi Raaz (Post 976376)
No i Eldritch Blast skalujący się tylko z poziomem warlocka wreszcie skończy przesadzone sorlockie multiklasy.

Bohatersko pokonali problem, który sami stworzyli. Zresztą multiklasowanie to zasada opcjonalna, więc coffelocki nie istniały w bazowym rulesecie. Kto pozwalał na multiklasowanie, ten sam otwierał worek z rakiem. Klasy nie były designowane z myślą o multiklasowaniu, stąd tak potężne opcje tworzone zaledwie przez dipowanie. No i wynikający z tego kompletny brak balansu. W pf2e, czyli systemie, który był balansowany z myślą o multiklasach, nigdy nie dostajemy dostępu do tego typu opcji tak niskim kosztem.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:24.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172