Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Ogólne RPG
Zarejestruj się Użytkownicy


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->[Recenzja][Planszówki] Drakon<!-- google_ad_section_end -->
[Recenzja][Planszówki] Drakon
Autor artykułu: Tahu-tahu
23-08-2007
Post [Recenzja][Planszówki] Drakon

Cytat:
Napisał REBEL
Smoczyca Drakon uwięziła grupę bohaterów, która próbowała wkraść się do jej jamy w poszukiwaniu kosztowności. Jednak, zamiast ich od razu zjeść, smoczyca zdecydowała się trochę pobawić ze śmiałkami. Pierwszy z więźniów, który zgromadzi 5 sztuk złota zostanie uwolniony...
Jako jeden ze złapanych bohaterów musisz ścigać się przez pokrętny, magiczny labirynt, zbierając złoto, jednocześnia zastawiając na przeciwników pułapki i w miarę możliwości krzyżując im plany. Ostatecznie nie musisz wyprzedzić smoka, wystarczy że wyprzedzisz rywali...



Gra planszowa Drakon wydana w polskiej wersji językowej potrafi wciągnąć na długie godziny - rozgrywka jest dynamiczna, szybka... a w dodatku bardzo często ważniejsze od wygranej okazuje się rzucanie kłód pod nogi współgraczom.
Gra sprawdza się świetnie już przy dwóch osobach, maksymalna ilość graczy to 6 - co ważne, w żadnym z przypadków rozgrywka nie staje się ani zbyt prosta ani rozwlekła, proste zasady wspierają utrzymywanie jej tempa.




Cel gry: zdobycie 5 złotych monet i przedostanie się do wyjścia z labiryntu.

Złote monety zdobywa się przechodząc bohaterem na odpowiednio oznaczone pole - wchodząc na inne można odebrać już zdobyte złoto jednemu z przeciwników.
Osiągnięcie pierwszej części celu (zgromadzenie złota) nie jest jednak nawet w połowie tak trudne jak zakończenie gry (opuszczenie labiryntu) - gdy jeden z graczy jest bliski zwycięstwa, pozostali zazwyczaj robią wszystko by gry nie zakończył. Całkowita wygrana wymaga więc naprawdę przemyślanej strategii...

Bohaterowie: Każdy z bohaterów, których możemy kontrolować jest inny i ma swoją specjalną zdolność.

Nie jest to może Magia i Miecz (osobiście uważam ten aspekt Drakona za trochę niedopracowany)... ale zdolności te mogą przeważyć szalę w rozgrywce. Amazonka? Barbarzyńca? Mag? Każde z nich ma inny sposób na zdobycie wygranej.

Tura: W każdym ruchu gracz ma do wyboru - przesunięcie kontrolowanego przez siebie bohatera na jedno z dozwolonych (zazwyczaj sąsiednich) pól lub dołożenie do labiryntu smoczycy jednego z czterech posiadanych przez siebie żetonów.

Plansza gry jest za każdym razem tworzona przez grających. Kolejno dokłądane żetony stają się komnatami labiryntu tworzącymi sieć jednokierunkowych przejść - często wpędzających w ślepy zaułek. Wśród kart są komnaty specjalne, a każda z nich wymusza wykonanie odpowiedniej akcji na graczu kontrolującym bohatera, który do niej się przemieścił.
Przykładowe komnaty to:
- złota moneta - odnalezienie jednego z pięciu potrzebnych do wygranej krążków
- słaba złodziejska ręka - pozwala na zabranie jednej z monet sąsiadowi z prawej lub lewej strony
- podmuch wiatru - wymusza wydłużony ruch w następnej turze
- koło-pułapka - pozwala obrócić dowolnie wybrany fragment skonstruowanej już mapy - a tym samym odciąć przeciwnikowi drogę do wygranej lub uwięzić go w odległych zakątkach labiryntu
- zniszczenie - ma podbny efekt, zamiast obrócenia jednak fragmentu planszy - likwiduje go
- klucz - marzenie każdego gracza - wyjście. Nie jest ich wiele, a dostanie się do tego pola jest warunkiem koniecznym wygranej
- teleportacja - kolejne pole będące przedmiotem silnych emocji, pozwala przenieść się w dowolne miejsce planszy (także do wyjścia)
- Drakon - stanięcie na tym polu pozwala wysłać smoczycę w pogoń za jednym z przeciwników
- silna złodziejska ręka - pozwala na zabranie przeciwnikowi jednej z trzymanych w dłoni kart-komnat. Masz szczęście? Skradniesz mu teleportację.



Dlaczego polecam wam tą grę?
Bo naprawdę budzi emocje.
Wielokrotnie obserwowałam (a także doświadczałam... chlip) sytuacji, w których bogaty już w złoto gracz został przez sprzysiężoną przeciw niemu resztę:
- wielokrotnie okradziony
- pozbawiony posiadanej karty-wyjścia
- odcięty od labiryntu i zamknięty w jego najdalszym zakątku
- wyteleportowany na obrzeża planszy...
Sposobów jest wiele - często też wśród tymczasowych sojuszników znajdowała się osoba, która po cichu sama dążyła do zwycięstwa... i jeśli wystarczająco dobrze kryła swoje zamiary, udawało jej się to.

Podsumowując:

+ naprawdę świetna, prosta, szybka rozgrywka
+ jednokierunkowe przejscia między komnatami labiryntu tworzą często łamigłowki będące prawdziwym wyzwaniem
+ wymaga długoterminowego planowania, krycia własnych planów, knucia i kręcenia... a także sporej ilości szczęścia
+ zapewnia w zamian mnóstwo emocji
+ zasady bardzo proste, do przyswojenia w pięć minut
- ta prostota skutkuje trochę bezbarwnymi - według mnie - postaciami bohaterów

Źródło: REBEL
http://www.rebel.pl/product.php/1,371/4299/Drakon.html - tam też znajdziecie opinie innych graczy i możliwość kupienia gry (Nie, nie pracuję dla nich - po prostu mam z tą firmą dobre doświadczenia.)

Mam nadzieję, że udało mi się do spróbowania tej zabawy zachęcić tych z was, którzy jeszcze jej nie próbowali.
Mam nadzieję, że ci z was, którzy mieli już szansę zagrać w Drakona nie znaleźli zbyt wielu błędów w tym opisie.
Mam wreszcie nadzieję, że gry planszowe staną się dla was miłym uzupełnieniem klasycznych RPGów.
Autor artykułu
Tahu-tahu's Avatar
Zarejestrowany: Feb 2007
Miasto: Wrocław, Gdańsk
Posty: 416
Reputacja: 1
Tahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumnyTahu-tahu ma z czego być dumny

References
www.rebel.pl

Oceny użytkowników
 
Brak ocen. Dodaj komentarz aby ocenić.
 

Narzędzia artykułu

  #1  
Mira on 23-08-2007, 10:15
Kiedyś zastanawiałam sie nad kupnem tej gry, widząc ją na Allegro, ale zrezygnowałam, nie wiedząc co można znaleźć w środku. Opis na stronie wydawcy też był bardzo skromny - z tego co pamietam. Tak więc Twoja recenzja Tahu-tahu bardzo mi się przydała, teraz znów rozjerzę się za tą pozycją.
Zastanawia mnie jeszcze tylko czy nie dałoby się zorganizować sobie rozgrywki dla 1 osoby (choc wiem, że scenariusz tego nie zakłada)...
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Tahu-tahu on 23-08-2007, 11:55
Z moich doświadczeń wynika, że rozgrywka dla jednej osoby raczej nie będzie atrakcyjna - głównie dlatego, że clou gry (jak dla mnie) stanowią 'wojny podjazdowe' między graczami.
Uważam jednak, że nie będzie trudno zachęcić do gry kogoś całkiem nie związanego z RPG.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:00.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172