lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Pozostałe systemy RPG (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/)
-   -   Das Schwarze Auge - czy przyjmie się u nas? (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/6555-das-schwarze-auge-czy-przyjmie-sie-u-nas.html)

Gwena 05-12-2008 21:39

Das Schwarze Auge - czy przyjmie się u nas?
 
Jako, że nowy cRPG Drakensang: The Dark Eye pojawi się za kilka dni w Polsce przed decyzją o zakupie postanowiłam przyjrzeć się mechanice systemu na jakim jest oparty.
Zdobyłam angielską wersję podstawki "The Dark Eye - Basic Rules" v4 i jestem pod wrażeniem. Być może dlatego, że jeszcze nie sprawdzałam jej w praniu, znaczy na stole :)

Plusy to bardzo rozbudowane statystyki postaci, znacznie lepiej opisujące postać niż standardowe rozwiązania, czyli:
Odwaga (w sensie zdolności do szybkiego działania w krytycznych sytuacjach)
Spryt
Intuicja
Charyzma
Zręczność manualna (koordynacja ręki i oka)
Zwinność
Budowa
Siła
i dodatkowa cecha - pozycja społeczna.
Znana z wielu systemów Silna Wola jest skilem - tak więc można powiedzieć, że cech opisujących postać jest razem 10. A punktów do wydania na postać malutko...

Mechanika jest na pierwszy rzut oka skomplikowana mimo, że używa dwóch tylko kostek - k20 i k6, za to wiele testów trzeba rzucać 3 kostkami np. by się wspiąć na klif trzeba zdać testy na odwagę, zwinność i siłę. Przy czym lepiej by na żadnej kości nie wyszło 20 - bo to wtopa...

W systemie obowiązują przywary i przewagi podobne do Dzikich Pól czy GRUPSa, minimalny wzrost HPków jak w młotku czy DP, koszty zakupu skili rosną jak w ED. W grze trzeba uwzględniać zmęczenie.
Mam wrażenie, że system premiuje maksymalny (acz jeszcze strawny) realizm i przeciwdziałanie powergamingowi oraz munchkinizmowi - i dla tego już z góry go lubię!

Z polskich akcentów - podobnie jak w młotku jest Rosja (Kislev) i tu mamy Fountlandie która zgodnie z opisem ma być średniowieczną Rosją. Jak zwykle zabójczy poziom wiedzy historycznej - bo średniowieczna Rosja właściwie nie istniała ;P a na dokładkę w tym systemie jest republiką szlachecką z elekcyjnym przywódcą i skrzydlatą jazdą.

Minus - masa dodatków (system powstał 25 lat temu!) ale po niemiecku :( Po angielsku dostępne tylko 3 podręczniki.

Może ktoś z Was kiedyś się z Das Schwarze Auge spotkał?

rasta 09-12-2008 23:31

Moim skromnym zadaniem zdaniem miał by wielkie szanse zwłaszcza że dzieci D&D nabrały trochę wieku i ogłady i chętnie by spróbowały czegoś nowego zwłaszcza że Młotek 2ed tak jak by stoi w miejscu od jakiegoś czasu...
Choć z drugiej strony nasz rynek wydawniczy jest strasznie Trudny i obolały, temu potrzebna była by promocja na wszystkich konwentach ( a trochę ich mamy).
Ale aby być pewnym jego potencjału przydało by się najpierw go przetestować a przynajmniej przejrzeć. Bo z twych ustach zapowiadał by sie cudnie.

Gwena 10-12-2008 00:47

Trwa przeglądanie systemu - wygląda na to, że zaczniemy go testować.
Pierwsze uwagi:
1. System jest bardzo skalowalny - można grać prostym zawartym w podstawce, można też stopniowo, dzięki dodatkowym zasadom z podręczników doprowadzić go hiperrozbudowanego, np. z piekielnie realistyczną walką
2. System nie lubi za bardzo czarusiów... rzucanie magi szybko wyczerpuje.
3. Grać powinno się drużyną i to nieźle dobraną. Samotnie się nie przeżyje.
4. Nie jest to system epicki ani heroiczny (choć istnieje jakiś setting bardziej w stylu dnd, ale na pewno do tamtego świata musi być sporo zasad zmienionych)
5. Budowanie postaci opiera się na archetypach: rasie, kulturze, profesji. W podstawce jest ich po kilkanaście, ale w dodatkach jest przerażająca ilość archetypów do wyboru (samych magicznych koło 100)

Kilka cytatów z rozmów na GG:
"jak spotykasz dzika i masz rohatynę oraz kolegów to przejdziesz go bez problemu...jak polazłeś sam, ze sztyletem w krzaki to Twój problem"
"Podoba mi się - jest prostsze niż GURPS - bardziej poukładane, choć podręcznik jest źle poukładany (tak dla równowagi)"
"czytałem jeszcze trochę wczoraj DSA, potem stoczyłem bój wygenerowanej postaci (skauta) z 1 goblinem. W pierwszym podejściu skaut odstrzelił gobosa z kuszy. W drugim, niestety nie trafił z kuszy i walka potem trwała z 15 rund, skaut w końcu wygrał ale z trudem - jedną ciężką raną wyszedł."
"taaa, walka jest prosta... pod warunkiem że atakujesz z zasadzki, z przewagą liczebną, bronią dystansową, a przeciwnicy są bez zbroi, tarcz, przywódców. I najlepiej jak śpią. W innych przypadkach lepiej wiać. :)
walka jest hmm bolesna ... a jak przeciwnicy, nawet słabi, maja przewagę liczebna, to już dramat, no i walka toczy się do pierwszej rany, bo kary są mocne (i tak, istnieją tu earthdawnowe rany)"
"Są jeszcze zasady odnośnie zasięgu broni białej, tj sztylety/miecze/halabardy, i skracanie/wydłużanie dystansu a dokładniej - większość tego to zasady opcjonalne, ale są najciekawsze. Walka powinna być strategiczna. Bezmyślna młócka szybko źle się skończy. Choć w gruncie rzeczy główne przeliczania można zrobić przed, a same testy są dosyć szybkie to w wersji skomplikowanej mi się podoba - ale będzie wymagająca do prowadzenia i grania czyli zasadniczo na plus"

Arango 10-12-2008 00:51

Będziemy testować ? :D Czy to znaczy to co myślę ? :D

Gwena 10-12-2008 01:04

Ano... jako niemieckojęzyczny dostaniesz z 1000 stron do przełożenia na nasz piękny język po czym pozwolimy Ci poprowadzić. Pasuje? :diabol:

Arango 10-12-2008 01:12

Nic nie tłumaczę :D Nic nie prowadzę :D

Ale żeby nie było offtopu, zapoznam się z materiałem przy najbliższej okazji :)

Gwena 11-12-2008 12:40

Jest generator postaci do DSA po angielsku!
TDE Character Generator

Oprócz podstawowej bazy danych (archetypy z podstawki) można ściągnąć obszerniejszą bazę ras, kultur i profesji:
http://www.dsachargen.de/data/TDECharGenDataV1.zip

Miłej zabawy :)

rasta 12-12-2008 22:45

WoW!!! no i już wszystko jest jak bum-cykcyk :)
zapoznawszy się wstępnie z systemem mogę powiedzieć: OMFG! czemu nie wydajemy tego w PL:(? system jest świetny wydaje mi się że jest troszkę podobny do Wiedźmina i KC w tworzeniu postaci... tworzenie jest długie i skomplikowane ale strasznie mi się podoba:) a dzięki generatorowi to pikuś w tym wszystkim!.
próbnej walki jeszcze nie zrobiłem ale i tak się fajnie zapowiada.
Polecam ten system każdemu!
P.S chrońcie dzieci przed DnD4ed.!

Gwena 13-12-2008 12:14

Po pierwszej sesji w systemie.

Wrażenia - rewelacja. Mimo początkowych obaw o kłopotliwość rzutów na 3 cechy przy większości okazji to się sprawdza bardzo dobrze. I pozwala na szybkie wzbogacenie narracji.
Przykłady:
- rzut na jazdę to rzuty na charyzmę, zwinność i siłę. Inaczej mówiąc po rzucie wie się czy udało się utrzymać autorytet u konia :), utrzymać na siodle i pokierować wierzchowca tam gdzie się chce. Wynik rzutu to od razu gotowa historia do opowiedzenia.
- rzuty ma talenty społeczne to najczęściej zestaw: Spryt, Intuicja oraz Charyzma - jak się nie powiedzie od razu widać w czym daliśmy ciała :)

Po opatentowaniu zasady, że kolejność kolorów kości jest zawsze stała: czyli np pomarańczowa kość to pierwsza testowana cecha, zielona - druga, czarna trzecia testy zaczęły przebiegać sprawnie.

W walce najczęściej rzuca się jedną kością na atak lub parowanie - przebiega to bardzo sprawnie. Dobrze dobrane (i bolesne) kary za pancerz i ewentualne rany dają realistyczny przebieg walki.
Koniec walki człeka uzbrojonego we włócznie czy długi miecz z nożownikiem na równych prawach. Jest możliwa, ale póki nożownik nie zaryzykuje skutecznie skrócenia dystansu nie ma szans na zadanie ciosu. Natomiast jeśli mu się uda doprowadzić do zwarcia (co jest bardzo ryzykowne) to z kolei osoba używająca dłuższej broni znajduję się w naprawdę poważnych kłopotach.
Broń czasem może zostać zniszczona - np przy parowaniu krytycznego ciosu trzeba sprawdzić czy sztylet którym się osłoniliśmy nie pękł.
Wreszcie doceniona broń dystansowa. W takim DnD wojownik najeżony bełtami spokojnie ubije maga jak znajdzie się z nim twarzą w twarz. Tu kary za rany (a każde trafienie z kuszy to zawsze rana) wyrównają ich szanse gdy dojdzie do zwarcia.

Magia - nie testowana póki co. Podobnie religia czeka na przegryzienie się przez niemieckie podręczniki.

Arango 13-12-2008 14:55

Poczekajta do następnego tygodnia :D Na razie zazdrość mnie w tyłek gryzie. :)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:43.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172