Autor artykułu: Yaneks 24-05-2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
#1
denis
on
24-05-2007, 11:13
|
ad 1/ Piszesz jakos tak dziwnie ... na zasadzie "czasami trzba zrobic tak , a czasami inaczej , a zdarza sie ze to wyglada na odwrót " . Jak dla mnie w tym punkncie wystarczy informacja ze nalezy zastosowac sie do zalecen MG bo czasami zalecenia sa bardzo rózne . ad 2/ Nie uwazam ze nalezy za wszelka cene przedłuzac posty . Niektorzy gracze lubia i potrafia opisywac "wewnatrzne" zycie postaci a niektórzy nie - i nie wszyscy MG to akceptuja/wymagają . Uwazam ze nie jest to konieczne . i Nie wszyscy gracze uznawani przezemnie za swietncyh wywnatrzja sie w postach niemal Froudowska psychoanalizą . Kazdy powinen pisac tak jak czuje . ( Oczywiscie nie mowimy tu o przegieńciach w stylu "Ksieżniczki Pustyni " ) ad 3/ Nic dodac nic ujac ( temat wałkowany od zawsze ) ad 4/ To oczywiste - ale jest to słuszna uwaga . Prowadzenie jest trudną rzeczą , a prowadzenie na forum jeszcze trudniejszą . Niektorym "młodym " wydaje sie ze gracze sami pociagną fabułe ... i potem sredze sie przekonuja ze sam pomysł nie wystarcza . No i dodał bym by młody MG nie zniechecał sie gdzy jego sesja "wlecze sie " . To naturalne w pbfach . Tak czy inaczej uwazam ze takie teksy sa przydatne i potrzbne . Im wiecej takich informacji ( mniej lub bardziej subiektywnych ) tym lepiej . |
Ostatnio edytowane przez denis : 24-05-2007 o 11:16.
|
#2
Yaneks
on
24-05-2007, 11:24
| ||||||||||||||||
| Odp. 1 W sumie tak jest, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że jak nam wydaje się coś oczywiste, to dla kogoś innego już nie tak bardzo. A na początku napisałem, że nie wszystko, co napisałem, TRZEBA wprowadzać Odp. 2 Chodziło mi o "magię" gry na forum. Gdy posty są za krótkie, nie są aż tak dokładne, a w grze na forum chodzi o to, żeby były dokładne A długie to swoją drogą, osobiście uważam, że im dłuższe (i dokładniejsze) tym lepsze. I chodziło mi m.in. o uniknięcie takich sytuacji że patrzę na ścianę, dostrzegam czerwony przycisk, wciskam go, moim oczom ukazuje się tajne laboratorium . Taki post miał miejsce Odp. 4 No fakt, ten ostatni punkt, nie dodałem go (zapomniałem o tym). To jest słuszna uwaga, zdaża się nieprzywyczajonym graczom. Jednak jeżeli zastosują się to tego artykułu, przejrzą inną sesję i przekonają się, że sesje zawsze się wloką Aha, i mam prośbę (SZCZEGÓLNIE DO GRACZY VENGAR I TUŁACZ) o wystawianie OBIEKTYWNEJ oceny, a nie machinalne wciskanie 1/1/1, tak jak to miało miejsce w mojej sesji, w której nawet nie brali udziału >.< | |||||||||||||||
Ostatnio edytowane przez Yaneks : 24-05-2007 o 11:26.
|
#3
Odyseja
on
24-05-2007, 12:12
| |
Cytat:
A sam artykuł świetny . Co do 4 punktu, też popełniłam taki błąd (a raczej oby dwa w jednej sesji). Kolejny błąd ktory zrobiłam, to stworzyłam bohaterkę niezależną (przewodniczkę), która wszystkie problemy rozwiązywała Teraz staram się to naprawić... | |
#7
Kutak
on
24-05-2007, 14:05
| ||||||||||||||||
| Typowy tekst, który stara się upchnąć wszystko w jednym miejscu. A tak się niestety nie ta, Yaneks, to materiał zbyt duży. Może i za bardzo rozwlekam, ale sam mam zamiar napisać coś podobnego, jeno jako serię artykułów (zapoczątkowaną przez Pimp my recruitment! i jej nadchodząca drugą część), gdzie postaram się opisać elementy gry na forum naprawdę dokładnie. No, ale starczy autoreklamy, czas przejść do artykułu. Postać. Powiem szczerze i krótko- gdyby ktoś przesłał mi taką postać, nawet nie zaczynałbym lektury. Może i dla Ciebie to dobra postać, ale dla mnie- cóż- beznadziejna. Opis jednego zdarzenia z życia, niczego z przeszłości, niczego o rodzinie czy znajomych... I, co najgorsze- zero "zahaczki", postać nie dająca żadnego pomysłu na wątki dla niej. Taki opis może być dobry dla BNa, który ma wykonać małą rólkę i odejść w cień. Postać musi mieć jakiś motyw przewodni, coś co pozwoli ją wkręcić do przygody. Coś innego niż 20 złotników czy ojca :P A- to co piszesz o roku nie ma sensu. MG powinien po prostu w rekrutacji podać rok, w którym ma zamiar grać. Odgrywanie postaci. PBF to inny styl gry niż po prostu "pykanie przez internet"- tu masz miejsce, by stworzyć prawdziwy portret postaci. Te 3-4-linijkowce zaprezentowane przez Ciebie mogą sie zdarzyć u mnie, ale raz-dwa podczas sesji. Opisy myśli, reakcji, trochę wspomnień, trochę "strumienia świadomości"- da się dłużej i ładniej, niż przykład o podchodzeniu do szlachcica. Walka. To "Jeżeli mi się uda to tak, a jeżeli nie to nie" wygląda IMO dość brzydko w poście. O wiele łatwiej przerwać posta w momencie "przyłożenia goblinowi miecza do karku, a ewentualne "dalsze akcje" zasugerować MG (czy na PW czy przy karcie postaci opisując jej zwyczajowe reakcje w walce). Wychodzi daleko zgrabniej. Dalej, prowadzenie dla nowych. No, tu znajdziemy parę głupot. Fragment o opisie jest całkiem niezły- ale lepiej opisać najważniejsze rzeczy dot. danego miejsca (czyli ewentualne wyjścia, drogi itd.), parę przedmiotów nadających miejscu klimat (ot, chociażby porozbijane wazy i połamane meble w dawnym królewskim dworku), a resztę okolicy pozwolić "dodawać" graczom. Tyle, że do tego potrzeba trochę bardziej doświadczonych graczy. "Naprowadzanie graczy na dany tor", czyli to co opisałeś jako przykład scenariusza nieliniowego to właśnie liniówka jak się patrzy ; ) Co z tego, że pokonają strażników, jak i tak stanie się to co chcesz? :P Nie mówię, że liniowe sesje są złe- sprawnie poprowadzone mogą dać graczom dużo radości. Ale jeżeli chcesz dać graczom wolność, to pozbądź się strażników i gruzów. Tyle. Ocena jaka jest, taka jest, starałem sie oceniać łagodnie | |||||||||||||||
#8
Yaneks
on
24-05-2007, 14:17
| ||||||||||||||||
| Hehe, wiem, że artykuł nie jest zbyt dokładny. Co do tej postaci chodziło mi tylko o postać przykładową, jakbym miał rozwlekać jedną postać na dwie strony toby nikomu się nie chciało czytać. Chodziło mi bardziej o symbol Mógłbym napisać dużo dłuższy i dokładniejszy artykuł, jednak ukazałby się on chyba najprędzej za tydzień Może i śmierdzi liniowością, ale nie jest. Jako liniowość rozumiem na ogół takie oto zachowanie: Wchodzicie do środka karczmy. Pijecie piwo. Wychodzicie. Następnie opuszczacie miasto i dochodzicie do zamczyska i.... To jest liniówka To też był przykład. Są tysiące metod naprowadzania graczy na dobry trop np. obrabowany przyjaciel itp. Wiem, że postać powinna mieć motyw przewodni itp. jednak nie chodziło mi o podanie gotowej karty postaci, tylko zaprezentować przykład. Jak dla mnie, taka karta postaci też nie jest wystarczająca, ale ma tylko pokazać odpowiednie punkty. Faktycznie, może za bardzo chciałem upchnąć wszystko w jednym miejscu, ale chyba i tak nie wyszło mi to najgorzej. Nie wkurzam się na ocenę, w końcu każdy ma prawo wystawić takową, to się nazywa krytyka lub obiektywizm Jestem chyba dość mundrym człekiem, jeżeli jestem przygotowany nawet na 1/1/1 Btw. ja wystawiłem 3/4/4 (sobie, wiem), ponieważ styl faktycznie nie należy do tych najlepszych, ale przydatność... no cóż, jeżeli nowicjusz tutaj zajrzy, to i tak będzie wiedział więcej, niżby uczył się przez kilka/kilkanaście nieudanych sesji. Pomysł? No cóż, nie widziałem tutaj jeszcze niczego podobnego, ale z pewnością nie jest to też oryginalne. A sesje liniowe można umieścić także w dziale opowiadania, bo na jedno wychodzi | |||||||||||||||
Ostatnio edytowane przez Yaneks : 24-05-2007 o 14:20.
|
#9
Kutak
on
24-05-2007, 15:19
| |||||||||||||||||||
| Cytat:
Cytat:
Cytat:
| ||||||||||||||||||