Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - play by forum > Toplisty > Raporty z sesji
Zarejestruj się Użytkownicy


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 17-11-2011, 00:52   #1
 
JohnyTRS's Avatar
 
Reputacja: 2918 JohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputacjęJohnyTRS ma wspaniałą reputację
Post [Inne/GTA] Powrót do Great City

Pierwsze założenia były proste, potem, wraz z upływem czasu i prawie rocznym pobytem sesji w Archiwum, ewoluowały one w zagmatwaną historię. Na samym początku, ponad rok temu (albo prawie 2 lata temu?) miała to być sesja akcji. Jest pomysł, jest bohater, jest fabuła dostosowana pod bohatera, jedziemy. Od początku robiłem co innego niż chciałem. Miała być sesja akcji, nie chciałem, żeby sesja była tzw. Po sznurku… ale niestety była, dodatkowo nie była samą akcją. Ostatecznie sesja „Powrót do Great City” stałą się mieszaniną akcji, thrilleru, kryminału, czegoś detektywistycznego… stała się czymś niejasnym do zwięzłego zdefiniowania.

Ale zacznijmy od początku.
Akcja dzieje się w Great City, fikcyjnym mieście położonym nad Great River, fikcyjnym dopływem Missisipi. Żeby jeszcze zagmatwać sprawę napisze, że sesja miała dwa Great City? Dlaczego? O tym za chwilę. Miasto jest podzielone na dzielnice, w każdej z nich sterują inne organizacje. Nieprzypadkowo w nazwie sesji jest [GTA] – chciałem zachować ten archetyp. Jest i nowoczesna dzielnica finansowa, jest i getto Afroamerykanów, są spokojne osiedla, jest dzielnica z historyczną zabudową, jest duży Park (Co do Parku: Nazwa Middle Park to zbieżność przypadkowa z parkiem z GTA IV). Ot typowe miasto. Miasto stworzyłem od podstaw. To było ponad rok temu.

Miałem pomysł, miałem oryginalne miasto, założyłem rekrutację. Wcześniej zakładałem jeszcze bodajże z dwie rekrutacje do innych sesji, każda kończyła się tak samo: zero odzewu. Tym razem było inaczej, moja rekruka spotkał się z pozytywnym odzewem. Już na starcie ograniczyłem liczbę graczy do jednego, nie miałem żadnego doświadczenia w prowadzeniu sesji. Wtedy wybrałem moim zdaniem lepszą kartę i do niej dostosowałem fabułę. Była to postać Casuala, Phillip „Bully” Danzig, syn zastrzelonego (co zaznaczyłem w rekrutacji) bankowca. I tą postać wsadziłem w fabułę sesji. To, co miało być na początku nie było aż tak bardzo skomplikowane niż to, co zakończyłem. Nie miało tam być Rosjan, nie miało być żadnych polityków, dziennikarzy, tylko Frank Diabate (postać z karty postaci), John Nowak i Triada. Plus funkcjonariuszka FBI, Samantha Brons oraz skorumpowani policjanci.

Zaczęliśmy grę. Z perspektywy czasu widzę, że prowadziłem wtedy gracza po sznurku, nie dając za bardzo możliwości na zmianę fabuły. Gracz zaczął przejawiać swoją aktywność poprzez przeciwstawienie się NPCom niedługo przed zniknięciem. Szkoda. Dodatkowym elementem sesji miała być niepewność gracza odnośnie zrozumienia kto jest kim. W swoich postach zawarłem dużo fragmentów bez udziału gracza. Tak miało wyglądać przedstawienie Franka Diabate: W jednym fragmencie występował jako Frank Diabate, w następnym już jako Drukarz. Chciałem, żeby gracz próbował w przyszłości układać te informacyjne puzzle i bez mojej zbytniej pomocy dojść do tego kto jest kim. Ale się nie udało, po mniej więcej 12 postach gracz zniknął przepadł. Sesja stanęła. Na około dwa miesiące. Potem przyszła awaria serwera, sesja zastała wykasowana. Jako że miałem ją na dysku, wkleiłem ją jeszcze raz jako jeden post. Bez perspektywy powrotu gracza dopisałem prowizoryczne zakończenie sesji, które kończyło wybuchowo (bomba w bombonierce) epizod z „Bulllym” Danzigiem. Zakończenie ujawniło dwa fakty: Za zamachem stoi Triada, która też poprzez łapówki kontroluje wynikami dochodzeń (zwalanie całej winy na Rosjan). Napisałem, wkleiłem, zatwierdziłem. Potem sesja trafiła do archiwum. I przetrwała tam aż do maja tego roku, kiedy po kolejnej nieudanej rekrutacji („Noc Wielkiego Miasta”) powróciłem na chwilkę do tej właśnie sesji. Przeczytałem i pomyślałem: „Chłopie, ta sesja ma potencjał” Założyłem ponowną rekrutację.

W rekrutacji napisałem, że będę prowadził nawet jednego gracza. Na początku zgłosił się jeden gracz: Makotto i jego Dorian „Zibi” Zibowski, krupier, szuler etc. I teraz powstał problem: jak go wkręcić w fabułę? I wymyśliłem Senatora Hendersona, którego Dorian poznaje w kasynie przy partyjce pokera. Przy stoliku siedzieli jeszcze Ed, emerytowany wojskowy oraz Sammy; reporter-fotograf. Mam już początek fabuły, teraz jak to wszystko połączyć, żeby ostatecznie stworzyło spójną całość z poprzednim fragmentem? Odpowiedź: Współpraca pomiędzy F. Diabate (Drukarzem) a senatorem, a o której gracz nic nie wie. Potem był bankiet u senatora, przedstawienie ważniejszych szych w mieście i pierwszy tzw. quest w sesji, który miął być tylko dodatkiem, a najpewniej jeszcze bardziej zagmatwał fabułę. Chodzi o nielegalny wyścig uliczny, o którym rozmawiało kilku bankierów. Dorian stał z boku, podsłuchał, gracz dokonał wyboru. Przy wyścigu pierwszy raz użyłem mechaniki (o niej później). Przyporządkowałem każdemu z zawodników numer i rzucałem k20, który lepiej wypadnie. Wyścig spowodował jedno: dodatkowy supeł na fabularnym sznurze, czyli nieoczywista konfrontacja z Nikitą, który też startował, który jest prawą ręką Michaiła Aleksiejewicza, który jest szefem Rosjan z Middle Park (wschodnia dzielnica miasta).

Ważną rolę w sesji odgrywał podział informacji dostarczanym graczom. Mówiąc krótko gracz wiedział więcej niż jego postać, ale nie wiedział dokładnie. Mam nadzieję, że moje prowadzenie wywołało wiele pytań w stylu „co on kombinuje? „O co chodzi?” etc. Oraz wywołało emocje.

Wtedy dostałem drugą kartę postaci, tym razem od S.W.A.T-a ze Slevinem Kelevrą, najemnikiem, byłym czołgistą, jednym z wielu wcieleń niejakiego Cyrrusa Parkera 8) . Gracz został przyjęty, powtórzył się ten sam problem: jak go wkręcić w fabułę, żeby nie mógł się z niej zbyt lekko wyplątać. Tym razem wkroczył Jan (John) Nowak, który został telefonicznym pracodawcą Slevina. Nie wymieniałem w opisach jego nazwiska, używałem często określenia pracodawca. Cel: Patrz akapit wyżej.

Niewiedza i dezinformacja odgrywały w tej sesji dużą rolę.

W międzyczasie powstało drugie Great City, zmodyfikowałem poprzedni plan żeby miasto było bardziej miejskie i bardziej urozmaicone pod względem zmieniającej się architektury i urbanistyki na przestrzeni dziejów. Dodałem linie metra, nadałem stacjom nazwy, niektóre znaczące, niektóre nie.
W roli MG najbardziej podoba mi się nieskrępowane światotworzenie.

Był jeszcze jeden gracz. Napisałem był, ponieważ pojawił się i zniknął. Był to DzikiBonzo i jego Thomas Blocke, taksówkarz. I tutaj powstał ten sam problem: jak zawiesić ta postać na szubienicy fabuły. Nastąpiło to przy spotkaniu ze Slevinem i Jackiem (NPCem, podwładnym Nowaka) oraz porachunkami na linii włoscy kontra czarni dilerzy, w której to taksówka została całkowicie zniszczona. I o to Jack wychodzi z piękną propozycję infiltracji firmy taksówkarskiej. Ale gracz zniknął. Gdyby to była sesja solowa, mógłbym zaczekać i stałoby się to co z pierwszym graczem. Lecz miałem przecież dwóch innych, bardzo aktywnych graczy a do tego fabułę zagmatwaną do sześcianu.

Gracze działali osobno, sesja miała charakter storyteilingu, postacie poruszały się po mieście w różnym tempie, w zależności od akcji, przez co powstała różnica w czasie.

Dlatego też nie mogłem pozostawić postaci gracza DzikiBonzo tak sobie – spowodowałoby to całkowity rozpad fabuły (której postacie graczy są aktywnymi członkami) a w rezultacie rozpad sesji. Zabiłem postać. Nie była to bohaterska śmierć, tylko zadźganie w motelowym łóżku przez włamywacza.

A co by było, gdyby gracz nie zniknął? Fabuła byłaby zagmatwana do potęgi czwartej, a sesja z pewnością miałaby trochę odmienne zakończenie.

Nie chcę tutaj omawiać całej fabuły, naświetliłem tym raportem główne punkty sesji, które mają zachęcić do przeczytania sesji. Nawet przeczytany najlepszy raport bez znajomości sesji jest bezwartościowy.

Chcę przedstawić jeszcze dwa ważne aspekty sesji:
Po pierwsze postacie graczy były tylko marionetkami, były niewielkimi trybikami w wielkim przestępczym układzie w mieście. W sesji chciałem dać postaciom do zrozumienia, że to nie oni rządzą w mieście. W tym celu służyły mi liczne retrospekcje, co robią ważni NPCe (np. Nowak) i co oni mogą.

Drugim aspektem jest kubeł zimnej wody, który z całą pokorą wylewam sobie na głowę: Sesja była w pewnych miejscach cholernie liniowa, głównie od miejsca, w którym musiałem zlikwidować dylatację czasu pomiędzy Slevinem a Dorianem oraz spotkać ich w jednym miejscu. Tak więc w niektórych miejscach sesji widoczny jest sznurek, na którym wisiała fabuła.

O skomentowanie tych dwóch aspektów bardzo proszę graczy, ponieważ chcę mieć spojrzenie na te aspekty (oraz na całą sesję) z innej perspektywy.

Sesja zaczęła się walić pod koniec sierpnia w związku z nowym rokiem szkolnym. Wynikiem tego było bardzo mało postów i ślamazarność sesji. To jest powodem tego, że zakończenie nie ma werwy, jest takie nijakie. I tutaj uwaga: Ja nigdy nie potrafiłem opisywać emocji.

Moja ocena graczy (w kolejności grania):

Casual – Krótka gra dawno temu, teraz widzę, że gracz dał się ciągnąć na sznurku. Więc nie mogę go za bardzo ocenić.

-Makotto – sumienny gracz, który chce w swoich postach popychać fabułę do przodu. Polecam. Jedynym minusem było opisanie sceny w bibliotece z rozwiązaniem zagadki z gazety – wg mnie zostało to za słabo opisane i nie oddaje prawdziwej burzy mózgów. A co do samej zagadki – teoretycznie była prosta/

-S.W.A.T – sumienny gracz, który chce popychać fabułę do przodu. Polecam. Pod koniec sesji nastąpiły kłopoty z komunikacją i brakiem czasu. Ale nie mam nic do zarzucenia. Być może czasem się nie rozumieliśmy (jak w przypadku sceny z Dwaynem Matthiewsem).

-DzikiBonzo – pojawił się i zniknął, nic więcej nie potrafię napisać.

I jeszcze ALE do sesji: W moich postach może być bardzo dużo literówek.


ERRATA
Jak zwykle pisząc bez głębszego zastanowienia pominąłem kilka rzeczy. Ten fragment też będzie wielokrotnie rozwijany, ponieważ ciągle będzie mi się coś przypominać.
Mechanika
Była ale jej nie było, w miarę prosta, rzut k20, wykonywany przeze mnie: Jeśli wypadło 1-10, to testowana czynność się nie udała, od 11 sukces był murowany. Każdy z graczy na Karcie postaci miął wypisać kilka rzeczy, w których jest mocny, a w których jest słaby, które przesuwały przedziały liczbowe na kosteczce. Co do zastosowania mechaniki to była ona na marginesie, a nawet poza nim. Była nieużywana. Dlatego cel na przyszłość:

W rekrutacji piszesz o mechanice – używaj jej w sesji

Zakończenie.
W maju przewidywałem, że sesja skończy się w sierpniu. Ostatecznie skończyła się w listopadzie. Tak naprawdę mogła się skończyć spokojnie miesiąc wcześniej, gdyby nie kłopoty komunikacyjne z graczami. Rozbieżność pomiędzy sierpniem a październikiem wynika z tego, że w czasie gry wprowadziłem kilka drobnym wątków, dodatkowo zapętlonych dojściem gracza. W czasie sesji doświadczyłem, że gracze się gubią w mocno poplątanej fabule, w tej detektywistycznej układance. Dlatego też skończyłem sesję wcześniej, dodatkowo do tego posunięcia zmotywowała mnie dylatacja między postaciami – w storyteilingu jest ot nieuniknione, i pod koniec musiałem robić skróty, żeby postacie zeszły się w magazynie należącym do Franka Diabate. Cel na przyszłość:

W wypadku sesji o skomplikowanej fabule nie wprowadzaj rekrutacji dodatkowych i nie dołączaj dodatkowych graczy – to zbyt komplikuje grę

Sesja pod koniec się wypaliła, dlatego ją skończyłem. Przy czym zakończenie jest otwarte, niektóre wątki nie zostały poruszone, choć pojawiły się w sesji. Są to:
-Wątek Kolumbijczyków, prowadzących z Hendersonem interesy;
-Wątek chiński, czyli co dokładnie wyrabia się w Chińskiej Dzielnicy;
-Wątek Ala Bolzano, który uciekł, nie wiadomo gdzie;
-Pogrzeb starego Bolzano, dawniej Ojca Chrzestnego mafii w Great City (w czasie trwania sesji od dawno dogorywa w szpitalnym łóżku);
Szara strefa w Great City prowadzi rozległe interesy. Dlatego dodatkowym, będącym poza główną fabułą wątkiem może być Firma spedycyjna należąca do Schrodera i jego interesy.
Każdy z tych wątków jest gotowym pomysłem na kolejną sesję, przez co (być może) w przyszłości będzie możliwość stworzenia z tego całej kampanii. A także wiele innych, ponieważ fabuła przypomina bardziej gęsty krzak niż prosta sosnę. Każdy element fabuły może się przekształcić w nową sesję.
Prowadzenie sesji nie jest łatwe. To była moja pierwsza własna sesja i mogę powiedzieć jedno: Prowadzenie sesji jest trzy razy trudniejsze (czasochłonne etc.) niż granie w sesji, ale daje trzy razy więcej frajdy.


I teraz trochę odnośników:
Chcesz wiedzieć, kim była Melanie, kto zabił Marka Johnsa? Kto jest właścicielem „Streetsa”? Jakimi zabawkami bawi się właściciel sklepu z zabawkami? To i wiele więcej:
http://lastinn.info/sesje-rpg-inne/10080-gta-storyteiling-powrot-do-great-city.html

Chcesz śledzić akcję, podążać za bohaterami? Chcesz wiedzieć, jak przybyć do tego miasta? Masz może konto na Facenecie?:
http://lastinn.info/komentarze-do-sesji-rpg-z-dzialu-inne/10082-gta-powrot-do-great-city.html

A może byłeś czytelnikiem sesji albo nim będziesz? To przypominam o:
([GTA] Powrót do Great City)http://lastinn.info/toplisty/10150-gta-powrot-do-great-city.html#post304747
 
__________________
JohnyTRS jako:
-Cosmo, konwojent pociągu do Detroit, w Have Gun - Will Travel [NS]
-Douglas "Pat" Garrett, detektyw w retrocyberpunkowym Nowym Jorku - Kolory Śmierci

Ostatnio edytowane przez JohnyTRS : 24-11-2011 o 21:19. Powód: Rozwinięcie
JohnyTRS jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:41.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164