Autor artykułu: Johan Watherman 07-01-2008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
#1
Bulny
on
07-01-2008, 18:12
| ||||||||||||||||||||||
| No cóż... Jeśli chodzi o styl pisania to moim zdaniem przyzwoicie. Ale co do treści i przekazu się przyczepię. IMO poruszyłeś kwestię bardzo, niekiedy, poważną. Wielu MG zdarza się utknąć w miejscu tylko przez to że gracze nie chcą ruszyć czterech liter. Przekaz, zasoby i innowacyjność Twojego artykułu są jednak znikome. Każdy MG chyba już próbował twoich metod. Są to najbanalniejsze sposoby na wciągnięcie graczy w robotę. Czytając wstęp pomyślałem sobie: "O może jakieś nowe pomysły zdobędę, co by ułatwić sobie trochę prowadzenie sesji" lecz niestety bardzo się zawiodłem | |||||||||||||||||||||
#2
Johan Watherman
on
07-01-2008, 18:21
|
Z tego powodu nie pisałem artykułu dla starych wyjadaczy bo takiego doprawdy trudno zaskoczyć ale dla mistrzów o małym lub średnim z przechyleniem na mały stażem. A i z doświadczenia wiem że wielu prowadzących grę i tak bierze wszystko na siebie to też przy okazji. Wiele rzeczy wszyscy próbowali i znają ale nikt tego nie spisuje. |
#3
Redone
on
07-01-2008, 20:41
| ||||||||||||||||||||||
| Hmm, ja także spodziewałam sie czegoś innego. Raczej artykułu z serii "nie tylko MG musi rzucać pomysłami". I po części to zawarłeś, ale myślałam że cały artykuł będzie poświęcony temu że należy przysiąść przed sesją i porozmawiać z graczami na temat ich oczekiwań co do sesji - jak chcą grać, w co chcą grać i jak widzą tę sesję. Twój artykuł jest dobry ale rzeczywiście tylko dla początkujących. Lecz spójrzmy prawdzie w oczy. Większość niedoświadczonych MG będzie mówić "ja jestem w tym dobry" a sesja dalej będzie mu się sypać bo nie pomyśli by poszukać pomocy. | |||||||||||||||||||||
#4
Johannes Black
on
10-01-2008, 11:28
| ||||||||||||||||||||||
| Wg. mnie Johan porwałeś się z motyką na słońce. Rozmowy o relacjach MG-gracz mogą trwać godzinami, nawet tygodniami. Nie mówię że pomysł jest zły, wręcz przeciwnie - za pomysł daję 5 na 5 możliwych. Uważam jednak, że artykuł nie za bardzo może przydać się w sesji, na pewno nie w mojej. Dlaczego? Otóż mówisz, że gracz mógłby np. wydrukować i uzupełnić karty postaci BN-ów. Ja bym nie dawał graczowi takiego zadania. Dlaczego? Żaden BN w rozgrywce nie pozostaje bez znaczenia, nie każdemu dlatego można statystyki losować. Ja w rozgrywce nie losuję BN-om statystyk, tylko je ustalam. Żeby rolnik nie walczył jak generał, a generał jak rolnik. Ogólnie przydatność oceniam na 4. Większości początkujących MG ten artykuł spada z nieba. Jednak nie ma 5, ponieważ nie wszystkim się to przyda, a niektóre pomysły wg. mnie nie powinny znaleźć się w grze. Styl oceniam za 3, ponieważ artykuł wg. mnie jest napisany dosyć dobrze, ale nie dość dobrze. Oprócz tego znalazłem chyba tylko jedno fajne porównanie, na początku. Gdy przeczytałem pierwszy akapit, przyszykowałem się do długiego, ciekawego artykułu napisanego po mistrzowsku. Niestety, jak zacząłeś dobrze, tak dalsza część artykułu drastycznie różniła się od jego początku, co spowodowało obniżenie oceny. Jeżeli zaczynasz dobrze, z ładnym porównaniem itp. to postaraj się tak samo rozwinąć i zakończyć, albo zacznij średnio i tak samo skończ. Gdybyś nie umieścił tego porównania i poprawił artykuł w kilku miejscach dałbym 4 za styl. Ogólnie cały artykuł oceniam jako dobry. Fajnie się go czytało, fakt, ale jest wspomniana wyżej różnica między początkiem a końcem, a także pomysły które mi się nie podobają. Samą ideę Johana rozumiem, i dlatego za pomysł artykułu dałem 5. No i ostatnia rzecz. Myślałem, że artykuł będzie dłuższy. Na takiej powierzchni forum nie da się opisać całych relacji MG-gracz. Spodziewałem się opasłej rozprawki, a nie subiektywnej opinii. | |||||||||||||||||||||
Ostatnio edytowane przez Johannes Black : 10-01-2008 o 11:35.
|
#5
Darken
on
13-01-2008, 14:31
| |||||||||||||||||||||||||||
| Styl oceniłem nisko, bo miotasz się pomiędzy różnymi wątkami, ale mniej więcej trzymasz fason i przewodnią myśl. Pomysł i przydatność wysoko. Zawarłeś konkretne rady i to z odpowiednimi założeniami. Parę uwag: Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
| ||||||||||||||||||||||||||
Ostatnio edytowane przez Darken : 13-01-2008 o 14:34.
|
#6
Johan Watherman
on
13-01-2008, 14:58
|
W tym miejscu chcę podziękować za opinię i stwierdzić że jestem w pewnym sensie dumny z jednego faktu – powstania tak zróżnicowanych opinii oraz ocen. Co prawda te rozchwianie obniża średnią jednak wyzwoliłem jakby nie powiedzieć „emocje” i w pełni subiektywną ale właśnie celniejszą ocenę. Poruszono kwestię kart postaci niezależnych. Pisałem te słowa w kontekście wolności na sesji. Kiedy gracze mogą zrobić co zechcą przyda się w odwodzie kilku lub nawet kilkunastu bohaterów niezależnych. Mistrz gry i tak ma dużo pracy. Wspomniałem o szablonie profesji i kiedy o tym wspominałem miałem przed oczyma kartę postaci do WarHammera oraz strony z opusami profesji. Oczywiste jest że w systemach gdzie tworzenie to proces w którym nie można wspomóc się losowaniami ani też tabelami owe rozwiązanie staje się problematyczne. |
#7
Darken
on
13-01-2008, 15:36
| |||||||||||||||||||||||
| Cytat:
| ||||||||||||||||||||||
#8
Johan Watherman
on
13-01-2008, 15:50
|
Jak już wspomniałem takie właśnie tworzenie może być problematyczne i nie zgadzające się z tym co chce mistrz gry. Zresztą własną postać tworzy się pod historie i jej całą otoczkę klimatyczną, (czyli jej specyfikę), podczas gdy to jest już zależne od mistrza gry, a gracz ma tylko rozlosować statystyki. |