Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 12-10-2011, 13:39   #1
 
Pinhead's Avatar
 
Reputacja: 1 Pinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputację
Improwizacja w pbf-ie

Wiadomo powszechnie jak użyteczną i praktyczną umiejętnością w graniu na żywo jest improwizacja. MG, który nie umie spontanicznie zareagować na zachowanie BG jest po prostu słabym prowadzącym. Ktoś kto trzyma się ściśle wymyślonego uprzednio scenariusza i na siłę prowadzi graczy po sznurku z punktu A do B, ogranicza graczy. RPG od zawsze była dla mnie rozrywką, gdzie panowała całkowita wolność, gdzie graczy w ich wyborach ograniczała jedynie wyobraźnia.
Często zdarzało mi się (w grze na żywo), że gracze tak daleko odeszli od proponowanego na początku scenariusza, że praktycznie na miejscu tworzyłem nową improwizowaną przygodę. Zdarzało się, że sam nie wiedziałem dokąd to nas zaprowadzi. I o dziwo tylko o nielicznych z tych całkowicie improwizowanych sesji mogę powiedzieć, że były nieudane.
W pbf-ie improwizowanie wygląda zupełnie inaczej. Tutaj mamy masę czasu na przemyślenie i zaplanowanie działań NPC-ów i przebiegu zdarzeń.
Czy w pbf-ie można w ogóle mówić o improwizowaniu?
Czy w pbf-ie można grać improwizując na bieżąco cała przygodę?
Mam tutaj na myśli następującą sytuację. Tworzę zalążek przygody, interesujący i przyciągający graczy. Tworzę rekrutację, ale tak naprawdę poza tym wabikiem nie mam nic innego napisanego i przygotowanego. I zamierzam po prostu reagować na zachowanie graczy, którzy zostaną wrzuceni w określoną na początku przygody sytuacje.
Czy takie sandboxowe granie może się skończyć sukcesem? Czyli jakimś przyjemnym zakończeniem.
Co o tym sądzicie?
Jak wy przygotowujecie swoje sesje? I jak wygląda kwestia improwizowania w waszych sesjach?

Ot, taki temat do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Zapraszam do pisania przemyśleń o improwizacji w pbf-ie.
 
Pinhead jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 15:14   #2
 
abishai's Avatar
 
Reputacja: 1 abishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputację
Cytat:
Czy w pbf-ie można w ogóle mówić o improwizowaniu?
W PDFie... można bez problemu improwizować, ba jest nawet łatwiejsze niż w grze na żywo bo masz na improwizację więcej czasu niż kilka minut ( w zależności od tempa prowadzonej sesji, od kilku godzin, do kilku dni).

Cytat:
Czy w pbf-ie można grać improwizując na bieżąco cała przygodę?
Można... jeśli się potrafi prowadzić dość wciągająco, by gracze się nie połapali.
Generalnie lepiej mieć przygotowany jakiś kościec scenariusza, a improwizacji, używać jako mięsa wypełniającego obszary między kośćmi, ale można i oprzeć się na samej improwizacji, ale jeśli nie jest się dość dobrym... to się polegnie.

Cytat:
Czy takie sandboxowe granie może się skończyć sukcesem? Czyli jakimś przyjemnym zakończeniem.
Co o tym sądzicie?
W sandboxie dochodzi jeden niezależny od MG czynnik. Gracze muszą być odpowiedni. Gracze muszą aktywny i wykazywać inicjatywę, a ich postacie muszą mieć nakreślone cele i ambicje, które będą chcieli realizować w tej grze. W innym przypadku sesja zakończy się wpadką, bo co to za sandbox jeśli MG musi ciągnąć BG za pyski i zmuszać ich do działania?
 
__________________
I don't really care what you're going to do. I'm GM not your nanny.

Ostatnio edytowane przez abishai : 12-10-2011 o 15:32.
abishai jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 15:24   #3
 
Eyriashka's Avatar
 
Reputacja: 1 Eyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumnyEyriashka ma z czego być dumny
Improwizacja w pbfie. Hm. No jak dla mnie coś takiego z definicji nie istnieje.
Sandbox jest dobry, kiedy improwizacją nie jest. MG wrzuca graczy do piaskownicy z odwiecznym pytaniem "co teraz?" mając cichą nadzieję, że ci zainspirują go do jakiejś przygody. I jak dla mnie to najgorsze co można zrobić. W tym momencie gracze zaczynają odpadać jak muchy albo też czują, że mogą wszystko i rozbiegają się po miasteczku. A to do biblioteki, a to na bazar poszukać jakichś zaczarowanych itemków albo po prostu stłuc kilku osiłków w karczmie. Improwizowany sandbox to zło i na dodatek nic nie wnosi.

Co innego jeśli po przygodzie i zalizaniu ran (tak, odpoczynek jest ważną częścią przygody) rzuca się graczy do piaskownicy z foremkami. Niech mól książkowy znajdzie pradawną księgę z mapą lub nałożonym paskudnym urokiem, ten na targu usłyszy plotki o problemach córki burmistrza, a ten w karczmie wleje narzeczonemu córki szychy z gildii złodziei. 3 zalążki zupełnie różnych przygód z których gracze wybiorą sobie który chcą... i dopiero wtedy wymyślę co dalej.

Ogólnie hołduję zasadzie "są kłopoty, jest zabawa".
 
__________________
Life is a bitch. Sometimes I think it even might be a redhead with a bad case of short temper.
Eyriashka jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 17:23   #4
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
piaskownica =/= improwizacja

Cytat:
Napisał Pinhead Zobacz post
1. Czy w pbf-ie można w ogóle mówić o improwizowaniu?
2. Czy w pbf-ie można grać improwizując na bieżąco cała przygodę?
3. Mam tutaj na myśli następującą sytuację. Tworzę zalążek przygody, interesujący i przyciągający graczy. Tworzę rekrutację, ale tak naprawdę poza tym wabikiem nie mam nic innego napisanego i przygotowanego. I zamierzam po prostu reagować na zachowanie graczy, którzy zostaną wrzuceni w określoną na początku przygody sytuacje.
4. Czy takie sandboxowe granie może się skończyć sukcesem? Czyli jakimś przyjemnym zakończeniem.
5. Co o tym sądzicie? Jak wy przygotowujecie swoje sesje? I jak wygląda kwestia improwizowania w waszych sesjach?
1. Można grać reakcjonistycznie. Reagować na to co gracze robią, bo przecież przygoda musi podążać tam gdzie podążają postacie graczy. Nie wszystkie ruchy da się przewidzieć.
2. Jasne. Tyle, że trzeba mieć również graczy, którzy nie dadzą ciała. Którzy powiedzą "ten wątek jest do bani" i nie będzie problemu wywalenia go i przejścia do czegoś co wszystkich zainteresuje.
3. Trochę nie rozumiem. Co napisać i przygotować?
4. Piaskownica i improwizacja to nie jest to samo. Piaskownica to tylko świat rozgrywki, a imrowizowanie ma jakiś zamysł przygody po prostu uszczegóławianie występuje w trakcie gry.
5. Mam zamysł co ma być w przygodzie, a takto szyję na bieżąco.
 
Anonim jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 17:37   #5
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
A nie prościej było zajrzeć do wątku światotworzenie w PBF? Dyskusja w zasadzie toczy się o tym samym...
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 20:01   #6
 
abishai's Avatar
 
Reputacja: 1 abishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputacjęabishai ma wspaniałą reputację
Nie, ponieważ dyskusja nie ma nic wspólnego ze światotworzeniem.
Improwizacja nie wymaga tworzenia nowego świata, a sandbox sprawdza się najlepiej we światach/systemach dobrze opracowanych i dobrze znanych i MG i graczom. Czyli w dowolnych systemach komercyjnych (d&d, warhammer, Neuroshima), lub światach niewiele różniących się lub w ogóle nie różniących się od kanonu fantasy.
 
__________________
I don't really care what you're going to do. I'm GM not your nanny.
abishai jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 20:20   #7
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 1 behemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwu
Moim zdaniem da się, jestem wręcz pewien, że co najmniej kilka sesji na forum powstało właśnie na zasadzie "mam ogólny plan a resztę się doimprowizuje między postami".

Z moich obserwacji:
- w przypadku improwizaci trudnie o błyskotliwe fabuły, i powolne snucie intrygi, skoro nie mamy planu na całą sesje. Ale jeśli nie oczekujemy nie wiadomo czego to ciągle zabawa jest.
- trudno stan improwizacji utrzymać na długo, gdyż mamy kilka dni między swoim postem, a jedna scena może się skończyć i po miesiącu, więc trzeba się zmuszać by przez ten czas nie myśleć co dalej.
- dobrym pomysłem jest oddanie nieco boskiej mocy narratora graczom, i jeśli gracze/postacie to samograje to fabuła powstanie rozwijając wątki postaci.
- niektóre systemy (znaczy mechanika) są same z siebie przystosowane do takiego swobodnego grania: np In a wicked age (darm), Lady Blackbird (darm), Ocean (darm) (just google it)
- problemem w pbf nie jest to by napisać posta, ale by doprowadzić przygodę do szczęśliwego końca i tu z improwizacji rodzi się problem, przygoda może trwać be końca jak u Grzędowicza. Niby coś się dzieje i nawet miło poczytać, ale nic z tego nie wynika a końca nie widać.

Moje przygotowanie skłąda się z: pierwszej sceny (bo potem jakoś pójdzie), obiektów( ważnych miejsc, przedmiotów, npc), bramek (akcji albo bg albo obiektów które są w jakiś sposób istotne dla opowieści), ogólnego konceptu o co chodzi i co z tego może wyniknąć.
 
__________________
Efekt masy sam się nie zrobi, per aspera ad astra

Ostatnio edytowane przez behemot : 12-10-2011 o 20:48.
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-10-2011, 20:53   #8
 
Pinhead's Avatar
 
Reputacja: 1 Pinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputacjęPinhead ma wspaniałą reputację
Skoro już pojawiło się kilka spostrzeżeń to się do nich odniosę i dorzucę swoje.
Po pierwsze improwizacja w pbf-ie mimo, że jak najbardziej możliwa, wygląda oczywiście zupełnie inaczej niż w grze na żywo
Przerwy pomiędzy postami dają MG dużo czasu do namysłu i to jest niewątpliwie plus. Minusem takiej sytuacji jest fakt, że mając dużo czasu możemy ciągle wymyślać coś nowego. Pomysł, który zdawał się nam odkrywczy i fantastyczny za tydzień, czy dwa uznamy za przewidywalny i oklepany. Rodzi to ryzyko ciągłego wymyślania intrygi na nowo i nie powstanie w ten sposób nic spójnego i opowieść będzie ciągnąć się bez końca. Wspomniał o tym behemot. Przy ciągłym improwizowaniu trudno mówić o zawiłej intrydze.
Po drugie o ile granie reakcjonistyczne sprawdza się w realu, to w pbf-ie wydaje mi się pozbawione sensu. W grze na żywo, jak napisał Anonim przygoda powinna iść za graczami i jest to dla wprawnego MG dość łatwe do zrobienia. To w pbf-ie mimo wszystko, przynajmniej moim zdaniem, MG nie powinien dopuszczać do zbyt znacznego oddalania się graczy od głównego wątku. Dlaczego? Ponieważ sesje pbf-u trwają miesiącami/latami i MG, który daje graczom uciec od głównego wątku ryzykuje, że jego przygoda się rozjedzie i ciężką będzie ją skończyć. Jeżeli wszystkim to odpowiada nie ma oczywiście problemu. Jednak moim zdaniem, o ile z założenia nie nastawiamy się nad sandboxową opowieść, to przygoda/sesja powinna tworzyć zamkniętą całość.
Do refleksji o improwizacji skłoniła mnie lektura kilku sesji i podobnie, jak behemot odniosłem wrażenie, że są na LI sesje które powstały na zasadzie całkowitej improwizacji. MG miał pomysł na przynętę na graczy, a cała reszta powstawała na bieżąco w trakcie pisania.
Nie ma w tym oczywiście nic złego, jeżeli wszyscy uczestnicy się dobrze bawią. Ja jednak wolę, gdy sesja ma jakieś szanse na zakończenie a tym samym stworzenie kompletnej opowieści.
Podsumowując o ile w grze na żywo jestem zwolennikiem improwizacji (nie raz zdarzało mi się prowadzić nawet zawiłe sesje-intrygi w Wampira, które wymyślałem na poczekaniu) to w pbf-ie wolę mieć jasno określony szkielet scenariusza, jego główne osie fabuły i konflikty i punkty zwrotne. Improwizacja dobra jest, by szybko zareagować na nieprzewidywalne działania graczy, a nie by na niej opierać pomysł na sesję.

I na koniec pytanie, czy zdarzyło wam się przyłapać MG na złym improwizowaniu (czy w graniu na żywo, czy pbf-ie)? Mam tu na myśli sytuację, gdy pewne wydarzenia i rozwiązania intrygi stoją w całkowitej sprzeczności z tym co miało wcześniej miejsce.
 
Pinhead jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 23:23.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172