Tworzenie sensownych artefaktów Tworzenie artefaktów. Oczywistym jest, że chyba żaden system nam nie podstawia gotowych rzeczy i artefaktów (czyli super broni lub zbroi). Te trzeba samemu planować. O ile o broń zwykła nietrudno, bowiem wystarczy sięgnąć po różne podręczniki historii czy przekopać internet, o tyle z artefaktami może być gorzej, bo przecież z nikąd się nie wzięły. Tutaj zapodam krótki schemat, który powie nam jak powinien wyglądać porządny opis artefaktu: Nazwa: np. Kły Asgarotha Bonusy które stawiamy poza nazwą: +5, -3 itd. Wygląd: czy miecz, czy buława, czy emanuje jakąś poświatą, czy ma jakieś skazy, jakie ma ozdoby itd. Jaki jest duży, ile waży. Historia: skąd się wziął, skąd tamto, skąd siamto, dlaczego jest taki a nie inny, dlaczego jest tu a nie tam, kto go kiedyś używał i dlaczego, jak go stracił, jak go zyskał itp. Atrybuty: obrażenia od ognia, przedmiot eteryczny itp. Wymagania: to akurat nie jest niezbędne, ale np. Miecz Anielskiego Sojuszu mogły by dobyć tylko postacie Dobre, albo Czarci Ogon używać mogłyby tylko złe postaci. Lub wymagany lewel, rasa, klasa, umiejętności... Oczywiście należy pomyśleć nad jego siłą, możliwościami i nie może być łatwym łupem, bowiem jest to artefakt. Często ludzie o tym zapominają, dając nieciekawe bądź niekompletne opisy albo wystawiając słabiutką straż przeciwko grupie. Strażnicy muszą być odpowiednio dobierani do klimatu, terenu w jakim się znajdują, musi być wiadome co tu robią (choć to nie zawsze) oraz ich statystyki muszą dawać odpowiednie wyzwanie drużynie, by nie wygrali łatwo. Mimo iż jest to krótkie, ta ściągawka może się okazać wielką pomocą, a już na pewno czymś bardzo użytecznym osobom nowym i nieświadomym, lub początkującym MG. |
Wyważanie drzwi dawno już otwartych. |
Przecież napisałem, że to jest bardziej dla nowicjuszy :P |
Tak patrząc to możesz napisać jeszcze artykuł pt. "Czym jest fantasy" albo "Co to jest RPG" -.-" Przecież "to też może się przydać nowicjuszom"... Poza tym np. Młotek i DnD podstawiają gotowe artefakty. Żaden system nie ogranicza TWORZENIA nowych, ale większość gotowe już daje. |
Wszystko napisane prawidłowo, tylko nie widzę większej potrzeby pisania tego :-P Tak jak zauważył Arango temat bardzo wiele razy przerabiany, a w większości nowszych podręczników wszystkie powyższe porady są zamieszczone. No i jak dla mnie to za tworzenie artefaktów biorą się MG a ci nowicjuszami zazwyczaj nie są (no może poza paroma wyjątkami) ;) |
Może warto napisać artykuł "Tworzenie SENSOWNYCH wątków na forach tematycznych"? Przydałoby się, oj przydałoby... tyle nerwów by wiele osób zaoszczędziło, a ile czasu! |
Se jest art. Arty se mają różne poziomy. Se można skomentować i se napić kawy. |
\'| Aż się nie mogłem powstrzymać, ażeby tego nie skomentować. Totalny gniot, a nie artykuł. Nawet nie polecił bym tego komuś do czytania w kiblu, podczas wypróżniania się... Przecież to jest tylko plan pracy - opis na brudno. Schemat, szkic, o ludzie. Jak to w ogóle może tutaj istnieć, i że nikt tego nie usunie litościwie? Szkoda wymieniać błędy, bo to coś, to jeden wielki błąd. Niestety, kawy się nie zdąży wypić, nim się z czytania tego czegoś nie wypisze. Co - o dziwo - zdąży sie zrobić, nim przeczyta całość, której nie ma za wiele. |
Hej, Korm, wpadniesz do mnie jutro między 12 a 15? Muszę wyciągnąć z szafy półtorarocznego trupa i przydałaby się pomoc osoby wykwalifikowanej. |
Na temat artefaktów warto byłoby coś napisać. Cały problem tego tekstu jest taki, że jego tytuł "Tworzenie sensownych artefaktów" jest ok, ale treść nie odpowiada na poruszony problem. Sensowny artefakt to taki, który pełni odpowiednią rolę fabularnie. Może być clou sesji, obiektem takim na horyzoncie, który jest mamidłem dla drużyny, może być uosobieniem jakiejś groźby, może być nagrodą, przedmiotem pożądania, czymś wspaniałym, jednocześnie przeklętym etc. Kiedy co tworzyć oraz jak należy wykorzystać? Jaki artefakt mógłby być ciekawym uzupełnieniem określonych sytuacji, jaki zaś nie? Warto okrasić artykuł przykładami pokazującymi właściwe/niewłaściwe konstruowanie sensownych artefaktów. Pokazanie sytuacji, że artefakt może być sensowny przy jakiejś sytuacji, przy innej nie. Wtedy dokładnie mówimy na temat "sensowności". Mieliśmy pewna próbę pokazania, jak konstruować artefakt, nawet jeżeli niezwykle pobieżną, natomiast kompletnie brak odpowiedzi: kiedy, dlaczego? Według mnie autor przedstawił kilka niezwykle ogólnych oczywistości, nie włożył specjalnego wysiłku, ażeby przemyśleć tematykę. Napisanie twierdzenia, że artefakt musi być klimatyczny oraz trudno osiągalny stanowią niewątpliwy truizm. Ale jednocześnie podpadają pod banał. Jest rzeczą normalną wykorzystanie iluś oczywistości pisząc artykuł, gorzej, jeżeli stanowią one jedyne składowe. |
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:34. |
Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
artykuły rpg