Jak grać przez forum? To, moim zdaniem, jest utrapienie większości początkujących graczy. W końcu chyba wszyscy kiedyś zaczynaliśmy, i na naszych pierwszych sesjach mieliśmy swoje wzloty i upadki. No więc zdecydowałem się napisać może nie niezbędnik, ale krótki poradnik dla początkujących. Artykuł ten będzie zawierał jedynie wskazówki, nic, co tutaj jest napisane, nie jest żadną regułą ani niczyjim obowiązkiem.
1. Jak tworzyć postacie?
To proste. Wszystko powinno być napisane w rekrutacji. Jeżeli MG nie zdecydował się określić, jak ma wyglądać KP, to należy go o to spytać. Najczęściej jednak karta postaci powinna zawierać podstawowe informacje (imię, wiek, rasa, profesja, rozpiskę cech), a także krótką historię wyjaśniającą, jak i dlaczego postać zdecydowała się na życie na szlaku, czyli pozostanie poszukiwaczem przygód. Nie wszędzie jednak tak jest, niektóre systemy wcale nie polegają na łażeniu po puszczach i rozwiązywaniu zagadek związanych z nekromantami i innymi pomiotami. Są takie, które polegają na śledztwie, uzyskiwaniu informacji. Zero walki, zero czarowania, stawia się tam na inteligencję. Wtedy raczej nie potrzebny jest olbrzymi życiorys co do ucieczki postaci na szlak.
Przykład złej historii postaci:
Urodziłem się w roku XXXX. Gdy miałem piętnaście lat, mój ojciec zabrał mnie w długą podróż po Drakwaldzie (WFRP). W lesie osaczyło nas dwustu zwierzoludzi. Zabiliśmy ich wszystkich. Po tej przygodzie powróciliśmy do domu.
Co w tej karcie źle? No więc, rok. To jest pierwszy punkt. Nie wszystkie scenariusze rozgrywają się w tym roku podanym w podręczniku, to zależy od MG. Druga rzecz to zbyt duże doświadczenie w walce. Jeżeli postać jest początkowa, to nie da rady pokonać 300 zwierzoludzi. Nawet mało która postać jest tak potężna. No i to nie jest przygoda, przygoda zawiera zazwyczaj element intrygi, śledztwa.
A oto przykład dobrej KP:
Mam szesnaście lat, mieszkam w Middenheim. Rok temu ojciec zabrał mnie do wsi położonej gdzieś w Drakwaldzie. W drodze osaczyła nas grupa zwierzoludzi. Nie mieliśmy szans, musieliśmy uciekać. W mieścinie zastaliśmy krajobraz jak po bitwie. Palisada miała liczne dziury, tu i ówdzie leżał martwy człowiek, czasami martwy zwierzoczłek. Tamtejszy burmistrz powiedział nam, że w nocy zostali zaatakowani przez potwory z lasu. No więc zgromadziliśmy grupkę wieśniaków, i uderzyliśmy na niedobitki wrogów. Po ciężkiej walce powróciliśmy do wsi. Burmistrz z wdzięczności dał nam po 20 złotników! Szczęśliwi, że spotkała nas taka przygoda, powróciliśmy do Middenheim.
Ta karta nie zawiera przygody z intrygą, jednak podane w niej ilości potworów, ludzi oraz pieniędzy są normalne. Historia może nie należy do najdłuższych, ale zawiera większość z potrzebnych elementów (pozostałe są opcjonalne).
2. Jak odgrywać postać na forum?
To jedno z najważniejszych pytań. Wielu początkujących graczy (a także ja na początku, i chyba wielu z nas) nie za bardzo zdaje sobie sprawę, jak można pisać tak wielkie posty dla zachowania naszych postaci. Wcześniej była to dla mnie zagadka, teraz zdaje mi się to oczywiste. PBF charakteryzuje się tym, że opisując zachowanie naszych postaci, opisujemy także ich myśli, reakcje, wspomnienia. Dzięki temu posty nie tylko są dłuższe, ale i ciekawsze, dokładniejsze. O ile w bieżącej rozgrywce nikt nie jest w stanie podać wszystkiego, co nasza postać myśli, co jej się przypomina (a i nie jest to zbytnio potrzebne), o tyle na forum warto jest wyjaśnić taką, a nie inną reakcję naszego bohatera. Jeżeli nagle zaczyna krzyczeć, to pozostali gracze nie za bardzo zrozumieją, dlaczego to robi. Jeżeli jednak opiszemy, że taka sytuacja już się kiedyś zdażyła i wywołała nieprzyjemne wspomnienia, to tylko postacie pozostałych graczy mogą zachowywać się bardziej opryskliwie, ale kierujący nimi użytkownicy zrozumieją, czemu akurat teraz tak się zachowujemy.
Oto przykład złego postu:
Podbiegam do szlachcica szybciej niż pozostali. Wyrywam mu z ręki zdobiony miecz i wrzeszczę: co ty sobie wyobrażasz, gnoju?! Potem odbiegam od niego, i oddaję miecz wieśniakowi. Po tym incydencie wskakuję na drzewo i skacząc po innych wracam do domu.
No więc, nie należy podskakiwać do wyższych rangą, nawet jeżeli jest to gracz, lub jeśli jest to BN (bohater niezależny). Poza tym tutaj gracz zadecydował o całej akcji sam, bez ingerencji MG. No i złamał prawa fizyki obowiązujące w większości RPG-ów.
Przykład dobrego postu:
Spokojnie podchodzę do szlachcia. Przypominając sobie akcję sprzed dwóch lat, powoli robię się czerwony ze złości. Moje ręce zaczynają drżeć. Powracają nieprzyjemne wspomnienia. Przypominam sobie ojca... I tego durnego arystokratę... On spala mój dom... Mordują mojego ojca. Usiłując nad sobą zapanować, drżącym głosem mówię do szlachcica: Wielki Panie, dlaczego zabrałeś cały dobytek temu wieśniakowi? Cóż ten dobry człowiek ci zrobił?
Ten post zawiera chyba wszystkie elementy podane wyżej tzn. myśli postaci, jej zachowanie, które poznać może tylko ona, i zachowanie widoczne dla wszystkich.
3. Decydowanie o walce
To także dość ważne hasło. Jeżeli nowicjusz nie zapyta o to nikogo, to nie będzie wiedział, jak przebiega walka. Wtedy często nieświadomie psują zamiary MG przez rozwiązywanie walki na własną rękę. Wtedy post wygląda mniej więcej tak:
Atakuję. Patrzę z satysfakcją, jak mój topór ścina głowę przeciwnika. Potem wspinam się w dziesięć sekund na jakiś pięciotysięcznik i.... Takich sytuacji należy unikać jak ognia. Za to możemy zostać usunięci z rozgrywki, a także popsuć całą sesję.
Przykład dobrego przebiegu walki:
Atakuję najbliższego mi goblina. Staram się uderzyć go klingą w szyję, i ściąć mu głowę. Jeżeli mi się to nie udaje, przygotowuję się do walki. Jeżeli utnę pomiotowi głowę, odskakuję w bok, by nie narażać się na ataki innych goblinów. Zachęcam pozostałych towarzyszy do walki.[/i]
Ten post jest dobry w walce. Dlaczego? Ponieważ gracz nie decyduje o walce, ale rozpisuje swoje zachowanie gdy cośtam się stanie.
4. Jak prowadzić, gdy jestem nowy?
To był mój największy błąd na forum
Zdecydowałem się otworzyć rekrutację jeszcze przed jakąkolwiek grą, a nawet przeczytaniem innej sesji. I takich sytuacji TRZEBA unikać! Jeżeli nie ma się żadnego doświadczenia w grze na forum, to najlepiej w ogóle nie otwierać rekrutacji. Jeżeli jednak ktoś chce zaryzykować, to polecam przeczytać ten punkt
Jako początkujący na forum MG, trzeba zdać sobie sprawę z zasadniczych różnic między grą "na realu", a grą na forum. Najważniejszą zasadą dla forumowego MG z pewnością jest dokładne opisywanie sytuacji. Dla graczy nie jest wystarczające, że znajdują się w jakimś pałacu. Jest to wręcz nudne. Liczą się dokładne opisy takie jak:
Stoicie pośrodku skrzyżowania czterech korytarzy. Droga przed wami znika w mroku, nie widzicie także końca pozostałych dwóch. W oddali ginie nikłe światło świec oświetlających jakieś dziwne malowidła.. Jak dla mnie jako gracza, jest to wystarczający opis. Jeżeli gracze zażądają dokładniejszych opisów, to wiadomo, co trzeba zrobic
Podać dokładniejszy.
Drugą, równie ważną zasadą, jest nie prowadzenie graczy liniowo. Ten błąd także zdażyło mi się wprowadzić do sesji. Jeżeli to nie gracze decydują o większości, to sesja traci swoją wartość, i staje się nudna, liniowa. Do naprowadzania graczy na pożądany trop służy multum metod takich jak zagracony korytarz czy grupka strażników. Chodzi o to, żeby takie przeszkody dało się pokonać, ale żeby przekonały one graczy o tym, że nie powinni tamtędy iść. Jeśli gracz się uprze, to i tak postawi na swoim, ale wtedy od razu widać zamiary gracza.
Tutaj trudno dać przykład, trzeba po prostu przejrzeć sesje innych użytkowników, najlepiej te z największą ilością postów oraz najwyższą oceną.
Ten "artykuł" pisałem opierając się na błędach, które sam popełniłem jako gracz, i jako MG. Mam nadzieję, że posłuży innym początkującym jako dobry poradnik. Zachęcam także tych bardziej doświadczonych do wyrażania swoich opinii. Być może pominąłem jakieś ważne szczegóły, albo coś "pokićkałem". Wtedy postaram się to poprawić