Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 16-05-2012, 22:24   #1
 
Jaukosh's Avatar
 
Reputacja: 0 Jaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicach
Mistrzowanie - Pierwszy Raz

Witam wszystkich serdecznie.

Jakiś czas temu zgodziłem się grupie znajomych poprowadzić ich pierwszą w życiu sesję. Dla nich to przeżycie na skalę pójścia do pierwszej klasy, ale dla mnie to raczej mała obawa.

Będziemy grać w autorski system, tworzony bezpośrednio przez nas w trakcie gry. To jednak nie ma nic do rzeczy. Ta sesja będzie moją pierwszą jako Mistrza, do tej pory nie rozegrałem zbyt dużo sesji pod okiem naprawdę dobrego klimatycznie MG (kwestia sesji przez komunikator). Chciałbym poprosić doświadczonych Mistrzów z forum o jakieś rady odnośnie zespolenia graczy jako drużyny, prowadzenia rozgrywki etc. Oczywiście wiem, że każdy ma swój styl, ale zanim się takowy wyrobi, warto prowadzić klasycznie.

Z góry dziękuję i pozdrawiam.
 
Jaukosh jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-05-2012, 22:54   #2
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 2417 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Pierwszą radą co do zespolenia graczy jako drużyny doradziłbym start gry z gotową drużyną postaci graczy. A jeżeli już postacie graczy muszą się pierwszy raz widzieć to niech będą na siebie skazani i niech nie mają żadnego powodu, żeby zabić lub choćby obrazić się na postaci innych graczy.

A będziecie grać na żywo czy komunikator czy jak?
 
Anonim jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16-05-2012, 22:57   #3
 
Jaukosh's Avatar
 
Reputacja: 0 Jaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicachJaukosh nie jest zbyt sławny w tych okolicach
Początkowo ze względu na trudność w znalezieniu miejscówki planowaliśmy przez komunikator, co uznaliśmy za ostateczność. Jednak koleżanka odkryła świetne miejsce, więc na żywo się uda.
 
Jaukosh jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17-05-2012, 00:08   #4
 
Komtur's Avatar
 
Reputacja: 11515 Komtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputacjęKomtur ma wspaniałą reputację
Umieść ich postaci razem w więzieniu lub niech każdy będzie miał na pieńku z mafią (gangiem, gildią etc.) lub stwórz im wroga którego będą bardzo nienawidzić (np. jednemu BG zabił matkę, drugiemu zgwałcił żonę, trzeciemu zamęczył kota)
 
__________________
"Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind
W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead."

Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017.
Komtur jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17-05-2012, 01:21   #5
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 135 behemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znany
1. Jeśli chodzi o mechanikę to nie dawałbym jej do decyzji graczy i to w czasie sesji. Wbrew pozorom mechanika ma znaczenie, a jeśli świeżak będzie w niej dłubiał to niekoniecznie efekt będzie działał, miał sens, wreszcie może lepiej niech gracze skupią się na grze/postaciach.
1.1 WYmyśl mechanikę sam, albo skorzystaj z gotowej z prostego systemu (np Warhammer 2ed). Np. 10 atrybutów które obejmują wszystkie akcje w danych realiach w skali od 1-10, testujemy k10 (mniej lub równe) +/- modyfikatory mistrza gry. Gracze rozdzielają 30 punktów na start i po każdej sesji dostają 1-3 jako PD. Zrobione.
2. Jeśli chodzi o setting, to ok, może być w pełni uniwersalny (typu jakieś tam fantasy z low magic).
3. Spojonie drużyny: Zmuś ich!
- mieszkańcy jednej wioski, którzy jako jedyni ocaleli po inwazji czegoś złego, lub zostali porwani przez łowców niewolników, albo wcieleni do armi.
- W ogóle wcielenie ich do jednego oddziału, armi, szkoły dla uzdolnionej młodzieży, komanda foki, zakonu jedi, space marines.
4. Kopiowanie to najwyższa forma uznania, nie ma nic złego w wykorzystaniu cudzego scenariusza, może jedna z sesji w którą grałeś jako gracz ci się spodobała i chciałbyś ją powtórzyć jako MG. O tyle dobre, że wiesz co było dobre, nad czym popracować, gdzie gracze się blokują.
4.1 Ściągnij z neta, w sieci pełno jest scenariuszy, szkiców etc (zwłaszcza jak tajemna mowa nie jest ci obca) po to są by z nich korzystać. (np można szukać po quickstartach które często oferują też przygodę dla początkujących)
5. Prostota! Na pierwszy raz nie ma co komibinować i można pozwolić sobie na liniowość oraz brak finezji.
 
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17-05-2012, 17:14   #6
 
Radagast's Avatar
 
Reputacja: 201 Radagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie cośRadagast ma w sobie coś
Cytat:
Napisał behemot Zobacz post
4. Kopiowanie to najwyższa forma uznania, nie ma nic złego w wykorzystaniu cudzego scenariusza, może jedna z sesji w którą grałeś jako gracz ci się spodobała i chciałbyś ją powtórzyć jako MG. O tyle dobre, że wiesz co było dobre, nad czym popracować, gdzie gracze się blokują.
Z większością punktów Behemota się zgadzam, mam tylko uwagę odnośnie tego. Jeżeli wykorzystujesz cudzą przygodę, to wypadałoby po sesji powiedzieć, kto jest autorem (albo jak się z nią zapoznałeś). Natomiast przed musisz zwrócić baczną uwagę na miejsca, gdzie gracze mogą zbłądzić. Prawie na pewno nie podejmą takich decyzji, jakie podjęła Twoja drużyna, gdy grałeś. W kluczowych momentach musisz te decyzje jakoś wymusić, albo być gotowym na inne rozwiązanie (w szczególności możesz być zmuszony improwizować). W najgorszym przypadku możesz zarządzić chwilę przerwy i na spokojnie przemyśleć sprawę. Byle nie w najbardziej emocjonującym momencie.
 
__________________
Within the spreading darkness we exchanged vows of revolution.
Because I must not allow anyone to stand in my way.
-DN
Dyżurny Purysta Językowy
Radagast jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18-05-2012, 21:11   #7
 
Irregular's Avatar
 
Reputacja: 45 Irregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodzeIrregular jest na bardzo dobrej drodze
Zgadzam się z przedmówcami, zwłaszcza w kwestii zmuszania graczy do zespolenia się w jedną drużynę. I zmuszania ich do innych rzeczy.

Przede wszystkim warto pamiętać, że najlepszy, najbardziej finezyjny scenariusz poleci jak domek z kart, gdy gracze zrobią nie do końca to, czego od nich oczekujesz. Wtedy koniecznie trzeba ich zmusić do powrotu na Jedyną Prawdziwą Drogę (tj. tą ustaloną przez MG) albo... przyzwyczaić się do wymyślania wszystkiego na bieżąco i uelastyczniania scenariusza, by pasował. Postacie będą się rozwijać w międzyczasie, prawie na pewno trzeba będzie coś zmienić w planowanej przygodzie. Najlepiej zrobić coś na tyle prostego, by po prostu nie dało się tego zepsuć. Choć z drugiej strony, wyobraźnia graczy (zwłaszcza w próbach ominięcia przeszkód rzuconych przez MG) nie zna granic.

Mechanika to podstawa: powtarzam po przedmówcach, żeby szybko ją stworzyć lub wziąć gotową. Świat, BNów i resztę wymyślać możesz po drodze (sama tak tworzyłam świat autorski i... cóż, coś z tego wyszło, choć było trudno). Ale mechanikę musisz mieć. Albo zacznijcie od storytellingu i potem bawcie się kostkami, tak też się da.

Pierwszą przygodę można wziąć gotową, ale w międzyczasie przyjrzeć się graczom: co by im się spodobało? Jakie są ich postacie? I zmodyfikować specjalnie do nich, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo, że zepsują scenariusz (chcący lub niechcący).

Może tymi krótkimi stwierdzeniami Ameryki nie odkryłam, ale sądzę, że mogą się przydać.
 
__________________
Mole książkowe są zagrożone. Chrońmy ich naturalne ostoje! (biblioteki!)

Wkurzyłam kogoś? Coś pomyliłam? Sorry, ale biblioholik na odwyku to jeden wielki kłębek nerwów. Wybaczcie.
Irregular jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:02.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166