|
Pozostałe systemy RPG Wszystko o systemach nie wymienionych w pozostałych działach |
|
| Narzędzia wątku | Wygląd |
19-10-2015, 13:22 | #41 |
Reputacja: 0 | Na sesjach w DW tempo rozwoju postaci właśnie zostało tak zaprojektowane, aby - przynajmniej na pierwszych poziomach - awansować nawet co sesję (albo przynajmniej 4 poziomy w 5-6 sesji). Tu nie ma "manczkinizmu", szczególnie iż jedyna możliwość rzekomego "manczkinowania" przy tempie rozwoju postaci (wyniki "6-") powinna nieść za sobą konsekwencje w postaci ruchów prowadzącego (tych cięższych). Po drugie, rozwój BG w DW na ogół jest "horyzontalny" ("poziomy"): postać głównie zdobywa nowe możliwości (nowe ruchy), jedynie po 6. poziomie może wziąć lepszą wersję poprzedniego Advanced Moves. Po trzecie, od 10. poziomu i tak zaczyna się powoli kończyć grę postacią z ideą jaką jest - zamiast "awansu na 11. poziom" zmienia się albo postać na nową, albo gra się nową w towarzystwie i zaledwie asyście starej, albo gra się tym samym BG z zupełnie inną koncepcją postaci (nowa klasa, reset wielu dotychczasowych ruchów postaci). To po prostu gra, gdzie już na starcie postać "coś umie", zaś najpóźniej po około 8-10 sesjach jest względnie potężna. To gra, gdzie po piętnastu lub dwudziestu sesjach (zależnie od tempa otrzymywania PD i długości sesji) albo kończy się kampanie, albo... kończy się postacie. "Negatywny feedback" ująłem głównie za błędne stosowanie terminologii (niestety, ale cegiełka po ciegiełce i w ten sposób dalej ludzie będą utożsamiać kombinowanie nad postacią z oszukiwaniem i działaniem na szkodę graczom). Ostatnio edytowane przez Mansfeld : 19-10-2015 o 13:45. |
19-10-2015, 13:44 | #42 | |
Krucza Reputacja: 1 | Cytat:
| |
19-10-2015, 14:18 | #43 |
Reputacja: 0 | Rozwój postaci w DW nie jest nagrodą - jest zależnością "im bardziej jesteś aktywny, tym szybciej skończysz grę danym konceptem" Wystarczy spojrzeć na sprawę z trochę innej strony. Poza tym, przynajmniej na sesjach w których uczestniczyłem, róznica poziomów pomiędzy członkami drużyny była ledwie odczuwalna. Przykładowo, postać Thief który dołączył w środku kampanii (po ~12-13 sesjach). Poza pierwszą jego sesją, gdzie miał jedynie ruchy podstawowe klasy, nie było widać iż tamten Thief był jakieś pięć poziomów za drużyną. Dungeon World także jest sprofilowane pod (bardziej) aktywnych graczy, którzy wspólnie z prowadzącym chcą tworzyć historię, fikcję, niekiedy i elementy świata przedstawionego. To wciąż sprofilowana gra polegająca na graniu "w coś konkretnego", a nie uniwersalny bezbarwny "system do wszystkiego, czyli do niczego" który proponuje customowy transparentny kompromis mający dogodzić różnym preferencjom. |
19-10-2015, 14:38 | #44 | |
Krucza Reputacja: 1 | Cytat:
No ale co ja napisałam w obu postach a propos profilu DW?! Przecież dokładnie to samo - więc nie rozumiem po co powyższy wywód. I zdaje się również wytłumaczyłam również skąd wg mnie wynika opcja na manczkinizm/powergaming (gracze bardziej aktywni = więcej PDków = super szybki awans vs. gracze mniej aktywni (nie znaczy gorsi) = mniej PDków = wolniejszy rozwój). Co do "DW= graniu w coś konkretnego" vs. "inne systemy do wszystkiego, czyli do niczego" - to są dywagacje z cyklu "wyższość świąt wielkanocnych nad świetami Bożego Narodzenia". | |
19-10-2015, 18:51 | #45 |
Reputacja: 1 | corax - a jak widzisz ten system jako mechanikę gry na forum? |
19-10-2015, 19:53 | #46 |
Krucza Reputacja: 1 | Hmmm - spogląda na stos notatek ze swojej kampanii - dobre pytanie. Nie zastanawiałam się nad tym do tej pory, bo szczerze powiem, odłożyłam DW ad acta. Ale myślę, że mogłoby to zadziałać ok, chociaż mam wrażenie, że tempo rozgrywki musiałoby być dość szybkie tj. krótkie i częste odpisy (również ze strony MG), tak aby utrzymać zaangażowanie i aktywność wszystkich graczy oraz spójność historii. Mechanika sama w sobie jest nieskomplikowana więc nie sądzę, aby odstraszyła graczy "niemechanicznych". |
|
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
| |