lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Inne systemy RPG (http://lastinn.info/inne-systemy-rpg/)
-   -   Świat wypaczonych baśni braci Grimm (Ponure krainy) (http://lastinn.info/inne-systemy-rpg/4400-swiat-wypaczonych-basni-braci-grimm-ponure-krainy.html)

Adr 25-10-2007 14:22

Świat wypaczonych baśni braci Grimm (Ponure krainy)
 
Świat wypaczonych baśni braci Grimm (Ponure krainy)

Wstęp:

Już prawie zapomnieliśmy jak to było... kiedy nie rozumieliśmy oczywistych spraw, lękaliśmy sie nieznanego, w nowych sytuacjach czuliśmy się bezradni i zagubieni. Z każdym dniem świat dzieciństwa oddala się od nas. A my choć staralibyśmy się zatrzymać ten stan, czujemy jak wymyka się nam i ucieka w przeszłość. Jedni tęsknią za dzieciństwem, inni nienawidzą go, bo był czasem krzywd i lęku. Najbardziej jednak grzeszą Ci, którzy zapominają o dzieciństwie.

Wspomnienia mają niesamowitą moc. Przenoszą nas w czasie do świata, w którym zabawy odbywały się na łące za stodołą, a nie jak dziś przed ekranem komputera. Ale wtedy pachniało. Świeżo ścięta trawa, śnieżnobiałe chmury i nocne koncerty świerszczy.... No rozmarzyłem się, a klawiatura czeka.

Jak widzę świat Ponurych Krain?

W tym świecie świat baśni stanął na głowie. Dobre postacie zafascynowały się zbrodnią i występkiem. Porzuciły cnotliwe życie dla hedonistycznych przyjemności i dużych pieniędzy czerpanych z ciemnych interesów. Kopciuszek dokonuje napadów z bronią w ręku na banki zarządzane przez 7 krasnoludków, który wzbogacili się na wyłudzeniach i haraczach. Śnieżka wyjechała na zachód i zmieniła image. Ubrana w skąpą mini i z ostrym makijażem udając turystkę zaczepia przechodniów na jednym z bulwarów. Szewczyk Dratewka porzucił swe dawne zajęcie na rzecz przynoszącego spore zyski handlu białym proszkiem. Inne postacie też zdecydowały się przekwalifikować. Chociażby dla uprawy żadkich i nielegalnych roślin czy przemytu egzotycznych zwierząt.

Skrajności, przeciwieństwa, antagonizmy mają szczególne uzasadnienie w Ponurych Krainach - piękno pomieszane z okrucieństwem, niewinność z perwersją, pokarm z krwią, zboczenie z normą i w końcu życie ze śmiercią.


Dziecięcy bohater i jego postrzeganie świata

Oczywiści trzeba na ten świat patrzeć oczami dziecka, a to wcale nie takie proste jakby mogło sie wydawać niektórym dorosłym. Świat dziecięcych przeżyć znacznie różni się od przeżyć dorosłych. To, co dorosłym wydaje się oczywiste, czyli zjawiska i świat przyrody dzieciom wydaje się tajemnicze i niezwykłe. Myślenie dziecka jest dwubiegunowe, a świat czarno-biały. Wszystko jest jednoznacznie dobre albo złe. Nie ma stanów pośrednich, odcieni szarości, wieloznaczności czynów i rozpatrywania spraw z kilku punktów widzenia.

W ustach dziecka nie dziwą pytania: - Dlaczego słońce świeci? lub inne, które usłyszałem w autobusie - A ile metrów ma świat? Mały człowiek w sposób naturalny i bezpośredni nawiązuje stosunek z przyrodą: z drzewami, rzeką, niebem, słońcem, burzą, nocą, wiatrem, deszczem czy zwierzętami – traktując je jako równorzędnych partnerów, należących do tego samego porządku świata. Dziecko często nieświadomie stosuje antropomorfizację, nadaje ludzkie cechy zwierzętom, roślinom, przedmiotom i zjawiskom przyrody. Wyobraźnia, fantazjowanie i marzenia mają niezwykły wpływ na psychikę dziecka.

W baśniach postacie swobodnie przekraczają granice między światem realistycznym, a światem nadprzyrodzonym. Prawo nagłych zmian działa niemal na wszystko. Dzieci szybko przyzwyczają się do tych ciągłych zmian i dziwnych zdarzeń, a wszystko co normalne wydaje się w tej krainie nierzeczywiste i nudne.

Wielkie możliwości i pokusa

Jeśli wszystko jest możliwe rodzi się pokusa, aby przekształcać świat według swego widzimisię. Niebezpieczeństwo zwichrowania świata jest olbrzymie. Konieczne staje się ustalenie zasad i reguł magicznego świata. Mistrz gry musi dbać o to by fantazja graczy nie przerodziła się w niszczycielską dowolność.


Mroczna strona dzieciństwa wyciąga po nas swe brudne i włochate łapska. Tylko dziecko może to przetrwać, dorośli w tym świecie nie macie żadnych szans.

------------------------------------------------------------
Jeśli nie odważysz się być dzieckiem, zjem twoje serce i zabiorę resztkę twojego ciała do cienia.
Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji. Żarłoczny i nieśmiały autor ADr.

kitsune 16-11-2007 16:27

Chyba w dość podobny sposób postrzegamy świat Grimm D20. Choć ja może mniej go odwołuje do cywilizacji, ale przewrotność równie jest mi bliska.

Pozdr

Adr 18-12-2008 00:07

Przeczytałem ponownie ten art i moje widzenie Grimma troszkę się zmieniło. Myślę nawet o uzupełnieniu artu i być może sesji. Na razie zbieram materiały i snuję dalekosiężne plany. Zobaczymy co z tego wyniknie :p

kitsune 18-12-2008 13:05

Uzupełnij, z chęcią przeczytamy :). A co wpłynęło na zmianę stanowiska?

Pozdr

Adr 18-12-2008 14:46

Jak to co? Doświadczenia związane z grą w Twojej sesji "Droga do Babilonu" :-Di troszkę nowych przemyśleń na temat grania dzieciakiem.

Nie ukrywam, że od jakieś czasu myślę nad własną sesją Grimma, ale cały czas zmieniam założenie i na razie nie wychodzi to poza fazę projektów.

kitsune 18-12-2008 15:22

Ja w końcu zaopatrzyłem się w "Grimm RPG", czyli system, który wyrósł z doświadczeń Grimm D20 i najchętniej poprowadziłbym na żywo.

Adr 18-12-2008 15:54

Tak słyszałem, że ten nowy Grimmy wyszedł. Ale po angielsku.

Kits może skrobniesz jakąś recenzję lub art na ten temat. Chętnie poczytałbym co tam u Grimmów w trawie piszczy :-D

kitsune 18-12-2008 22:43

Jak się lepiej zapoznam, to skrobnę. Na razie zapoznaję się z innymi systemami dokładnie.

Pozdr


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 17:37.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
artykuły rpg


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172