|
Konwenty, spotkania, wydarzenia Relacje i zapowiedzi wszelakich konwentów, zlotów, spotkań, LARPów i innych wydarzeń ważnych dla RPGowej braci |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
02-02-2011, 12:00 | #21 |
Reputacja: 1 | JAPONIA Z TATAMI POD STOPAMI cytowane za: KARNET Kraków, Japonia z tatami pod stopami - Karnet PL Japonia z tatami pod stopami Oswajanie Japonii Jak pachnie i smakuje współczesna Japonia? Jak w tym ultranowoczesnym kraju kultywuje się dawne tradycje? Jak wyrafinowana kultura łączy się ze światem współczesnych technologii? Aby przybliżyć odpowiedzi na te pytania, Muzeum Manggha zaprasza do odwiedzenia japońskiego domu. Tradycyjnie był on wyłożony tatami – matami z ryżowej słomy i trawy igusa wydzielającej charakterystyczny „zielony” zapach. I właśnie z „tatami pod stopami”, pozostawiwszy – jak każe obyczaj – buty przed wejściem, zwiedzający poznają Kraj Kwitnącej Wiśni. W atmosferę ekspozycji wprowadza film o współczesnej Japonii prezentowany w otoczeniu atrakcyjnych, szczególnie dla najmłodszych widzów, gier i zabaw: tutaj obok dawnych drewnianych zabawek można spotkać elektronicznego pieska AIBO. Cała przestrzeń wystawy podzielona jest na cztery pory roku, a każdej z nich przyporządkowane są wybrane elementy japońskiej kultury. Wiosną, wśród kwitnących wiśni, odkryjemy, że japońska sztuka kulinarna ma do zaoferowania znacznie więcej niż tylko sushi. Letnią porę spędzimy w tradycyjnym domu pełnym czekających na przymierzenie pięknych strojów oraz barwnych tkanin. Zajrzymy do pokoju gościnnego washitsu z futonem (materacem do spania), spróbujemy sił przy parzeniu zielonego napoju w chashitsu – pokoju herbacianym, a zmęczeni odpoczniemy na poduszkach zabuton. Od setek lat w jesienny nastrój Japończycy wprawiają się, podziwiając księżyc podczas święta Tsukimi. Tę część wystawy zaaranżowano wokół spraw związanych z papierem i pismem: można tu poznać sekrety origami i jego odmiany kirigami (pozwalającej na użycie nożyczek) oraz ułożyć japoński napis z przygotowanych kostek ze znakami. Zimą zatrzymamy się na chwilę zadumy przy kamiennym ogrodzie, w którym majestatyczność głazów i symbolika naśladujących wodę kamyków służą medytacji. Ale i tu nie zabraknie atrakcji dla aktywnych – dzięki przygotowanym modelom będą mogli zaprojektować własny ogród zen. Wbrew twierdzeniu Rudyarda Kiplinga, że „Wschód jest wschodem, Zachód zachodem i nigdy się nie spotkają”, kuratorka wystawy Aleksandra Görlich zachęca: „może jednak warto zajrzeć do wyjątkowej kultury Japonii i spróbować się z nią oswoić?”. Atrakcyjna aranżacja, interaktywność, oryginalne eksponaty oraz towarzyszące ekspozycji spotkania i warsztaty gwarantują egzotyczną podróż, i to bez planowania długiego urlopu. (Dorota Dziunikowska, miesięcznik "Karnet") W przestrzeni wystawy będą się odbywały warsztaty edukacyjne dla grup: origami, kirigami, kaligrafia, chanoyu, ogród zen, składanie furoshiki, wykonywanie pieczątek. Planowane są też weekendowe spotkania tematyczne, dotyczące np. farbowania tkanin, zapasów sumo, tradycyjnej kuchni czy gier. Szeroki wybór łamigłówek oraz plac zabaw będą atrakcją dla najmłodszych. Wernisaż 30 stycznia 2011, 12.00; wystawa czynna do 3 maja 2011. *** Zachęcona interaktywnością wystawy, innowacyjnością pomysłu i dobrymi opiniami udało mi się dotrzeć wczoraj na wystawę, która faktycznie jest tak dobra, jak ją opisują Czułam się nieco głupio, gdy po wejściu do sali musiałam zostawić swoje zimowe buty i pokazać światu moje ręcznie dziergane wełniane skarpety Zakłopotanie było jednak tylko chwilowe - wmieszałam się w tłum pozostałych "bezbutowców" i, co ciekawe, od razu wyczułam z nimi nić porozumienia - widocznie łączące nas w tym momencie oskarpecone stopy zadziałały jako czynnik łączący. Przy wejściu uśmiechnięta pani dała mi dużych rozmiarów broszurkę wraz z rozkładem wystawy, wyjaśnieniem pojęć japońskich, a także konkursami w środku - jak np. krzyżówka Każda część wystawy, kolorystycznie dopasowana do pory roku, oddzielona jest od pozostałych zasłonami rodem z japońskich restauracji sushi (cztery wiszące kwadratowe kawałki materiału zaczepione o górną futrynę drzwi). Jak każe tradycja, należy pamiętać, że aby utorować sobie przez nie drogę, należy zewnętrzną stroną dłoni odgarnąć zasłonkę pod kątem 45 stopni Miłe wrażenie robią porozkładane na podłodze poduszki, oczywiście kolorystycznie również dopasowane do pory roku. Można sobie przysiąść (tudzież usiąść w pozycji seiza, czyli tzw. siad japoński ) i pokontemplować perfekcyjnie dopracowane szczegóły wystawy. Po całej wystawie poruszamy się oczywiście wyłącznie po tatami Interaktywność i nastawienie wystawy na rodziny z dziećmi oraz same dzieci widać po stolikach oznaczonych rączką (to sygnał dla zwiedzającego, że może sobie wziąć lub pomacać ). Wśród atrakcji są m.in.: projektowanie własnego wzoru na kimono, stworzenie własnego origami i kirigami (które to pozwala na użycie nożyczek w celu osiągnięcia zamierzonego efektu), lekcja kaligrafii, utworzenie indywidualnego ogródka zen oraz dotknięcie, obejrzenie i powąchanie tradycyjnie japońskich produktów jak ryż do sushi, różne rodzaje herbaty, wasabi czy makarony. W dziale spożywczym rozczuliło mnie niesamowicie pluszowe onigiri, które to uwieczniłam na jednej z fotografii poniżej Na wystawie znajdują się dwa ekrany - pierwszy, tuż przy wejściu, wyświetla kilkunastominutowy film nawiązujący do czterech pór roku we współczesnej Japonii - świąt, tradycji, spędzania wolnego czasu, postępu technologicznego. Na drugim, w dziale letnim, możemy przymierzyć kimono korzystając z wyświetlanego filmu pokazującego trudną sztukę wiązania pasa do kimona - obi. W części letniej widać spory wkład sponsora wystawy, firmy Muji, specjalizującej się w czystych formach i minimalistycznej architekturze - na środku ustawiono jasny sosnowy stół i krzesła mające obrazować współczesny wystrój japońskiej jadalni, a także niskie drewniane łóżko przykryte pościelą osobiście kojarzącą mi się bardziej z produktami Ikea niż Muji, no ale Na wystawie nie sposób spędzić mniej niż godzinę, a żeby skorzystać ze wszystkich oferowanych atrakcji należy przeznaczyć dużo więcej czasu. Dla oszczędnych lub tych, którzy (jak ja) planują odwiedzić wystawę więcej niż raz, dobra informacja - we wtorki wstęp do muzeum jest wolny Ostatnio edytowane przez Ribesium : 02-02-2011 o 12:23. |
04-02-2011, 08:59 | #22 |
Reputacja: 1 | Cytowane za: strona internetowa muzeum Manggha, Manggha - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej NIEDZIELNE SPOTKANIA NA TATAMI Czas i miejsce: niedziela, 10.00–13.00, hol główny Muzeum Manggha 06.02. KIMONO – dobrze się nosi • pokaz kitsuke • warsztaty furoshiki • przymierzanie strojów japońskich 20.02. PAPIER – dobrze się składa • warsztaty origami i kirigami 06.03. TUSZEM I PĘDZLEM – dobrze się pisze • warsztaty dla dzieci i rodziców: pisanie wierszy haiku, tworzenie ilustracji haiga, zdobienie własnoręcznie wykonaną pieczęcią 20.03. KUCHNIA JAPOŃSKA – dobrze smakuje • warsztaty kulinarne dla dzieci i dorosłych 03.04. KWIATY I KAMIENIE – dobrze się układa • pokaz ikebany i bonsai • warsztaty projektowania ogrodów zen Konkursy z nagrodami! Wejście na warsztaty w cenie biletu na wystawę Członkowie Manggha club wstęp wolny |
23-02-2011, 21:58 | #23 |
Reputacja: 1 | ŻYCIE CODZIENNE W JAPONII Moi drodzy, wiosna w centrum Manggha przynosi wiele atrakcji a wśród nich nowy cykl środowych wykładów. Od 2 marca aż do 1 czerwca w środy od 18 do 19:30 zapraszam wszystkich miłośników nie-tylko-mangi-i-anime na bezpłatne wykłady na temat życia codziennego w Japonii z udziałem japonistów, socjologów i antropologów. Cykl wykładów organizowanych we współpracy z Zakładem Japonistyki i Sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego otworzą wystąpienia Ambasadora Japonii w Polsce Yuichi Kusumoto – 2 marca o godzinie 18.00, który opowie o życiu codziennym na dworze cesarskim oraz prof. dra hab. Piotra Sztompki – 9 marca o godzinie 18.00, który wprowadzi słuchaczy w zagadnienia badania życia codziennego. Kolejne wystąpienia przybliżą między innymi kuchnię japońską, życie codzienne w metropolii tokijskiej czy na Okinawie, a także japońskie święta i język japoński w codziennym użyciu. Szczegółowy harmonogram na stronie muzeum Manggha oraz na plakatach. 2.03.2011 Yuichi Kusumoto (Ambasador Japonii w Polsce) The Japanese Imperial Family - Court Tradition and Everyday Life Japońska rodzina cesarska - tradycja dworska i życie codzienne 09.03.2011 Prof. dr hab. Piotr Sztompka (Uniwersytet Jagielloński) Socjologia życia codziennego 16.03.2011 Dr Iwona Kordzinska-Nawrocka (Uniwersytet Warszawski) Japońska kultura kulinarna 30.03.2011 Dr Maciej Kanert (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) Religia w życiu codziennym Japończyków 20.04.2011 Iga Rutkowska (Uniwersytet Warszawski) Japońskie świętowanie 27.04.2011 Katarzyna Sonnenberg (Uniwersytet Jagielloński) Tokio: życie codzienne i japońska tożsamość 04.05.2011 Dr Stanisław Meyer (Uniwersytet Jagielloński) Trudne sąsiedztwo: życie pośród amerykańskich baz wojskowych na Okinawie 18.05.2011 Dr Łukasz M. Sadowski (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) Życie codzienne japońskiego miasta w dobie przemian epoki Meiji, Taisho i wczesnego Showa (ok. 1860-1945) 25.05.2011 Prof. dr hab. Romuald Huszcza (Uniwersytet Jagielloński) Japońskie aisatsu: retoryka codzienności 01.06.2011 Dr Arkadiusz Jabłoński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) Grzeczność na co dzień Jak już pisałam powyżej - wstęp wolny Ostatnio edytowane przez Ribesium : 24-02-2011 o 10:38. |
01-03-2011, 12:20 | #24 |
Reputacja: 1 | PIĄTEK Z AJINOMOTO Każda osoba, która 18 marca odwiedzi wystawę "Japonia z tatami pod stopami" otrzyma drobny upominek od firmy Ajinomoto - sponsora wystawy. Ajinomoto jest właścicielem marek SamSmak, YumYum i przypraw Oyakata, więc pewnie można się spodziewać jakiegoś jedzenia. A już jutro o 18.00 pierwsze spotkanie z cyklu "Życie codzienne w Japonii"! - wykład "Japońska rodzina cesarska - tradycja dworska i życie codzienne." WSTĘP WOLNY |
10-03-2011, 13:26 | #25 |
Reputacja: 1 | JAPOŃSKA TRADYCYJNA SZTUKA SCENICZNA SHINNAI i BUYŌ cytowane za: Manggha - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej PO RAZ PIERWSZY W POLSCE! SPEKTAKL JAPOŃSKIEJ SZTUKI SCENICZNEJ SHINNAI BUYŌ w wykonaniu zespołu pod kierunkiem Wakasanojō Tsuruga XI 15 marca 2011 godzina 19.00 Teatr Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego ul. Kasprzaka 22 Warszawa 18 marca 2011 godzina 19.00 Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Ul. Konopnickiej 26 Kraków Co to jest shinnai? Shinnai to jeden z tradycyjnych, typowych dla Japonii gatunków śpiewnej narracji. Opowieść jest częściowo śpiewana, a częściowo mówiona przez kantora (narratora), któremu akompaniuje dwóch muzyków, grających na shamisenie. Twórcą shinnai był Wakasanojō Tsuruga I (1716-1786). Zaczął komponować i wykonywać śpiewne narracje w latach siedemdziesiątych 18. wieku. Ten styl muzyczny stał się bardzo popularny szczególnie dzięki wyjątkowym występom jego utalentowanego ucznia Shinnai Tsuruga, od którego imienia nazwano ten gatunek sztuki teatralnej. Shinnai do dziś jest wykonywany bez większych zmian w oryginalnym surowym osiemnastowiecznym stylu, a wyróżnia go z innych rodzajów sztuki dramatycznej mocne podkreślenie ludzkich uczuć i namiętności, bardzo emocjonalnie przekazywanych przez kantorów podczas występu. Sylwetka Wakasanojō Tsuruga XI Wakasanojō urodził się w 1938 roku w Tokio, jako Yukimichi Takahashi. Naukę rozpoczął w wieku 10 lat pod okiem ojca, Tsuruga Isedayu I, który był kantorem shinnai. W 1999 r. został 11. iemoto (dyrektorem) Szkoły Tsuruga i od 2000 r nosi swoje obecne imię - Wakasanojō Tsuruga, które przysługuje głowie Szkoły od czasów Wakasanojō Tsuruga I. Poza Japonią występował w wielu krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Jest powszechnie ceniony za mistrzostwo i wyjątkowe możliwości wokalne. Poza wykonywaniem i reaktywowaniem klasycznych dzieł shinnai, Wakasanojō sam pisze łatwe do zrozumienia sztuki, aby popularyzować ten gatunek wśród szerszej publiczności. Komponuje też muzykę do historyjek rakugo (opowiadanych na scenie przez artystę) oraz współpracuje z innymi zespołami tradycyjnego teatru. W 2001 r. otrzymał od rządu japońskiego tytuł Ważny Niematerialny Skarb Kultury. W 2009 r. został odznaczony Orderem Wschodzącego Słońca (najstarszym orderem japońskim). Co to jest Buyō? Buyō – to japońska tradycyjna sztuka sceniczna, będąca połączeniem tańca i pantomimy, oparta na klasycznych technikach artystycznych. Tradycyjne instrumenty japońskie wykorzystane w spektaklu: Shamisen – instrument o trzech strunach, podobny do banjo, na którym gra się za pomocą plektronu w kształcie liścia miłorzębu. Koto – trzynastostrunowy instrument o wydłużonym kształcie, podobny do cytry, którego struny szarpie się trzema pazurkami przymocowanymi do palców. Shakuhachi – instrument dęty, rodzaj fletu prostego. Bilety – 40 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 20 zł (wejściówki) – do nabycia w Muzeum Manggha i w Teatrze na Woli |
12-03-2011, 12:11 | #26 |
Reputacja: 1 | JAPOŃSKA FANTASTYKA FILMOWA Już w poniedziałek 14 marca o godzinie 18.00 w muzeum Manggha odbędzie się projekcja kolejnego filmu z cyklu "Japońska Fantastyka Filmowa". Tym razem będzie to: Twarz innego („Tanin no Kao”, 1966), reż. Hiroshi Teshigahara - Doktor Jekyll i pan Hyde w ujęciu japońskiego mistrza kina. Wstęp wolny |
18-03-2011, 11:27 | #27 |
Reputacja: 1 | UWAGA: Całkowity dochód z dzisiejszego spektaklu Shinnai i buyo – zostanie przeznaczony na pomoc dla miejscowości Kesennuma w Japonii. Japończycy z Kesennumi w zeszłym roku zbierali fundusze na pomoc krakowskiemu muzeum, którego dolna kondygnacja została zalana podczas powodzi, a rokrocznie muzeum otrzymuje z Kesennumi papierowe karpie z okazji Dnia Dziecka. Teraz czas odwdzięczyć się za pomoc. Manggha będzie organizowała również inne formy pomocy Japonii. Szczegóy na stronie. |
21-03-2011, 08:03 | #28 |
Reputacja: 1 | W ramach Festiwalu Filmów Dokumentalnych Muzyka i Świat w Mangghdze obędzie się szereg słuchowisk i projekcji filmów. Szczegóły tutaj: http://www.muzykaiswiat.pl/index.php?site=program |
22-03-2011, 09:42 | #29 |
Reputacja: 1 | BAJKI JAPOŃSKIE 27 marca · 12:00 - 13:00 Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zaprasza dzieci od lat 3 do 100 na Bajki japońskie - spotkanie czterdzieste piąte. Bajki i Baśnie czyta Robert Makłowicz. ________________________________________________ __________ NAUKA TAŃCA BUTOH "Tańcząc wgłąb siebie" Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zaprasza na warsztaty improwizacji i tańca butoh dla osób dorosłych 3 kwietnia 2011, w godzinach 11:00-20.00 prowadzenie - Aleksandra Capiga-Łochowicz Warsztaty są przeznaczone dla osób, które: *lubią tańczyć po swojemu i bawić się ruchem *chcą wyrażać emocje w tańcu *nie mają doświadczenia tanecznego i to ich pierwszy kontakt z butoh *mają doświadczenie taneczne i miały już kontakt z butoh *poszukują narzędzi do pracy choreoterapeutycznej Tańczymy w grupie, ale z naciskiem na pracę indywidualną, co daje możliwość skupienia się na sobie, swoich potrzebach, słabych i mocnych stronach własnego ciała. Ideą warsztatów jest praca w głębokim kontakcie z własnym ciałem i emocjami. Poprzez rozgrzewkę (tzw. nonbiri sutoretchi) i relaksację przygotowujemy się do twórczych poszukiwań zakresów ruchu, napięć umiejscowionych w ciele i sposobów ich rozładowywania, emocji i tematów, które chcemy zgłębić i wyrazić ruchem. Próba dotarcia do własnego ja stanie się celem podróży, w którą zabierze nas butoh. Będziemy w niej korzystać z kształtów i ułożeń ciała proponowanych przez tancerzy japońskich, z niepowtarzalnych dźwięków i rytmów płynących z nas samych oraz z muzyki skomponowanej specjalnie na to spotkanie. Praca z ciałem przy założeniu, że wszystko jest tańcem, pozwoli nam dostrzec ruchy minimalne i docenić znaczenie bezruchu. Mierząc się z nieoczywistym podejściem butoh, w którym główną zasadą jest brak norm poprawności ruchu, będziemy wnikać tańcem coraz głębiej... Więcej szczegółów na Manggha - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Koszt warsztatów 100 zł (100% płatne do końca marca) Liczba miejsc ograniczona. Tańczymy boso! Zapisy w sekretariacie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha ul. M. Konopnickiej 26 30-302 Kraków Ostatnio edytowane przez Sayane : 22-03-2011 o 10:08. |
07-04-2011, 16:09 | #30 |
Reputacja: 1 | Spotkanie z Andrzejem Wajdą i Krystyną Zachwatowicz w ramach konwentu MAGNIFIcon IX 17 kwietnia · 12:00 - 13:00 Maria Wiśniewska i Maxim Polishchuk we współpracy z firmą MiOhi oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha mają przyjemność zaprosić wszystkich uczestników konwentu MAGNIFIcon IX na spotkanie z Andrzejem Wajdą i Krystyną Zachwatowicz, które będzie stanowić niepowtarzalną okazję do wysłuchania z pierwszej ręki historii powstania fundacji, która pozwoliła stworzyć w Krakowie godną przestrzeń dla ekspozycji zbiorów Feliksa Jasieńskiego, a także niepowtarzalne miejsce spotkań z kulturą i sztuką Japonii. W programie: 1. Historia powstania Muzeum Manggha z ust Fundatorów – Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. 2. Składanie papierowych żurawi w intencji dotkniętej kataklizmem Japonii w ramach finału akcji prowadzonej przez Manggha wspólnie z Gazetą Wyborczą. Gotowe żurawie można także przynieść, bądź przesłać pocztą do 17 kwietnia. Po zakończeniu akcji wszystkie papierowe ptaki polecą do Japonii. Akcja składania żurawi trwa cały dzień i stanowi świetny sposób na spędzenie wolnego czasu. Zapraszamy również na prelekcję pt. "Nie dla bydła" – o Feliksie "Manggha" Jasieńskim słów kilka, która poprzedzi spotkanie z Fundatorami Muzeum Manggha i przybliży Wam postać słynnego kolekcjonera oraz zbiory sztuki japońskiej, będące inspiracją dla powstania tego niezwykłego obiektu. Prelekcja odbędzie się również 17 kwietnia 2011 (niedziela) o godzinie 10:00 w budynku konwentu Magnificon IX. Po zakończeniu panelu dla chętnych zorganizowany zostanie wspólny przejazd do Muzeum Manggha. Cytowane za: Aanmelden | Facebook Ze względów organizacyjnych należy również potwierdzić swoją obecność na spotkaniu w Mangghdze. Kontakt z koordynatorami: Maria Wiśniewska, Maxim Polishchuk: info@hinomaru.org.pl |
| |