Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Ogólne RPG
Zarejestruj się Użytkownicy Oznacz fora jako przeczytane


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Idealny MG, czyli...<!-- google_ad_section_end -->
Idealny MG, czyli...
Autor artykułu: Gettor
13-01-2008
Idealny MG, czyli...

No właśnie. Wielu z nas marzy by takim być, lub by z takim pracować, lecz czy wiemy kogo tak właściwie „szukamy”? W tym artykule spróbuję opisać Mistrza Gry doskonałego, zaznaczając jednocześnie że są to moje osobiste refleksje, przemyślenia i wnioski.

No to zaczynamy. Na początek napiszę o rzeczach najbanalniejszych i najważniejszych jednocześnie, schodząc później do coraz bardziej szczegółowych.

1. MG musi lubić RPG. Można by rzec że jest to fundament fundamentów, bo nie pogramy sobie zbytnio z kimś w D&D, kto woli na przykład strzelani. Sądzę, że to jest warunek tak banalny, że nie trzeba się nad nim dłużej rozwodzić.

2. MG musi mieć wyobraźnię i być kreatywnym. To też dość banalne, jednak w dzisiejszych czasach z tymi wszystkimi podręcznikami do gier i wielkimi księgami zasad (w których niejeden się gubi) ten warunek jest już coraz mniej potrzebny. No może kreatywność się przydaje, ale i bez niej można się często obejść – wystarczy kupić oficjalną przygodę do D&D, lub innej gry. Można by powiedzieć, że teraz wyobraźnia i kreatywność są potrzebne tylko w systemach autorskich, lecz ja twierdzę że to nieprawda. Przecież bez wyobraźni i kreatywności nie byłoby ŻADNEJ sesji na tym forum – ani dobrej, ani kiepskiej, więc za osoby które twierdzą że wyobraźnia jest zbędna do RPG należy się modlić.

3. MG musi być dobrym i bezstronnym sędzią. Nie możemy pozwolić na sytuacje typu MG mówi „Gracz A wbija zatruty sztylet w serce gracza B, lecz ponieważ gwiazdy są dzisiaj w układzie krzywej żaby gracz B nie umiera.” To był akurat przykład z sesji w której sam uczestniczyłem i byłem graczem który wbił sztylet. MG, który nie jest bezstronnym sędzią i robi takie rzeczy nie chce poprowadzić sesji, lecz opowiedzieć graczom „jaki ma fajny pomysł na przygodę”.

4. MG musi być dobrym narratorem. Ten warunek jest już według mnie mniej banalny. Żeby go zrozumieć, trzeba wrócić do genezy bycia Mistrzem Gry. Jednym zdaniem jest to osoba, która przedstawia nam świat, a zawierają się w tym wszelkie opisy tego co nasza postać widzi, czuje, słyszy itp. Jednak z narratorstwem jak z ogniem – za mało źle, lecz za dużo też źle, bo znam kilku Mistrzów Gry, który w swym „transie” opowiadania zaczęli podpowiadać graczom co mają dalej robić, a to psuje całą grę.
Jednocześnie opowiadanie w sesjach przypomina rysowanie paraboli za pomocą linii prostych – trzeba ją rysować bardzo krótkimi, dokładnymi i „zakręcającymi” liniami, żeby wyszła w miarę dobrze. Przykład porównawczy:
Parabola narysowana prawie jak kwadrat – „Jesteście w ciemnym pomieszczeniu”
Parabola narysowana dość nieudolnie – „Jesteście w ciemnym pomieszczeniu, a jedynym źródłem światła jest pochodnia przy ścianie.”
Parabola narysowana kiepsko – „Jesteście w ciemnym pomieszczeniu, a jedynym źródłem światła jest pochodnia przy ścianie, która rzuca światło na biurko z różnymi papierami na nim.”
Itd.

5. MG musi być dobrym psychologiem. Niektóre osoby mogłyby zapytać się w tym miejscu „Po co?”, a ja im odpowiem. Zacznijmy od prostego stwierdzenia, że praktycznie zawsze w sesji gracze spotykają ludzi, czy inne inteligentne rasy, którymi trzeba kierować. Natomiast żeby nimi kierować trzeba wiedzieć jak się zachowują w różnych sytuacjach, reagują i ogólnie jacy są. Jeśli chcesz sprawdzić czy jesteś dobrym psychologiem to odpowiedz sobie na proste pytanie „Czy rozumiem pozornie dziwne zachowania płci przeciwnej?”. Ja, jako mężczyzna stwierdzam że jestem beznadziejny.

6. MG musi wiedzieć „to i owo” o świecie, a żeby nie było że gadam głupoty to postaram się sprecyzować o czym dokładnie musi wiedzieć:
- o militarii – co to za MG, który nie wie jaką długość mają różne miecze (sesje typu D&D), lub jakie są modele statków w Gwiezdnych Wojnach?
- o przyrodzie – co to za MG, który nie wie że wilki NIE wchodzą na drzewa (banalny przykład)
- o gospodarce – co to za MG, który nie wie że zbroja płytowa powinna kosztować więcej niż miecz długi? (Ostatnio układałem cennik do mojej sesji i stwierdziłem że to zajęcie przypomina układanie sudoku – każda liczba ma związek z inną)
- o systemie w którym się gra – każdy tutaj chyba może dać inny przykład.
Itp.
Naprawdę dużo można wypisywać zagadnień o których MG musi wiedzieć chociaż powierzchownie, natomiast o tym „ile czego musi znać” zależy od rodzaju sesji, na przykład:
Gracze uczestniczą w obronie wioski/miasta – więcej o militariach.
Gracze dużo podróżują po lasach – więcej o przyrodzie.



Uważam, że w tych sześciu punktach można streścić jaki jest i jaki powinien być idealny MG. Oczywiście nie neguję w żadnym wypadku osób które twierdzą inaczej, jednak sądzę że chociaż trochę racji mam.
Autor artykułu
Gettor's Avatar
Zarejestrowany: Jun 2007
Posty: 3 200
Reputacja: 1
Gettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputacjęGettor ma wspaniałą reputację

Oceny użytkowników
Język
60%60%60%
3
Spójność
48%48%48%
2.4
Kreatywność
40%40%40%
2
Przekaz
6%6%6%
0.3
Wrażenie Ogólne
8%8%8%
0.4
Głosów: 10, średnia: 32%

Narzędzia artykułu

  #1  
Darken on 13-01-2008, 14:16
Ocena użytkownika
Język
40%40%40%
2
Spójność
20%20%20%
1
Kreatywność
20%20%20%
1
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:27%
Wszystko było by ok, gdybyś opisał podstawowe założenia na których oparte są Twoje sesje. Jeżeli sądzisz, że wszyscy mają mniej więcej podobne do siebie style gry, to niestety ale mylisz się.
I właśnie dlatego dostajesz ode mnie tak niską ocenę.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Gettor on 13-01-2008, 14:28
No cóż, jak to się mówi - nie od razu Rzym zbudowano. Jest to mój pierwszy artykuł na tym forum więc nie spodziewałem się jakichś wysokich ocen a wręcz cieszę się z krytyki.

Przynajmniej wiem co było nie tak.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Cedryk on 15-01-2008, 19:38
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
20%20%20%
1
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:53%
Styl pisania masz bardzo przyjemny. Jedynie zastanawia mnie, co miał na celu ten artykuł. Przedstawiłeś w nim założenia jak być dobrym MG w/g ciebie, ale tak naprawdę nie wnosi on niczego nowego nie nauczy nikogo jak być dobrym MG, bo tego sie uczy przez lata i cały czas trzeba doskonalić swój styl. Podejrzewam, iż następnym artykułem będzie "idealny gracz", który również nie wniesie niczego nowego. Było by bardziej produktywne gdybyś napisał jakiś artykuł w dziedzinie, którą uważasz za swojego konika. Nie wiem może jesteś zapalonym koniarzem i masz dużą wiedzą o nich tj. bo z tego co pamiętam takiego artykułu jeszcze nie było.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Johan Watherman on 16-01-2008, 17:10
Ocena użytkownika
Język
40%40%40%
2
Spójność
20%20%20%
1
Kreatywność
20%20%20%
1
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:27%
Spodziewałem się po pierwsze większej długości artykułu. Czytam, a tu znagla koniec. Doprawdy, obecne podpunkty sprawiają wrażenie rozgrzewki czytelnika przed innymi zagadnieniami. To co znalazłem nie jest ani przydatne ani innowacyjne. Może by takie było gdybyś się „rozkręcił”.
Styl, teraz uważam że trochę zbyt pochopnie go oceniłem, jednak jest to ocena subiektywna gdyż zawarłeś kilka zwrotów, wyrażeń i podobnych które mnie drażnią. Staraj się ograniczać liczbę wtrąceń w nawiasach. Można było to napisać w normalnym zdaniu. Staraj się też zróżnicować słownictwo, słowa typu „jednak” oraz nagminne używanie zdań podrzędnie złożonych.

Mimo niskich not jakoś nie mogę pogodzić się z średnią która wyszła z mojej oceny. Z tego powodu w tym komentarzu mogę powiedzieć że mimo wszystkich wad artykuł najbardziej sprawiedliwie jest mi określić mianem średniego.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Johannes Black on 16-01-2008, 17:34
Ocena użytkownika
Język
20%20%20%
1
Spójność
40%40%40%
2
Kreatywność
20%20%20%
1
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:27%
Ja się nie zgodzę w paru punktach, np. że MG musi być dobrym psychologiem. To, jak się zachowują rasy w jego grze zależy tylko i wyłącznie od niego, a nie od ras. Oprócz tego uważam, że MG idealnego nie da się opisać w kilku punktach. To materiał na długi wykład. Oprócz tego nie napisałeś wielu innych rzeczy, które powinien umieć MG, i to bardzo ważnych. Do tego mogę dorzucić, że nie podoba mi się sposób punktowania. Do tego jeszcze opisałeś głównie te rzeczy, których nie da się nauczyć, tylko trzeba mieć wrodzone. Fakt, nie każdy może dobrze mistrzować, ale i do takich trzeba skierować artykuł.
I nie tłumacz tym, że to jeden z pierwszych artykułów na forum. Wydaje mi się, a nawet jestem pewien, że artykuł został napisany byle jak, a autor się nie postarał. Wszelkie teksty, które chcemy przekazać forumowiczom, należy przeczytać pięć razy samemu i zadać sobie pytanie: czy oni to przeczytają? Jeżeli artykuł będzie nudny, to nie. Proste. Do tego trzeba mieć 100% pewności, że przedstawione fakty są prawdziwe.
Ostatnio edytowane przez Johannes Black : 16-01-2008 o 17:37.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
DogGhost on 23-02-2008, 18:14
Ocena użytkownika
Język
40%40%40%
2
Spójność
60%60%60%
3
Kreatywność
40%40%40%
2
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:47%
Idąc po kolei: styl niestety niezbyt dobry - pojawiają się błędy składniowe i językowe, na przyszłość powinieneś przeczytać swój tekst kilka razy po napisaniu go. Pomysł jak pomysł - niezły, bo nie ma takiego artykułu.
Niestety z przydatnością już znacznie gorzej, bo odkrywczy to ten tekst za bardzo nie jest - same oczywiste oczywistości Może i faktycznie nie każdy MG nie musi się znać na psychologii, ale tutaj mówimy o idealnym, więc jej znajomość jest jak najbardziej na plus - z resztą u graczy również.
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz


Narzędzia artykułu
Wygląd

Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:10.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172