lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Archiwum hydeparku (http://lastinn.info/archiwum-hydeparku/)
-   -   Sesja na forum a na żywo (http://lastinn.info/archiwum-hydeparku/15401-sesja-na-forum-a-na-zywo.html)

Molkar 25-07-2015 14:32

Sesja na forum a na żywo
 
Witam mam pytanie do osób które będą mogły widzieć.
Mianowicie czy bardzo różni się prowadzenie sesji na forum od prowadzenia na żywo ?? Pytam bo od jakiegoś czasu kusi mnie poprowadzenie sesji na forum i nie wiem na co musiałbym być gotowy. Prowadziłem kilkanaście sesji na żywo głównie dnd i w świecie kryształów czasu.

Anonim 25-07-2015 15:08

Tak. Poczytaj pierwsze strony sesji tu prowadzonych. Na przykład:
http://lastinn.info/sesje-rpg-warham...ch-arabia.html
http://lastinn.info/sesje-rpg-horror...rror-18-a.html
http://lastinn.info/archiwum-sesji-r...c-podrozy.html
http://lastinn.info/archiwum-sesji-z...ngenborga.html

Zapatashura 25-07-2015 17:00

Różnica z moich prywatnych doświadczeń jest ogromna. Inna sprawa, że moje doświadczenia mogą być kompletnie odmienne od cudzych.

Uczciwy RPG na żywo, to jednak przede wszystkim gra towarzyska. Grupka znajomych spotyka się w równym stopniu by pożartować i pogadać, jak i pograć. Sama gra też ma kompletnie inną dynamikę, bo przecież wszystko dzieje się tu i teraz. Stąd nastawienie na akcję sprawdza się lepiej, niż rozwlekłe fabuły i odgrywanie postaci, bo kiedy reprezentant drużyny już od dwudziestu minut gada z burmistrzem, to drużynowy wojownik z nudów siedzi na facebooku.

PBF to już zabawa w gruncie rzeczy zupełnie obcych sobie ludzi. Aspekt towarzyski jest przez to mocno ograniczony i część gry staje na pierwszym planie. Z racji jednak dość ślamazarnej dynamiki, wartka akcja wcale nie jest wartka i aspekty sensownej fabuły i odgrywania postaci wychodzą na pierwszy plan. To jednak jest jakaś pisarska wprawka, wspólne snucie opowieści i kreowanie historii, a nie ekscytujące rzuty kostkami od których wyników zależy być albo nie być naszych postaci.

Ivar 25-07-2015 18:05

Jeśli chcesz poprowadzić PBF to wyrzuć ze scenariusza który masz przygotowany wszystko co nie jest niezbędne, a to co pozostanie skróć o minimum połowę.
To primo.

Secundo : wybij sobie z głowy prowadzenie walki w systemie tak skomplikowanym pod tym względem jak KC. Według mnie to absolutnie nierealne. Zresztą wszystkie walki jeśli chcesz je rozgrywać zgodnie z regułami slamazarzą się w PBF strasznie, więc staraj się ograniczać ich liczbę.

To tak co na szybko przyszło mi do głowy. :")

Molkar 25-07-2015 19:10

@Anonim
Sesji już kilka czytałem - ale czytać a prowadzić to dwie różne rzeczy :)

@Zapatashura
Też się tego trochę obawiam, bo często w moich sesjach jest sporo walki.

@Ivar
Hmm czyli wnioskuje po primo, że na pbf nie można mieć zbyt rozbudowanych kampanii / scenariuszy bo się będą ciągnąć w nieskończoność ?

co do secundo to nawet nie myślałem aby mechanikę KC wprowadzić na pbf bo ona na żywo jest dla sporej ilości osób zbyt skomplikowana ;) z KC pewnie brałbym tylko świat bo mi się podoba. No i to samo co wyżej walk w mojej sesji trochę by było więc pewnie się nie skuszę w takim razie.

Komtur 26-07-2015 12:26

Ja zauważyłem trzy style prowadzenia na forum, może coś to pomoże.

Styl Pierwszy Opisowy:

W tym stylu Mg prowadzi grę według określonej fabuły i w zasadzie gracze nie mają wpływu na dziejące się wydarzenia, a ich postacie żyją do puki gracze odpisują. W tym stylu sporo jest dialogów, wewnętrznych przemyśleń postaci i wczuwania się w klimat, są tu także walki jednak ich wynik jest z góry ustalony przez MG. Przypomina to trochę pisanie książki według schematu zaproponowanego przez prowadzącego.

Styl Drugi Problemowy:

Mg prowadzi scenariusz, stawiając na drodze graczy różne problemy, do których rozwiązania prowadzi wiele dróg, a im gracze bardziej kreatywni tym lepiej. Jest to klasyka rpg, ale dziwnym trafem mało kto odnajduje się w takich rozgrywkach, bo gracze przyzwyczajeni z gier komputerowych do rozwiązań siłowych nie dają rady przy czynnościach typu zbieranie informacji i wymyślanie nie związanych z walką rozwiązań.

Styl Trzeci Światotworzeniowy:

Najrzadszy na forum, ale przy dobrych graczach i Mg, rozgrywka staje się iście mordercza. Mg stawia graczy w niekorzystnej sytuacji już na samym początku gry, ale gracze w swojej turze mają kontrolę nad fabułą (oczywiście w ramach logiki gry i świata). Przypomina to trochę erpeg "Honor i Krew". Klimat gry i kreatywność graczy jest tutaj bardzo ważna, ale satysfakcja wszystkich stron gwarantowana (poza tymi tłumami graczy co nie zorientowali się o co kaman i ich postacie zdechły w męczarniach na samym początku rozgrywki).

malahaj 26-07-2015 22:22

Cytat:

Secundo : wybij sobie z głowy prowadzenie walki w systemie tak skomplikowanym pod tym względem jak KC. Według mnie to absolutnie nierealne. Zresztą wszystkie walki jeśli chcesz je rozgrywać zgodnie z regułami slamazarzą się w PBF strasznie, więc staraj się ograniczać ich liczbę.
Pozwolę sobie się z tym nie zgodzić. Nigdy nie ograniczałem walk w moich sesjach i z reguły rozgrywałem je mechanicznie. Wystarczy dostosować nieco mechanikę i jej przedstawienie w postach, do realiów PBF. Zamiast opisywać po turze/ruchu/co tam w danym systemie jest, potraktuj całe starcie jak całość i rozegraj w jednej, max. dwóch kolejkach, przy ważniejszych starciach. Wymaga to do graczy, nieco szerszego opisania tego co robią/mają zamiar zrobić i taktyki ("to ja go tnę" tu nie wystarczy raczej), ale IMO daje w miarę niezłe efekty i nie ślimaczy się.

Komtur grał u mnie parę razy, może potwierdzić. Względnie stwierdzić, że bredzę jak potłuczony ;)

kymil 27-07-2015 17:11

Z własnego podwórka dodam trzy grosze. Rozegrałem oryginalny scenariusz Oka Yrrhedesa. Bez cięć generalnie. Zajęło nam to z graczami około 1,5 roku czasu na forum. Na żywo kończyłem scenariusz na 3-4 sesjach.
Ale zabawa była lepsza niż na żywo, ale to dzięki BG.

Leminkainen 27-07-2015 23:13

Ano to jedna z cech charakterystycznych dla PBF, masa czasu na rozwiązywanie sytuacji. Z drugiej strony oznacza to także że twój błyskotliwy plan wymordowania wszystkich postaci graczy będzie trochę czekał na realizację...

Mansfeld 11-10-2015 23:13

Sesja PBF a sesja "na żywo" (wolę określenie "face-to-face") to w zasadzie dwie różne zabawy narracyjne, co najwyżej korzystające z tych samych źródeł (podręcznik do gry, uniwersum, etc.). Różnią się medium w jakim prowadzona jest narracja oraz komunikacja pomiędzy uczestnikami: jedno to medium pisane, drugie to medium mówione.

To zmienia całą strukturę rozgrywanej zabawy narracyjnej, zwłaszcza jeśli sesja PBF ma być emulacją erpega w którym pojawia się jednoznaczna struktura sesji (np.: koniec sesji i konkretne mechanizmy do zastosowania przy jej zamykaniu; etapy pojedynczej sesji).

Plus, w jednym trybie jest więcej miejsca na dodatkowe literackie doopisanie scenerii i sytuacji (sesja PBF), a w drugim więcej możliwości bawienia się dynamiką rozgrywki i ogołem "szybszy postęp akcji" (sesja "face-to-face"). Kolejna kwestia to tzw. "spotlight" dla graczy - w PBFie to właściwie jedynie kwestia "uwzględnienia" gracza i jego postaci w rozgrywce, plus ile obowiązków chce sobie narzucić prowadzący grę. Sesja FtF? Ograniczony czas rozgrywki, zarządzanie czasem dla wszystkich i na "momenty" każdego uczestnika. Skutkuje to zarówno bardziej restrykcyjnym (niż w PBFach) limitem uczestników w grupie, jak i koniecznością zwiększenia uwagi na oczekiwania grających od rozgrywki (w skali kampanii i pojedynczej sesji).


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:57.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172