Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Horror
Zarejestruj się Użytkownicy

Horror To, co nas przeraża


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 18-06-2015, 11:01   #1
 
Thronstahl's Avatar
 
Reputacja: 0 Thronstahl nie jest za bardzo znany
Zew Cthulhu - porady dla MG

Witam,
chciałem poprowadzić moim znajomym jakąś krótką kampanię w Zew Cthulhu. Z "mistrzowania" moim jedynym doświadczeniem do tej pory był Warhammer. W samego Zewa grałem raptem kilka sesji, ale ogólnie znam bardzo dobrze zarówno twórczość Lovecrafta jak i innych pisarzy gatunku Weird Fiction (Poe,Chambers,Le Fanu) jak i wszelkie podręczniki wydane do gry.
. Moi przyszli gracze nie znając tego systemu, także chciałbym żeby sesja zostawiła po sobie niezapomniane wspomnienia. Wobec tego czy posiadacie jakieś rady, pomysły żebym Ja się za bardzo nie zamotał w temacie czy ewentualnie dodatkowe materiały, które mogłyby mi pomóc w przygotowaniach?
Liczę na waszą pomoc, gdyż każde rady będą dla mnie cenne
Ps. Jeśli pomyliłem działy to proszę Administratora o przeniesienie tematu do właściwego.
 

Ostatnio edytowane przez Thronstahl : 18-06-2015 o 11:15. Powód: dopisek ps
Thronstahl jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 05-09-2017, 19:48   #2
 
legrasse's Avatar
 
Reputacja: 0 legrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnielegrasse jest jak niezastąpione światło przewodnie
Wątek stary, ale odpiszę, bo może kto jeszcze będzie potrzebować.
Pierwsze co, nie śpiesz się. Niech historia cię poprowadzi.

Ustal sobie, jakiego Zewa chcesz prowadzić? Ja rozróżniam kilka typów:
Pulp Fiction - jest to Zew często prezentowany przez samo Chaosium, czyli trochę na poważnie, trochę nie na poważnie, a najlepiej na poważnie z przymróżeniem oka. Tutaj jest miejsce na wycieczki w katakumby niczym z filmów o Indianie Jonesie, jest miejsce na powagę i mroczne rytuały, ale głownie jest to zabawa w kino lat 80. Zakazane kulty, szybkie samochody, trochę strzelania do macek i tamtamy w Central Parku.
Kanoniczny - mrok, deszcz i zło czające się w mroku. Kameralna sesja dziejąca się w Innsmouth. Samotna wyprawa w lasy niedaleko Dunwich. Ciężki klimat opowiadań Lovecrafta. Bardzo ciężko go osiągnąć na sesji, szczególnie przy ekipie graczy, którzy oczekują dobrej zabawy bez zobowiązań.
Sensacyjny - jest to typ Cthulhu wtedy nazwanego 1990. Prastare księgi zgrane na dysk twardy, tamtamy zastępują ludzie w garinturach. Klimat albo jak z filmu Seven, koreańskiego Lamentu lub czegoś podobnego. Ewentualnie dobra zabawa niczym z Wanted plus macki.
Noir - Robienie mocnych lat 40 lub pulpowej wersji tamtych czasów, jak z komiksu Sin City. Prywatny detektyw, schlany policjant, dziennikarz chętny wiedzieć więcej niż inni... do tego mafia, potwór i piękna kobieta. Czego chcieć więcej?

Rady natomiast jakie mogę ci dać, są następujące:
Pozwól graczom się śmiać. Nie może być na poważnie wszystko to, co mówisz. Robienie sztucznej powagi zabija klimat.
Nie pozwól graczom na trollowanie przy ważnych momentach. Niech skupią się bardzo na tym, co do nich mówisz.
Ukrywaj potwora. Nigdy go nie pokazuj. Zrobiłeś piękny opis stwora, wygrzebałeś go z jakiegoś odjazdowego podręcznika albo powieści? Możesz sobie te notatki podrzeć. Pokazanie potwora nie skutkuje. Niech czai się w mroku. Klimat trzymający graczy w napięciu to klimat niczym z filmu Alien. Niech najpierw myślą, że nic nie ma. Potem niech myślą, że coś jest. Potem niech sądzą, że to potwór, który się na nich czai. Potem niech sądzą, że się mylili i żadnego potwora nie ma. A potem... niech się pokaże. Na chwilę. Nie cały. Niech wiedzą i zaczną się bać. Graj mrokiem, graj odgłosami, graj mordem z ukrycia. Niech się boją i niech nie wiedzą, z kim walczą. Dopiero potem możesz im pokazać tego twojego stwora, w kulminacyjnej scenie.

Graj klimatem, jaki robi pogoda za oknem. Nikt nie uwierzy w mroźną zimę w piękny sobotni wieczór w lato. Jest lato? Graj latem, niech bohaterowie będą taplać się we własnym pocie. Za oknem leje jak z cebra a wy ledwo przyszliście do domu po wypadzie po piwko? Niech i tak będzie w twojej grze. Zawsze da się zrobić dobry klimat, a to jest bardzo ważne w tej grze.

Naszykuj sobie jakieś pomoce do gry. Niech to będzie drukowany z internetu według wzoru jakiś bilet do opery, jeżeli Twoi gracze tam zmierzają. Niech to będzie jakieś vintage zdjęcie, niech to będzie cokolwiek, co będzie bardzo proste w przygotowaniu i nie będzie byle jakie. Nie musisz od razu przynosić na sesje bagnetu dziadka. Wydrukowany z komputera list do Bohatera Gracza też może być, jeśli użyjesz czcionki Courier View.

Graj sobą. Nie jąkaj się. Przedłużaj zdania, jeśli nie potrafisz złapać wątku. Graj dźwiękiem. Stukaj w biurko, moduluj głos, kiedy wczuwasz się we wredną babę z biblioteki. Walnij pięścią w stół jak wcielasz się w krewkiego gliniarza. Wyłamuj palce, kiedy spotykają się z podejrzanym biznesmenem.

I najważniejsze - bądź sobą. Scenariusz horrororowy wcale nie musi być mega skomplikowany. On się sam skomplikuje, kiedy gracze będą próbować rozwiązać twoją zagadkę. Pójdą tam, sprawdzą tamto i sam stworzysz te dodatkowe wątki w trakcie. Najważniejszy jest szkielet fabuły. Nawiedzony dom? A dlaczego? Kto go nawiedza i co chce osiągnąć? Potwór w ciemności? A skąd się wziął? Czemu atakuje BG? I tak dalej.

Myśl i reaguj. Twórz ten świat. Niech nie będzie martwy. Nie przerazisz graczy na śmierć, bo wiedzą, że to tylko gra. Ale jeśli odczują emocje jak na dobrym filmie, to znaczy, że sesja się udała.
 
__________________
Ta jesień - Stare są Nawet ptaki i chmury. ~ Matsuo Bashô
legrasse jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 03:14.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166