Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Ogólne RPG
Zarejestruj się Użytkownicy


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Czy jako Mistrz Gry...<!-- google_ad_section_end -->
Czy jako Mistrz Gry...
Autor artykułu: Sayane
10-11-2008
Post Czy jako Mistrz Gry...

Swojego czasu dostałam PW od Howgh'ka z pytaniem, które można by podsumować krótkim: "Jak prowadzić sesję?". Poniżej przedstawiam rozszerzoną wersję rozmowy, którą odbyliśmy na GG. Zaznaczam, że przedstawia ona moje subiektywne spojrzenie na MGkowanie - w moim przypadku się sprawdza. Artykuł głównie dla początkujących Mistrzów Gry (choć myślę, że graczom też się może przydać).

Howgh: Czy jako GM, wymyśliłaś CAŁĄ przygodę z góry, miejsca, postacie, sytuacje itp.?


Sayane: Przygodę wymyśliłam sama (jako fabułę), posiłkując się motywami z różnych książek, innych przygód, gier CRPG itp. Świat i rasy mam w części autorskie, w części zmodyfikowane z podręczników. Natomiast grać można w realiach zarówno podręcznikowych, książkowych, filmowych jak i w 100% autorskich. Jedynym ograniczeniem są tu prawa autorskie – należy zaznaczyć (ogólnie), gdy "ściągasz" przygodę czy motyw i nie przypisywać sobie cudzych pomysłów. Za dobry pomysł uważam też przeglądanie stron z materiałami do RPG (np. Wizards of the Coast). Zamieszczone tam mapy, rysunki potworów czy przedmiotów mogą podsunąć wiele ciekawych wątków.


Czy kierowałaś graczami i fabułą zgodnie z tym planem?
Mam zwykle ramowy plan i modyfikuje go w zależności od działań graczy. Ważne jest mieć określony cel gry, żeby cała fabuła miała sens. Moim zdaniem MG powinien mieć zaplanowane (oprócz głównego wątku) przynajmniej: od jakich BNów gracze otrzymają kluczowe informacje, gdzie znajdą najważniejsze przedmioty (czy pułapki) oraz czy BN będą nastawieni pozytywnie czy negatywnie do udzielania wskazówek. Warto mieć też pod ręką więzienie czy straż miejską, żeby gracze nie myśleli, że im wszystko wolno Inne materiały zależą już od stylu pracy MG. Można przygotować sobie opisy miejsc i sytuacji, mapy, zdjęcia czy rysunki przedmiotów, postaci i budynków, muzykę, filmiki, ramowe dialogi – jest jednak ryzyko, że gracze pójdą w innym kierunku, a wtedy cała praca na nic. MG nie jest w stanie ogarnąć pomysłowości graczy


Czy pozwalasz, by gracze wplatali własne wątki w Twoją przygodę?
Moja sesja składa się niemal w połowie z wątków graczy - zarówno z wplecionych w fabułę historii ich postaci, jak również pomysłów, na jakie wpadają w czasie gry. Przykładowo, opisując plac miejski piszę: "Widzicie dzieci, przekupki, grubego żebraka, kaczki itd.". Gracze – z własnej inicjatywy – stwierdzają, że gruby żebrak jest podejrzany i zaczynają z nim rozmowę. Wtedy ja, jako MG, przemycam przez żebraka jakieś nowe informacje, choć nie planowałam tego wcześniej. To banalny przykład, ale stosuje się w różnych sytuacjach. Uważam, że tak jest o wiele ciekawiej i dla graczy, i dla mnie - ostatecznie 4-6 osób będzie miało więcej pomysłów niż jedna. Poza tym gracze mają poczucie, że robią coś skutecznie, więc dobrze im się gra. Generalnie elastyczny MG, to dobry MG - nie ma nic gorszego jak mistrz na siłę wpychający twórczych graczy w ciasne ramy swojej fabuły.


Co to jest BN? Jak wpisuje w Google, to mam "Bank Narodowy", a to raczej nie o to chodzi.
BN, inaczej NPC (Non Playable Character), to Bohater Niezależny, np karczmarz, strażnik, szlachcic, gadający smok - postać sterowana przed MG lub zaproszona w tym celu do sesji osoba z zewnątrz, odgrywająca jakąś poboczną rolę.



Czy MG może być równocześnie graczem? Jeżeli tak, to jak steruje swoim losem? Pisze sam do siebie, czy robi co chce?
Tak, MG nierzadko jest graczem. Zwykle jest to konkretna, "długoterminowa" postać-BN wspierająca dla drużyny np w walce albo ciężkich zagadkach, gdy się zaplątają. Może to być np zleceniodawca, który podróżuje z drużyną i dzieli się w odpowiedniej chwili znanymi sobie informacjami. Nie ma być jednak chodzącą encyklopedią czy czołgiem - musi mieć bardzo dokładnie określony przez MG zasób wiedzy i rolę. Ważne jest, żeby nie faworyzować własnej postaci – MG jest przede wszystkim dla graczy, nie na odwrót.

Zdarza się też, że postać MG jest jego postacią „grywalną”, ale to częściej zdarza się w sesjach na żywo, gdzie MG jest rolą rotacyjną. Wtedy autopilot własnej postaci sprawia, że nie odstaje ona poziomem i wiedzą od reszty drużyny.


Czy MG ma prawo uśmiercić jakąś postać?
Oczywiście. MG ma prawo decydowania o losach każdej postaci. Albo raczej – przywilej. Z zasady jednak unika się zabójstwa. Jeśli postać ginie to zwykle z powodu własnej głupoty (np "Hurra! Zabije giganta szczoteczką do zębów!!") lub wyraźnego życzenia gracza. Oczywiście zdarza się czasem, że postać jest martwa od samego początku, tylko tego nie wie Dlaczego się unika? Na początku nie jest to może tak odczuwalne, ale im dłużej się gra (też im bardziej rozwinięta postać), tym więcej gracz "inwestuje" w postać - jej stworzenie, historię, przeżycia itp. Dobry gracz zostawia w postaci część siebie, więc uśmiercanie jej jest stosowane w ostateczności. Zawsze można ją podratować jakąś boską ingerencją, podrzucić przygodnego kapłana, źródło życia itp. Zwłaszcza, że zmarłą postacią się zazwyczaj już nie gra, nawet w zupełnie innej sesji, więc strata jest podwójnie bolesna.


Nie podoba mi się jeden z graczy i nie chce go w sesji, bo wyraźnie ją psuje. Mogę go nagle uśmiercić?
Zabicie postaci bo gracz jest ''be'' świadczy moim zdaniem o niedojrzałości MG. "Nie podoba Ci się moja piaskownica? To spadaj." - nie tędy droga, w końcu zostaniesz bez graczy. Sam ich zresztą wybrałeś. W wypadku, gdy gracz nie pasuje MG (i zwykle vice versa) często wystarczy normalnie porozmawiać, bo zmiana postaci z reguły nic nie daje – problem rozbija się o styl gry. Niech zrezygnuje sam i tyle. Jeśli gracz faktycznie rozwala sesje, a nie tylko nie dogaduje się z MG, to reszta graczy przychyli się do wniosku (który można przedyskutować w komentarzach). Czasami gracz rezygnuje też, gdy jego bohater nie dogaduje się z innym postaciami w sesji, a gracz nie chce zmieniać konceptu swojej dopieszczonej postaci.

W wypadku odejścia gracza z sesji rozwiązuje się to na 4 sposoby (zawsze musi być ciąg fabularny wydarzeń):
  • można, za zgodą gracza, przekazać postać komuś innemu - zwykle urządza się wtedy dodatkową rekrutację
  • można, za zgodą gracza, uśmiercić postać, np. w karczemnej bójce, w bitwie czy też w sposób zgodny z dotychczasową historią postaci (np. błędny rycerz rzuca się na smoka czy wiatrak). Może ją też zabić towarzysz z drużyny, z którym się nie dogadywała. Tę ostatnią opcję można zresztą stosować bezdyskusyjnie – jeśli bohaterowie biją się między sobą, to stosują się tu zasady normalnej walki. Chcieli się bić – pozabijali się – ich problem, nie MG.
  • bohater sam rezygnuje z zadania, które wykonuje drużyna, podaje jakieś uzasadnienie (np. zbyt mała nagroda) i idzie swoją drogą.
  • bohater przechodzi na autopilota, czyli prowadzi go MG lub inny gracz. Jest to opcja głównie dla doświadczonych MG, bo trzeba oddzielić wiedzę swoją od wiedzy postaci, wczuć się w jej klimat i charakter itd.
Dobrym pomysłem jest tez poczytać posty przyszłych graczy w innych sesjach (jeśli w jakichś grali), żeby ocenić ich styl gry, doświadczenie i dojrzałość.

Czy graczy trzeba informować o tym co chce się zrobić za chwile?
Jeśli masz na myśli informację typu: "Jest wieczór, chcę Was rano zaatakować oddziałem goblinów" - nie, oczywiście, że nie mówisz im tego. Postacie grzecznie idą spać, wystawiają warty lub nie a rano, znienacka gobliny ich atakują. Jeśli potwory wcześniej się skradają, a są wystawione warty, trzeba zobaczyć jakie są szanse, żeby gracze to zauważyli itd. Patrzyć całościowo.



Właśnie - czy MG musi być bezstronny?
Tak, Mg musi być bezstronny. Jasne, to tylko człowiek, jedną postać czy gracza będzie lubił bardziej, innego mniej, ale nie powinien ich faworyzować z tego powodu. Inaczej gracze nie będą się dobrze bawić i po prostu odejdą.


Widziałem sesje, gdy jedna postać miała "wizje jakieś broni", a potem nagle MG mu ją dał (po jakimś czasie). To nie jest faworyzowanie?
Trzeba odróżnić faworyzowanie od hm... jak to ująć... tworzenia historii bohatera. Zwykle takie specjalne rzeczy daje się
a) jako nagrodę za jakieś wielkie zasługi w przygodzie;
b) gdy gracz podczas przygody prowadzi postać zgodnie z opisaną wcześniej historią, założeniami, charakterem itp - taki bonus za dobre odgrywanie postaci;
c) gdy wcześniej umawiasz się z graczem, że historia jego postaci będzie wpleciona w przygodę. Postać ma cel, który Ty, jako MG, możesz (lub nie) jej przybliżyć. W takich wypadkach oczywiście inne postacie też powinny być traktowane zgodnie z zasługami czy umową, a przynajmniej wiedzieć, że istnieje taka możliwość.
Bonusem może być także nowa umiejętność, czar czy chowaniec, zwłaszcza, gdy bohater przez całą sesje ćwiczy daną zdolność czy wykonuje jakieś poboczne czynności, np. zbiera pieniądze na nowego konia czy uczy się szermierki na każdym postoju. Na takiej samej zasadzie możesz jednak zmniejszyć ilość XP (czy nagród) za złe odgrywanie postaci (niezgodne z kartą), małą aktywność w czasie sesji itp. Minusy mogą być zarówno za brak współpracy z drużyną (mimo że postać opisała się jako „miła i przyjazna”), jak i nadaktywność (np. barbarzyńca z intelektem na 4 rozwiązuje skomplikowaną zagadkę).


Jak to możliwe, ze Twoja sesja ma 3 lata, skoro radziłaś mi mieć plan i się go trzymać?
To, że moja sesja jest tak długa oznacza, że potrafiłam zaabsorbować i zaciekawić graczy na tyle, żeby zostali. Po prostu się dobrze bawią. Fabularnie minęły w niej 3 tygodnie, a planu jak najbardziej się trzymam. Dlaczego tak się dzieje? Otóż PBF jest dla graczy, którzy albo nie mają własnych drużyn w rzeczywistości, albo czasu by grać regularnie. Jeśli myślisz, że gracze będą odpisywać codziennie, wybij to sobie z głowy. Pierwszy tydzień, dwa, góra miesiąc - owszem. Później utrzymanie tempa 1 post/tydzień jest sporym sukcesem. Poza tym wielu graczy nudzi się i odchodzi z sesji – nudzi się albo czekaniem na posty albo fabułą. Wtedy stosuje się rozwiązania opisane w punkcie o śmierci. Poza tym dobry post w PBF to zwykle pół strony A4 (a nieraz dochodzą do 2, ale zwykle w początkowych stadiach sesji). Opisanie co czuje, robi i myśli postać zajmuje trochę czasu i energii.

Nie radzę tworzyć na początek drużyny większej niż sześcioosobowej. Ważne, żeby ocenić swoje siły – czy potrafisz zapanować nad graczami, poświęcić każdej postaci odpowiednią ilość uwagi. Sesje 8-12-osobowe mają często po 2 MG. Poza tym przy większej ilości graczy sesja bardziej się rozwleka - nieraz trzeba czekać na posty wszystkich graczy by iść dalej, więc wieje nudą. Nie mówiąc już o tym, jak drużyna rozlezie się po mieście i każdy robi co innego
Ostatnio przyjęłam też nową metodę prowadzenia. Jeśli gracze nie odpisują przez tydzień (u mnie taki jest deadline w sesji, chociaż już nie wyrzucam z powodu milczenia) to piszę kolejnego posta jako MG i fabułą toczy się dalej. Jeśli potem okaże się, że jakaś postać jest głodna, zostawiła broń w gospodzie, albo dostała po głowie, bo gracz nie odpisał, że się broni to trudno – trzeba było pisać. To normalne, że czasem ktoś nie ma pomysłu, czasu, albo po prostu nie ma nic do napisania, ale to nie powód by stopować tych graczy, którzy piszą regularnie. Gracz może zostawić w komentarzach notkę, że nie ma czasu, prosi o autopilot, lub nie ma pomysłów. Jeśli tego nie robi, tym gorzej dla postaci.


Czy istnieje korespondencja w trakcie sesji MG -> Gracz i Gracz -> Mg na PW? Nie psuje to gry, skoro co chwila ktoś wie co się stanie za chwile? Gdzie tu jakiś element zaskoczenia?
Istnieje, chociaż praktyczniej jest, gdy cała drużyna ma swoje GG (lub własny dokument na googledoc). U mnie głównie w trzech przypadkach.
  1. Gdy gracz np powiadamia mnie zawczasu, że chce przejrzeć książkę w bibliotece. Wtedy dostaje ode mnie gotowy tekst księgi i wkleja go do swojego posta wraz z opisem czynności. Dzięki temu sesja nie rozwleka się na 3 posty (gracz-MG-gracz), tylko jest jeden. W przypadku sesji PBF uważam, że takie przyśpieszenie akcji bardzo ułatwia życie.
  2. Czasami zdarza się dialog: „czy mogę zrobić to-a-to, lub poszukać tego-i-tego” - „Owszem możesz, a co wyjdzie to zobaczysz” Tutaj zapobiega się opisom ze strony gracza w stylu: wpadam do jaskini, biegnę na jej koniec i łapię kryształ z ołtarza. Gdy pojawia się taki post, MG musi odkręcać: „wcale nie biegniesz bo jaskinia jest zalana, pływają piranie itd” – zero fabuły i klimatu. Dlatego przy ciekawszych miejscach lepiej wcześniej spytać, czy coś się w ogóle da wykonać, zamiast czekać na opis MG (który zresztą można dać graczowi, by umieścił w swoim poście, podobnie jak w przypadku biblioteki – też oszczędność czasu). Przydaje się również przy bardziej skomplikowanych akcjach (np przy walce) – gracz może opisać od razu czynność i jej wynik. Oczywiście jeśli MG zawczasu powiedział, że np skok z dachu się nie udał, gracz nie może się z niego już wycofać.
Bawisz się w kostki?
Czasami, zwykle w trakcie walki rzucam na trafienie, oraz przy perswazji i zauważaniu, żeby było sprawiedliwie. Ale nie podaję wyników liczbowych w grze.

Czy sesja ma koniec? Jak się kończy sesja? "Wszyscy żyli długo i happy"?
Czy sesja ma koniec? Jasne. Kończy się zwykle po wykonaniu zadania i otrzymaniu nagrody, lub gdy postacie zrealizują określony przez nich lub MG cel. Wyjątkiem są kampanie, gdzie gra przewidziana jest na wiele przygód, które sensownie łączą się w całość, np. różne misje drużyny w czasie jednej wojny. A czy happy end? Nie, niby czemu? Grałam w sesji, gdzie na końcu okazało się, że wszyscy byliśmy od początku martwi. Ale może się też zdarzyć, że na koniec kampanii bohaterowie dostają własne ziemie i grody, pożenią się i żyją dalej; w każdej chwili można wtedy zacząć nową przygodę. Rzecz gustu.

Autor artykułu
Sayane's Avatar
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: The World
Posty: 9 934
Reputacja: 5135
Sayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputacjęSayane ma wspaniałą reputację

References
Swojego czasu dostałam PW od Howgh'ka z pytaniem, które można by podsumować krótkim: "Jak prowadzić sesję?". Poniżej przedstawiam rozszerzoną wersję rozmowy, którą odbyliśmy na GG. Zaznaczam, że przedstawia ona moje subiektywne spojrzenie na MGkowanie - w moim przypadku się sprawdza. Artykuł głównie dla początkujących Mistrzów Gry (choć myślę, że graczom też się może przydać).

Oceny użytkowników
Język
85.8%85.8%85.8%
4.29
Spójność
88.6%88.6%88.6%
4.43
Kreatywność
85.8%85.8%85.8%
4.29
Przekaz
97.2%97.2%97.2%
4.86
Wrażenie Ogólne
97.2%97.2%97.2%
4.86
Głosów: 14, średnia: 91%

Narzędzia artykułu

  #1  
Howgh on 10-11-2008, 22:38
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
60%60%60%
3
Przekaz
100%100%100%
5
Wrażenie Ogólne
100%100%100%
5
Średnia:84%
Wohoo.. Kiedy to było..

Mi się Twoja pomoc bardzo "na początku" przydała, więc myśle, że innym Nowym
(i chyba nie tylko ) też może pomóc.

Naprawde niezła robota.



Pozdrawiam.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Mira on 11-11-2008, 01:01
Odezwę się, bo nie zgadzam się z oceną kreatywności, która wystawił Howgh, gdyż moim zdaniem odpowiedzi Sayane oraz to, że zebrała wszystko do kupy i wrzuciła tutaj jako swoisty pomocnik, wymagało duuuużo chęci.
Z doświadczenia wiem, że takich pytań "jak zacząć" obsługa dostaje mnóstwo i zwykle po prostu odsyła się te osoby do konkretnych tematów pomocy forum. Rzadko kto ma po prostu czas na indywidualne tłumaczenie wszystkiego. Tymczasem Sayane odpowiedziała nie tylko na wszelkie pytania, ale zrobiła to w sposób kompetentny i na tyle ogólny, by mogło się to przysłużyć innym.

Oczywiście, można się dopatrywać uchybień w rodzaju "to czy tamto można by bardziej rozpisać", jednak biorąc pod uwagę, że był to tekst pisany na potrzeby chwili... szacun.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Redone on 11-11-2008, 10:28
Ocena użytkownika
Język
80%80%80%
4
Spójność
100%100%100%
5
Kreatywność
100%100%100%
5
Przekaz
100%100%100%
5
Wrażenie Ogólne
100%100%100%
5
Średnia:96%
Wow, jetem pod ogromnym wrażeniem. Trzeba naprawdę wiele cierpliwości by tak wszystko tłumaczyć krok po kroku, wiem z własnego doświadczenia jak się ludzie do mnie na GG zgłaszają. A jeszcze więcej samozaparcia trzeba by to wszystko potem tak ładnie złożyć w całość i podać na tacy dla reszty LI. Pozwolisz Mira że Cię zacytuję bo to doskonałe podsumowanie: szacun.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Kelly on 12-11-2008, 13:16
Ocena użytkownika
Język
100%100%100%
5
Spójność
100%100%100%
5
Kreatywność
100%100%100%
5
Przekaz
100%100%100%
5
Wrażenie Ogólne
100%100%100%
5
Średnia:100%
Także przeczytałem wywiad i wydaje mi się bardzo sensowny. Jego szczególną zaletą jest jasne oraz syntetyczne opracowanie tematu. W tym kontekście podoba mi sie formuła pytań i odpowiedzi, która ułatwia wypunktowanie spraw, według autorki, ważnych. Każdy z tych punktow można, rzecz oczywista, rozwinąć, ale jak na podsumowanie, tekst Sayanne trafia w sedno. Należy docenić fakt, że autorka zabrała się za potężny temat, który niełatwo ująć w ramach, a jednak jej sie to udało. Duże gratulacje.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Sayane on 12-11-2008, 13:53
Dziękuję Tutaj gratulacje należą się także Howgh'kowi - ostatecznie to on, jako przyszły MG, zadawał pytania
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
Arango on 05-02-2009, 22:54
Nigdy nie byłem zwolennikiem prowadzenia za rękę przyszłych MG uważając, że najlepszą metodą jest jest minimum teorii, a maksimum praktyki, ale trudno nie docenić wkładu pracy włożonego w powstanie tego artykułu.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #7  
iwoszki on 06-08-2009, 10:23
Naprawdę fajnie zrobiony poradnik dla naprawdę zielonych... Gratulacje!
Aha, popraw tylko "narody" na "nagrody" w ostatnim punkcie.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #8  
Aramin on 20-05-2014, 21:31
Za to narody powinny dać Ci nagrody
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:02.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166