lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Ogólne RPG (http://lastinn.info/ogolne-rpg/)
-   -   Mapa zależności (http://lastinn.info/ogolne-rpg/2922-mapa-zaleznosci.html)

Darken 07-04-2007 16:54

Mapa zależności
 
Wstęp
Każdy Mg ma swój sposób przygotowania się do sesji, a tym razem postaram się dołożyć nowy (chociaż pewnie niektórym dobrze znany) pomysł.

Mapa Osób
Zapis ten pozwala kontrolować zależność postaci w drużynie z postaciami ze świata gry. Założenie tego sposobu jest proste. Bierzemy do ręki ołówek i piszemy na kartce imię jednej z postaci graczy. Od niej rysujemy strzałki, na których piszemy imię postaci niezależnych które są jakoś związane z postacią. Jeżeli postaci jest dużo, grupujemy ich w zbiory o wspólnej nazwie (rodzina, kupcy z nazaret, dworzanie z pałacu Władcy much) i wyróżniamy jedną postać która jest najważniejszym łącznikiem. Teraz linie zaczynamy rozgałęziać na kolejne powiązania.

Szybko zapełnimy dowolnie dużą kartkę, ale dzieło będzie i tak widoczne i użyteczne. Oto właśnie stworzyliście mapę powiązań osób, znanych bezpośrednio lub pośrednio postaci. Teraz automatycznie widać, kto traci na sukcesach BG (Bohatera Gracza), a kto zainteresuje się nim bliżej, by zaproponować bliższą współpracę.

Mapa Miejsc
Nie chodzi mi o szkic okolicy, który nota bene też jest przydatny, ale o zależność między rożnymi miejscami. Niektóre elementy będą pokrywały się mapą osób, ale nie wszystkie. Tym razem jednak możemy wyjść nie od osoby gracza, ale od miejsca które jest silnie związany z BG albo z całą drużyną (np. Posiadana karczma, Dzierżawiona ziemia). Na strzałkach znajdują się miejsca które wpływają na miejsce pierwotne. Np. Na Zakład stolarski może wpływać pobliski tartak, kowal który przygotowuje niektóre części, Sąd który wydaje pozwolenia na działalność itp.
Jest to niezwykle przydatne do stworzenia wiarygodnego otoczenia posiadłości postaci. Dodatkowo można podzielić taką mapę na mikro otoczeni i makro otoczenie.
To pierwsze będą miejscami, na które postacie mogą mieć wpływ (sprawdzenie co się dzieje u drwali, negocjacje z kowalem, przekupywanie sędziów).
Drugi to otoczenie, na które postać nie ma wpływu. Może to być sąsiednie państwo, które słynie z dobrych mebli, Miasto handlowe ułatwiające zbyt towarów, czy gniazdo harpii w górach, które co pewien czas napadają na okolice.

Mapa Zdarzeń
Nie wszystko może opierać się na samych osobach albo miejscach. Niektóre rzeczy dzieją się niezależnie od znajomości, chociaż tak jak poprzednio, część powiązań może się pokrywać.
Przykładem niech będzie Prawo królestwa, zaraza kładąca potokiem krowy, nadchodząca susza, wybuch wojny, otworzenie granic dla emigrantów, reforma oświaty, sojusz między rasowy,
Te zdarzenia można nazwać globalnymi, które stały by się pomimo jakichkolwiek działań graczy (zakładając że postacie graczy nie są personami, które są bardzo potężne i/lub wpływowe).

Podsumowanie

Niezależenie od zakresu, metoda jest prosta, wymaga chwili czasu, i zastanowienia się nad otoczeniem graczy. Dzięki temu świat nabierze sporej dawki realizmu, ponieważ będzie reagował na poczynana BG, a następstwa tego będą zmuszały ich do działania.
Istnieją też programy komputerowe, służące do tworzenia takich map.
Zwą się różnie, ale na Google bez problemu znajdziecie takowe pod hasłem: mapowanie myśli
Poza tym, mapowanie myśli, pomaga w innych dziedzinach życia, np. w nauce, biznesie i inne.

bookworm 21-08-2007 12:43

Zadziwiająco dobry artykuł. Można było się pokusić o jakieś przykłady lub trochę bardziej go rozbudować. Generalnie pomysł, mimo że prosty, zadziwiająco dobry i na pewno do wykorzystania dla każdego MG/BG. Jeden warunek to dotyczy to postaci, które będą żyć dłużej niż jedna sesję (szkoda tracić wtedy na to czas) - chodzi mi o przypadek gdy postać jest robiona na potrzeby jednego scenariusza - opowieści.

denis 21-08-2007 15:01

Jak zwykle nie dokonca zgadzam sie z Darkenem ...
Tworzenie takiej mapy wydaje mi sie sztucznym zagmatwaniem ktore nie słuzy grywalnosci ... Po pierwsze powoduje to ze gracz bedzie musiał rowniez robic taka mape - gdyz jego postac powinna pamietac postacie ktore sie przewijaja w jego zyciorysie - co czasami tak w sesjach pnp jak i sesjach na forum jest utrudnione ... ( z uwagi na rozciagniecie sie w czasie sesji czy postow ) Tak naprawde swiat nie kreci sie wokół postaci a powinien zyc własnym ( chocby sztucznie ograniczonym ) zyciem ... Wiec po jakims czasie postacie zapominaja BNow .
A tych wajwazniejszych z NPcow Mg i Gracze pamietaja bez specjalnych pomocy ... . Druga sprawa to czas poswiecony na sesji dopisywaniem kolejnych powiązań , bo przy rozbudowanej mapie ( niech nie daj boze gracze siedza w miescie dłuzej niz jedna przygode - to ta mapa powiazac zaczyna byc imponujaca ... a kazdy ich czyn wywołuje łancuchowa rekacje ich sprzymierzencow , wrogow ... osob postronnych , wrogów wrogów i przyjaciół przyjaciół ... W istocie wywołujac zbedne zamieszanie i naprawde tworzac nowele brazyliska w klasycznym wydaniu .

Po porstu : rzeczy wazne i tak zapamietamy ... a rzczy mniej wazne , nie sa warte zapisywania .
Jedyny rodzaj sesji w jakim mozna to wykorzystac , to sesje detektywistyczne - gdzie przydatne jest usytułowanie postaci (ale tez tylko tych kilku najwaznieszych ) wzgledem siebie i panowanie nad zmianami . Wtedy jest to przydante acz nie konieczne ...

Darken 21-08-2007 17:34

Ale jeżeli gra się pod mapę, to wymienione przez Ciebie wady przetają istnieć.
Bo w założeniach mapa nie ma być pomocą, ale wyraźnym neonem i kierunkowskazem.
O tym że świat nie kręci się wokół postaci graczy to jeszcze się zgodzę[zależy od konwencji], ale sesja sama w sobie już to robię. W końcu nie mówimy tam o zastępach bnów tylko o bohaterach graczy.

denis 21-08-2007 20:06

Nawey jezeli prowadzi sie "pod " tę mape to i tak wszytkie wady o ktorych mowiłem nada sa aktualne ...
Korzystanie z takiego sposobu prowoduje ze MG bedzie sie bardziej skupiał na dopisywanu kolejnych kresek od postaci do postaci ... a nie na prowadzeniu .

Taka mapa jest w/g mnie zbytnim urealniemiem sesji ...
Wiekszosc rzeczy w Rpg to pewne uproszczenia ... a takie mapy takim uproszczeniem nie sa .Wrcz przeciwnie powoduja ze gracz musi robic sobie ogromna liczbe notatek ... Co w/g mnie niszczy istote odgrywania ...

Wydaje mi sie ze w trakcie sesji powinna byc taka niepisana umowa ... ze MG wybacza pewne zapomnienia graczom i vice versa ... Taka mapa powoduje ze obie strony musza wszytko zapisywac , o wszytim pamietac ...

Diakonis 21-08-2007 21:21

Ja natomiast nie zgodzę się z tym co piszę denis.
Mapy takie wg mnie są przydatne, ale nie do pisania podczas sesji, bo to oczywiście zachwieje równowagą rozgrywki kiedy koledzy będą zarysowywać kolejne kartki zamiast grać.

Jednak mapowanie myśli to bardzo użyteczna i rozpowszechniona technika jak zauważył Darken. Faktycznie jest to duże ułatwienie. W nauce, pracy, organizacji, ten sposób pomaga utrzymać porządek ale też i lepiej zapamiętać to wszystko.

Rozrysowanie poszczególnych elementów z krótkim opisem, połączenie tego wszystkiego zależnościami i krótki opis zależności.

Ja też nie jestem za rozrysowywaniem każdej pomniejszej postaci, bądź wydarzenia, bo takie rzeczy Mistrz Gry zazwyczaj improwizuje, ale nie może zapomnieć o tych najważniejszych, a czasem jest ich dużo.

Ogółem wg mnie jest to dobra metoda na organizację informacji w sposób w miarę przejrzysty. Poza tym z takich map bardzo wygodnie się korzysta. Sam używam tego na co dzień w organizacji pracy, nauce, rpg. (W tym momencie właśnie wymyślam scenariusz RPG i używam map myślowych.)

Telomo 29-06-2008 09:16

Mnie się wydaje, że to mają być te najważniejsze rzeczy, tylko żebyśmy, jesli jest ich dużo, o nich nie zapomnieli. A w detektywistycznych zawsze postać może prowadzić coś w rodzaju notatnika i gracz sam zapisuje to, co chce by nie błądzić.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:03.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
artykuły rpg


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172