Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 14-09-2011, 11:56   #1
 
Salamandra's Avatar
 
Reputacja: 0 Salamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodze
Wszechwiedza MG

Jak to jest u Was z tą wiedzą? MG musi wiedzieć bardzo wiele. Im więcej wie tym lepiej opisuje, opowiada. Ale tą wiedzę skądś trzeba brać. Zatem z czego korzystacie? Jakie strony, książki, publikacje?

Ja gram w zasadzie tylko w fantasy albo historyczne i spada na mnie grad problemów związanych z architekturą i modą. Nie zawsze da się wyszukać tego co by się chciało w internecie a książki drogie jak nie powiem.

Jak sobie radzicie z problemami nie-wiedzy?

Ostatnio mam problem z opisaniem zamku. Opórcz synonimów słowa wielki, ogromny, piękny, straszny przydało by się zapodać szczegóły. Tutaj są wysokie poprzeczki jak człowiek nie studiuje architektury, bo jak ma nazywać ceglane sklepienia, półokrągłe schody, a czy żebra wokół budynku mają jakąś nazwę? Nie mówiąc o tym co się widzi, a czego nazwy w ogóle ni jak znaleźć. Podstawy w stylu "kolumna, strop" to nie problem, ale jeśli ktoś ma ambicje opisania szczegółowych wzorów pod płaskorzeźbą to się napoci. Im dokładniej się opisze tym lepiej zrozumie to Gracz... matko.

Tak samo z modą. Każdy wiek, każde społeczeństwo miało inne ubrania, które niestety inaczej się nazywają. Jak to ogarnąć? Macie jakieś sprawdzone strony, z których korzystacie?

Jeżeli ktoś grał w klimatach arabskich może zapodałby jakąś lekturkę? Potrzebuję czegoś w tym stylu, a informacje w googlach mi nie wystarczają.

Ci którzy grają na zasadzie "koń to koń" nie mają problemów, ale o wiele lepiej brzmi sesja pisana przez MG: Przy nowiusieńkiej lonżownicy stoją dwa arabskie rumaki na brudnym piachu. Ich jabłkowita sierść błyszczy w jesiennym słońcu niczym wypolerowana biżuteria na balu. Jeden z nich, siwek, przestępuje z nogi na nogę ćwicząc piaff. Podchodzi do nich gracz...." niż "przy płocie stoją dwa konie. Są ładne i wyglądają na drogie. Jeden z nich skacze w miejscu. Podchodzi do nich gracz"
 
Salamandra jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 12:46   #2
 
Yzurmir's Avatar
 
Reputacja: 201 Yzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie cośYzurmir ma w sobie coś
Trochę o modzie można znaleźć chociażby w Wikipedii (angielskiej).
 
Yzurmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 12:59   #3
 
Eyriashka's Avatar
 
Reputacja: 261 Eyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skał
Cytat:
Napisał Salamandra
Przy nowiusieńkiej lonżownicy stoją dwa arabskie rumaki na brudnym piachu. Ich jabłkowita sierść błyszczy w jesiennym słońcu niczym wypolerowana biżuteria na balu. Jeden z nich, siwek, przestępuje z nogi na nogę ćwicząc piaff. Podchodzi do nich gracz...."
Sądzę, że to trochę przerost formy nad treścią. Nie znam się ani trochę na koniach. Wiem co prawda jak wyglądają araby, ale jabłkowita? Dlaczego nie zwyczajnie - szpakowata, co jest znacznie bardziej przystępnym słowem. Piaff też nie mam pojęcia, a lonżownica? ekhm...

Równie dobrze mogę napisać ze swojego zakresu - młody wybiegł przez forluk, jednak Źli byli już zbyt blisko. Nie wiele myśląc odciął sztag dobytą z forpiku siekierą i biegnąc w stronę rufy omijał zwinnie opadające wanty. Potknął się jednak o handszpak osadzony w kabestanie i wybił zęby na gretningu. No proszę Cię... Toć to męczarnia. Sądzę, że lepiej przemycać trudne słówka w mniejszych ilościach.

Nie mniej, jeśli już bardzo chcesz poznać zagadnienia z zakresu architektury, to proponowałabym zwyczajnie poczytać o interesującym cię okresie. Wyszukaj "architektura gotyk" lub po prostu skorzystaj z wikipedii. Nie ma tam wszystkiego, jednak na potrzeby sesji wystarczy.
 
__________________
Life is a bitch. Sometimes I think it even might be a redhead with a bad case of short temper.
Eyriashka jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 13:49   #4
 
Panicz's Avatar
 
Reputacja: 989 Panicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwuPanicz jest godny podziwu
W dużej mierze tak, jak powiedziała Eyriashka. Jeśli chcesz dobrze przedstawić obraz tak, aby Twoi gracze czuli, że tam są to chyba nie osiągniesz tego wysypując z wora morza specjalistycznych słów. Jeśli Ty ich nie znasz i z tego powodu ubolewasz i musisz się posiłkować encyklopediami to Twoja drużyna chyba będzie miała z tym podobny kłopot. Świat nie będzie żywszy, kiedy obiekty dookoła będą 'niewidzialne', czyli poza rozumieniem Graczy.

Z drugiej strony, jeśli ma to się przedstawiać tak, jak w Twoim opisie to nie widzę specjalnego problemu. Ewentualne trudniejsze słowa, które są w jakiś sposób istotne dla gry możesz obudować opisem, aby było wiadomo, co to jest. Gracz nie musi wtedy wiedzieć dokładnie, co to jest, ale ma przynajmniej szansę odnaleźć się w przestrzeni. Serio, specjalistyczny żargon może być tylko ubarwieniem, albo uzupełnieniem, ale nie powinien grać istotnej roli, skoro jedyny efekt, jaki wywiera to ściągnięcie ust graczy w znak zapytania.

Jeśli chcesz się takimi rzeczami posługiwać to widzę to najlepiej w 2 wersjach:
pierwsza - opisujesz dokładnie (bo jest to w jakiś sposób istotne dla fabuły/świata/czegokolwiek), np. panoplia na ścianie w taki sposób, by było jasne, że chodzi o jakąś tam formę płaskorzeźby z bronią przy herbie [czy cokolwiek]; druga - wymieniasz jednym tchem podobne sobie rzeczy z jednej kategorii (czyli klasycznie, np. przy opisie laboratorium sypiesz fiolkami, flakonami, pipetami, kolbami, ale też alembikami czy retortami: nie musisz wiedzieć, czym te ostatnie na dobrą sprawę są). Tym samym obraz się wzbogaca, gracze wiedzą, że chodzi mniej więcej o podobne rzeczy i nie ma zastanawiania się nad bzdurami.

Kiedy przesadzisz osiągniesz efekt podobny do tego, jak przy opisie, gdzie wszystko jest suche i puste. Tu słów będzie więcej, ale gracze będą równie zagubieni. Niech to będą smaczki, bo naprawdę 99% efektu da się zbudować operując bogatym, ale codziennym zasobem słów.
 

Ostatnio edytowane przez Panicz : 14-09-2011 o 13:53.
Panicz jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 15:39   #5
 
Mike's Avatar
 
Reputacja: 9680 Mike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputację
Fachowe określenia powinny być przyprawą, jak za dużo ich użyjesz to nikt nie strawi takiego opisu Jak czytając opis z użytymi fachowymi określeniami jesteś w stanie zrozumieć sens opisu to znak, że jest dobrze Jeśli jednak sięgasz po encyklopedię by sprawdzić o co chodzi to już dobrze nie jest
 
Mike jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 16:08   #6
Banned
 
Reputacja: 0 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
Nie do końca zgadzam się z tezą o wszechwiedzy MG (jako MG). Ba! nie zgadzam się całkowicie z tezą, że MG, który dużo wie lepiej opisuje i opowiada. Bardzo często jest to przerost formy nad treścią, której nie rozumieją gracze, która niczego nie wnosi do rozgrywki, a bardzo często niepotrzebnie ją komplikuje.
Ważniejsze wydaje mi się prowadzenie rozgrywki, tworzenie akcji, a nie wybujałe opisy. To jak czytanie "Nad Niemnem".

Na sesji przede wszystkim się gra, a nie słucha kwiecistych opisów MG...
Dla postaci gracza nie ma żadnego znaczenia, czy koń jest kary czy siwy, jaką ma uprząż i co robi. Koń jest i coś można z nim zrobić - nawet - zacząć mu się przyglądać dając szansę MG na opis piaff i jabłkowatości...


MG nie wie wszystkiego i nie musi wiedzieć. Wypadałoby zaznajomić się z tematem sesji, aby nie strzelać głupotami, ale robienie doktoratu jest bez sensu... nawet jeżeli gracze go mają w danej dziedzinie.
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14-09-2011, 19:18   #7
 
kymil's Avatar
 
Reputacja: 4351 kymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputacjękymil ma wspaniałą reputację
Problem polega nie na tym jakiego słownictwa używać, lecz by pisać ciekawie. Nie na wszystkim MG ma się znać. Może konfabulować.

Jeśli chodzi o książki, to pytanie o dostępną literaturę w rozumieniu leksykon, encyklopedia... trochę mnie odrzuca
Spieszę z wytłumaczeniem. Chcesz poprowadzić sesje w klimatach średniowiecza, przeczytaj w między czasie parę książek w tej epoce. Olej leksykony. To ma być zabawa.

Sesja fantasy?
Proponuję klasykę: G.RR. Martina, Tada Williamsa.
Z polskich autorów: Sapkowski, Komuda, Piekara, Foryś, Mortka.

To powinieneś znaleźć w bibliotece.
 
kymil jest teraz online   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-09-2011, 13:18   #8
 
Salamandra's Avatar
 
Reputacja: 0 Salamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodzeSalamandra jest na bardzo dobrej drodze
Spokojnie, spokojnie.

Nie lubię przyprawiać mięsa za bardzo i mam świadomość, że używanie zbyt trudnego języka tylko po to by nim się pochwalić, nie ma najmniejszego sesnu. Jednakże lepiej jest użyć odpowiedniego słowa niźli potem opisywać dłużej jakiś przedmiot. Łatwiej jest powiedzieć "mikrowela, czy mikrofalówka" niż pisać " prostokątne metalowe pudło służące do odgrzewania pokarmu za pomocą fal".
Książki czytam różnorakie, od Sienkiewicza ( który akurat tak samo jak Komuda i Piekara bardzo lubi "chwalić" się językiem ) po Sapkowskich i innych. Budowanie słowiańszczyzny nie jest dla mnie straszne, ale szukanie informacji na temat codziennego życia beduinów na pustyni, tak. Dlatego grzecznie spytałam, czy ktoś grający w te klimaty nie mógłby podać jakichś lekturek. Być może źle szukam w internecie. Ot, tyle. W ogóle z tym językiem nie poradziłabym sobie w sesji SF.

Jeżeli chodzi o te konie, to w mojej grze ( w której grają dziewczyny w większej mierze ) maść konia i jego wygląd ma spore znaczenie. Zdarza się, że kiedy ich postacie napadają na jakąś stadninę i kradną spore stadko to zaczyna się kłótnia. Jedna woli kare inne dwie bułane i tak dalej. A jedna nie zna kolorów i siedzi widząc konia w szarości i bieli. Poza tym jeśli mają do wyboru hucuła czy zimnokrwistego to w grze wypadało by mniej więcej znać podstawowe rasy koni. Na wojnę na kucyku? Byłoby zabawnie. Generalnie konie miały być tylko przykładem. Znawcą tych zwierząt w zasadzie też nie jestem chociaż podstawowe maści i rasy znam. Tak samo z tym piaffem. Chody konia w grze są bardzo ważne. Przecież gracz musi wiedzieć, że jedzie stępa albo że galopuje. Ktoś to w karcie ma umiejętność "jeździectwo" i nie wie, że prowadzi się konia za wodze, a stope trzyma w strzemieniu to dziwne trochę.

Gra też uczy. Kiedy gracze mówią ciężkimi wyrazami zawsze warto dopytać i vice versa z MG. Opisy czasem rozbudzają wyobraźnię. Tak jak przykład z tym koniem. Grając na żywo może być problem, bo nikt nie bierze encyklopedii i nie sprawdza, ale na forum czy przez komunikator wystarczy pojęcie wpisać w google, czy google galleries i po problemie, a MG nie musi bawić się w opisywanie każdego słowa. Bo jak opisać jabłkowitego konia? A jak opisać strój araba? "Owinięty w prześcieradła"? Lepiej powiedzieć, że ma na sobie dishdashe z kittlem na głowie. Lepiej brzmi lonżownica, niż plac do ćwiczenia koni. Poza tym ( moim skromnym zdaniem, z którym nie każdy przecie musi się zgadzać ) gra jest ciekawsza jeżeli są w niej detale.

Bardzo nie podoba mi się gra, w której wszystko dzieje się szybko i nie ma szczegółów. Nie każdy tak lubi i robi

Ale się rozpisałam DD
 
Salamandra jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-09-2011, 14:12   #9
 
Eyriashka's Avatar
 
Reputacja: 261 Eyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skałEyriashka jest jak klejnot wśród skał
"Dishdashe z kittlem na głowie" - rotfl, chyba do końca sesji bym się śmiała po takim tekście mg.
Osobiście po prostu wprowadziłabym to tym sposobem: "Jest ubrany w lekką arabską szatę, wszyscy tutaj takie noszą, chociaż zauważacie pewne różnice w barwach. Jego jest zupełnie biała i chyba niedawno wyprasowana. Wzrok wasz przykuwają ciemne guziczki zapięte pod samą szyję... itd" - i już. Dłużej, ale skoro jesteś zwolenniczką detali to nawet mogłabyś puścić wodze fantazji i opisać obszycia rękawów.

Z drugiej strony, zależy jaki to moment w sesji. Jak sielanka to opisy długie, ale jeśli sterczy nade mną rycerz i bierze właśnie zamach mieczem dwuręcznym, to jakoś nie wydaje mi się chociażby wskazane wspominanie o tym, że na herbie ma lwa gryzącego węża. No, chyba, że to ostatnie co gracz zauważa... :P
 
__________________
Life is a bitch. Sometimes I think it even might be a redhead with a bad case of short temper.
Eyriashka jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15-09-2011, 23:24   #10
 
Indoctrine's Avatar
 
Reputacja: 16 Indoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znanyIndoctrine nie jest za bardzo znany
Jeśli Twoi gracze znają te wszystkie terminy, a ich użycie jest ważne z jakiegoś powodu dla sesji, to super, używaj. W innym wypadku, to przerost formy nad treścią (że powtórzę to po innych już chyba trzeci raz).

Jeśli odwołanie się do stereotypu nie ma negatywnych konsekwencji, czyli nie wpływa na działanie graczy, to czemu nie?
"Ubrany jest typowo po arabsku, dużo materiału, trochę jakby owinął się białym prześcieradłem, z turbanem na głowie". I ok, większa wiedza nie jest niezbędna (choć dla ubarwienia można z raz opisać encyklopedycznie).

Co innego, jak dany element i jego zrozumienie ma znaczenie fabularne. Na przykład w systemie SF, graczom co trafili w okolice czarnej dziury, dobrze wyklaryfikować pojęcia horyzontu zdarzeń, strefy Shwarzwilda itp
 
Indoctrine jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:57.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166