|
Pozostałe systemy RPG Wszystko o systemach nie wymienionych w pozostałych działach |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
15-09-2015, 14:00 | #1 |
Reputacja: 0 | Dungeon World Dungeon World to wydana w listopadzie 2012 roku gra Sage LaTorry oraz Adama Koebela oparta na silniku "Powered by the Apocalypse" (z pierwowzoru, czyli gry Apocalypse World). Dungeon World jest grą o niezwykłych w swoim rodzaju bohaterach wspólnie odkrywających i przemierzający niezbadany, niebezpieczny fantastyczny świat, zmagających się z potworami i przeciwmnościami świata, zdobywającymi skarby i magiczne przedmioty. Poniekąd gra inspirowana nurtem D&D (wszerz od przynajmniej AD&D 1e/2e do najnowszych edycji D&D). Oficjalna strona gry. Ktoś to zna, gra(ł)? Osobiście zdarzyło mi się rozegrać ponad dwadzieścia sesji, spróbować poprowadzić kampanię (niestety zakończyło się na trzech sesjach). Ogółem przyjemna gra, z ciekawymi rozwiązaniami i jednocześnie bez olbrzymiego balastu tabelek i cyferek. |
16-09-2015, 10:30 | #2 |
Reputacja: 1 | A możesz w kilku punktach opisać, czym to się różni od standardowego lochotłuka?
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: wolny czas [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas |
16-09-2015, 12:22 | #3 |
Reputacja: 0 | Sama specyfika silnika Powered by the Apocalypse wprowadza róznice: - Zamiast "udało się"/"nie udało" się są trzy stopnie wpływu na fikcję: wynik 10+ (z 2d6 plus modyfkator) daje pełen sukces/więcej opcji, 7-9 to ambiwalentny rezultat, częściowy sukces i/lub tzw. "GM Move" (lżejszy, mniejsze konsekwencje oraz zmiany), 6- to generalnie możliwość wprowadzenia pełnych konsekwencji przez prowadzącego plus +1 XP dla postaci gracza. Z "6-" oraz "7-9" wiąże się pojęcie "fail forward". - Przede wszystkim DW nie jest stricte nastawione na "task resolution", raczej jest bliżej "situation resolution". Gra napędzana jest działaniami i Ruchami/Moves wykonywanymi przez gracza, zaś każde zastosowanie Ruchu (w tym rzucenie kośćmi) ma wprowadzać coś do fikcji - nawet porażka ma popychać fikcję do przodu. - Bohaterowie wraz z poziomami poszerzają głównie swoją pulę zaawansowanych ruchów klasowych (czasem jedne zastępują lepszymi wersjami), oraz nieznacznie rozwijają swoje atrybuty. - Nie ma "umiejek". Są tylko atrybuty, ruchy podstawowe, specjalne, a także klasowe i jedna wynikająca z rasy. - Każdy gra unikalnym przedstawicielem swojej profesji/klasy, czyli tylko jeden gracz może wybrać dany playbook (np.: Druida, Barda, Wojownika). Za to klasy to nie tylko zwykła klasa, ale kompletny i unikalny motyw (archetyp?) postaci. Zaś dodatkowo porównując choćby eksplorację lochów w Dungeon World a w choćby Pathfinderze, penetracja jakiegoś lochu rzadko kiedy ma przekraczać jedną sesję (najczęściej nawet mniej). Dungeon World z zasady przeznaczony jest gł[ównie do kampanii po kilka, kilkanaście sesji, może nieco więcej - albowiem po 10. poziomie, zamiast później wbić "11-stego", gracz ma do wyboru: zmienić postać na nową i starą odesłać na odpoczynek, grać nową postacią wraz ze starą w towarzystwie (fikcja i tak skupiać się ma na tej nowej) albo zmienić klasę postaci (zaczynając od 1. poziomu, z redukcją części zdobytych Ruchów wedle rozmowy gracza z prowadzącym) i tym samym zmienić jej koncepcję, poniekąd "wracając do podstaw". Plus sama walka jakoś nie rózni się od zabawy poza nią - tak samo deklaruje się działanie osadzone w fikcji i na jego podstawie wybiera się najodpowiedniejszy Ruch. Ostatnio edytowane przez Mansfeld : 16-09-2015 o 12:27. |
16-09-2015, 13:49 | #4 |
Reputacja: 1 | Mam Apocalypse World i choć nie grałem, to uważam że jest to niezła ale wymagająca gierka. Chętnie bym zagrał w DW, gdyby ktoś zechciał wprowadzić mnie w szczegóły systemu.
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |
16-09-2015, 18:40 | #5 |
Reputacja: 1 | Brzmi jak InSpectres. |
16-09-2015, 19:18 | #6 |
Reputacja: 0 | Dungeon World jest odległy od InSpectres - zupełnie różna mechanika, zgoła odmienne założenia oraz struktura rozgrywki, nie mówiąc już o "filozofii rozwoju postaci" (w tym jej braku w InSpectres). |
17-09-2015, 12:16 | #7 |
Reputacja: 1 | Ciekaw jestem tych ruchów postaci w DW, czy też jest "grożenie przemocą", "czytanie sytuacji" itd.?
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |
17-09-2015, 13:39 | #8 |
Reputacja: 0 | Ruchy są inne/inaczej opisane i z innymi nazwami, bliżej standardu fantasy. Niemniej przykładowo ruch "Discern Realities" w zasadzie jest odrobinę zbliżone do ruchu "czytania sytuacji". |
17-09-2015, 20:58 | #9 |
Reputacja: 1 | Tak, tak w InSpectres nie ma rozwoju postaci, ale takto taki pseudonarratyzm i wolność wynikająca z rzutu kością wygląda jakby żywcem wyjęte z InSpectres (lub na odwrót). A skoro już tu jesteś to może spróbuj poprowadzić przez forum InSpectres? Ja bym się pisał, a jak ten Fantasy InSpectres z rozwojem postaci to w sumie też bym się pisał, gdybyś mi klarownie wytłumaczył zasady i stosował się do nich. |
17-09-2015, 21:14 | #10 |
Reputacja: 1 | Anonim InSpecters to zupełnie inna bajka, aczkolwiek też bym zagrał. Mogłoby być śmiesznie. Apocalypse World(i pewnie też DW) jest specyficzny i ciężko go opisać. Zdecydowanie mechanika wpływa bardziej na rozwój fabuły niż w klasycznym rpg, ale i tak Mg powinien mieć jakąś koncepcję scenariusza/fabuły.
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |