|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
29-04-2016, 12:33 | #11 |
Reputacja: 1 | Może to nie pożądany opis Torchbearera, ale za Inspiracjami linkuję zbiór retroklonów D&D. Jest w czym wybierać. Bandits & Basilisks oraz Bandits & Battlecruisers jest polskiej produkcji.
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: wolny czas [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 29-04-2016 o 12:35. |
30-04-2016, 11:58 | #12 |
Reputacja: 1 | O ho, ho. Czytania na długie godziny. Przeczytałem pierwszy rozdział Torchbearera dostępny za darmo na stronie wydawcy. Podstawa mechaniczna wydaje się być prosta, ale jak widzę kartę postaci lub charakterystykę potwora to już tak łatwo nie jest.
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |
13-04-2017, 19:13 | #13 | ||
Reputacja: 1 | Cytat:
W efekcie gracze pozwalają, żeby ich build grał za nich - i w ten sposób zamykają się w sporej części na innowacyjną, wymagającą myślenia grę. Grają machinalnie - podchodzą i rzucają kością, licząc że się uda. Nie grają głową, tylko... no właśnie, buildem postaci. Sam tak robiłem i z perspektywy czasu łatwo mi to w sumie zauważyć. Cytat:
Ze zmian, które wprowadzę - z klas postaci zostawiam jedynie tradycyjne trio F-M, C oraz M-U. No i może krasnoludy, halflingi i elfy, ale raczej zagramy w settingu bez nich. Dla mnie pozostałe są dorzucone na siłę i zbyt jednozadaniowe (tak jak np. klasa specjalisty w LotFP). | ||
13-04-2017, 19:35 | #14 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. | |
13-04-2017, 19:40 | #15 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
No i dwa, że ludzki mózg jest leniwy i kiedy może, to zawsze będzie bazować na podsuniętych możliwościach, zamiast dwoić się i troić nad wymyślaniem czegoś od zera - dlatego graczom łatwiej jest wybrać kilka umiejętności z listy, niż odpowiedzieć na pytanie "co umie Twoja postać" bez żadnych wskazówek. Łatwiej odpowiedzieć na pytanie: "atakujecie, uciekacie czy negocjujecie?" niż na pytanie "co robicie?". To normalna rzecz i nie ma co się temu dziwić. Chyba można to podciągnąć pod efekt skupienia i heurystykę zakotwiczenia. Zresztą to jest trochę niesprawiedliwe, że te wszystkie OSR-owe blogi są pisane przez mistrzów gry, w efekcie czego gracze nie mają głosu i są nieustannie krytykowani za słabą grę, brak wyobraźni, itd. Podejrzewam, że dziesięć razy więcej i gorszych błędów podczas prowadzenia sesji popełniają Mistrzowie Podziemi / Referees (zafiksowaniem na punkcie pseudodogmatów starej szkoły jak losowość, śmiertelność, itp., stronniczością, brakiem klarownych zasad, brakiem "kleju", który trzymałby drużynę razem od 1 do 20 poziomu, itd.), ale nie ma kto im tego wytknąć. (Zauważ, że przewijającym się motywem na naszych polskich retroblogach jest stwierdzenie, że gracze wręcz nie chcą grać w kampanie prowadzone przez tych blogerów. )
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: wolny czas [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 13-04-2017 o 19:51. | |
13-04-2017, 19:57 | #16 | ||||
Reputacja: 1 | Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
| ||||
13-04-2017, 20:15 | #17 | ||
Reputacja: 1 | Cytat:
LL: Podejrzewasz jako gracz, że w korytarzu przed tobą jest wilczy dół i zamierzasz poświęcić czas na dokładne przeszukanie podłogi. Jak "paczenie" na podłogę się nie sprawdzi (find traps z określoną szansą x na k6), bierzesz tyczkę i szukasz wilczego dołu. Referee mówi ci, że taki znalazłeś. Koniec szukania pułapek. D&D 5E: Podejrzewasz jako gracz, że w korytarzu przed tobą jest wilczy dół i zamierzasz poświęcić czas na dokładne przeszukanie podłogi. Jak "paczenie" na podłogę się nie sprawdzi (aktywny test 1k20 + Percepcja), bierzesz tyczkę i szukasz wilczego dołu. MP mówi ci, że taki znalazłeś. Koniec szukania pułapek. Nie widzę różnicy poza zastosowaną kością. Cytat:
Dlatego też taki uporządkowany ACKS to piękna rzecz. Walczysz z orkami? Masz na to zasady. Kujesz zbroję płytową? Masz na to zasady. Budujesz twierdzę? Masz na to zasady. Chcesz wydać złoto na wielką armię i wyprawić się z nią na północ? Masz na to zasady. Interesuje cię krzyżowanie orków z grzybami? Masz na to zasady. Uciekasz statkiem przed piratami? Masz na to zasady. Jedna książka, a poprowadzisz na tym zarówno zarządzanie imperium, jak i wyprawę pierwszopoziomowców do lochu na gobliny. Plus masz jakąś mniejszą lub większą gwarancję, że coś było playtestowane. Plus leniwe mózgi mają się czego chwycić, jak zobaczą SRD. Podejrzewam, że samo przedstawienie klarownych zasad zamiast rulingów na poczekaniu spowoduje, że zaczną grać z większą wyobraźnią, z jakimś celem, itd. Może to stąd takie narzekania na graczy - nie ma klarownych zasad, więc gracze nie mają czego się na dobrą sprawę chwycić poza najprostszymi deklaracjami, bo widzą tylko HP i AC na karcie. Taki efekt skupienia. Kiedy wszystko jest możliwe, nikomu nic nie chce się tak naprawdę robić. Błędne koło. Chyba trochę offtopimy, więc zapraszam na pw, do jakiegoś tematu albo komunikatora... Jakby moderacja przeniosła posty do tego tematu (link (Dungeon Crawle, retroklony, i inne tego typu cuda.)), byłoby chyba ok.
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: wolny czas [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 13-04-2017 o 20:32. | ||
13-04-2017, 20:49 | #18 | |||
Reputacja: 1 | Cytat:
Cytat:
Cytat:
| |||
13-04-2017, 21:20 | #19 | ||
Reputacja: 1 | Cytat:
Przykład: Masz grobowiec, który od wieków pozostawał zamknięty. Było trzęsienie ziemi, dzięki któremu udało się wejść do grobowca. Aktualnie plądrowany jest przez bandytów, którzy pozastawiali proste pułapki, ale tylko tam, gdzie trzęsienie ziemi zostawiło pęknięcia w ścianach i podłogach grobowca. Jak gracze dostrzegą przyczynę i pattern pułapek, zaczną grać bardziej kreatywnie, szukać tych zagrożeń na najrozmaitsze sposoby - to normalne, biorąc pod uwagę nasze dywagacje o mózgu. Jak zostaną po prostu rzuceni na głęboką wodę - pewnie nie, bo jak możesz spodziewać się wszystkiego, nie spodziewasz się niczego i nie podejmujesz żadnych kreatywnych deklaracji. Co najwyżej hiperostrożne - sprawdzanie każdego centymetra kwadratowego grobowca. A taka gra nie jest zbyt satysfakcjonująca ani dla graczy, ani dla prowadzącego. Więc piłeczka wraca z powrotem do mistrza gry, powinien coś z tym zrobić. Sandboksy pełne niedostosowanych wyzwań i nieznanego są fajne, ale te staroszkolne gry w żaden prawie sposób nie wspierają zdobywania informacji, na podstawie których można by podjąć sensowne decyzje, np. że na pierwszych poziomach będziesz expić na Równinach Nudy, a do Lasu Pełnego Smoków wyprawisz się dopiero, jak będziesz mieć 8 poziom, mimo że leży zaledwie sto metrów od miejsca startu kampanii. Te gry nie uczą designu kampanii, sposobu przekazywania i dawkowania informacji, wreszcie psychologii grupy. A o to się właśnie rozbija dobra gra, nie o starą czy nową szkołę, railroad, czy sandbox. Najlepiej znaleźć coś pośrodku, bo w ekstrema obu zarówno ja jak i Ty nie chcielibyśmy grać. Cytując... Cytat:
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: wolny czas [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: wolny czas Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 13-04-2017 o 21:38. | ||
13-04-2017, 23:04 | #20 |
Reputacja: 1 | Niech więc będzie, że się zgadzam. ...a sesji spodziewać się można pewnie w czerwcu, jeśli się wyrobię. |