|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
18-07-2011, 18:48 | #1 |
Reputacja: 1 | PBF a elementy losowe sesji Witajcie! Mam pytanie do ludzi bardziej doświadczonych w pbf-ie niż ja. Czy istnieje jakiś prosty sposób na wprowadzenie do sesji elementu losowego? Na sesjach na żywo odgrywa on dużą rolę i może nie raz zmienić bieg wydarzeń w sesji. Na przykład w sytuacji, kiedy rzut kośćmi sprawi, że graczowi uda się coś na co MG nigdy bez kości, by nie pozwolił. Czy w pbf-ie jesteśmy skazani na storytellingowe snucie opowieści, gdzie wszystko zależy od prowadzącego? Czy mechanika (jakakolwiek) jest możliwa do wprowadzenia na sesji pbf-u? Czy walki (w konwencji fantasy, sf, czy jakiejkolwiek innej) mogą być prowadzone w sposób, choć zbliżony do tego co na sesjach na żywo? Jak grałem na żywo w momencie walki sposób narracji (zarówno MG, jak i graczy) zmieniał się. Z barwnych opisów przechodziliśmy na mechaniczne określenia czynności naszych postaci. Sam jako MG prosiłem tylko czasem graczy, by ładniej opisał daną czynność dając mu szansę na bonusowy modyfikator. Czy można w pbf-ie prowadzić walki właśnie w taki sposób np. w komentarzach, a później literacki opis starcia wstawić w temacie sesji? Technicznie jest to na pewno możliwe, tylko czy przyniesie oczekiwany rezultat o którym mówię? I ostatnia kwestia rzuty kośćmi. Czy istnieje jakiś sposób rzucania, co do którego nikt nie będzie miał wątpliwości, że nie jest oszukiwany (np. kilka razy powtórzony, aż do momentu uzyskania oczekiwanego rezultatu)? Nie chodzi mi w tym temacie o rozwinięcie dyskusji o przewagach storytellingu nad mechaniką, tylko o proste sposoby, podpowiedzi, rady, spostrzeżenia jakie macie grając w pbf w temacie wykorzystania mechaniki i kości. Mam pomysł na pewną sesją, ale chciałbym wiedzieć jak i czy można w pbf-ie wprowadzić element losowy. Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi i uwagi. |
18-07-2011, 19:02 | #2 |
Reputacja: 1 | Można przeprowadzić walkę w googledoc choć jak dla mnie nie trzeba marnować siebie na to tylko po prostu pisać w wiadomościach w grach. Krótkich wiadomościach. Dynamicznych. "Czy istnieje jakiś sposób rzucania, co do którego nikt nie będzie miał wątpliwości, że nie jest oszukiwany?" to samo to pytanie jest obraźliwe dla szczerości spływającej z ust czy klawiatur mistrzów gry, którzy w pocie czoła walczą o jak najlepszą (i przy tym oczywiście uczciwą!) grę! Już samo posiadanie wątpliwości jest nie na miejscu. Mistrz Gry rządzi, Mistrz Gry radzi, Mistrz Gry nigdy cię nie zdradzi! Co do prowadzenia mechaniki to jestem zdania, że można. Sam tworzyłem kilka mechanik forumowych i część z nich działała w sposób należyty... a inne staczały się w przepaść zapomnienia w czasie rozgrywki. Wracając do kości... o ile wiem to są "rzeczy w internetach co się fizjologom nie śniły" - znaczy są jakieś "programy", które niby uniemożliwiają oszukiwanie rzutów kości (coś o tym widziałem; ktoś bardziej zapoznany powinien jednak wypowiedzieć się o tym cudzie technicznym). Ale jak dla mnie to Mistrz Gry jak chce to może rzucać kością - w końcu i tak MG musi być obiektywny, żeby gra była 100% grą. |
18-07-2011, 19:32 | #3 |
Reputacja: 1 | Zdaję sobie sprawę, że uczciwość i zaufanie do MG w pbf-ie jest rzeczą bez której ciężko w ogóle zaczynać zabawę. Bez tego każda decyzja MG może być traktowana jako oszustwo i chęć dogryzienia graczom. Mimo jednak uczciwości w każdym człowieku zawsze będą budzić się wątpliwości (a zwłaszcza w sytuacjach dramatycznych, gdy np. chodzi o życie postaci). Może to prowadzić do konfliktów, a w konsekwencji do zamknięcia sesji. Gdyby istniał sposób niezawisłych rzutów kośćmi nie byłoby tego problemu. I dodatkowo byłby element zaskoczenia i napięcia (zarówno dla MG jak i graczy). W panelu sesji zauważyłem opcję "Uruchom kości" Jest gdzieś opis jak działa to narzędzie, bo nie mogę znaleźć. Być może istnieje już sposób na takie rzuty, a ja próbuje wyważyć otwarte drzwi. Co do doc'a to nie mam doświadczenia i ciężko mi się wypowiadać. Mam jednak wątpliwości, czy przenoszenie części sesji w inne miejsce jest dobre. Poza tym i różnica pomiędzy "komentarzami" a doc'iem w tym przypadku (chodzi mi w tej chwili o walkę) chyba nie byłaby taka duża. W przypadku "komentarzy" mielibyśmy wszystko w jednym miejscu. Tylko jak mówię nie mam doświadczenia w tej kwestii, więc może się mylę. Z tego co przeglądałem na forum praktycznie nie ma sesji jednozdaniowych (takich jak to kiedyś bywało i w jakie jak grywałem). Sesje na LI przypominają pisanie opowiadania, a nie grę. Ma to swoje zalety oczywiście, ale dla kogoś kto nie ma możności gry na żywo jest to minus, że nie poczuje emocji jakie towarzyszą sesji na żywo. Moim zdaniem walka to zagadnienie czysto mechaniczne w RPG. Często jak grałem to przeciągała się ona i bywała uciążliwa (zwłaszcza w sytuacji, gdy MG trzymał się mocno mechaniki). Dawała jednak też dużo satysfakcji. I dopiero po jej zakończeniu MG barwnie opisywał całe starcie. Na LI takiego rozwiązania nie zauważyłem, ale może ktoś tak grał. Jeżeli tak to prosiłbym o wypowiedzenie się temacie. Czy ma to szanse powodzenia? Zdaję sobie sprawę, że nie da się rozegrać walki trzymając się ścisło zasad np. mechaniki D&D. Może jednak istnieje sposób na to, by w walce element losowy był obecny. Pomysł z walką w komentarzach wydaje mi się pewnym rozwiązaniem, ale wolałbym nie być pionierem w tej kwestii. I chętnie posłucham kogoś kto przeprowadził już taki eksperyment. I żeby było jasne nie mam zamiaru każdego starcia rozgrywać na pełnej mechanice. Wtedy sesja przerodziłaby się w turlanie kości. Ryzyko takie istnieje zarówno w grze na żywo jak i pbf-ie i takie podejście jest mi obce. Są starcia mniej i bardziej istotne. Jedne mają służyć stworzeniu poczucia zagrożenia, a inne mają decydujący wpływ na fabułę. Dlatego chciałbym zebrać informację co jest możliwe i co się sprawdziło na waszych sesjach. |
18-07-2011, 20:19 | #4 |
Reputacja: 1 | Jeśli chcesz mieć walki mechaniczne i dynamiczne jak na żywo, to raczej nic lepszego od google doca nie znajdziesz. Jest dużo praktyczniejszy od komentarzy, bo: - nie jest podzielony na posty i nie podlega regulaminowi forum, który te posty ogranicza - wszyscy mogą pisać tam jednocześnie - wszyscy mogą edytować/przesuwać całość (a nie czekać aż ktoś łaskawie zedytuje swój post) - ma wbudowanego czata, idealnego do szybkiego wyklarowania spraw organizacyjnych I wiele, wiele więcej. Jeśli chcemy mieć kostk,i przy których nie da się oszukiwać, to zakładamy dla sesji konto na kostnica.eu. Każdy rzut jest tam numerowany, więc nie ma opcji, by taki potajemnie powtórzyć. Poza tym każdy z graczy i mg ma dostęp do wszystkich rzutów sesji razem z ich komentarzami. |
18-07-2011, 21:54 | #5 | ||||
Reputacja: 1 | Cytat:
Cytat:
Dla mnie każdy odpis zawiera element zaskoczenia i napięcia. Każdy odpis zawiera jakiś warunek, który gracze mogą spełnić lub nie. Wybory. Nawet takie małe, prawie niewidoczne... z odpowiedniej perspektywy wszystkie wydarzenia, wszystkie czyny, wszystkie słowa oddziaływują na tok gry. To nie jest linearna podróż, gdyż wszystko da się zmienić. Nawet w ostatnim momencie. Cytat:
Grałem z pełną mechaniką - pełną forumową - moją autorską mechaniką. Niestety nie mogę pokazać źródła, ale wszystko działało pięknie. O ile pamiętam nie rzucałem kośćmi, a jeśli rzucałem to na zasadzie 50% na 50%. Możesz grać z pełną, możesz grać z częściową, a możesz... nie, wyrzucanie mechaniki wyrzuca sens słowa "gra" choć na ten temat była już tu dyskusja. Na moich sesjach również zagrożenie jest praktycznie ciągłe. Kości się łamią, ciało doznaje stłuczeń, wstrząs mózgu może powodować halucynacje... pojawiały się nawet głosy, że "chyba łatwiej by było jakbym zginął i w nowej misji miałbym nową postać". Cytat:
| ||||
18-07-2011, 22:12 | #6 |
Reputacja: 1 | Dziękuję bardzo za wasze wypowiedzi panowie. Troszkę rzeczy mi się rozjaśniło w kwestiach technicznych. Muszę przemyśleć parę rzeczy zanim będę mógł się zabrać za sesję z poważną mechaniką i obecnością kostek. Jedno tylko moje pytanie uciekło, a chętnie poznałbym odpowiedź. Co z kostnicą która jest w panelu sesji? Ktoś z tego korzysta? I czy jest gdzieś temat opisujący jak korzystać z tego narzędzia? |
18-07-2011, 22:18 | #7 |
Reputacja: 1 | http://lastinn.info/sesje-rpg-fantas...yrrhedesa.html Tu jest w powszechnym użytku. W sumie fajna rzecz, ale ma swoje ograniczenia techniczne.
__________________ naturalne jak telekineza. |