|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
23-05-2005, 13:39 | #1 |
Reputacja: 1 | Jak tworzyć dobrą sesję? Jak tworzyć dobrą sesję? Odpowiedni nastrój podczas sesji jest konieczny aby sesję można było uznać za udaną. Któż z nas nie spotkał się z doskonałym scenariuszem, zmarnowanym z powodu braku wczucia się w nastrój i sytuację postaci graczy? Powiem więc nie tylko w jaki sposób nastrój ten można uzyskać, ale także wspomnę o kilku sytuacjach które mogą się Wam zdarzyć. Poniższe uwagi kieruję głównie do MG, ale myślę że i gracze znajdą tu coś ciekawego. Muzyka Chyba każdy był choć raz w kinie i wie jak dużą rolę odgrywa w nim podkład muzyczny. Odpowiednio dobrany potęguje nastrój, ale także jest w stanie ten nastrój zniszczyć. Więc niech to nie będzie ulubiony akurat kawałek. Gdy planujecie scenariusz, wiecie jaki nastrój ma wśród graczy panować - spróbujcie przeglądnąć swoją płytotekę w poszukiwaniu odpowiednich piosenek. Tylko oczywiście nie należy przesadzać, bo z MG staniecie się DJ'em Muzyka ma być tłem opisywanego świata i ma uzupełniać Wasze słowa. Pamiętajcie też o realiach świata w których akcja się odbywa - w CP2020 przyda się techno, w WFRP muzyka celtycka. Jeśli scenariusz ułożyliście na podstawie filmu, to przydatna będzie jego ścieżka dźwiękowa. Rekwizyty Bardzo ułatwiają graczom wczucie się w sytuacje swoich postaci. Ale i one muszą być odpowiednio dobrane. W horrorze doskonałe są świece i zasłonięte okna, w dworskiej intrydze chusty, kapelusze itd. Odpowiedni ubiór również jest jest przydatny. Jeśli gracze mają gdzieś jachać i spodziewasz się że będzie im potrzebna mapa, przynieś jakąkolwiek mapę turystyczną. Listy, zakładki w książkach, zdjęcia, rysunki - mając dostęp do drukarki, wszystko to jesteś w stanie przygotować. W tekstach możesz użyj specjalnych czcionek, aby miały odpowiedni styl. Całkiem ciekawym pomysłem jest też wycinanie zdjęć z gazet i używanie ich do opisu NPC, dzięki czemu nabiorą oni więcej życia. Rozejrzyj się w około i popatrz czy nie znajdzie się jakieś nowe zastosowanie dla starej walizki lub teczki. Wiedzcie, że całkiem małe rzeczy mogą naprawdę sprawić, że Wasza sesja stanie się bardziej żywa i bardziej rzeczywista. Żartowniś No cóż, czasami któryś z graczy ma zbyt dobry humor i nie potrafi się powstrzymać od żartów. Gdy prowadzisz luźną przygodę, nie jest to jescze problem, szczególnie jeśli te żarty są śmieszne. Ale co zrobić gdy zaplanowałeś horror? Najprościej jest poprosić takiego gracza na słówko i wytłumaczenie mu, że Ci to przeszkadza. W większości przypadków przynosi to oczekiwany rezultat. Gdy mimo tego, żarty nie ustają, a w dodatku zaczynają śmieszyć innych graczy, to musisz już zacząć działać ostro - przerwij grę i powtórz, że nie pora na żarty. Ostatecznym rozwiązaniem jest wyproszenie z sesji. I nie miej przed tym oporów - to Ty tu rządzisz i ustanawiasz prawo. Ci z graczy, którzy chcą grać udzielą Ci poparcia. A gdy będziesz konsekwentny, szybko się nauczą, że prowadzenie traktujesz poważnie. Stosunki pomiędzy graczami Gdy trafi Ci się wśród graczy para, wtedy nie jest to jeszcze problem. Można się oczywiście spodziewać, że będą do siebie bardziej przyjaźnie nastawieni, niż do pozostałych graczy, ale to raczej nikomu nie powinno przeszkadzać. Gorzej gdy macie prowadzić swojej "drugiej połowie". Pozostali gracze zaczną Was oskarżać o stronniczość, więc musicie się postarać aby nie dawać im do takich zarzutów żadnych podstaw. Nie każdy to potrafi, więc lepiej się zastanówcie zanim ją/jego zaprosicie na sesję. Drugą, znacznie gorszą, możliwością jest konflikt pomiędzy graczami. Możecie być pewni, że wszelkie przygotowania wezmą w łeb, a sesja zamieni się w arenę ich prywatnej wojny. Dlatego takich graczy do rozgrywki nie dopuszczajcie. Lepiej trochę odczekać, aż im przejdzie. Obiektywność Bycie MG to wielka odpowiedzialność i wielki kłopot. Faktem jest, że nie każdy się nadaje. Prowadząc musicie poniekąd wyzbyć się wszelkich "doczesnych" pragnień i stać się tak obiektywni, jak to tylko możliwe. Nie oznacza to jednakże, że macie tolerować wszelkie zagrania graczy, ściślej MACIE tolerować wszelkie działania graczy, ale jednocześnie dać im do zrozumienia, że muszą się także być gotowi na wszelkie konsekwencje związane z ich zachowaniem. Jeśli chcą wyrżnąć całą wioskę, to jeśli nie przedstawią ścisłego i dobrego planu rzezi, to niech się nie spodziewają, że na pewno nikt nie przeżył - może ktoś akurat wyjechał? Może ktoś był na grzybach, zgubił się i wróci dopiero za kilka dni? Często także jest pomijana sprawa organów ścigania, a to bardzo ułatwia życie graczom-psychopatom. Całkowicie niepotrzebnie i niewłaściwie, po pierwsze jest to doskonały temat na dalszy ciąg, a po drugie RPG nie powinno być wylęgarnią psychopatów. Z drugiej jednak strony nie można przesadzać w drugą stronę, nigdzie nie ma 100% skutecznej policji i nie każda zbrodnia jest karana. Musicie sami zadecydować kiedy opłaca się Wam przypominać graczom, że nie oni stanowią prawo i lepiej żeby tak było. Supermeni Postać która jest w stanie pokonać armię, to prawdziwy kłopot dla MG. No ale nie należy zapominać dzięki komu taki "potwór" powstał. Najproszym sposobem uniknięcia takich sytuacji jest, po prostu, nie dawanie postaciom zbyt potężnych przedmiotów lub dostępu do zbyt potężnej magii. Ale jeśli już kogoś takiego macie, to postarajcie się i przekonajcie swojego gracza do przejścia na emeryturę. Albo zacznijcie prowadzić na innym poziomie, gdzie postacie będą stawiali czoła im podobnym. Jedzenie Nie ma co ukrywać, sesja nie trwa piętnaście minut, a wytężanie mózgownic wymaga odpowiednich dawek energii. Jeśli macie jakiś mały stolik, postawcie na nim dzbanek z herbatą i co tam lubicie. Możecie się dożywiać w czasie gry lub zróbcie sobie małą przerwę, w czasie której gracze będą mogli sobie i podjeść, i pomyśleć co robić dalej, no i najważniejsze - da Wam to chwilę wytchnienia. Wiem, że nie wyczerpałem tematu i są pewnie elementy o których nie wspomniałem, ale jeśli po przeczytaniu mojego artykułu właśnie o nich pomyślicie i wykorzystacie podczas swoich sesji, to mój cel będzie osiągnięty Alex Burzyński
__________________ eMIEJoteSCe eNA PeODePyIeS old desingn(tm)'s man |
25-02-2006, 11:45 | #2 |
Reputacja: 1 | Dodam parę sugesti. Jedzenie Tak, sesja nie trwa 15 minut i faktycznie nie można pozwalać na jedzenie podczas grania. Jedynym dobrym sposobem jest pół godzinna przerwa na zjedzenie posiłku, czy to obiad czy to kolacja czy tylko pizza. Nie może być to posiłek napychający bo wiadomo co się stanie, ale także nie za mało bo zacznie się burczenie i brak koncentracji. Sprawdzonym pomysłem na moich sesjach, jest by przyrządzić obiad przed sesją, odczekać 15 minut na lewniwe omawianie fabuły i postaci, dopiero po sjeście ropocząc granie. Dla spóźnialskich zostają resztki of course:P Supermeni Zależnie od spojrzenia (od systemu) może być to mniejszy lub większy problem. Jeśli to z powodu przedmiotu BG jest niedo zdarcia, To zawsze są złodzieje którzy dostaną na przedmiot zlecenie, avatarzy bogów którzy dostaną ofgórne przykazanie, kusząca kobieta/przystojny facet który wypesrwaduje działanie przedmiotu, klątwy tez są fajne. Jeśli SM zależy od umiejętności, to naprawdę nie polecam sposobu na jakieś dziwne osłabianie postaci, czy amnezje (bo amnezja nie działa na techniczne umiejętności). Lepiej by właśnie odeszła na emeryturę albo zginęła pod koniec epickiej kampani. Obiektywność i Koflikty w drużynie Oj ciezko i nie ma to uniwersalnej metody. Najlepiej jak gra się z dobrymi kolegami/przyjaciółmi, którzy też wzajemnie się lubią. To nie jest jakiś dziwny obowiązek trzymać człowiekia który wprowadza zamęt. Co do wprowadzania sympati na sesje, to nie wiem, bom nie miał takiego problemu. Pamiętajcie, że konfilkty wybuchały z małych pierdół, a czasem przyjacielska rozmowa na temat: Co chciałbys zmienić, co ci się nie podoba; wystarczy w zupełności Muzyka Na wyczucie, ale zupełnie nie polecam utworów z dużą ilością tekstu. Bo albo się skupiamy na słowach Mg albo na piosenkarza. Polecam tez eksperymenty (ale nie zupełnie dziwne) co do muzyki, czasami można się zdziwić. Ale na coś takiego muszą zgodzić się wszyscy gracze. Bo MG lubi jakąś muzkę, a z przeciwnej storny patrzą na niego fani techna lub czegoś innego. PS. To włąściwie powinno trafić do Działu Artykuły, ale niech będzie...
__________________ Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych. Uuuk. |
01-10-2008, 20:45 | #3 |
Reputacja: 1 | Witam mam pewien problem otóż mam 13lat i chciałem wraz z 3 kolegami grać w RPG, ale oni grają raz na miesiąc albo i rzadziej jak ich zachęcić? Ostatnio edytowane przez Soveelis : 01-10-2008 o 20:49. |
01-10-2008, 21:49 | #4 |
Reputacja: 1 | Spróbuj stworzyć ciekawy scenariusz sesji, najlepiej taki, który będziecie kontynuować na kolejnych spotkaniach (jeżeli ty jesteś MG). Zadbaj o klimat, muzykę, staraj się ciekawie rozwijać akcję, dodając do niej różnie szczegóły, wątki poboczne itp. Pamiętaj też, żeby nie przesadzić z fantazjowaniem, bo to też może zniechęcić kolegów. Oczywiście nie możesz ich zmuszać do tego, żeby grali. Jeżeli po prostu nie chce im się grać to nic na to nie poradzisz. Pokaż im, że RPG to świetna zabawa, do której warto siadać częściej ;]. Pozdrawiam i powodzenia- Zak |
02-10-2008, 08:20 | #5 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Soveelis, czy tamci gracze tworzą grupę do której dołączyłeś? Prowadzisz Ty czy ktoś od nich? Jako pierwszy system radzę Ci wybrać Dungeons and Dragons, ponieważ podręcznik dość jasno przekazuje jak grać. Tak więc odpada wiele problemów, które miałbyś z innymi grami. Dobrze, jeżeli w grupie będzie podtrzymywane zainteresowanie graniem poza sesją. Rozmawiajce o swoich postaciach, ich przygodach, problemach które wystąpiły podczas gry. W ten sposób ludzie będą nakręceni na granie.
__________________ Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych. Uuuk. | |
02-10-2008, 14:54 | #6 |
Reputacja: 1 | Tak ja jestem MG ale my gramy w warhammera profesje z Warcrafta ekwipunek z diablo 2 wiecie chyba co mam na myśli książki do D&D też posiadam bo mój brat gra z kolegami 5-6 i dziwi mnie jak on to zrobił że tylu zachęcił niestety my gramy w warhammera ponieważ mówią ze D&D jest słabe. |
02-10-2008, 16:12 | #7 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Nie musisz szukać rad na forum, gdzie ludzie nie znają dobrze Ciebie ani Twojej sytuacji.
__________________ Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych. Uuuk. | |
02-10-2008, 16:21 | #8 |
Reputacja: 1 | Chodzi mi bardziej o to jak ich zachęcić do gry? |
02-10-2008, 16:50 | #9 |
Reputacja: 1 | Choćby. Popatrz na swoją sesję i zastanów się, czemu Twoi gracze zamiast obejrzenia filmu na youtube czy pogrania w WoW na komputerze mają przyjść i grać w rpg. Ty widzisz w tym coś fajnego, pytanie czy to samo widzą Twoi gracze. Sądzę, że nie, skoro chcą grać tylko raz na miesiąc. Wizyta na sesji Twojego brata może być pomocna w uzupełnienie Twoich sesji o rzeczy, które mogą się spodobać Twoim graczom.
__________________ Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych. Uuuk. |
05-10-2008, 22:54 | #10 |
Reputacja: 1 | Myślę, że oni chcą fajnej przygody, np jakiś super hero :P:P itp jakaś ciekawą a ja właśnie nie mam pomysłu może coś doradzicie jak się na przykład śmieją i nie chcą przestać mimo moich próśb przecież nie wyproszę jednego bo jest ich tylko 2 więc nie będzie gry proszę o jakieś porady. |