Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Ogólne RPG
Zarejestruj się Użytkownicy


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Ciężar sesji – gracz, mistrz gry czy wszyscy razem?<!-- google_ad_section_end -->
Ciężar sesji – gracz, mistrz gry czy wszyscy razem?
Autor artykułu: Johan Watherman
07-01-2008
Ciężar sesji – gracz, mistrz gry czy wszyscy razem?

Czyli odpowiedzialność za rozgrywkę, jej przebieg oraz czy będzie udana. Zwykle leży na barkach mistrza gry który niczym Atlas dźwiga ją niestrudzenie. Czy tak zawsze musi być? Kiedy gracze siedzą i czekają aż wpadnie im jakieś zadanie w łapska jak to zwykle bywa lub zostaną mimowolnie wciągnięci w wir przygód. Raz, drugi, można tak w szczególności kiedy drużyna zaczyna i nie wszyscy bohaterowie to awanturnicy do kwadratu. Ale czy potem nie dochodzi do takich sytuacji kiedy co druga przygoda rozpoczyna się w karczmie w której jedna postać podchodzi z zadaniem lub na szlaku gdzie gracze są napadnięci? Ileż można, ponadto przyzwyczajamy gracze że prowadzimy ich po sznurku, a przygoda w pewnym momencie zacznie przypominać interaktywny film. Dosyć, powiemy temu koniec!

W tym przydługim wstępie zawarłem podstawę problemu. Czy tak trzeba grać? Oczywiście że nie. Pierwsze co należy zrobić to porozmawiać ze swoimi graczami, poinformować o przeniesieniu pewnej części rozgrywki na ich barki i zmianie jej stylu gdzie wymagana jest od nich inicjatywa. Do czego się to sprowadza? Postacie graczy wprawione w niejednej przygodzie nie powinny czekać aż dostana kolejne zadanie. Zacznijmy od takich banałów jak zapytanie karczmarza o to co dzieje się w mieści czy sprawdzenie ogłoszeń, a skończywszy na podjęciu się jakiejś sprawy w oparciu o lokalne plotki czy wybraniu się na bal wydany przez lokalnego możnowładcę (jeśli oczywiście są na tyle znani i szanowni że zostaną wpuszczeni). Jednak nie popadajmy w skrajności, sam też podrzucaj graczom wątki, nie brutalnie i wymagając inicjatywy. Ktoś może napaść na szlachciankę. Gracze to zobaczą. Czy zagarują? Jeśli nie zostaw wątek czy też przedstaw go w postaci wieści miejskich. A jak zagarują czy będzie im się to opłacać? Szlachcianka równie dobrze może im zapłacić i dać kolejną okazję do zarobku. Może też tylko podziękować z pogardą, jeden gracz porządnie oberwał i nie dość że nic nie zyskali to jeszcze stracili czasowo zdrowie oraz sami muszą pokryć koszty leczenia. Trzeba na nowo szukać czegoś „do roboty”, a zarazem dwa razy się zastanowią czy znowu zaryzykować. Życie jest brutalne, a oni nie są jakimiś wyjątkami których by to nie tyczyło.

Dobra nasza, nastawienie graczy zmienione i bardziej aktywnie uczestniczą w sesji. Co jednak zrobić by to nie były tylko pozory oraz żeby wszystko się nie posypało? Jak posypało? Ależ tak. Jeśli graczom bardzo spodoba się przejmowanie inicjatywy idzie za tym większa wolność i elastyczność sesji. To już wymusza na mistrzu gry zwiększenie otwartości scenariusza, dobrym pomysłem może być przygotowanie dwóch-trzech scenariuszy połączonych ze sobą początkiem sesji. Zawsze te niewykorzystane możesz zużyć na innej
przygodzie. Wymaga to też od ciebie umiejętności improwizacji oraz dostosowywania się do obecnej sytuacji. Kiedy gracze sami podejmują się śledztwa lub jakiś wątek który wrzuciłeś tylko dla ubarwienia świata stają się nieobliczalni. Masz wtedy do wyboru albo prowadzić dalej (nie zalecana acz nawet łatwe kiedy miałeś jakieś notatki ocierające się o niego) lub uciąć go i wrzucić samemu graczy do przygotowanej przez Ciebie. Pamiętaj też o posiadanie kilku bohaterów niezależnych w pogotowiu. Podsumowując inicjatywa graczy = wolność i więcej pracy dla mistrza gry.

Czy jednak tylko na tym zakończyć? Można, jednak może pójść trochę dalej? Chodzi o sprawę niby oczywistą, jednak wielu mistrzów nie zaprzęga do tego graczy – przygotowanie do sesji. Nie przygotowanie sesji, ale do sesji. Świeczki i podobne są często dzielone w grupie. Ale już inne sprawy które na pozór należą tylko dla mistrza gry. Czemu nie poprosić graczy o wydrukowanie Tobie kilku kart postaci na bohaterów niezależnych czy tabel z podręcznika. Można pójść dalej. Jeśli gracze rozlosują statystyki dajmy na to ośmiu postacią niezależnym nic im się nie stanie (i nie wypełnią ich w całości a tylko wedle szablonu profesji, a Ty użyjesz ich w kilku sesjach po dłuższym czasie).

Na koniec artykułu pozostaje mi tylko powiedzieć: wszystko z umiarem. Twoja sesja nie musi być ideałem pod każdym względem gdzie wszyscy się angażują i jest pełna wolność jeśli grupa bawi się dobrze. Rozsądnie wydzielaj powyższe elementy. Niech gracze pamiętają że rozgrywa zależy też od nich, a Ty że nie musisz prowadzić ich za rączkę. To w stanowczo wystarczy na typowej sesji. Można też eksperymentować na poszczególnych sesjach z skrajnościami, w jednej sam wrzucisz ich w intrygę w której są tylko pionkami i wiele rzeczy dzieje się niezależnie od nich by na następnej sprawić że sami poszukają jakiegoś zajęcia. Różnorodność położenia ciężaru sesji na pewno urozmaica rozgrywkę jednak najlepsze jest prowadzenie wyśrodkowane. Wyśrodkowane gdzie gracze tez czują że trzeba podjąć inicjatywne i nie siedzą jak święte krowy. Czyli inaczej niż u dużej części mistrzów gry bywa.
Autor artykułu
Johan Watherman's Avatar
Zarejestrowany: Dec 2007
Miasto: Tu i tam.
Posty: 1 011
Reputacja: 6339
Johan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputacjęJohan Watherman ma wspaniałą reputację

Oceny użytkowników
Język
68.6%68.6%68.6%
3.43
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
71.4%71.4%71.4%
3.57
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Głosów: 7, średnia: 73%

Narzędzia artykułu

  #1  
Bulny on 07-01-2008, 18:12
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
40%40%40%
2
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:53%
No cóż...

Jeśli chodzi o styl pisania to moim zdaniem przyzwoicie. Ale co do treści i przekazu się przyczepię. IMO poruszyłeś kwestię bardzo, niekiedy, poważną. Wielu MG zdarza się utknąć w miejscu tylko przez to że gracze nie chcą ruszyć czterech liter. Przekaz, zasoby i innowacyjność Twojego artykułu są jednak znikome. Każdy MG chyba już próbował twoich metod. Są to najbanalniejsze sposoby na wciągnięcie graczy w robotę.
Czytając wstęp pomyślałem sobie: "O może jakieś nowe pomysły zdobędę, co by ułatwić sobie trochę prowadzenie sesji" lecz niestety bardzo się zawiodłem
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Johan Watherman on 07-01-2008, 18:21
Z tego powodu nie pisałem artykułu dla starych wyjadaczy bo takiego doprawdy trudno zaskoczyć ale dla mistrzów o małym lub średnim z przechyleniem na mały stażem. A i z doświadczenia wiem że wielu prowadzących grę i tak bierze wszystko na siebie to też przy okazji. Wiele rzeczy wszyscy próbowali i znają ale nikt tego nie spisuje.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Redone on 07-01-2008, 20:41
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:80%
Hmm, ja także spodziewałam sie czegoś innego. Raczej artykułu z serii "nie tylko MG musi rzucać pomysłami". I po części to zawarłeś, ale myślałam że cały artykuł będzie poświęcony temu że należy przysiąść przed sesją i porozmawiać z graczami na temat ich oczekiwań co do sesji - jak chcą grać, w co chcą grać i jak widzą tę sesję.

Twój artykuł jest dobry ale rzeczywiście tylko dla początkujących. Lecz spójrzmy prawdzie w oczy. Większość niedoświadczonych MG będzie mówić "ja jestem w tym dobry" a sesja dalej będzie mu się sypać bo nie pomyśli by poszukać pomocy.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Johannes Black on 10-01-2008, 11:28
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
100%100%100%
5
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:80%
Wg. mnie Johan porwałeś się z motyką na słońce. Rozmowy o relacjach MG-gracz mogą trwać godzinami, nawet tygodniami. Nie mówię że pomysł jest zły, wręcz przeciwnie - za pomysł daję 5 na 5 możliwych.
Uważam jednak, że artykuł nie za bardzo może przydać się w sesji, na pewno nie w mojej. Dlaczego? Otóż mówisz, że gracz mógłby np. wydrukować i uzupełnić karty postaci BN-ów. Ja bym nie dawał graczowi takiego zadania. Dlaczego? Żaden BN w rozgrywce nie pozostaje bez znaczenia, nie każdemu dlatego można statystyki losować. Ja w rozgrywce nie losuję BN-om statystyk, tylko je ustalam. Żeby rolnik nie walczył jak generał, a generał jak rolnik. Ogólnie przydatność oceniam na 4. Większości początkujących MG ten artykuł spada z nieba. Jednak nie ma 5, ponieważ nie wszystkim się to przyda, a niektóre pomysły wg. mnie nie powinny znaleźć się w grze.
Styl oceniam za 3, ponieważ artykuł wg. mnie jest napisany dosyć dobrze, ale nie dość dobrze. Oprócz tego znalazłem chyba tylko jedno fajne porównanie, na początku. Gdy przeczytałem pierwszy akapit, przyszykowałem się do długiego, ciekawego artykułu napisanego po mistrzowsku. Niestety, jak zacząłeś dobrze, tak dalsza część artykułu drastycznie różniła się od jego początku, co spowodowało obniżenie oceny. Jeżeli zaczynasz dobrze, z ładnym porównaniem itp. to postaraj się tak samo rozwinąć i zakończyć, albo zacznij średnio i tak samo skończ. Gdybyś nie umieścił tego porównania i poprawił artykuł w kilku miejscach dałbym 4 za styl.

Ogólnie cały artykuł oceniam jako dobry. Fajnie się go czytało, fakt, ale jest wspomniana wyżej różnica między początkiem a końcem, a także pomysły które mi się nie podobają. Samą ideę Johana rozumiem, i dlatego za pomysł artykułu dałem 5. No i ostatnia rzecz. Myślałem, że artykuł będzie dłuższy. Na takiej powierzchni forum nie da się opisać całych relacji MG-gracz. Spodziewałem się opasłej rozprawki, a nie subiektywnej opinii.
Ostatnio edytowane przez Johannes Black : 10-01-2008 o 11:35.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Darken on 13-01-2008, 14:31
Ocena użytkownika
Język
40%40%40%
2
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:67%
Styl oceniłem nisko, bo miotasz się pomiędzy różnymi wątkami, ale mniej więcej trzymasz fason i przewodnią myśl.
Pomysł i przydatność wysoko. Zawarłeś konkretne rady i to z odpowiednimi założeniami.
Parę uwag:
Cytat:
Podsumowując inicjatywa graczy = wolność i więcej pracy dla mistrza gry.
Nie mam z tym problemów, chociaż mniej więcej postępuje wg. tego co piszesz. Skoro gracze jasno określają co chcą robić na sesji, to nie muszę robić niepotrzebnych rzeczy przed sesją. Np. nie muszę się strasznie przygotować, wystarczy, że wiem do czego dążą gracze. I umożliwię im to+plus wrzucę dla nich komplikację.

Cytat:
Można pójść dalej. Jeśli gracze rozlosują statystyki dajmy na to ośmiu postacią niezależnym nic im się nie stanie (i nie wypełnią ich w całości a tylko wedle szablonu profesji, a Ty użyjesz ich w kilku sesjach po dłuższym czasie).
Sensowne. Może nawet pójść dalej. Gracz opracowuje sobie w pełnij bn, dając mu motywację, imię, przeszłość a potem daje go MG. Dzięki temu daje znać Mistrzowi, kogo chce spotkać, z kim walczyć itp.

Cytat:
Można też eksperymentować na poszczególnych sesjach z skrajnościami, w jednej sam wrzucisz ich w intrygę w której są tylko pionkami i wiele rzeczy dzieje się niezależnie od nich by na następnej sprawić że sami poszukają jakiegoś zajęcia.
Awesome! Dzięki temu MG i gracze będą wiedzieli jaka gra ich najbardziej kręci. Bardzo sensowne.

Cytat:
Wyśrodkowane gdzie gracze tez czują że trzeba podjąć inicjatywne i nie siedzą jak święte krowy. Czyli inaczej niż u dużej części mistrzów gry bywa.
No tak, jeżeli sesja miała być tylko "chodzenie za tropem podrzucanym przez MG" to może lepiej iść do kina na fajny film?

Cytat:
Spodziewałem się opasłej rozprawki, a nie subiektywnej opinii.
Krótkie zwięzłe pomysły są lepsze od tomiszczy, przynajmniej jeżeli chodz o konkrety przydatne na sesji a nie "powiększanie teoretycznej wiedzy o rpg dla przyszłych pokoleń grających"
Ostatnio edytowane przez Darken : 13-01-2008 o 14:34.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
Johan Watherman on 13-01-2008, 14:58
W tym miejscu chcę podziękować za opinię i stwierdzić że jestem w pewnym sensie dumny z jednego faktu – powstania tak zróżnicowanych opinii oraz ocen. Co prawda te rozchwianie obniża średnią jednak wyzwoliłem jakby nie powiedzieć „emocje” i w pełni subiektywną ale właśnie celniejszą ocenę.

Poruszono kwestię kart postaci niezależnych. Pisałem te słowa w kontekście wolności na sesji. Kiedy gracze mogą zrobić co zechcą przyda się w odwodzie kilku lub nawet kilkunastu bohaterów niezależnych. Mistrz gry i tak ma dużo pracy. Wspomniałem o szablonie profesji i kiedy o tym wspominałem miałem przed oczyma kartę postaci do WarHammera oraz strony z opusami profesji. Oczywiste jest że w systemach gdzie tworzenie to proces w którym nie można wspomóc się losowaniami ani też tabelami owe rozwiązanie staje się problematyczne.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #7  
Darken on 13-01-2008, 15:36
Ocena użytkownika
Język
40%40%40%
2
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:67%
Cytat:
Oczywiste jest że w systemach gdzie tworzenie to proces w którym nie można wspomóc się losowaniami ani też tabelami owe rozwiązanie staje się problematyczne.
No to niech robią jakby tworzyli własne postacie.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #8  
Johan Watherman on 13-01-2008, 15:50
Jak już wspomniałem takie właśnie tworzenie może być problematyczne i nie zgadzające się z tym co chce mistrz gry. Zresztą własną postać tworzy się pod historie i jej całą otoczkę klimatyczną, (czyli jej specyfikę), podczas gdy to jest już zależne od mistrza gry, a gracz ma tylko rozlosować statystyki.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 23:40.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169