lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Pozostałe systemy RPG (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/)
-   -   Nobilis (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/6657-nobilis.html)

Diriad 29-12-2008 23:39

Nobilis
 
"Wyobraźcie sobie Sandmana Neila Gaimana i Hellraisera Clive'a Barkera doprawione absynthem. No i jeszcze dodatkowo kwiaty. Taki jest właśnie Nobilis" - tak podsumował go Kenneth Hite.

No i fajnie, ale ja - i pewnie wiele innych osób - nie czytałem ani Sandmana, ani Hellraisera.

Nobilis jest systemem, w którym gra się półbogami - a właściwie całkiem bogami. Istotami, które kiedyś były ludźmi, lecz zostały obdarzone przez jednego z Imperatorów cząstką duszy, dzięki czemu związani zostali nierozerwalnie z jakąś częścią Kreacji - czy to zdradą, miłością, ogniem, wiecznością, zagadką, czy bronią - czym tylko się zapragnie. Nobilis (albo Szlachetny, Dominus, albo Moc) ma nad swoją dziedziną nieograniczoną prawie władzę i sprawuje nad nią pieczę.

Równocześnie istnieje świat zwyczajny oraz mityczny - łączą je właśnie Nobilis. Jednak na różnych płaszczyznach toczą się wojny - między Światłem a Ciemnością, między Niebem a Piekłem... Ale nawet one jednoczą się w jednej największej wojnie z... no właśnie, jak to przetłumaczyć? "Excrucians". Pochodzą oni spoza Kreacji i chcą ją bezpowrotnie zniszczyć.

System pozbawiony jest kości! Twórcy zakładają grę Szlachetnymi, którzy - jeśli coś jest w ich mocy - po prostu robią to, bo bądź co bądź są bogami. A kiedy coś jest poza ich zasięgiem... Wtedy mają do dyspozycji Punkty Cudów, które pomagają to osiągnąć (można je porównać z Punktami Pustki z "Legendy Pięciu Kręgów").



I to był krótki wstęp dla tych, którzy nie słyszeli o Nobilis, a dzięki temu może zainteresują się tą pozycją. Ja jednak ten temat zakładam, ponieważ chciałbym zadać kilka pytań do tych bardziej zaawansowanych.

Przeglądam podręcznik (w języku angielskim) od kilku dni i jakoś ciągle nie mogę się "wgryźć" w system. Niby czytam opisy kolejnych rzeczy, ale luk pozostaje tyle, że nic nie układa mi się w logiczną całość - nawet wybrakowaną.

Myślę, że brakuje mi jakiegoś punktu zaczepienia.

Stąd biorą się moje pytania:

1. Jak tak naprawdę wygląda gra? - właściwie... co się robi? Przeglądałem nawet przykładową sesję w podręczniku, lecz pierwsze, na co się natknąłem, to obszerny fragment sceny walki, której według założeń gry z początku podręcznika powinna być znikoma ilość.

2. A to wiąże się z kolejnym pytaniem: Na czym polega "atakowanie" przez innych Nobilis lub Excrucian na domenę Szlachetnego? O tym wspomina się bez przerwy - "nie atakują wzajemnie siebie samych, lecz swoje domeny". Ale jak zaatakować, dajmy na to, Podstęp?

3. Na jakiej zasadzie działa "równoległość" świata duchowego i realnego? Czy jest się albo w jednym albo w drugim? Czy to może jeden świat na kilku płaszczyznach? Całkowicie się w tym gubię.

4. Jak się ma tworzenie... Kotwic? (Anchors) do prawa Lorda Entropii o zakazie kochania? - "The Windflower Law" głosi: "Thou shalt not love". A czy posiadanie Anchora nie jest jednoznaczne z łamaniem tego zakazu, skoro by go stworzyć, Nobilis musi go kochać bądź nienawidzić?

System jest bardzo mało popularny, ale jeśli akurat ktoś go zna, prosiłbym też o kontakt na PW.

Pozdrawiam!
Julek

Geduin 11-11-2009 10:50

Oho. Szkoda, że nie byłem uczestnikiem tego forum, gdy poruszyłeś ten temat. Nadal Cię interesuje?

Diriad 01-12-2009 22:27

Oho! Z lekkim opóźnieniem odpisuję teraz ja, ale chyba nie tak wielkim w porównaniu z okresem milczenia forum na temat Nobilis ;)

Ale jak najbardziej, nadal jestem ciekaw tych rzeczy, bo od tego roku nie wczytywałem się kolejny raz głębiej w podręcznik. Za to zaglądałem na forum i stronę Eos Press, które od 1,5 roku nosi się z zamiarem wydania 3 edycji Nobilis. Strona aktualnie nie działa, a na forum też wiele nie ma. Więc - oprócz poprzednich pytań - nie wiesz czy, co i jak dzieje się w tej kwestii?

Geduin 02-12-2009 09:58

Cytat:

Napisał Diriad (Post 181536)
"No i fajnie, ale ja - i pewnie wiele innych osób - nie czytałem ani Sandmana, ani Hellraisera.

Cokolwiek Gaimana ma zbliżony klimat - Sandmanowi jest po prostu najbliżej. Dobrą wyniesioną byłaby też Susan Sto Helit.

Cytat:

Napisał Diriad (Post 181536)
1. Jak tak naprawdę wygląda gra? - właściwie... co się robi? Przeglądałem nawet przykładową sesję w podręczniku, lecz pierwsze, na co się natknąłem, to obszerny fragment sceny walki, której według założeń gry z początku podręcznika powinna być znikoma ilość.

Przykładowa sesja w podręczniku pokazuje sytuację, gdy dwie strony już spaprały swoje intygi. To się zdarza, ale rzadko prowadzi do zadowalającego rozstrzygnięcia.

Przy mocach którymi dysponują Suwerenni najczęstszym efektem bezpośredniej konfrontacji jest rozpierducha na całe miasto, a wróg tak czy siak przeżywa i ucieka (w końcu Przybysze dysponują podobnymi mocami).

Cytat:

Napisał Diriad (Post 181536)
2. A to wiąże się z kolejnym pytaniem: Na czym polega "atakowanie" przez innych Nobilis lub Excrucian na domenę Szlachetnego? O tym wspomina się bez przerwy - "nie atakują wzajemnie siebie samych, lecz swoje domeny". Ale jak zaatakować, dajmy na to, Podstęp?

Tłumaczenie Nobilisa na polski to wyzwanie samo w sobie, pozwolę sobie więc tu i ówdzie podrzucić terminologię którą przyjąłem. Zatem atakowanie przez Przybyszów (Mrocznych Jeźdźców, Oprawców) domeny polegać będzie na utworzeniu na ziemi sytuacji odpowiadającej istocie Domeny, odprawieniu rytuału łączącego tą sytuację z całą Domeną i wpłynięcie na tą sytuację tak, by wypaczyć jej sens.

Szczegóły są zależne od konkretnej domeny i tego, jak gracz sobie ją wyobraża. Jeśli powiemy że Podstęp to "kłamstwo w celu uzyskania przewagi", atak na podstęp może polegać na zmienieniu sytuacji tak, by "kłamstwo" w podstępie zmienić na "prawdę".

Dajmy na to, bierzemy nieuczciwego sprzedawcę samochodu, który zachwala zdezelowanego grata jako prawdziwy rarytas. Po połączeniu tego wystąpienia podstępu z domeną przybysz (a raczej okruch przybysza - sami przybysze nie wpadają za często na ziemię) w mistycznej perspektywie rozmawia z duchem samochodu, poznaje jego problemy i pomaga mu i leczy. Kupujący śmiertelnik zatem kupuje faktyczny, w pełni sprawny rarytas. W efekcie fundament podstępu zostaje podkopany, a domena osłabiona.

Cytat:

Napisał Diriad (Post 181536)
3. Na jakiej zasadzie działa "równoległość" świata duchowego i realnego? Czy jest się albo w jednym albo w drugim? Czy to może jeden świat na kilku płaszczyznach? Całkowicie się w tym gubię.

To dwie perspektywy patrzenia na ten sam świat. Bliższą "prawdziwej" rzeczywistości jest perspektywa mistyczna - świat prozaiczny tylko tłumaczy to na język praw fizyki. Ciekawym przykładem jest tutaj ściągnięcie na chwilę słońca z nieboskłonu (choćby po to, żeby porozmawiać przy piwie) - w prozaicznej rzeczywistości będzie to obserwowane jako zaćmienie. Co więcej - to zaćmienie można normalnie obliczyć, jak każde inne.

Kłopotem jest oczywiście tłumaczenie z jednej perspektywy na drugą. Zwykle załatwia się to w ramach kontraktu, tj. "drodzy gracze, proszę nie róbcie rzeczy wywołujących paradoksy, albo będziecie sami je tłumaczyć" :-)

Cytat:

Napisał Diriad (Post 181536)
4. Jak się ma tworzenie... Kotwic? (Anchors) do prawa Lorda Entropii o zakazie kochania? - "The Windflower Law" głosi: "Thou shalt not love". A czy posiadanie Anchora nie jest jednoznaczne z łamaniem tego zakazu, skoro by go stworzyć, Nobilis musi go kochać bądź nienawidzić?

Ukułem sobie termin "Ostoja", bo "Kotwica" mi się wyjątkowo źle kojarzy. Więc co konieczności kochania/nienawidzenia Ostoi - Entropia po prostu uważa to za zabobon i nie dopuszcza jako dowodu w sądzie.

Całkiem przypadkiem jest to tematyka sesji, która akurat się rozgrywa obok :-)

Co do wydawcy i wydawania, to niestety nie śledzę tematu. Osobiście korzystam z 2 edycji, ale jakby wyszła trzecia to chętnie się też zaopatrzę.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:17.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172