|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
|
15-07-2017, 00:03 | #1 |
Majster Cziter Reputacja: 1 | Jak zacząć sesję ze zgranym zespołem? Siemka - Tak się jakoś dziwnie układa, że w większości sesji w jakich brałem, biorę a nawet misiuję albo chociaż słyszałem, czytałem czy obserwowałem to uczesticzący w niej BG to taka klasyczna "zbieranina RPG". W trakcie sesji różnie to bywa jak to w sesji. Czasem się zespół rozpada, czasem się dzieli, czasem zaś zawiązują się prawdziwe przyjaźnie. Najrzadszym zaś chyba zjawiskiem jest gdy cała/większość członków Drużyny działa jako zgrany zespół. A co z team na start? - Tu pojawiają się schody i zgrzyty. Albo trzeba obdzielić jakoś role i specostwa, a to ktoś usilnie musi podkreślić swoją wybitną indywidualność, a to ktoś nie chce bo "Ja wiem lepiej jaka jest moja postać!" no a jak już trzeba wybrać szefa czy lidera to w ogóle... - Ale mimo to część sesji bardzo pasuje by zacząć takim zgranym zespołem. Pasuje fabularnie i sensologicznie. Możnaby posłużyć się jakąkolwiek pomocą filmową od drużyny Pierścienia po któreś CSI. Oddział żołnierzy, grupka łowców czaronic, zespół od rozwiązywania zagadek, grupka super herosów, przestępcy specjalizujący się w skokach na banki czy inne mocno bronione budynki. Tam wszędzie jest przydatny zespół. Zespół gdzie członkowie mają zwykle różne specjalizacje, różne podejście do sprawy, do roznych spraw, czasem mają coś do siebie, czasem do kogoś ale jednak działają jako zespół. - No i po tym przydługim wstępie zasadnicze pytanie: Jak zacząć sesję ze zgranym zespołem? - Ja sam od siebie, by coś zacząć temat powiem parę słów od siebie właśnie @Zgrany team Graczy - Pierwsze co mi przychodzi na myśl to, to, że sami Gracze muszą się lubić, lubić ze sobą grać i znają się z wcześniejszych sesji. Dogrywają się, nadają na tych samych falach więc dość płynnie im obgadać wizję takiego zespołu kto ma być kim. Tak zgrani ze sobą Gracze myślę, że stanowią dobry trzon na start. Taki na jakim można planować sesję i budowanie czegokolwiek z nią związanego np. tego zespołu. Wadą jest, że nie działa to gdy wszyscy są dla siebie nowi, zwłaszcza gdy MG jest nowy i on nikogo nie zna i jego nikt nie zna. @Narzucone specjalizacje - Ten trik widziałem w "Rejsie" u naszego Armiela Więc to jak najbardziej z praktykologii sesyjnej trik. A mianowicie kilkuosobowy zespół, ten właśnie bazowy Team gdzie każdy ma jakąś narzuconą główną profesję/specjalizację. Gracze więc startują do tych profesji które im pasują. Jako zespół zaś mają te najważniejsze/podstawowe profesyjne umiejętności jakie wypada mieć danemu zespołowi. Tam chodziło o załogę statku gwiezdnego ale zasadę można przenieść i na dowolną grupę. @Wspólna baza - Coś co jest wspólne dla wszystkich członków zespołu, jest ich znakiem rozpoznawczym czy bazą właśnie. Może być jakaś kryjówka, schron, biuro, własny statek, oddział albo reputacja. Nierzadko spotyka się Graczy którzy lubią "grzebać" i udoskonalać taką bazę. Coś tam dokupią, domajstrują ba! Nawet zrobią za to questa! Zwłaszcza jak poza taką bazą jest "wesoło" no to taka względnie bezpieczna przystań bywa naprawdę oazą i punktem docelowym gdy chce się złapać oddech. Warto więc pomyśleć co dla danego zespołu mogłoby być taką bazą nie tylko na początek sesji ale i przez resztę sesji. @Wspólne bio - Poza tym, że każdy z takich "zespolonych" postaci ma jakieś standardowe KP i bio i fabułę no to można do tego dokooptować parę drużynowych detali. Na przykład jak postać dostała się do danego zespołu. By to uwzględnić MG musi coś podać w rekrucie o samym zespole naturalnie by Gracz wiedział do czego ma pisać Może też każdy z Graczy dopisać jakąś przygodę. Ot, gdzie się robiło jakiś numer. Wtedy nawet z kilku osób powstaje kilka przygód już na samym starcie. O ile przypasują one MG do profilu sesji i grupy Może też uwzględnić jak poszczególni członkowie zespołu wyratowali się nawzajem. Dobrze chyba jest robić w komplecie zestaw jak jeden BG jakoś wspomoże czy wyratuje inną postać i sama zostaje podobnie poratowana przez jeszcze inną postać zespołu. To już nam detalicznie zawiązuje dwie czy trzy osoby w zespole. Wadą jest, że na samym etapie wysyłania KP ani Gracz ani MG nie wie kto zagra w sesji więc trzeba to trochę robić in blanco. Albo już po rekrucie gdy wyłoni się ten team popracować nad tym ale to już wymaga większej samodyscypliny i od MG i od Graczy. @Jawność KP - Przy "zbieraninie RPG" często każdy z BG kitra swoją mechę a zwłaszcza "staty" dla siebie. No może, MG może tam czasem zajrzeć jak już naprawdę musi... To niezbyt przyja wzajemnemu zaufaniu tak potrzebnemu przy workteam. W "zbieraninie" nie jest to złe, gdy postacie się nie znają, poznają się dopiero w trakcie sesji, zwłaszcza jak mają różne profesje czy nawet celowo sami lub sesja jest nastawiona na konkurowanie ze sobą postaci. Ale przy workteam i budowaniu zespołu, zaufania i świadomości swoich wzajemnych możliwości jaką przecież członkowie zespołu powinni mieć, jawność KP sprzyja. --- - Nom. Jakoś tak to widzę. A Wy? Co sądzicie o takim startowym robieniu gotowego zespołu? Jakie macie sztuczki i porady? Jak to wyglądało na Waszych sesjach? Na start i potem w grze?
__________________ MG pomaga chętniej tym Graczom którzy radzą sobie sami Jeśli czytasz jakąś moją sesję i uważasz, że to coś dla Ciebie to daj znać na pw, zobaczymy co da się zrobić Ostatnio edytowane przez Pipboy79 : 15-07-2017 o 02:06. Powód: Dodałem jawność KP :) |
15-07-2017, 12:33 | #2 |
Reputacja: 1 | Ja dorzucę jeszcze jeden trik: @Szef Tak, NPC, który jest przełożonym grupy graczy, i ma nad nimi realną władzę (wynikająca z hierarchi służbowej, kontraktu etc.). Nie musi się wtrącać do wewnętrznych zagrywek albo cały czas brać udziału w działaniach grupy, ale powinien być siłą, która wyznacza graczom jasne cele i reaguje na ich wewnętrzne konflikty szybko i zdecydowanie, zanim się rozleją. Taki NPC jest niejako przedłużeniem woli MG, ale spełnia rolę zwornika i bezstronnego sędziego, co np. łagodzi w grupie tendencje do zbytnio rozbuchanego indywidualizmu czy walk o przywództwo. Oczywiście szefem teamu może być też jeden z graczy, ale pozycja NPC'a jest trudniejsza do podkopania, bo stoi za nią Mistrz @Jasna hierarchia (rozwinięcie pomysłu @Narzucone specjalizacje) też jest ok - jeśli gracze mają jasny podział kto co może (np. stopnie wojskowe) to też powoduje, że nie tracą czasu i nerwów na wewnętrzne ustalanie hierarchii i skupiają się bardziej na grze
__________________ "Polecam inteligentną i terminową graczkę. I tylko graczkę. Jak z każdą kobietą - dyskusja jest bezcelowa - wie lepiej i ma rację nawet jak się myli." ~ by Aschaar [banned] 02.06.2014 Nieobecna 28.04 - 01.05! Ostatnio edytowane przez Autumm : 15-07-2017 o 12:35. |
15-07-2017, 20:45 | #3 | |
Reputacja: 1 | Tytuł powinien brzmieć jak zrobić ze zbieraniny indywidualistów zgrany zespół, bo jak już są zgrani to po co jeszcze coś komplikować. Cytat:
Najważniejsze według mnie jest odpowiednie zmotywowanie graczy na wspólny cel. Wtedy różnorodne postacie mogą współpracować ze sobą bez problemów, chociaż zapewne znajdą się jacyś malkontenci, którzy wywiną jakiś numer, jak w życiu. Są też gry w których mechanika wspiera grę zespołową (np. Torchbearer, Monster of the Week).
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. | |
15-07-2017, 22:11 | #4 |
Reputacja: 1 | @kilka mniejszych misji na początek? Nawet nie w postaci sesji tylko dać im poprowadzić storytelling z retrospekcją (ok trochę to nadzorować bo z tego co zauważyłem w sesjach jak graczom dać wolną rękę w retrospekcjach to istne morskie opowieści wychodzą...)
__________________ A Goddamn Rat Pack! |
16-07-2017, 00:23 | #5 |
Reputacja: 1 | 1) Nic tak nie integruje jak wspólna karczemna zadyma. 2) Wyraźny, potężny wspólny wróg. 3) Ciekawy i barwny świat, dobra fabuła. Jeżeli MG włoży dużo serca w swoje posty, gracze odpłacają się tym samym i nie spartolą sesji gwiazdorzeniem. 4) Ostrożna selekcja na etapie rekrutacji i ewentualnie w prologu sesji. Są gracze którzy drużynowo po prostu nie grają i tyle. Potrzebują tylko widowni i MG który umożliwi im pokazanie zajebistości światu. Eliminować na początku. Oczywiście patenty nie są stuprocentowe, ale powinne ułatwić zgranie drużyny.
__________________ Bez podpisu. |
16-07-2017, 02:23 | #6 |
Reputacja: 1 | Pytanie czy chodzi o stworzenie zgranego zespołu czy wspólnej motywacji, bo to nie to samo. W drugim przypadku w pierwszej kolejności należy to jasno określić w rekrutacji. Dalej można stworzyć wspólnego wroga, którego MG nie tylko graczom przedstawia i mówi jaki jest bardzo zły, ale wpłata w historie ich postaci (no więc mówisz, że zabili ci kumpla i zgwałcili chomika. Nie zgadniesz, kto to zrobił... ). W podobny sposób można też stworzyć wspólną przeszłość, najlepiej jakieś wydarzenie, które ich wszystkich łączy i sprawia, że są sobie bliscy, mimo różnic. Np. jakaś grubsza bitka (może cały konflikt, albo większa katastrofa), w czasie której wzajemnie ratowali sobie życie, lub ratowali życie osób bliskich innym BG, itp. Historia znana im wszystkich, do której mogą się potem odnosić w sesji, podobnie jak MG. Bardziej oklepane to wspólne pochodzenie z jednej wioski/statku/jednostki/itp. Względnie wspomina wyżej wspólna własność, o którą można dbać, chronić i rozwijać. Przy czym w tym ostatnim przypadku o wiele lepszy efekt daje możliwość zdobycia tego czegoś samodzielnie przez BG w czasie sesji i niż podarowanie z góry przez MG. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że trzeba poświęcić trochę czasu po wybraniu graczy do sesji a przed jej rozpoczęciem, na stworzenie wspólnie odpowiedniego wątku i nie każdy gracz lubi taką ingerencje w swoją postać (wszak on sam wie najlepiej jaka jego postać jest „jedwabista” i dlaczego). Co się tyczy zgranego zespołu, to cytując pewnego ogra „Noooo, tu jest gorzej”. Głownie dlatego, że IMO to nie jest kwestia zabiegów fabularno-warsztatowych MG, a samych graczy. Graczy a nie BG, bo w końcu to gracze będą decydować, co owi BG robią. Tak więc, to gracze muszą się „zgrać” jak zespól a to ma miejsce w zasadzie tylko jeśli znają się i grają ze sobą dłużej, nawet nie koniecznie w tej konkretnej sesji. Jedyny zabieg fabularny jaki przychodzi mi do głowy, to właśnie odgórny podział na specjalistów w ekipie. Tyle, że tu jest też duża rola MG, aby nie tylko skonstruować sesje tak, żeby każdy z tych specjalistów miał się czym wykazać (bo inaczej będzie się nudzić a to prosta droga do katastrofy), ale żeby musieli ze sobą współpracować, aby odnieść sukces. Zadania postawione przed drużyną muszą wymagać wiedzy/umiejętności z różnych specjalizacji, aby nie przerodziło się w kilka następujących po sobie zagrań w stylu „zrobiłem swoją robotę, teraz wasza kolej” a to nie łatwe i wymaga zarówno od MG jak i graczy dobrego wyczucia i poznania postaci i ich możliwości. To jakaś aluzja, czy coś? :P
__________________ naturalne jak telekineza. |
16-07-2017, 09:34 | #7 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. | |
16-07-2017, 17:44 | #8 | ||||||||||
Majster Cziter Reputacja: 1 | - Znaczy mnie tak ogólnie najbardziej chodziło o te budowanie zespołu po kątem rekruty. Co by musiało/mogło w niej być jakby ktoś planował sesję takim zgranym zespołem. Ale w sumie wszystkie kąty i płaszczyzny tego tematu wydają mi się ciekawe Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Cytat:
- No a resztę z motywacją i budową zespołu no mniej więcej widzę podobnie. --- - Znaczy jakby co to ja tak teraz sobie pozwoliłem wyrazić sobie swoje zdanie w tej dyskusji a nie, że to jakaś Jedyna Słuszna Droga czy cóś Tak tam temat do pogadania o tych zgranych zespołach na start
__________________ MG pomaga chętniej tym Graczom którzy radzą sobie sami Jeśli czytasz jakąś moją sesję i uważasz, że to coś dla Ciebie to daj znać na pw, zobaczymy co da się zrobić | ||||||||||
17-07-2017, 11:44 | #9 |
Reputacja: 1 | W Fate jest to bardzo fajnie rozwiązane: https://fate-srd.com/fate-core/phase-trio i powiązane z całością mechaniki - relację z innym BG opisujesz za pomocą aspektu a aspekty stanowią sedno i rdzeń reguł. Nie chcę wchodzić w szczegóły, bo to wymagałoby opisywania mechaniki aspektów, a to nie jest celem tego wątku.
__________________ Jedyna potrzebna moc to ta, która pozwala powstać po upadku. |
17-07-2017, 13:00 | #10 |
Reputacja: 1 | Zgadzam się z tymi pomysłami co tu padły. Od siebie dodam czego kategorycznie nie powinno się robić z pozycji GM. Pozwalać na takie wzajemne i głębokie związanie się jedynie postaci części graczy mających uczestniczyć w sesji. Jakieś drobne relacje, wspólne scenki przedsesyjne wskazujące iż niektóre postacie się znają i mają względem siebie jakieś relacje, a inne nie - spoko. Gdy jednak w grupie np 6 osób trzy idą na full montując w pełni powiązaną ze sobą grupę działającą jak dobrze naoliwiony team, a kolejne trzy postaci powiązane nie są, to tworzy się "państwo w państwie" i konkretna patololo. Gracze którzy decydują się na taki krok (wiążąc się ze sobą w team mając wygwizdane na inne postaci) prezentują tu moim zdaniem pewne chamstwo (nie wiem czy nie za mocne słowo) erpegowe i to już coś o nich świadczy. Decyzja taka wskazuje jasno: "my sobie działamy razem, a reszta niech się kręci wokół na doczepkę jak ma taką fantazję, my mamy na nich i tak wywalone". Szczególnie podkreślanie takiego czegoś (team części postaci) bez przerwy ingame i offgame wiele świadczy o takiej osobie/takich osobach. Dla MG dopuszczającego do takiej sytuacji to jest prosty sposób na katastrofę. Tak więc w kwestii bardzo głębokich powiązań to albo wszyscy, albo nikt, inaczej duże szanse na to, że w którymś momencie odbije się to solidną czkawką. To pewien truizm, ale o dziwo nie zauważany przez niektórych doświadczonych MG, albo i graczy.
__________________ "Soft kitty, warm kitty, little ball of fur... Happy kitty, creepy kitty, pur, pur, pur." "za (...) działanie na szkodę forum, trzęsienie ziemi, gradobicie i koklusz!" Ostatnio edytowane przez Leoncoeur : 17-07-2017 o 13:10. |