|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
|
| Narzędzia wątku | Wygląd |
16-05-2015, 00:37 | #31 |
Reputacja: 1 | @Bielon i cała reszta emopaczki, Tak samo jak kucharz nie skupia się na emocjach podczas nauki swojego fachu, a student muzyki wpierw uczy się nutek, by później nimi wywołać emocje, tak samo MG powinien skupić się na bezstronnym arbitrażu, który, dobrze poprowadzony, sam wywoła odpowiednie emocje w odpowiednim czasie. A czy wróg, czy sojusznik, to tylko gra pozorów, jak w moim poprzednim odpisie, którego nikt nie przeczytał. Myślenie w drugą stronę to jeden wielki BS i powrót do epoki MiMowskiej ubernarracji, oraz wpadanie w jakieś bezzasadne rozróżnienia typu eksploracja świata kontra emocje - prawie jak storytelling kontra mechanika dwadzieścia lat temu.
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: psionik, Lord Melkor, Dust Mephit, Panicz [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 16-05-2015 o 00:40. |
20-05-2015, 23:01 | #32 |
Reputacja: 1 | Wedle mnie ani wrogiem ani przyjacielem, GM jest po prostu reakcją na poczynania graczy. Bo ile to przecież razy to nie GM próbował uśmiercić nasze postacie tylko mi sami robiąc rzeczy które naturalnie były bardzo niebezpieczne. Ile to razy gracze decydowali się gdzieś dostać / kogoś zaatakować nie wiedząc jak silnego przeciwnika tam spotkają. Wiem, że zdarzają się GMy którzy przeważnie dostosowują przeciwników i ich moc do mocy graczy ale u mnie na sesji nigdy tak nie było. Oddział orków to oddział orków o takiej i takiej sile zależnie od tego jaki świat miałem w założeniu i o jakim poinformowałem graczy - przykład w DnD każdy podstawowy ork który zajmował się walką, napadami, łupieniem itp. a nie był wioskowym drwalem był zbrojnym 3/4 poziomu i koniec, jak gracze zaatakowali duży oddział to musieli wiedzieć, że to nie orki z 1 sw z książki Tak samo jak gracze próbują się gdzieś włamać / zaatakować kogoś ważnego to zwykle mam do niego jakieś założenia jak mocnego ochroniarza może mieć, jak mocny może być właściciel i nie dostosuje jego lev dla gracza bo on wpadł na taki pomysł - mógł wybadać GM to reakcja na poczynania graczy ani przeciw ani za nimi bo jaki sens jest ratować graczy samobójców
__________________ „Dlaczego ocaleni pozostają bezimienni – jakby ciążyła na nich klątwa – a poległych otacza się czcią? Dlaczego czepiamy się tego, co utraciliśmy, ignorując to, co udało nam się zachować?” Steven Erikson, „Bramy Domu Umarłych”, s. 427 |
13-10-2015, 22:26 | #33 |
Reputacja: 0 | Prowadzący zwany Mistrzem Gry pełni poszczególne role zależnie od gry (produkty) w który się gra, z ewentualną poprawką na style rozgrywki (np.: sandbox, railroading, open adventure, przechodzenie modułu). Oczywiście, wymienione dalej role mogą towarzyszyć innym. Przykładowe "role" MG: - Arbiter ("Obiektywny"): Od pierwowzoru Referee, ta rola polega na bezstronnym wiernym odtwarzaniu przygotowanego materiału (np.: wirtualnej przestrzeni fikcyjnej czy "planszy", wprowadzania przygotowanych wątków i założeń co do reakcji jakiegoś bytu, frakcji lub BNa), a także na posługiwaniu się "pionkami" (bytami) w przestrzeni współwyobrażonej polegajacej na możliwie wiernym oddaniu (symulacji?) ich reakcji. Arbitra interesuje głównie to, jak gracze poradzą sobie na przygotowanym przez niego "poletku". - Przeciwnik: Wbrew obiegowej opinii, da się "wygrać" lub "przegrać" sesję RPG, albo przynajmniej jakiś wątek, przygodę, tudzież konflikt/konfrontację. MG "Przeciwnik" przede wszystkim interesuje się tym, aby postać gracza - i sam gracz - zmierzyli się z ryzykiem porażki oraz jej konsekwencjami. Postawa "Przeciwnika" jest szczególnie widoczna w tzw. "storygames", gdzie przegrana w konflikcie o stawce i tak popycha fikcję (wraz z fabułą) do przodu - wtedy MG po prostu gra o to, aby jego stawka/rozstrzygnięcie sytuacji przeszło do fikcji. - Moderator: "Moderator rozgrywki", czyli prowadzący grę zainteresowany głównie możliwie sprawnemu przeprowadzeniu rozgrywki wedle ustaleń (zasady i reguły gry wraz z opcjonalnymi zmianami zaakceptowanymi przed rozgrywką, "umowa społeczna" o tematykę, konwencję, sposoby zachowania oraz elementy sesji [albo ich uzgodniony brak], zachowanie uzgodnionej struktury rozgrywki). Moderator pilnuje aby dla każdego uczestnika sytuacja na stole była klarowna i w pełni zrozumiała. - Fan: To Mistrz Gry, który jest żywo zainteresowany postępami i dramatami postaci, zmaganiami z przedstawionym fikcyjnym światem (tudzież sytuacjami) oraz konsekwencjami działań BG. Prowadzący "Fan" skupia się głównie na tym, co byłoby interesującego do wprowadzenia pod postać gracza (albo na przekór postaci gracza). - Scenarzysta: Mistrz Gry zainteresowany odgórnym projektowaniem scen i sytuacji po kolei, daleko poza przygotowanie samej "wirtualnej planszy" (patrz Arbiter). Scenarzysta przede wszystkim zainteresowany jest tym, aby gracze grali "w jego fabułę", jego sceny - rozgrywka to przechodzenie scenariusza. - Rezyser: Mistrz Gry dbający o to, aby niezależnie od okoliczności i twórczości graczy, jego wizja sesji/kampanii (jego wątki i wydarzenia w świecie gry) pozostawała wiążącym tematem sesji. Zbliżona rola do "Scenarzysty", aczkolwiek o ile Scenarzysta zajmuje się predefiniowaniem fikcji i fabuły przed sesją, a następnie jej odtwarzaniem i możliwie jej trzymaniem, to Reżyserowi wystarczy improwizacja i reagowanie na bieżąco w oparciu o jego własną wizję jak powinna wyglądać rozgrywka (Reżyser narzuca swoją wizję i koncept intelektualny/artystyczny). Oczywiście te dwie postawy nie wykluczają się. - Aktor: Mistrz Gry zainteresowany najwierniejszym i najlepszym artystycznie (poprzez odgrywanie z zaangażowaniem) oddaniem zachowania, reakcji oraz usposobienia istot wprowadzonych do fikcji. Dodałbym jeszcze rolę/postawę "gospodarza", ale zakładam iż na ogół prowadzacy grę jest (mimowolnie albo dobrowolnie) "hostem" - organizuje rozgrywkę innym ludziom. |