Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 24-09-2017, 14:00   #1
Majster Cziter
 
Pipboy79's Avatar
 
Reputacja: 1 Pipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputacjęPipboy79 ma wspaniałą reputację
Misiowanie PBF

Siemka


- Jakiś czas myślałem o podobnym tekście. Postanowiłem spisać różne uwagi i obserwacje jakie mi się zdarzyło zebrać podczas gry po obu stronach stołu. Pisałem głównie pod kątem różnić misiowania (mistrzowania) między sesją stołową a forumową. Nie są to żadne prawdy objawione ot, takie tam uwagi. Pisałem głównie przez pryzmat własnych doświadczeń więc jeśli ktoś miał inne trochę, sporo czy nawet wszystko może mu się tutaj nie zgadzać.

- Większość tekstu spisałem sam. Ale po prawdzie tekst powstawał pod życzliwie kontrolnym okiem moich forumowych przyjaciół. Gdzie się dało oddałem im głos w tekście gdy lepiej niż mnie udało się ująć jakiś sesyjny element. Dziękuję Corax, Ehranowi, Lemiemu, Mike'owi i Zombi za poświęconą uwagę, czas i literki przy powstawaniu tego materiału

- Tekst właściwie nie wyczerpuje tematu w żadnym razie. Ot w pierwszej kolejności poszło na tapetę coś co się wydawało najważniejsze czy najpospolitsze. Temat jest generalnie do dyskusji. Jeśli ktoś by coś miał do powiedzenia niech mówi śmiało. A kto, wie, może będzie zainteresowanie to się poleci podobnym tematem pod te uwagi czy może o graniu forumowym. Zobaczymy. A póki co zapraszam na literki




I - Porady na projektowanie sesji


Deadline

Określ terminy gry, których będziesz się w stanie trzymać. To MG napędza grę i to MG musi pilnować terminowości odpisów/dyscypliny - patrz pkt. “Termin to termin”. Jeżeli MG będzie zawalać z odpisami, sesja padnie. <Corax>


Homerule

Jeżeli będziesz wprowadzać własne interpretacje zasad podręcznikowych, przygotuj sobie ich zarys i przedstaw graczom. <Corax>


Przygotowania

Przygotuj się do sesji: załap klimat miejsca/sceny. Sprawdź co jest w podręcznikach, jak wyglądają mapy okolicy, jakie są punkty charakterystyczne, jak daleko/szybko podróżuje się na tej mapie, co widać po drodze itd. Nie widzę sensu wkuwania tego na pamięć ale no wypada by MG chociaż ogólnie orientował się na mapie na jakiej rozgrywa przygodę


Ramy gry

Przemyśl czy są jakieś zasady i ograniczenia. Tak do podręczników, zasad, mocy itd. Dobrze podać to od razu w rekrucie chociaż na tyle by oddać klimat i atmosferę w jakiej zamierzasz przeprowadzić sesję. Na przykład nie można grać telepatą, trzeba grać zgraną załogą, wszyscy muszą być wojskowymi, nie uznajesz jakiejś profesji lub podręcznika itd. <Pipboy> Co prawda na etapie rekruty nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego, ale ustalenie najważniejszych ram jest dobrym początkiem. <Corax>


Szkielet

Stwórz szkielet wydarzeń i najważniejszych BN. Ot, kto, komu i dlaczego. No i w jakiej scenerii/uniwersum. To coś, co jak dla mnie musi być. Stanowi samo jądro całej sesji więc musi być jasne i klarowne najpierw dla Ciebie a potem na samym końcu sesji także dla Graczy.




II - Porady na prowadzenie sesji


Bądź konsekwentny

Piszesz, że jakiś tam BN to uberkozak to nie może zawiesić łba bo BG na niego krzywo spojrzał. No chyba, że z kostek czy skillów inaczej wyszło. Ale nawet wtedy BG dobrze, żeby odczuł, że sprawa była na szali kostek i różnie mogło się potoczyć.


Bieżące notatki

Nie jest głupie robić na bieżąco notatki. Imiona, nazwy, daty, znaleziska, co/kto miał gdzie iść czy poszedł, jaki dokładnie w Google Map jest adres danej lokacji, jakieś odległości, tajne notki MG z jakimś “ale” co do danego elementu jakich nie podało się Graczom itd. Bo na bieżąco czy tydzień po może się i zapamięta albo jak się coś zaczyna powtarzać często. Ale jak po miesiącu czy dwóch, po iluś stronach sesji, trzeba wertować te strony i posty by znaleźć jakieś imię czy nazwę wioski czy baru można stracić sporo czasu i frustracji jak już pamięć zawodzi a chciałoby się podać konkretną dane w poście takie samo jak wcześniej.


Briefing na koniec tury MG

Rzecz jaką rzadko widuję w sesjach ale dla mnie bardzo przydatna. Czyli briefing tak trochę na podsumowanie skończonej tury MG i jakieś wytyczne na start dla tury Graczy. Można rozdać PD, uaktualnić sprzęt, ammo czy paski zdrowia i w ogóle omówić najważniejsze sprawy a nawet podać jakie ma się oczekiwania od Graczy czy ich postaci na tą turę np. że muszą wydostać się w tej turze z budynku albo on się zawali razem z nimi.


Feedback

Daj graczom szansę na feedback po zakończonym rozdziale. <Corax>. MG ze swoją perspektywą często jest ciężko odgadnąć jak detalicznie zapatrują się na sesję czy jej elementy poszczególni Gracze. Wiele z rzeczy w scenerii sesji jest na tyle elastyczne, że można podpasować pod dany gust Graczy. Zwłaszcza jak ma się okazję podyskutować z Graczami o właśnie zakończonej sesji czy jej rozdziale. Ale taki feedback wypada i pisać i czytać ze zdrowym podejściem bo pean pochwalny na cześć genialnego MG czy lista punktów jadowych mogą spełnić wręcz odwrotną rolę. <Pipboy>


Kreatywność graczy

Jeśli pomysł Graczy jest fajny, ciekawy, oryginalny przychyl się do niego nawet jeśli takiego rozwiązania problemu początkowo w ogóle nie przewidywałeś. Takie pomysły to rzadkość i perełki w sesjach jakie wspomina się nawet po latach. I zachęcają Graczy do inwencji i samodzielnego myślenia a przy okazji ładnie różnicują road rail od sesji RPG.


Gracz musi mieć prawo do reakcji

Nawet bardziej gracz niż jego BG. Prawo wyborów i podejmowania decyzji to esencja RPG. Przynajmniej dla mnie. Jak na BG czai się mina czy snajper no może niby można pokulać za jakieś wykrywanie zagrożeń i jak obleję uruchomić tą minę czy headshot. A potem zdejmując figurkę z planszy uśmiechnąć się mądrze i powiedzieć “Bo wiesz, to jest postapo”. No może i można. Ale jednak ja uważam, że BG i Gracz powinni mieć prawo wyboru. Jeśli tam gdzieś leży ciało z przestrzeloną głową, jeśli jest krater po minie, jeśli dostali jakieś ostrzeżenie o nich i mimo to pchają się tam to już spoko. Dostali możliwość wyboru i dokonali tego wyboru.


Koniec posta

Odpis nie może być zamknięciem sytuacji, staraj się by po każdym odpisie dla każdego było coś do roboty (Lemi). Jak nie będzie dla Gracza czegoś do roboty to mogą mieć zastój. Więc każdy odpis musi mieć wymóg podjęcia działania. Jak w reklamie (Mike).


Nie ignoruj jojczenia i żalów nawet jednego Gracza

Nierzadko nawet jak jojczy tylko jeden Gracz to inni słuchają i patrzą jak załatwisz sprawę nawet jeśli ona ich bezpośrednio nie dotyczy. No i może jojczy jeden ale ilu z Graczy po cichu uważa podobnie to nie wiadomo. Jeśli coś odpisujesz jednemu na takie jojczenia miej to na uwadze.


PD

PD są fajne bo to PD i są fajne. Rozdawaj PD. Gracze lubią/uwielbiają PD. Z moich obserwacji wynika, że lepiej jest dawać nawet małe PD częściej niż uberupusty na koniec sesji czy rozdziału. PD na koniec czy początek sesji to przecież taka erpegowa tradycja Tak samo jak zastanawianie się na co je wydać i co kto sobie wykupi No o ile w danym systemie są PD.

Patrz też punkt “Marchewka i kij”


Termin to termin

Jeśli decydujesz się na termin tracisz lub zyskujesz na wiarygodności gdy go dotrzymujesz lub nie. Jeśli masz lub zaczynasz mieć z dotrzymaniem terminu kłopoty lepiej się w to nie baw. Wiarygodność MG to jedna z jego najważniejszych cech rozpoznawczych.


Ustal limity graczy w sesji

Różni gracze mają różne np. strach przed pająkami, czy też udział dzieci w sesji lub też tematyka religijna czy obrazoburcza. Nie każdy gracz, szczególnie przy osobach silnie się angażujących w sesję, potrafi odseparować się w pełni od odgrywanego BG. Warto mieć to na uwadze, by zapobiec konfliktom czy pretensjom bo w końcu gra ma sprawiać przyjemność wszystkim. Najlepiej zapytaj graczy czego woleliby unikać w sesji i miej to zanotowane. <Corax>


Waż słowa i styl

Nie wiadomo kto i kiedy je przeczyta. Nie tylko adresat w danej chwili ale i inni Gracza a nie wiadomo kto jeszcze.




III - Problemy i co z nimi zrobić


Cichotwardzielowanie

Tak nazywam sytuację gdy jedna postać obgaduje drugą w myślach ale na zewnątrz niczym się niby nie zdradza. Ale Gracz czyta, gul mu się może podnieść a nie ma jak odpowiedzieć. To budzi zaś jego frustracje i niechęć. Radzę więc unikać takiego zagrania jeśli nie chcesz szerzyć frustracji wśród Graczy.


Granie na czas

Gracz mający problem z podjęciem decyzji może grać na czas. Zadaje milion pytań, kwęka na odpowiedzi MG, chce mapek, obrazków, potem się okazuje, że niewyraźne albo coś innego z nimi nie tak. No jednym słowem zwłóczy i gra na czas. Można oczywiście to tolerować ale dla mnie jest dość irytujące. Nieźle działa w takich wypadkach też zagranie na czas a mianowicie podanie terminu do decyzji. Jeśli Gracz się nie podejmie decyzji, to dzieje się to co mówisz, że się stanie w podanym terminie. Metoda ładnie pasuje do akszynów gdzie z reguły nie ma czasu ani okazji na badania z mikrometrem i roztrząsania każdego detalu.


Kłopoty z decyzyjnością

Decyzje są paliwem dla sesji. Decyzyjny Gracz to zawsze jest skarb na każdej sesji. Tylko roail road może się obawiać decyzyjnych Graczy bo podejmą “złe” decyzje. Często jednak się zdarza, że na sesji Gracze jednak mają problem z rozwiązaniem jakiegoś problemu. Mogą grać na zwłokę lub inaczej unikać tematu a nawet liczyć, że albo zmiękniesz i odpuścisz albo nawet ich jakoś poratujesz. Zrobisz jak Ci pasuje. Ale jeśli sesja ma być “na poważnie” i “dla dorosłych” nieźle się sprawdza przełożenie bierności Gracza na bierność BG. Wówczas tracą okazję do podziałania w danej scenie a resztą aktorów na tej scenie odegraj swoje role bez nich. Nie polecam natomiast ratowania BG z takiej niemocy na ich korzyść bo łatwo wyuczyć Graczy braku samodzielności i prowadzenia za rączkę. Natomiast ruch innych pionków na planszy pokazuje, że świat toczy się dalej bez ich ingerencji w danej turze i że stracili ruch w grze choć dalej w niej są.


Konflikty

Nawet jak nie dotyczą Ciebie osobiście to dzieją się na Twojej sesji, za którą jesteś współodpowiedzialny i której nadajesz rytm, ton. Może sprawa nie dotyczy Ciebie osobiście więc niby można się nie wtrącać. Ale kłótnia tworzy kałuże wolnostojącego kwasu które parują i zatruwają całą okolicę. Mogą więc zniechęcać i resztę Graczy i nawet Ciebie. Dlatego utrzymuj porządek (terror! ) na swoich sesjach.

Jeśli atmosfera i sytuacja wykazuje tendencje konfliktotwórczą, spróbuj pogadać z Graczem w cztery oczy. Raz, że istnieje ryzyko eskalacji na osoby z początku niezwiązane bezpośrednio z takim konfliktem. A dwa, to wielu Graczy przy publicznej dyskusji (np. w komentach) walczy zażarcie i broni swoich racji głównie dlatego by nie stracić w ich mniemaniu twarzy. Nierzadko po przekroczeniu pewnego punktu krytycznego dyskusja schodzi nie tyle na odpisywanie na argumenty swojego “przeciwnika” ile grę pod publiczkę. Wówczas racjonalne argumenty tracą rację bytu i zaczyna się sianie propagandy jednej lub obu stron. Rozmowa w cztery oczy zaś powinna zmniejszyć ryzyko takiego scenariusza.
Jeżeli taka rozmowa nie odnosi skutku, lepiej pożegnać problematycznego gracza/graczy niż miałby/miałaby on/a zatruwać resztę sesyjnego organizmu.


Metagra

Bardzo wkurzająca rzecz. Metagra, w której gracz używa wiedzy Gracza z podręczników, i nie tylko, by zabłysnąć, nawet jak jego/jej postać kompletnie nie ma podstaw w KP by posiadać taką wiedzę. To się zdarza i w sesjach przy stole, ale przy PBF taki metagejmer ma szersze pole do popisu gdy może przeczytać posty czy komentarze innych Graczy i “domyślić się” czy inaczej “przewidzieć” coś o czym tam jest, no bo przecież “moja postać nie jest głupia!”. Nom. Wkurzające. Radzę pisać po prostu ze świadomością gumowego ucha metagejmera i z odpowiednią autocenzurą. Metagejmera od przewidującego czy planującego trzeźwo swoje ruchy Gracza rozróżnia to, że ten drugi może spróbować podać plan czy akcję właściwie samodzielnie w prawie każdym momencie gry a metagejmer jakoś dziwnie jest powiązany do reakcji na posty innych lub do wiedzy z podręczników.


Wypalenie MG

Najczęściej zdarza się gdy sesja już trochę trwa. Jakoś zaczyna się rwać i tracić wątek, poszła w jakimś dziwnym kierunku, nawet MG nie jest do końca pewny o co tu właściwie chodzi i chodziło. Spróbuj sięgnąć po tą iskrę jaka rozpaliła tą sesję. Obejrzeć jeszcze raz ten film, odpalić grę czy książkę jaka natchnęła Cię na tą sesję czy wątek.




IV - Sztuczki i triki MG


Autorstwo pomysłu

Zdarza się czasem tak na sesji, że zanim pojawią się posty w grze, trwa jakaś dyskusja w komentach czy mailach. Gracze mają burzę mózgów i myślą co w danej sytuacji zrobić. Potem wrzucają to w post. Póki każdy pisze o swoim pomyśle to pół biedy. Ale atmosfera potrafi się mocno stężeć gdy jeden z graczy bez uzgadniaia z innymi wkleja efekt takiej burzy mózgów jako pomysły swojego hiroła. Jeden przymknie oko na takie zagranie ale innego potrafi krew zalać. Ale jest na to prosty trik, wystarczy zachować autorstwo pomysłów i przelać je na odpowiednie postacie autorów w grze. I wtedy jakoś to sympatyczniej wygląda dla mnie i powinno zachęcać do kolejnych wspólnych narad i burz. Natomiast jak gracz odkryje, że kolega czy koleżanka mu podwędził pomysł z wspólnej dyskusji no może się poczuć całkiem niefajnie. Grajmy fair Ten punkt co prawda bardziej tyczy rozgrywek między graczami ale jakby się z tego powodu wzięli za łby czy ktoś nagle zaczął mieć do kogoś coś to miej takie numery na uwadze skąd to się wzięło.


Cyferki nie robią wrażenia

Czasem się spotykam z opisami czy postami, że jakaś jednostka poniosła jakieś straty, jakis kataklizm zabił tyle ludzi a tylu pozbawił dachu nad głową itd. Zdarza się, że tego typu procenty i liczby MG chce podkreślić, że ma to zrobić wrażenie. Może i na niektórych Graczach robi ale chyba na niewielu. Lepiej się myślę sprawdza obniżenie kamery i zbliżenie obrazu na jakąś indywidualną tragedię. Na konkretną twarz, łzy, śmiech, emocje, krew, śmierć. Napiszesz, że podczas ataku nuklearnego na Moskwę zginęło 95% populacji tej metropolii i te 5% dostało się na czas do schronów czy metra to to taka tam statystyka. Ale jak opiszesz jak na peronie zostaje śliczna dziewczyna z rozwłóczonymi przez kule wnętrznościami bo stała na drodze kogoś z kałachem to już masz nieco większe szanse na jakiś odzew. Oczywiście nie wpłyniesz na kogoś kto nie chce by coś takiego jakoś wpływało na jego postać.


Enigmatyczne sytuacje

Nie wiesz co zrobić rzuć kostką. Czasem zdarza się taka sytuacja w sesji, że kompletnie nie wiadomo jak ją ugryźć. No najdokładniejsze wczytywanie w podręcznik czy dyskusje nie dają przełomu. Wtedy jest dobry moment by rzucić kostką lub monetą. Mówisz, że stanie się to lub to i rzucasz.


KP w sesji

Patrz w KP i bio postaci Graczy. Nie chodzi byś uczył się ich na pamięć. Ale warto mieć w głowie ogólny rys kto gra kim, kogo zna i skąd pochodzi. Nie zawsze i nie z każdą postacią i sceną jest ten trik możliwy. Ale miej gdzieś w głowie taki tryb alarmowy. Czy jak gdzieś jest scenka z jakimś najemnikiem czy gangerem, naukowcem, lekarzem to czy nie mógłby być to ktoś z KP któregoś Gracza? Podobnie możesz przeskanować ich cele, plotki, miejsca w jakich byli lub chcieli by być, osoby jakie chcieliby spotkać. Zobaczysz, że Gracz na pewno zapamięta jak dostrzeże taki detal w sesji. W tej oficjalnej sesji jaką prowadzi MG i w którym wziął coś z jego KP. Czyli czytał i nie na odwal się a Gracz ma potwierdzenie, że nie naklikał się na darmo.


Linki i ściągi

Warto wszelkie pomocne linki do doc, map, skryptów, ściąg, list BN itd dawać w pierwszym poście komentów. Nawet jeśli już w trakcie gry dojdzie jakiś doc, mapka czy coś podobnego użyteczne na więcej niż jedną turę. Wtedy dość łatwo jest to znaleźć bo wystarczy wrócić na pierwszą stronę komentów.


MG jest bardziej

Jak MG coś mówi to bardziej. Bardziej poważne, bardziej na serio, bardziej oficjalne niż jakikolwiek inny Gracz przy stole powiedziałby to samo. Dlatego MG powinien mieć świadomość różnicy tego co i jak mówi na swojej sesji.
Jak Gracz mówi o swojej postaci, że jest dzielna czy sprytna to nie to samo co w grze MG tak opisze tą postać prawda? O to chodzi. MG w naturalny sposób ma autorytet jakiego nie ma żaden inny Gracz na sesji. Jak Gracze o coś się spierają i mogą przerzucać się argumentami od rana do nocy a przyjdzie MG powie, że jest tak i tak i od razu robi się jasne co jest co. Można się nie zgadzać z czymś co mówi MG ale to co mówi MG to jak nakaz sądowy czy polecenie policjanta. Ma autorytet jakiego nie ma jakikolwiek inny przechodzień czy kolega stojący obok. Większość Graczy czuje się równa względem innych Graczy i większość też uznaje autorytet MG jako decydujący dla przebiegu sesji.


Nadspecostwo

Tekst musi być czytelny sam w sobie. Dobrze by nie wymagał dodatkowych tłumaczeń. Jeśli nawciskasz tam jakiś detali z podręcznika a trafisz na osobę co czyta tekst i go zna słabo lub wcale, jeśli nawciskasz jakieś filozofię, geologię, prawo, militarny żargon czy inne specostwo co rozumieją tylko spece z branży dla reszty stanie się on mało czytelny i zrozumiały. Poczują się głupi czytając ten tekst. A nikt nie lubi się czuć głupi. Taki nabity specostwem tekst co jest nieczytelny i zniechęca do piszącego. Tekst powinien być czytelny nawet dla laika bez sięgania po jakieś słowniki i encyklopedie. Ale jest na to prosta sztuczka pozwalająca i zastosować specwiedzę by nią błysnąć i sprawić by odbiorca załapał o co tu biega. Piszesz np. że postać obawia się torby przy drodze bo jest tam “aijdik” czy “IED” i od razu dopisujesz, że tak nazywa się improwizowane bomby z pocisków artyleryjskich, bomb lotniczych czy innych głowic bojowych jaki często używają terroryści do ataków na konwoje. I masz wtedy wszystko jasne. Widać, że postać jest specem i wiadomo dlaczego i wiadomo o co chodzi w danym fragmencie sceny. Piszesz, w sesji Warhammer 40000, że jedzie Basilisk dopisz, że chodzi o samobieżną artylerię.


Patrz wstecz

Podobnie można postępować z BN jacy przewinęli się już na sesji. Zwłaszcza jeśli sesja trwa już trochę a jak jeszcze jest dość stacjonarna no to w ogóle miodzio. Trik jest prosty. Jak tam gdzieś ma pojawić się jakiś BN czy grupka też najpierw spójrz wstecz czy przypadkiem już gdzieś się nie przewinęła jakaś podobna. Powiedzmy jacyś bandyci czy najemnicy i chcesz zrobić klasyczną erpegową młóckę? Okey, weź tych gangerów czy najmitów. Ale zobaczy czy byli już jacyś wcześniej? Jak byli i coś zostało no to świetnie sie nadają na powrót. Zemsta czy chęć odwetu są dużo bardziej wymowne i realistyczne niż jakiś tam kolejny napad na gościńcu. Do tego staty już masz, może jakieś imiona czy co. A w sumie co to zmienia jak Ty i tak wiesz, że napad miałeś w planie? A w sesji? Mnóstwo I bardzo urealnia świat. Pokazuje te wszystkie konsekwencje dobrych i złych uczynków postaci. Bo przecież można ten trik zrobić z handlarzem czy lekarzem jeśli BG mu pomogli to teraz mogą się zrewanżować.


Podtermin na reakcję

Czy grasz na termin odpisu czy nie warto dać jakiś czas na odpis już wewnątrz trwania tury. Jest to ważne np. przy pisaniu w doc gdzie czasem ładnie się pisze bo zebrali się prawie wszyscy i kusi by pociągnąć akcję dalej. Ale prawie to nie wszyscy a wypada by każdy miał prawo do reakcji. Wtedy warto dać termin na odpis np. dobę lub dwie dla tego brakującego w danej chwili Gracza czy dwóch. Podobnie gdy nie grasz na termin a brakuje np. odpisu jednego Gracza albo na odwrót, jeden czy dwóch odpisał a od reszty cisza. Warto dać ten termin ponieważ nie ma żadnej gwarancji, że oni w ogóle mają zamiar coś odpisać a stopowanie sesji na dłuższą metę jest złe. Łatwo zniechęcić nawet tych Graczy co są na linii i chcą pisać. Taki termin daje uczciwie znać, że coś się dzieję, że czeka się na te brakujące posty i gdy ich nie będzie akcja potoczy się dalej. Jeśli nie odpiszą ci brakujący Gracze wypada pociągnąć te odpisy dalej bez ich reakcji w danym momencie. Inaczej wychodzi, że ci Gracze których nie ma wstrzymują sesję i więc swoim brakiem reakcji są ważniejsi niż ci co są na sesji i piszą. A to patologia jakaś. Sesja jest dla tych Graczy co chcą w nią grać a nie dla tych co tylko zajmują miejsce w panelu sesji.


Powtarzaj informacje

Imiona, nazwy, cechy terenu. To jak się nazywa jakiś BN, jak wygląda, że jest łysy, że ma dredy, że ma jakiś charakterystyczny przedmiot/broń/ozdobę/implant, że noski wyćwiekowaną kurtkę, że pada deszcz więc jest mokro, kałuże i błoto, potem zostają same kałuże i błoto itd. Powtarzaj to bo w natłoku sesji raz wspomniany opis łatwo znika i łatwo o nim zapomnieć gdy zlewa się z innymi podobnymi scenami, BN-ami, otoczeniem, pogodą.


Powtarzaj informację II

Jak rozdzielasz BG na tyle, że piszesz oddzielne kawałki dla każdego czy jakichś pomniejszych grupek powtarzaj informację. Nawet w jakimś briefingu w komentach. Dla MG to może się wydawać zbędna robota bo przecież już o czymś pisał w kawałku powyżej więc po co? Ale warto. Bardzo wielu Graczy ma tendencję do czytania wyłącznie swoich kawałków. Wówczas jeśli jakaś informacja jest w kawałku u kolegi wyżej czy niżej ich kawałka to zwyczajnie im umyka. Potem łatwo o nieporozumienia bo MG wkurza się, że pisał przecież a Gracz wkurza się, że nic nie było przecież.


Szef Drużyny

Jeśli jakaś sesja zakłada jakąś oficjalną różnicę w hierarchii między BG, jeśli jakaś postać ma być oficjalnym szefem wesprzyj ją jakimiś środkami egzekutywy tej władzy. Jeśli gracie w sesję wojskową gdzie jedna z postaci jest dowódcą, jest załogą okrętu czy innego czołgu, jest szefem grupki agentów czy zwyczajnie szefem w firmie wesprzyj go jakimiś środkami wspierającymi jego pozycję, wyróżniającymi go na tle szeregowych członków grupy. Nic nie stoi na przeszkodzie by traktowali się jak koledzy poza tym ale jednak ten, jeden kolega ma zwiększony zakres obowiązków i możliwości. Inaczej jest w jakichś grupkach przyjaciół podróżujących przez świat czy zwykłych bandach i szajkach gdzie każdy musi sobie wywalczyć sam swoją pozycję. Jeśli nie dasz takiemu dowódcy czy szefowi żadnej realnej władzy zostanie mu negocjować swoje rozkazy które zmieniają się de facto w propozycję. Co to za oficer który musi namawiać czy prosić swoich żołnierzy? Łatwo o frustrację, zwłaszcza jeśli naprawdę od szefa grupy sesja (wyżej stojący w hierarchii) wymagają od niego a on nie może wymagać od niżej stojących od niego ludzi może co najwyżej ich namawiać i prosić jak kolegów. A u nich wówczas zostaje kwestia dobrej lub złej woli czyli właściwie taki szef staje się kozłem ofiarnym i zakładnikiem widzimisię innych BG. Patologia jakaś a nie szefowanie.


Światotworzenie

Pozwól i przewal na graczy to co się da. Po co masz sam wszystko dźwigać? Dobrze sprawdza się trik z BN-ami. Nakreśl jakieś ramy kim jest dany BN i to co on ma zrobić w sesji to przecież zrobi. Ale już np. wygląd, focie możesz przewalić na Graczy. Z jednej strony Gracze zwykle bardziej lubią takich BN bo są ciut bardziej dla nich swojscy niż ci co są całkowicie od MG. Podobnie możesz postąpić z bronią, samochodami i wieloma innymi detalami na jakie składa się scena sesji. Chcesz mieć kontrolę mówisz, że koleś ma mieć zwykłą klamkę czyli Glocka czy Berettę. No jak Gracz zrobi tam Sig Sauera no to właściwie dalej przecież jest kategoria “zwykła klamka”.


Zanim powiesz: nie

Zanim podejmiesz dyskusje zajrzyj w tekst co napisałeś. Zastanów się czy jest tam to co chciałeś przekazać i czy nie można tego przeczytać jak druga strona mówi. Może się zdarzyć, że ze zmęczenia czy rozkojarzenia nieco inaczej napiszesz literki niż to samemu Ci się wydawało. Albo druga strona dostrzeże tam coś co Tobie nie przyszło nawet w czasie pisania do głowy. (Słowo pisane podlega indywidualnej interpretacji przez każdego z nas, więc każdy może trochę inaczej przeczytać te same literki. <Ehran>) Spójrz na swój tekst przez okulary jakie Ci podaje druga strona. Dopiero wtedy przemyśl co dalej z tym zrobić.




V - Porady ogólne


Forumowe CV

Każdy z nas sam pisze swoje CV. Na forum też. Każdy z nas sam się musi dusić w swoim sosie. Więc jak masz ochotę “olać tą głupią sesję” czyli zniknąć “dumnie i tajemniczo” bez słowa bo ci tam są dla ciebie za cieniaccy, jak masz ochotę wyszydzić kogoś swoją błyskotliwą szyderą to miej to na uwadze. Forum patrzy i pamięta


Marchewka i kij

Właśnie tak, marchewka najpierw, potem kij mimo, że to nie całkiem po polskiemu jest. Jak się da to bezpieczniej i zdrowiej dla sesji jest chwalić i nagradzać jakieś pożądane zachowania i zagrywki Graczy. Podoba ci się jakiś post czy zagranie Gracza? Powiedz to. Zwyczajnie “fajny post napisałeś” czy coś tak zwyczajnego w tym stylu. Możesz też dać Reputę za post czy PD w grze. Są różne opcje ale myślę, że zadowolenie jakie okazuje MG z postępów w sesji i swoich Graczy jest często dla nich bardzo motywujące. No i w drugą stronę. Jeśli widzisz coś negatywnego, jakieś awantury, opuszczanie kolejki bez L4 no to też wypada tak samo zwrócić na to uwagę.


MG jest Graczem

MG jest Graczem. Tak samo jak inni Gracze ma prawo czuć satysfakcję i radość z grania w danej sesji. Ot, jego rola jest specyficzna. MG to nie jest służący czy błazen mający obsługiwać i zabawiać jaśnie państwo Graczy. Czyli nie daj sobie wejść na głowę i mówić “nie” kiedy trzeba to powiedzieć.


Nie pisz w gniewie

Nie pisz w gniewie. Po co Ci te nerwy? Jak czujesz, że właśnie masz ochotę wskoczyć w monitor, wyskoczyć po drugiej stronie i złapać tego jełopa za szyję… No. To nie radzę pisać w takim stresie. Wstań od klawiatury i zrób coś innego. Cokolwiek. Obiad, spacer, film, odpisz po szkole czy pracy. Jeśli ktoś Ci zalazł za skórę pewnie i tak Ci gul nie zejdzie. Ale powinien chociaż uleżeć się na tyle by móc poklikać w cywilizowany sposób a nie chlapać jadem i szyderą.


Plan na post

Pisz konkretnie. Jeśli siadasz do posta musisz wiedzieć co tam ma w nim być. Nieważne czy piszesz post do sesji, komentów czy gdzie indziej. Przemyśl sprawę, pokulaj co trzeba, popatrz na deklarację, na sytuację i wtedy odpisz.


Rekruta to wizytówka

Rekruta to Twoja wizytówka. Zwłaszcza jak jesteś nowy na forum lub po stronie stołu MG. Zadbaj i przemyśl tą swoją wizytówkę. Podaj termin do kiedy ma trwać, jaki system, kim by mieli być BG, o co miałoby tam chodzić, jakieś podręczniki można lub nie można użyć, jakie terminy na odpisy czy z doc czy bez no i scenka. By każdy mógł zobaczyć mniej więcej jaki masz styl pisania.


RPG to rozmowa

RPG to rozmowa. Nie bój się i nie unikaj rozmowy z Graczami. Jeśli masz z tym problem przemyśl jeszcze fuchę MG. Raczej nie mamy możliwości napisać idealnego posta z którego wynika wszystko. Coś ktoś dostrzeże w nim, nie jest pewny, wpadnie na jakiś pomysł, chce się coś dopytać o mechę to porozmawiaj z nim.
 
__________________
MG pomaga chętniej tym Graczom którzy radzą sobie sami

Jeśli czytasz jakąś moją sesję i uważasz, że to coś dla Ciebie to daj znać na pw, zobaczymy co da się zrobić
Pipboy79 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 14:33   #2
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Kliknij tu:
A tutaj moje zdanie na ten sam temat jeżeli kogoś interesowałoby to. Ogólne porady zamieszczone są w temacie jako cytaty. ([Jednolinijków VI] Raport równoległych rzeczywistości)


Cytat:
Napisał Pipboy79 Zobacz post
Plan na post

Pisz konkretnie. Jeśli siadasz do posta musisz wiedzieć co tam ma w nim być. Nieważne czy piszesz post do sesji, komentów czy gdzie indziej. Przemyśl sprawę, pokulaj co trzeba, popatrz na deklarację, na sytuację i wtedy odpisz.
"Plan na post" - moim planem jest nie jeść wówczas mięsa. No, ale pewnie chodziło ci o "wypowiedź" (sprawdziłem w słowniku, myślałem, że zgodnie z regulaminem piszemy na tym forum w języku polskim (jedna z moich uprzednich wiadomości została zacenzurowana jakiś czas temu przez obsługę forum, bo było tam zdanie po angielsku)). Nie bardzo rozumiem co chciałbyś planować w temacie komentarzy, a i średnio rozumiem zasadność planowania wypowiedzi w grze. Moim zdaniem wystarczy wiedzieć co pisało się w grze i co zadeklarowali gracze - jest to bardzo proste, ponieważ odpisując można zawsze powrócić do tych treści i sobie przypomnieć.

Chyba, że chodzi ci o na przykład taką sytuację:
1. BG atakują BN.
2. MG przed przystąpieniem do pisania planuje reakcję BN na ten atak.

No, ale jak dla mnie nie ma tu nic do planowania. Po prostu odpowiedzieć na deklaracje graczy i tyle.

Wyjaśnij o co ci chodziło.
 
Anonim jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 18:19   #3
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Reputacja: 1 Warlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputację
Muszę przyznać, że są to bardzo przydatne dla początkującego rady, co prawda nie wszystkie jeszcze przeczytałem, to widzę, że sporo roboty włożyliście w to, a to się chwali. Ja od siebie dodam, że jeśli jesteś początkującym MG lub zamierzasz się nim w najbliższym czasie stać i czytasz blogi, obszerne artykuły czy książki poświęcone temu zagadnieniu, aby się doszkolić, to najlepiej będzie jak przestaniesz to robić natychmiast (ewentualnie czytaj dalej, ale z dystansem). Po pierwsze możesz się łatwo zniechęcić lub nawet przestraszyć tych wszystkich opisywanych przez "doświadczonych" MG problemów, a po drugie (i najważniejsze!) warto najpierw opracować swój własny styl i później go doskonalić. Jasne, będą wzloty i upadki, ale przez to każdy przechodzi, a najlepszą szkołą jest doświadczanie tego na własnej skórze. Prowadząc jak inni nie będziesz się od nich niczym wyróżniał, a myślę, że warto wyrobić sobie własną "markę".

Drugą radą, która jest dość oczywista, ale moim zdaniem wielu MG się na niej wykłada, jest kompromisowość, czyli umiejętność takiego pójścia na rękę graczowi, że on osiągnie to co chciał osiągnąć i zapewni mu to olbrzymią satysfakcję, a jednocześnie nie przeszkodzi Ci to w realizowaniu Twoich pomysłów, których realizacja Tobie sprawia ogromną przyjemność. To dość ogólne zagadnienie, ale osobiście często spotykałem się z sytuacją, w której MG zabraniał komuś wykonania jakiejś spektakularnej lub ciekawej akcji, albo wręcz karał gracza za granie wyobraźnią i przez to skutecznie zniechęcał go do dalszego wczuwania się w rolę i kombinowania. W takiej sytuacji warto czasem wziąć na chwilę głęboki wdech i zastanowić się przez chwilę jak rozwiązać zaistniałą sytuację tak, aby gracz mógł chociaż częściowo zrealizować swój plan przy jednoczesnym zachowaniu stabilności rozgrywki.
 
__________________
[URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019

Ostatnio edytowane przez Warlock : 24-09-2017 o 18:32.
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 19:10   #4
 
Leminkainen's Avatar
 
Reputacja: 1 Leminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputacjęLeminkainen ma wspaniałą reputację
Kolejna uwaga:

naprawdę ciężko jest przewidzieć czas sesji w rzeczywistości, nie zdziw się jeśli sesja tematyczna na Boże Narodzenie przeciągnie się do Wielkanocy (albo i dłużej)
 
__________________
A Goddamn Rat Pack!
Leminkainen jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 22:27   #5
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Leminkainen Zobacz post
Kolejna uwaga:

naprawdę ciężko jest przewidzieć czas sesji w rzeczywistości, nie zdziw się jeśli sesja tematyczna na Boże Narodzenie przeciągnie się do Wielkanocy (albo i dłużej)
Można przez porównanie. Dlatego wycofałem się w tym roku z piątej sesji Neuro:

 
Anonim jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 23:05   #6
 
Mike's Avatar
 
Reputacja: 1 Mike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputację
Cytat:
Nie bardzo rozumiem co chciałbyś planować w temacie komentarzy, a i średnio rozumiem zasadność planowania wypowiedzi w grze. Moim zdaniem wystarczy wiedzieć co pisało się w grze i co zadeklarowali gracze - jest to bardzo proste, ponieważ odpisując można zawsze powrócić do tych treści i sobie przypomnieć.
Jesteś kolesiem od jednolinijkowców Masz inne nastawienie.
Ale jeśli masz napisać posta długiego na kilometr, bo nie dosyć, że podajesz tam wynik działań graczy, do tego wrzucasz scenki dziejące się poza wiedzą postaci (dla klimatu), a na dokładkę planujesz rozpocząć nowy wątek to przyda się plan posta by nie utonąć w powodzi liter. Warto nawet kolejność poszczególnych fragmentów ustalić.

Oczywiście nie potrzebny jest plan, jeśli sytuacja jest klarowna i wystarczy odpisać paroma zdaniami.
 
Mike jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24-09-2017, 23:17   #7
 
Anonim's Avatar
 
Reputacja: 1 Anonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputacjęAnonim ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Mike Zobacz post
Jesteś kolesiem od jednolinijkowców Masz inne nastawienie.
Ale jeśli masz napisać posta długiego na kilometr, bo nie dosyć, że podajesz tam wynik działań graczy, do tego wrzucasz scenki dziejące się poza wiedzą postaci (dla klimatu), a na dokładkę planujesz rozpocząć nowy wątek to przyda się plan posta by nie utonąć w powodzi liter. Warto nawet kolejność poszczególnych fragmentów ustalić.

Oczywiście nie potrzebny jest plan, jeśli sytuacja jest klarowna i wystarczy odpisać paroma zdaniami.
Prowadzę też już trzecią sesję Żula Zaciemnienie, a tam mamy dłuższe odpisy. Zazwyczaj do odpisu przydaje się piwo albo dwa. Jakiś aperitif, ale żeby planować? W każdym razie dzięki za wyjaśnienia.
 
Anonim jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25-09-2017, 01:00   #8
 
Mike's Avatar
 
Reputacja: 1 Mike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputacjęMike ma wspaniałą reputację
Cytat:
tam mamy dłuższe odpisy.
I tak kojarzysz się z jednolinijkowcami

Cytat:
przydaje się piwo albo dwa
Prowadzisz, nie pij! Pijesz, nie prowadź!
 
Mike jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25-09-2017, 01:27   #9
 
Micas's Avatar
 
Reputacja: 1 Micas ma wyłączoną reputację
Unhappy

Cytat:
Napisał Mike Zobacz post
Prowadzisz, nie pij! Pijesz, nie prowadź!
Ale ja tak nie mogę.

Gry fabularne na trzeźwo są nie do przyjęcia.
 
__________________
Dorosłość to ściema dla dzieci.
Micas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25-09-2017, 01:38   #10
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Reputacja: 1 Warlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputację
Zgadzam się! Zwłaszcza jak trzeba udawać pijanych wikingów. Wtedy to bez odpowiedniego zaprawienia się po prostu nie da się tego zrobić wiarygodnie.
 
__________________
[URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:54.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172