Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Rozmowy przy kawce > Muzyka, film
Zarejestruj się Użytkownicy

Muzyka, film Forumowy dział „kulturka”


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 24-08-2009, 05:06   #1
 
Satan^^'s Avatar
 
Reputacja: 1 Satan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie cośSatan^^ ma w sobie coś
Trochę inaczej, ale czemu nie ; Wojna Polsko-Ruska.

Tegoroczna ekranizacja powieści Doroty Masłowskiej, pt. Wojna Polsko-Ruska, nawet wśród krytyków wywołuje zmieszanie. Jednak niespójne opinie i zupełny odmienne spojrzenia na film tylko cieszą reżysera, Xawerego Żuławsiego. Ale zacznijmy od początku.

Główną warstwą narracyjną Wojny Polsko-Ruskiej są przygody „polskiego dresa” , Silnego (Borysa Szyca). Bohater prowadzi ponury monodram, którego nawet męt nie nazwałby życiem, ubarwiony wyłącznie heroiną i alkoholem. Jego jedyna pasją, bo nie można powiedzieć miłością, jest kobieta o imieniu Magda (Roma Gąsiorowska).Kłopoty zaczynają się jednak gdy z Madzią przestaje się układać. Silny w narkotycznym delirium, jakim są kolejne dni , spotyka cztery, niezwykłe w swej zwykłości, kobiety. Kolejno, Andżelę (Maria Strzelecka) – żyjącą w świecie fantasmagorii, Gotkę, Natę (Sonia Bohosiewicz) – starą przyjaciółkę, miłośniczkę wąchania zupek w proszku, Olę (Anna Prus)- nieśmiałą acz wyrachowaną, intelektualistkę i ostatecznie Dorotę (Dorota Masłowska) – nastolatkę, istnego demiurga, autorkę całego świata przedstawionego. Każda z nich, jako doskonale zarysowane antropomorfizacje marzeń, żądz, mądrości czy omnipotencji, prowadzą ku zrozumieniu sensu istnienia. I tak bohater „podejmując wyzwanie” , brnie topornie wyznaczoną ścieżką, ukazując nawet w pewnym momencie, że oto pierwsze zaczątki autorefleksji … Łup. Pędząca dotąd fabuła, rozbija się o szklany ekran z napisem „KONIEC”. Ni stąd, ni zowąd zapalają się światła pozostawiając widza z nieprzyjemnym uczuciem, że tak wiele zostało niedopowiedziane. Żeby pozbyć się tego niesmaku, po filmie, należy sporo pogłówkować !

Dlaczego w ten sposób ? Co sprawia, że polscy reżyserowie preferują tę pseudo-artystyczną, anakolutyczną fabularnie formę, do przekazywania niezbyt skomplikowanych prawd ? Czemu nie zrobić tego z klasą , w stylu Tony’ego Kaye’a * ? Te i im podobne pytania męczyły mnie w noc po seansie. To przecież nic trudnego zatrudnić dobrych aktorów i nakręcić „ładny” i efektowny film. Blokowisko, szelest dresu w tle, narkotyki w plastikowych torebkach, sex. Proste ujęcia , prosta historia, która oddaje realia życia polskich blokersów. Żadnych ujęć połowicznych, żadnych monokolorowych kadrów. Ale nie ! Całość straciła by wtedy sens.

Wojna Polsko-Ruska to film z tzw. „podwójnym dnem”. Większość widzów dochodzi do wniosku, że to tylko historia człowieka z bloku. Gnijącego w sidłach uzależnień, na wpół zwierzęcego, jednak pełnego uczuć. Ci ludzie mają rację ! Ale co się stanie gdy spróbujemy zanurkować jeszcze głębiej ? Odkryjemy, że ten film to tak naprawdę obraz. Niezwykle rozbudowana, nadrealistyczna alegoria polskiej tożsamości narodowej w rzeczywistości małego miasta. Dzięki wyraźnemu zarysowaniu postaci przez autorkę oraz zgrabnym przeniesieniu ich na kliszę, już na zasadzie paradygmatów, przez reżysera, film staje się twarzą małomieszczańskich społeczności. Bezwzględną i brutalną, prostą i zepsutą czy wyrachowaną i zimną. A wszystkie zabiegi stylistyczne, w kwestii obrazu, wreszcie nabierają sensu.

Finalnie zastanawia mnie jedno. Czy ostatnia scena filmu to tylko rozwinięcie pomysłu twórców brytyjskiego komediodramatu "Przypadek Harolda Cricka", czy może coś więcej ? Czy Zuławski, w myśl Masłowskiej, chce powiedzieć: „Oto człowieku stanąłeś przed zagadką omnipotencji i , co ważniejsze, antropogenezy” ? Czy tworzy tutaj trzecie, zupełne odrębne znaczenie: ludzkie poszukiwanie sensu ? Jak zwykle w takich rozważaniach należałoby unikać nadinterpretacji, ale skoro każdy ma prawo rozumieć sztukę na swój sposób, ja zaryzykuję i nadam trzeci wymiar tej niezwykłej historii. Człowiek jest dziełem, tworem. Zawsze będziemy się spierać czyim, a rozwiązanie tej zagadki jest pewnie ostatnim krokiem na ścieżce poznania.

W ogólnym rozrachunku uważam, że ten film wart jest obejrzenia. Już na samym początku trzeba przyznać , że to twórczość ambitna, ale czegóż się spodziewać, skoro to ekranizacja bardzo dobrej powieści, której autorka została nagrodzona Nike. Myślę, że nawet zagorzały fan hollywoodzkich hitów, jeśli poświęci tej produkcji trochę uwagi, jest w stanie ją przełknąć. A nawet jeśli nie, to przynajmniej nacieszy oko doskonałą grą aktorską Borysa Szyca !

*Swoją drogą , z czego zdałem sobie sprawę długo po wysnuciu tej refleksji, Więzień Nienawiści ma nawet podobne opakowanie płyty DVD.
 
__________________
It's all part of a plan ...

Ostatnio edytowane przez Satan^^ : 24-08-2009 o 12:54.
Satan^^ jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:06.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172